Verftet Fjellstrand AS har i samarbeid med Marintek i Trondheim
utviklet et nytt konsept for hurtigferjer, kalt FerryCat. Konseptet
bygger på ny teknologi som kan gi vesentlige forbedringer
når det gjelder overfartstid, miljøgevinst, forbruk
av drivstoff og effektivitet. FerryCat er også godt egnet
for drift med naturgass.
Etter et omfattende forskings- og utviklingsarbeid et det dokumentert
at FerryCat vil tilfredsstille de tekniske og sikkerhetsmessige
krav til å kunne operere på de fleste ferjesamband
i Norge. Konseptet har vakt interesse også i utlandet,
fordi kompetansen i Norge når det gjelder ny ferjeteknologi
er helt i verdenstoppen. Dersom det tas en beslutning om å bestille
slike ferjer, vil produksjonen trolig kunne starte allerede før
sommeren.
Stortingets samferdselskomité har både i Budsjett-innst.
S. nr. 13 (2000-2001) og i Innst. S. nr. 119 (2000-2001) om Nasjonal
Transportplan, stilt seg positive til at FerryCat kan prøves
ut i de riksvegferjesamband hvor det ligger til rette for det. Konkrete
eksempler på slike samband er Stavanger-Tau, som Statens
Vegvesen Rogaland mener egner seg spesielt godt for utprøving
av denne nye ferjetypen, Halhjem-Sandvikvåg i Hordaland
og Molde-Vestnes i Møre og Romsdal. Ingen slike prøveprosjekter
ser for øyeblikket ut til å bli realisert med
det første, på grunn av at Vegdirektoratet og
Samferdselsdepartementet ikke er villige til å prioritere
merkostnadene ved utprøving av nye prototyper for hurtigferjer innenfor
sine rammer.
Forslagsstillerne mener hurtigferjer av FerryCat-typen er et
meget godt eksempel på et område hvor norsk skipsbyggingsindustri
har vekstmuligheter, og hvor økt statlig drahjelp til forsking
og utvikling ikke på noen måte vil være
i strid med EUs støtteforordninger. Det vil være
av nasjonal interesse å sørge for at denne teknologien
så raskt som mulig prøves ut innenfor et FoU-prosjekt
på ett eller flere riksveiferjesamband i Norge.