Til Stortinget
Forslagsstillerne fremmer forslag om at selskapsskatten skal
tilfalle de kommunene der den enkelte bedrift er etablert. Forslagsstillerne
konstaterer at vedtaket som ble gjort i 1998, om at selskapsskatten i
sin helhet skal tilfalle staten, har gitt mange uheldige konsekvenser
både for de kommunene som tidligere hadde inntekter fra
selskapsskatt, og for næringslivet som nå kan
oppleve at kommunene i mindre grad legger til rette for nyetableringer
av bedrifter. Dette er en utvikling som kan medføre færre
nyetableringer, mindre verdiskapning og større arbeidsledighet
enn situasjonen kunne ha vært dersom kommunene hadde hatt
et økonomisk incitament for å legge til rette
for næringslivsutvikling. Forslagsstillerne ønsker
et system der deler av selskapsskatten blir beholdt av de kommuner
der bedriftene er etablert og verdiskapningen skjer.
Et levende næringsliv er en viktig forutsetning for stabilitet
og trygghet. Spesielt gjelder dette mange kommuner i distrikts-Norge.
Noen kommuner har valgt å føre en aktiv næringspolitikk
for på den måten å tiltrekke seg bedrifter
som igjen kan være med på å skape ny
og fortsatt vekst i kommunene. For kommunene har det vært
viktig å skaffe sine innbyggere gode og trygge arbeidsplasser
som igjen ville gjøre det attraktivt å bosette
seg i kommunen. I tillegg har det vært et incitament for
kommunene å tiltrekke seg solide bedrifter for på den
måten å få inntekter til kommunen ved
selskapsskatt. Ordningen med selskapsskatt til kommunene bidro også til
at kommunene fikk tilbake en del av kostnadene som de hadde ved å tilrettelegge
for bedrifter og næringsutvikling. Kostnader til utarbeidelse
av reguleringsplaner, grunnlagsinvesteringer som vei, vann og kloakk, samt
til opparbeidelse av tomtearealer har kommunene fått dekket
gjennom ordningen med selskapsskatt.
Næringslivet er avhengig av kommuner som er opptatt
av å legge til rette næringsområder,
og som yter en god kommunal service overfor bedriftene. Ved at selskapsskatten
ble overført til staten, mistet kommunene et økonomisk
incitament for å bidra til dette. Ved god kommunal tilrettelegging
overfor næringslivet kan antallet bedrifter og arbeidsplasser økes
til glede for alle, og bidra til økt vekst. Ved at selskapsskatten
gikk til kommunene, oppnådde man at det ble konkurranse
mellom kommunene for å tiltrekke seg bedrifter. Nå når
kommunene har mistet selskapsskatten, har denne konkurransen mellom kommunene
blitt redusert. Denne utviklingen har åpenbart vært
negativ for næringslivet.
Tidligere regler for selskapsbeskatning medførte at
selskapet ble beskattet i den kommunen der hovedkontoret var etablert,
og ikke i de kommuner der selskapet hadde avdelinger når
disse ikke var organisert som selvstendige aksjeselskaper. En konsekvens
av dette var at selskapsskatten i mange tilfeller tilfalt den kommunen
der bedriften hadde færrest ansatte. Forslagsstillerne
mener at det vil være langt mer treffsikkert å etablere
et system der deler av selskapsskatten blir værende i de
kommuner der bedriftene er etablert og verdiskapningen skjer. Dette
vil gi kommuner som legger til rette for verdiskapning og arbeidsplasser
et økonomisk incitament uavhengig av i hvilken kommune
hovedkontoret er etablert.
Som vist i dette forslaget har omleggingen av selskapsskatten
hatt flere lite heldige konsekvenser som har ført til store
ulemper både for kommunene og for bedriftene.
Som kjent har arbeidsledigheten økt sterkt den siste
tiden, prognosene fremover gir heller ikke spesielt stor grunn til
optimisme. Økonomien blir stadig mer global, dette kan
gi som utslag at en norsk bedrift som vurderer å ekspandere,
ikke bare vurderer etablering i norske kommuner, men også vurderer
etablering i utlandet. Dersom norske kommuner ikke legger forholdene
til rette for ekspansjon og nyetableringer, kan dette derfor medføre
at norske arbeidsplasser går tapt.
Dersom deler av selskapsskatten blir beholdt av kommunene, er
det viktig at dette gir et reelt økonomisk incitament for
kommunene. Rammeoverføringene fra staten bør derfor
ikke fullt ut korrigeres for inntektene fra selskapsskatten.
Omlegging av selskapsskatten, slik at kommunene får
beholde deler av denne, vil være et positivt bidrag til økt
sysselsetting og verdiskapning i Norge.
Etter forslagsstillerne sin vurdering er det på høy tid
at Stortinget nå gjør om sitt vedtak om at selskapsskatten
i sin helhet skal tilfalle staten. Omlegging bør skje snarest,
slik at kommunene får beholde sin del av selskapsskatten
fra og med budsjettåret 2004.
For at en slik omlegging skal gi et økonomisk incitament
for den enkelte kommune, er det en forutsetning at kommunene får
beholde deler av de ekstra inntektene selskapsskatten gir uten at
rammeoverføringene fra staten blir redusert tilsvarende.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen fremme
nødvendige lovendringsforslag slik at deler av selskapsskatten
tilfaller de kommunene der selskapene er etablert.
2. Stortinget ber Regjeringen om at lovendringsforslagene
blir lagt fram i forbindelse med statsbudsjettet 2004, slik at kommunene
får beholde deler av selskapsskatten fra og med 1. januar
2004.
30. april 2003