Til Stortinget
Den 14. november 2000 behandlet Stortinget Innst. S.
nr. 24 (2000-2001) vedrørende Dokument nr. 8:1 (2000-2001)
forslag fra stortingsrepresentant Carl I. Hagen om endringer i statsbudsjettet
for 2000. Stortingsflertallet vedtok at kap. 2790, post 72 Sykebehandling
i utlandet ble forhøyet med 975 000 000 kroner
fra 27 000 000 kroner til 1 002 000 000
kroner.
Ifølge budsjettproposisjonen St.prp. nr. 1 (2001-2002)
Helse- og sosialdepartementet er den siste rapporteringen over ventelistepasienter
per 30. april 2001 at 280 000 pasienter venter
på behandling ved norske sykehus.
Ifølge Rikstrygdeverket (RTV) har nærmere 2 600
pasienter fått behandling ved bruk av utenlandsmilliarden.
RTV har beregnet at om lag 8 000 vil få behandling
ved et utenlandsk sykehus i år. Allikevel tyder det på at
halvparten av milliarden Stortinget bevilget i fjor til pasientbehandling
i utlandet vil stå ubrukt ved årets slutt.
Hensikten med pasientbehandling i utlandet var å øke
den totale behandlingskapasiteten, redusere ventetiden, og tilby
godkjent behandling som ikke finnes i Norge. Etter behandlingen
av forslaget om å bevilge en milliard kroner til sykebehandling
i utlandet, ble det kjent at flere norske sykehus hadde ledig kapasitet
på visse områder. Det gjaldt både flere
offentlige sykehus og private sykehus som er inne i offentlige helseplaner.
Disse sykehusene har ledig kapasitet, eller kan delta i en behandlingsdugnad
hvis de blir tilført tilstrekkelige midler.
Når det nå har vist seg å være
ledig behandlingskapasitet ved sykehusene på behandlingsformer
som har pasienter som står på venteliste for slik
behandling, er det viktig at denne kapasiteten blir kartlagt. Denne
kapasiteten må utnyttes effektivt, og må derfor
inkluderes i den ordinære behandlingskapasiteten som blir
finansiert over statsbudsjettet. Det er derfor viktig at Stortinget
bevilger tilstrekkelige midler til å utnytte denne kapasiteten
til ordinær behandling av pasienter og dermed kan redusere
ventetiden på behandling for pasienter betydelig.
Å behandle norske pasienter i Norge er både
bedre for den enkelte pasient og billigere for det norske samfunn,
enn å benytte utenlandske klinikker for å få utført
ordinær medisinsk behandling. Et unntak vil være
behandling av meget sjeldne sykdommer, der man ikke har tilstrekkelig
medisinsk kompetanse eller utstyr for behandling i Norge. Det gjelder
også på områder der det samlet sett er
helt sprengt kapasitet i norske sykehus, offentlige og private,
sett under ett.
Forslagsstillerne legger vekt på å sørge
for en god og effektiv bruk av samfunnets ressurser til pasientbehandling.
Det er ineffektivt å ikke anvende den ledige kapasiteten
til sykebehandling som finnes i Norge. Det er mange gode argumenter
for at pasientbehandlingen primært bør foregå i
Norge. Hensynet til den enkelte pasient må veie tyngst,
og vi tror at de fleste ønsker en behandling så nær
hjemstedet som mulig, under forutsetning av at dette ikke medfører økt
ventetid eller redusert kvalitet på behandlingen. Nærhet
til pårørende, trygghet til miljøet og
kjennskap til språket er faktorer som spiller inn som ledd
i en god pasientbehandling. Videre må det være
av stor betydning at de som foretar operative inngrep også kan
ha ansvaret for oppfølging og eventuell etterbehandling.
Utenlandsbehandling er oftest kostbar i forhold til reise-/transportutgifter,
ledsagerkostnader og eventuelle behov for etterbehandling. Når
det i tillegg av medisinske årsaker er behov for helsepersonell
som ledsager, vil dette også belaste en ressurs som vi
allerede har mangel på for eget behandlingstilbud her i landet.
Det er også berettiget bekymring for smittevern og infeksjonsberedskap
for pasienter som kommer fra behandling i utlandet.
Behandling i utlandet bør likevel også for
framtiden være et supplement til vår egen kapasitet,
når det kan gjennomføres i land som har ledig
kapasitet, og uten at det går ut over behandling av landets
egne syke. Denne behandlingen bør tilbys pasienter som ikke
kan få tilbud om behandling i Norge innenfor en akseptabel
ventetid, og pasienter som har lidelser som kan behandles med gode
og anerkjente metoder med godt resultat i utlandet.
Det er ønskelig at man får kartlagt sjeldne,
men kjente sykdomstilstander som det ikke finnes gode nok behandlingstilbud
for i Norge. Pasienter med denne typen lidelser bør etter
forslagsstillernes mening kunne få tilbud om behandling
i utlandet, når anerkjente og gode behandlingsmetoder finnes
der, men ikke i Norge.
Alle hensyn tatt i betraktning bør vi ha mulighet til å bruke
tilgjengelige midler til pasientbehandling på den mest
effektive måten, som er å utnytte pasientbehandlingskapasiteten
i Norge på en optimal måte. Når det allikevel
ikke er tilstrekkelig kapasitet til sykebehandling i Norge innenfor
en akseptabel ventetid, bør det etter forslagsstillernes
mening gis tilbud til prioriterte pasienter som ønsker
det, å bli behandlet i utlandet.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Bevilgningen over kap. 2790, post 72 Sykebehandling i utlandet,
disponeres slik at midlene også kan brukes til pasientbehandling
i Norge når dette framstår som faglig forsvarlig
og ventetiden for behandling ikke vil være lengre enn for
tilsvarende behandling i utlandet.
15. november 2001