Til tross for gradvis økende oppmerksomhet på folkehelse, og
et stort antall planer, strategier og initiativer, er aktivitetsnivået
i befolkningen lavere enn anbefalt og utviklingen går i feil retning.
Forbruket av sukkerholdige drikker og usunne matvarer er høyere
enn det helsemyndighetene anbefaler, mens inntaket av frukt, bær
og grønnsaker fortsatt er for lavt. De langsiktige konsekvensene
av inaktivitet kombinert med usunt kosthold er økning i livsstilsrelaterte sykdommer
og plager, som overvekt/fedme, type 2 diabetes, hjerte-karsykdommer,
muskel- og skjelettplager og kreft.
Forslagsstillerne mener det er nødvendig med en nasjonal mobilisering
for økt fysisk aktivitet og bedre folkehelse. Det er behov for en
tverrsektoriell opptrappingsplan med iverksetting av konkrete tiltak som
gjør det lettere for folk å gjøre de riktige valgene, og som gjør
det lettere å være mer fysisk aktive i hverdagen. En slik mobilisering
må rettes mot de gruppene som er minst aktive i dag; ungdom, den voksne
befolkningen og ikke minst den økte andelen eldre.
Forslagsstillerne viser til at Nasjonalt fagråd for fysisk aktivitet
i lengre tid har ropt varsko om det de kaller et alarmerende lavt
fysisk aktivitetsnivå i befolkningen. I oktober 2011 sendte fagrådet
brev til statsministeren hvor de bad om et møte for å uttrykke sin
bekymring for manglende nasjonal prioritering og koordinering av
innsatsen for økt fysisk aktivitet. Fagrådet ønsker en tverrsektoriell
opptrappingsplan på området, og en ny handlingsplan for fysisk aktivitet
som tar utgangspunkt i den forrige handlingsplanen som gikk ut i
2009.
Fysisk aktivitet er viktig for normal vekst og utvikling hos
barn og unge. Regelmessig fysisk aktivitet øker konsentrasjonsevnen,
gir mer fysisk og psykisk overskudd, bedrer hukommelsen og øker selvtilliten.
Ved å sette av mer tid til regelmessig fysisk aktivitet i skoler
og barnehager vil man kunne gi barna bedre forutsetninger for læring
og samtidig øke trivselen og forebygge psykiske problemer. Ved å
starte med daglig fysisk aktivitet i skolen vil man kunne bidra
til at barn og unge utvikler interesse og motivasjon for fysisk
aktivitet, slik at de også vil ta med seg regelmessig fysisk aktivitet
inn i voksen alder. Forslagsstillerne mener derfor at en time fysisk aktivitet
må integreres som en naturlig del av skoledagen på alle trinn i
grunn- og videregående skoler, og mener dette kan gjøres innenfor
dagens timetall.
Forslagsstillerne viser til at fastlegene har en viktig rolle
i det forebyggende helsearbeidet i primærhelsetjenesten. Grønn resept-ordningen
ble innført i oktober 2003, med bakgrunn i St.meld. nr. 16 (2002–2003)
Resept for et sunnere Norge. Den innebærer en egen refusjonstakst
for foreskriving av en grønn resept, hvilket vil si en systematisering
av veiledning og tiltak på kost- og aktivitetsområdet for pasienter med
høyt blodtrykk og type 2 diabetes. En evalueringsstudie fra 2005
utført av Legeforeningens forskningsinstitutt, viser at grønn resepttaksten
blir lite benyttet av fastlegene fordi kriteriene for hvilke pasienter
som omfattes av taksten er for snever. Blant annet er det et krav
at pasientene som omfattes av ordningen ikke kan være medikamentelt
behandlet mot de aktuelle tilstandene. Legene vil heller benytte tidstakst.
Ifølge undersøkelsen mente de spurte legene at man burde inkludere
alle livsstilsykdommer og ikke stille krav om medikamentelt ubehandlede
pasienter. I dag er også overvekt en del av grønn resept-ordningen.
Forslagsstillerne mener at ordningen med grønn resept der pasientene
får ikke-medikamentelle livsstilsråd og oppfølging bør utvides og bedres.
