De tradisjonelle familiebladene, Hjemmet, Norsk Ukeblad, Allers
og Familien, har gjennom det siste århundret vært
blant de viktigste kulturformidlere i Norge. Gjennom omfattende
artikler, med tekst og bilder, skildres livet i hverdags-Norge.
Ved omfattende reiseskildringer, artikler om byggeskikk og byggekultur,
klestradisjoner og nasjonaldrakter, mattradisjoner, antikviteter
og kulturhistorie, artikler om norske storgårder, gamle
håndverkstradisjoner og brukskunst, har familiebladene
i alle år vært viktige for folkeopplysningen i
landet.
Artikler om de kongelige har også tradisjonelt vært
familiebladenes domene. Deres betydning som holdningsdannere for
folks syn på og kjennskap til det norske kongehus, er udiskutabel.
Et av de viktigste motiver leserne av disse bladene har for kjøp,
er at de møter andre vanlige medmennesker og deres livserfaringer.
De bruker bladene som informasjonskilde, og en stor del av bladenes
leserservice er å hjelpe folk med svar på mange
vanskelige spørsmål de har. Bladene bærer
videre norske tradisjoner ved presentasjon av alle typer håndarbeid, de
gir leserne anledning til refleksjon ved meningsbærende
petiter og redaksjonelle ledere.
For mange lesere har ukebladenes tradisjonsrike roman- og seriestoff
vært det første møtet med skjønnlitteratur.
Bladenes roman- og novellekonkurranser har åpnet døren
for mange forfattertalenter gjennom årene.
Ukebladene spiller i praksis en stor betydning for et bredere
lag av folket. Ukepressen kan derfor være en viktig informasjonskanal
for folk som ikke bruker så mye tid på å lese
for eksempel aviser. Det siteres fra Gripsruds utredning s. 9:
"Ukepressen har så vel historisk som i vår
tid sin største utbredelse i de delene av befolkningen
som har lavest utdanning og følgelig vanligvis dårligere
forutsetninger enn andre grupper for å oppsøke
alternative kilder til informasjon og kulturelle erfaringer. Uansett de
innvendinger man kan ha mot ukepressens former og innhold, synes
det åpenbart at ukebladlesing har vært et vesentlig
element i så vel diverse typer informasjonsformidling som
hverdagslig kulturliv for både de nevnte gruppene og store
deler av befolkningen for øvrig - ikke minst blant kvinner.
Ukebladene har dessuten, sammen med den særegent store
avislesning i Norge, bidratt til å inkludere alle deler
av befolkningen i den skriftbaserte kulturen, og dermed til å opprettholde
og utvikle skriftspråklige ferdigheter. Det finnes trekk
ved medieutviklingen i vår samtid som gjør dette
særlig viktig. Audiovisuelle medier står stadig
sterkere, flere typer lesning viser, særlig de siste årene,
tendenser til tilbakegang - samtidig som det framvoksende, såkalte
informasjonssamfunnet nettopp stiller krav til folks skriftspråksbeherskelse."