Det må kunne konstateres at ukebladene i dag når viktige
deler av den norske befolkning, som andre kulturbærere
ikke makter å nå. Det er derfor viktig at politikerne
i den fremtidige kulturpolitikken vier ukepressen større
oppmerksomhet og aktivt spiller på ukebladene både
når det gjelder å spre kunnskap, underholdning
og for å styrke det norske skriftspråket.
Politikerne har imidlertid så langt ikke i tilstrekkelig
grad, og på samme måte som for bøker
og aviser, lagt forholdene til rette for at ukebladene kan oppfylle
sin kulturpolitiske oppgave.
Norge er et lite språksamfunn som er under kontinuerlig
press fra store språksamfunn. Det internasjonale presset
mot Norge som et lite språksamfunn er blitt forsterket
med den stadig økende utbredelse av elektroniske medier.
Det er en generell trend i samfunnet at det brukes mindre tid
på å lese. Dette er urovekkende, når
man vet at lesevaner danner grunnlag for utvikling av skriftspråket.
Endringen i folks generelle lesevaner er i stor utstrekning blitt
forklart med konkurranse fra andre medier, da kanskje særskilt
fra radio, fjernsyn og Internett i løpet av de siste par årene.
I denne forbindelse opplever man en nedgang i bruken av trykte medier
og en markant endring av folks lesevaner. Trykte medier utsettes
på generell basis for stadig sterkere konkurranse om markedsandeler
og oppmerksomhet.
I 2003 økte tv-tittingen videre til to timer og 44 minutter
i snitt for nordmenn, ifølge TNS Gallup. Også internettbruken,
samt bruk av mobile innholdstjenester har økt betraktelig.
Lyttertiden til radio i Norge økte også fra 2002
til 2003, i henhold til tall fra TNS Gallup. Samtidig ser vi at
mange tradisjonelle skriftmedier taper terreng. Dette gjelder både
innenfor ukepressen samt dagspressen. Vi ser også at digitale
medier tar stadig større andeler av annonsemarkedet i disse
tider.
Både av hensyn til ivaretakelse av norsk som skriftspråk,
og av hensyn til utviklingen av folks generelle lese- og skriveferdigheter,
er en slik utvikling negativ for det norske samfunnet. Dette bør
foranledige positive tiltak fra myndighetene for å sikre
utbredelsen av det norske skriftspråket. Ukepressen når ut
til et stort og variert publikum, og yter i så måte
et svært viktig bidrag til opprettholdelsen og utviklingen
av norsk som skriftspråk.
Et av de viktigste motivene folk oppgir for kjøp av
de tradisjonelle familiebladene, er helsestoffet. Disse bladene
har vært kanskje den viktigste kilde til kunnskap om helsespørsmål
for brede lag av befolkningen. Ukentlig bringes nyheter fra forskning,
både i Norge og ellers i verden, om nyvinninger innen medisinsk
behandling. Enkeltmennesker står frem med sine erfaringer
og opplevelser, og leseren kan stille spørsmål
direkte til bladenes fagpaneler. Også ukebladenes omfattende
artikler om norsk matkultur og betydningen av et sunt kosthold,
er viet stor oppmerksomhet. Kapasiteter som Grethe Roede og Ingrid
Espelid Hovig har gjennom år gitt råd til et riktigere
kosthold.
Tabloidavisene, og i særdeleshet Dagbladet, har i det
siste viet dette stoffområdet stor oppmerksomhet. Men det
er familiebladene som historisk sett har vært og er bærere
av denne viktige nyhetsformidlingen.
Ukebladene representerer også en viktig informasjonskilde
når det gjelder forståelse for andre kulturer og
fremmede skikker. I den senere tid har det vært stor fokus
på omfattende reiseskildringer og intervjuer med mennesker
med annen kulturbakgrunn.
Jostein Gripsrud skriver følgende om dette i sin utredning:
"Ukepressens opplysningsfunksjoner har vært mangfoldige,
men de har, særlig for familie- og kvinnebladenes vedkommende,
vært spesielt knyttet til de intime, familiære
området - medisinske, psykologiske, følelsemessige,
moralske og andre aspekter ved livet og mellommenneskelige forhold
har stått sentralt."
Ukebladene kan inndeles i ulike sjangere, hvor de er kulturformidlere
og kanal for samfunnsaktuelle spørsmål.