Til Odelstinget
I de senere år har virksomhet basert på oppkjøp og
inndriving av forfalte fordringer fått et større
omfang. Fordringene selges ofte til et svært lavt beløp
i forhold til fordringenes pålydende. Dette innebærer at
fordringserververen har betydelig økonomisk egeninteresse
i at inndrivingen overfor skyldneren gir resultater. Fremveksten
av denne virksomheten innebærer at noen tjener godt på andres
ulykke.
Det bør være slik at låntageren ikke
kommer i en annen og dårligere situasjon som følge
av at kravet blir overdratt. De store inntjeningsmulighetene for erververe
av porteføljer av forfalte fordringer gir imidlertid grunn
til å tro at låntakere som en følge av overdragelsen
kommer i en annen og dårligere situasjon. Betalingssvake
debitorer presses til å dekke mer av gjelden enn de ville
ha gjort dersom det opprinnelige kundeforhold til overdrageren fortsatt
besto. Erfaringer bl.a. fra namsmyndighetene tyder på at
erververe av porteføljer av forfalte fordringer heller
ikke er like opptatt av å få til gjeldsordninger
som andre aktører i bransjen.
Erververe av forfalte fordringer må ikke ha noen form
for offentlig tillatelse for å drive denne virksomheten.
De er heller ikke underlagt offentlig tilsyn. Vi har sett nye aktører
i dette markedet som for eksempel selskapet Buskerud Kapital og
Invest AS, et selskap som har sitt utspring fra MC-klubben Bandidos.
Bandidos-miljøene er mye eller delvis kriminelt belastet,
landet sett under ett. Dagens lovgivning tar ikke høyde
for denne utviklingen. Det er derfor nødvendig raskt å foreta lovendringer for å sikre
at den nevnte virksomhet kommer inn under offentlig tilsyn og kontroll.
Virksomhet som består av erverv av forfalte fordringer
for innkreving, har så mange likhetstrekk med inkassovirksomhet
at også erverv av slike fordringer bør behandles
som inkassovirksomhet etter inkassoloven. Dette vil føre
til at selskap eller personer som driver slik oppkjøpsvirksomhet
må ha inkassobevilling. For å få inkassobevilling
må fordringserververen overfor Kredittilsynet dokumentere
plettfri vandel og faglig skikkethet for inkassovirksomhet. Dette
vil motvirke etablering av foretak som opererer i en gråsone.
Endringen vil også bidra til at skyldnere utsettes for
den samme kreditorpågang enten det er den opprinnelige
kreditor, en fordringserverver eller et inkassoforetak som forestår
inndrivingen.
Det er i utgangspunktet inkassoloven som skal sikre at skyldnere
ikke blir utsatt for urimelige inndrivingsmetoder. Også erververe
av fordringer for inndriving er underlagt inkassolovens krav til «god
inkassoskikk». Enkelte foretak som driver slik virksomhet
benytter likevel metoder overfor skyldnere som er uønskede
eller i strid med inkassoloven. Dette kan ha sammenheng med at kravet
til god inkassoskikk ikke håndheves like effektivt
overfor disse foretakene som overfor inkassoforetak som er underlagt
tilsyn av Kredittilsynet. Etter dagens lovgivning må den
enkelte skyldner gå til domstolene for å påberope
seg at en som driver inn egne krav har brutt kravet til «god
inkassoskikk». Dersom oppkjøp av forfalte fordringer
underlegges konsesjonsplikt, vil erververe av slike fordringer være
underlagt Kredittilsynets kontroll også etter at konsesjon
er gitt.
Banklovkommisjonen har i NOU 1999:31 Oppkjøp og inndriving
av fordringer m.v. gjennomgått problemene knyttet til overdragelse
av forfalte fordringer til underkurs. Kommisjonens undersøkelser viser
at overdragelse av fordringer i våre dager først og
fremst skjer fra andre foretak enn finansinstitusjoner (banker og
andre foretak som har konsesjon til å yte lån).
En rekke større leverandører av varer og tjenester
har betydelige volumer av fordringer som er misligholdt, og som
det har vist seg ikke lar seg inndrive ved purringer og vanlig inkasso.
Slike forfalte kundefordringer blir ofte solgt porteføljevis
til priser som er betydelig lavere enn pålydende restgjeld. Endring
av inkassoloven i tråd med ovennevnte forslag vil føre
til at også kundefordringer som selges av forskjellige
leverandører av varer og tjenester bare kan selges til
foretak underlagt konsesjonsplikt og Kredittilsynets tilsyn.
Banklovkommisjonen foreslår også strengere håndheving
av kravet til «god inkassoskikk» ved at både
inkassatorers og fordringserververes økonomiske egeninteresse
begrenses for å motvirke urimelige inndrivingsmetoder.
Videre foreslår kommisjonen at kravet om inkassobevilling
knyttes til foretaket istedenfor til personlig bevillingshaver som
i dag. Det forutsettes at Justisdepartementet vurderer disse forslagene
og legger dem frem for Stortinget så raskt som mulig.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Vedtak til lov
om endring i lov 13. mai 1988 nr. 26 om inkassovirksomhet
og annen inndriving av forfalte
pengekrav (inkassoloven)
I
I lov 13. mai 1988 nr. 26 om inkassovirksomhet og
annen inndriving av forfalte pengekrav (inkassoloven) gjøres
følgende endring:
§ 2 første ledd skal lyde:
Med
inkassovirksomhet menes ervervsmessig eller stadig inndriving av
forfalte pengekrav for andre, samt oppkjøp
og inndriving av forfalte pengekrav for egen regning.
II
Denne lov trer i kraft straks.
8. juni 2000