Kvinnebladene, KK, HENNE og Det Nye, er de viktigste formidlere
av kvinnepolitisk stoff i Norge. Mot sine forskjellige målgrupper
rettes en stor del av stoffet mot samfunnsnyttig informasjon og
kvinnerelaterte spørsmål. Nær 100 pst.
av deres lesere oppgir "samfunnsaktuelle artikler" som den aller
viktigste grunnen til kjøp av bladene.
Gjennom omfattende artikler belyses ukentlig og månedlig
kvinners hverdag i vid forstand. Store deler av bladene gir jevnlig
informasjon om jobb og utdanningsvalg, kvinners helse, forhold til
barn og oppdragelse, juridisk rådgivning, tips og ideer
til kombinasjon av arbeid og fritid.
Som medium er derfor kvinnebladene de viktigste premissleverandører
for kvinne- og likestillingsspørsmål i Norge.
Deres store betydning ble understreket da bladenes redaktører
tok stilling mot bruk av svært unge og svært magre
modeller til klesreportasjer.
Når det gjelder media som den fjerde statsmakt, kommer
ikke minst dagsordenfunksjonen inn som et viktig element. Medieforskningen
har gjennom en årrekke vist at media først og
fremst setter dagsorden - det vil si "bestemmer" hva folk skal snakke
om.
Her har kvinnebladene - og spesielt de kvinnelige redaktørene
- gjennom lang tid hatt en viktig funksjon som opinionsledere i
den offentlige debatt. Kvinnelige redaktører innen norsk
ukepresse blir mye brukt i andre medier (type radio og tv) på bakgrunn
av høy kompetanse og gode formidlingsevner. Dette har i
høyeste grad bidratt til å gjøre ukepressen enda
mer viktig i samfunnsmessig betydning.