FerryCat

Verftet Fjellstrand AS har i samarbeid med Marintek i Trondheim utviklet et nytt konsept for hurtigferjer, kalt FerryCat. Konseptet bygger på ny teknologi som kan gi vesentlige forbedringer når det gjelder overfartstid, miljøgevinst, forbruk av drivstoff og effektivitet. FerryCat er også godt egnet for drift med naturgass.

Etter et omfattende forskings- og utviklingsarbeid et det dokumentert at FerryCat vil tilfredsstille de tekniske og sikkerhetsmessige krav til å kunne operere på de fleste ferjesamband i Norge. Konseptet har vakt interesse også i utlandet, fordi kompetansen i Norge når det gjelder ny ferjeteknologi er helt i verdenstoppen. Dersom det tas en beslutning om å bestille slike ferjer, vil produksjonen trolig kunne starte allerede før sommeren.

Stortingets samferdselskomité har både i Budsjett-innst. S. nr. 13 (2000-2001) og i Innst. S. nr. 119 (2000-2001) om Nasjonal Transportplan, stilt seg positive til at FerryCat kan prøves ut i de riksvegferjesamband hvor det ligger til rette for det. Konkrete eksempler på slike samband er Stavanger-Tau, som Statens Vegvesen Rogaland mener egner seg spesielt godt for utprøving av denne nye ferjetypen, Halhjem-Sandvikvåg i Hordaland og Molde-Vestnes i Møre og Romsdal. Ingen slike prøveprosjekter ser for øyeblikket ut til å bli realisert med det første, på grunn av at Vegdirektoratet og Samferdselsdepartementet ikke er villige til å prioritere merkostnadene ved utprøving av nye prototyper for hurtigferjer innenfor sine rammer.

Forslagsstillerne mener hurtigferjer av FerryCat-typen er et meget godt eksempel på et område hvor norsk skipsbyggingsindustri har vekstmuligheter, og hvor økt statlig drahjelp til forsking og utvikling ikke på noen måte vil være i strid med EUs støtteforordninger. Det vil være av nasjonal interesse å sørge for at denne teknologien så raskt som mulig prøves ut innenfor et FoU-prosjekt på ett eller flere riksveiferjesamband i Norge.