Til Stortinget
Den kontraktsrelaterte støtten til bygging av skip (verftsstøtten)
ble avviklet ved utgangen av 2000, i henhold til EUs forordning
for støtte til skipsbyggingsindustrien. Den samme forordningen
gir imidlertid adgang til å bruke andre typer virkemidler
som målrettet stimulerer til nyskaping og økt
konkurranseevne i skipsbyggingsindustrien, eksempelvis støtte til
innovasjon, forsking og utvikling. Det er i statsbudsjettet for
2001 avsatt 400-500 mill. kroner over kap. 2309 til slike formål.
Skipsfarten er den mest internasjonale næringen Norge
har. Den norskeide flåten er den tredje største i
verden, og skipsfart utgjør omtrent halvparten av Norges
samlede tjenesteeksport. Den fremste styrken til norsk skipsfart
er høy kompetanse og et bredt utviklet nasjonalt maritimt
miljø. Skipsbyggingsindustrien er i denne forbindelse helt
sentral.
Skipsbyggingsindustrien er preget av overkapasitet på verdensbasis
og oppbygging av ny industri i lavkostland. Skal norske verft hevde
seg i en stadig hardere konkurranse må vi ligge i front
når det gjelder teknologi, og det må satses på å bygge
opp fremragende nasjonal kompetanse på utvalgte områder. Det
vil kreve langsiktig strategisk forskning og utvikling. Det bør
være et selvsagt mål å sikre at norske verft
får konkurransedyktige vilkår på linje
med vilkårene i EU, også etter at det gamle støtteregimet
nå er erstattet av et nytt. Det er derfor forslagsstillernes oppfatning
at det raskest mulig må innføres nye, utvidete
ordninger for støtte til forsking og utvikling i norsk
verftsindustri. Bevilgningene som er gitt på statsbudsjettet
for 2001 gjør det mulig å iverksette slike ordninger
allerede inneværende år.
Sett i lys av det store verdiskapingspotensialet i havbruksnæringen,
vil forslagsstillerne spesielt trekke fram betydningen av forsking
og utvikling av løsninger for kostnadseffektiv, rask og
miljøvennlig sjøtransport av norske fiskeprodukter.
Det er også et stort behov for nye fartøystyper
for en framtidsrettet frakteflåte langs kysten.
Verftet Fjellstrand AS har i samarbeid med Marintek i Trondheim
utviklet et nytt konsept for hurtigferjer, kalt FerryCat. Konseptet
bygger på ny teknologi som kan gi vesentlige forbedringer
når det gjelder overfartstid, miljøgevinst, forbruk
av drivstoff og effektivitet. FerryCat er også godt egnet
for drift med naturgass.
Etter et omfattende forskings- og utviklingsarbeid et det dokumentert
at FerryCat vil tilfredsstille de tekniske og sikkerhetsmessige
krav til å kunne operere på de fleste ferjesamband
i Norge. Konseptet har vakt interesse også i utlandet,
fordi kompetansen i Norge når det gjelder ny ferjeteknologi
er helt i verdenstoppen. Dersom det tas en beslutning om å bestille
slike ferjer, vil produksjonen trolig kunne starte allerede før
sommeren.
Stortingets samferdselskomité har både i Budsjett-innst.
S. nr. 13 (2000-2001) og i Innst. S. nr. 119 (2000-2001) om Nasjonal
Transportplan, stilt seg positive til at FerryCat kan prøves
ut i de riksvegferjesamband hvor det ligger til rette for det. Konkrete
eksempler på slike samband er Stavanger-Tau, som Statens
Vegvesen Rogaland mener egner seg spesielt godt for utprøving
av denne nye ferjetypen, Halhjem-Sandvikvåg i Hordaland
og Molde-Vestnes i Møre og Romsdal. Ingen slike prøveprosjekter
ser for øyeblikket ut til å bli realisert med
det første, på grunn av at Vegdirektoratet og
Samferdselsdepartementet ikke er villige til å prioritere
merkostnadene ved utprøving av nye prototyper for hurtigferjer innenfor
sine rammer.
Forslagsstillerne mener hurtigferjer av FerryCat-typen er et
meget godt eksempel på et område hvor norsk skipsbyggingsindustri
har vekstmuligheter, og hvor økt statlig drahjelp til forsking
og utvikling ikke på noen måte vil være
i strid med EUs støtteforordninger. Det vil være
av nasjonal interesse å sørge for at denne teknologien
så raskt som mulig prøves ut innenfor et FoU-prosjekt
på ett eller flere riksveiferjesamband i Norge.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake til Stortinget på egnet måte med forslag
til nye ordninger for støtte til forsking og utvikling
i norsk verftsindustri, på linje med de ordningene som finnes
innenfor EU. Det må tas sikte på at Stortinget
kan behandle saken i inneværende sesjon, slik at ordningene
kan tre i kraft allerede i løpet av andre halvår
2001.
2. Stortinget ber Regjeringen åpne for bruk av
slike FoU-ordninger til dekking av utviklingskostnader av hurtigferjer
av FerryCat-typen.
1. mars 2001