Forslagsstillerne viser til at Nasjonalt fagråd for fysisk aktivitet
har påpekt behov for mer kunnskap hos helse- og omsorgspersonell
om sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse. Det må satses
mer på kompetansetiltak som gjør at kunnskap omsettes til praktisk
handling. Forslagsstillerne mener kunnskapsgrunnlaget om fysisk
aktivitet må styrkes i alle grunnutdanningene, samt etter- og videreutdanningstilbudet
for helsepersonell. Forslagsstillerne mener også utdanningstilbudet
rettet mot folkehelsearbeid i kommuner og fylkeskommuner må styrkes.
Forslagsstillerne viser til at svømmebasseng brukes hyppigere
av bredden i befolkningen enn tradisjonelle idrettsanlegg som fotballanlegg,
gymsaler og idrettshaller. Også de med lav inntekt og utdanning
benytter seg av svømmehallene. I motsetning til fotballanleggene
er det også en langt større andel jenter/kvinner enn gutter/menn
som bruker svømmehallene. Forslagsstillerne mener derfor at svømmehaller bør
prioriteres med tanke på å utjevne sosial ulikhet i helse.
Forslagsstillerne viser til at utviklingen når det gjelder svømmehaller
går i feil retning. Tall fra Norges svømmeforbund viser at opptil
300 norske bassenger har blitt tørrlagt de siste 10–15 årene. De
bassengene som fortsatt har vann er ofte i svært dårlig stand. Mange
bassenger er bygd på 1970-tallet og er i ferd med å gå ut på dato.
Forslagsstillerne mener derfor det trengs en handlingsplan for rehabilitering og
nybygging av svømmeanlegg.
I april 2012 ble det publisert tall fra Gjensidigestiftelsen
som viser at halvparten av landets tiåringer ikke kan svømme. Minst
150 000 barn fra første til femte klasse går sommeren i møte uten
å kunne svømme. Manglende svømmeferdigheter fører hvert år til at
barn drukner. Forslagsstillerne viser til at økt oppmerksomhet på
svømmeopplæring både vil og kunne føre til færre drukningsulykker
på sommeren, og til mer fysisk aktivitet og bedre helse i befolkningen
generelt. Forslagsstillerne mener derfor det bør innføres en nasjonal
ferdighetsprøve i svømming på 4. trinn i grunnskolen som alle elever
må bestå før svømmeopplæring kan avsluttes.
Forslagsstillerne viser til at turstier, lysløyper og større
utmarksarealer for tur- og friluftsaktiviteter er blant de anleggene
som blir brukt av den største andelen av befolkningen. Tilrettelegging
for friluftsliv i nærmiljøet er et av de mest effektive tiltakene
for å stimulere til økt fysisk aktivitet. En skikkelig satsing fordrer
offentlig drahjelp og støtte. Aktiv forvaltning av friluftsområder
og skjærgårdsparker er nødvendig for å sikre attraktivitet og tilgjengelighet for
allmennheten, og slik legge til rette for positive friluftsopplevelser
og fysisk aktivitet for alle.
Forslagsstillerne viser til at tilrettelegging for aktivitet
som kan inngå i befolkningens hverdagsliv er en nøkkel til økt fysisk
aktivitet og bedre folkehelse. Mer aktiv transport i form av gange
og sykling har et stort potensial for å øke aktivitetsnivået i befolkningen.
Kommuner og fylker har et betydelig ansvar for å sikre gode forhold
for gående og syklende, blant annet i arealplanleggingen og ved
å bygge sammenhengende nett av gang- og sykkelveier. Det bør derfor
opprettes en statlig belønningsordning for gang- og sykkelveier.
Ordningen må ha som formål å påvirke transportplanleggingen i kommuner
og fylkeskommuner, og fungere som et insentiv for bedre tilrettelegging
for gående og syklende.
Forslagsstillerne viser til at det er stor usikkerhet blant trafikanter
om hvilke vikepliktsregler som gjelder, og da spesielt vikepliktsreglene
som gjelder der gang- og sykkelvei krysser vei og avkjørsel. Reglene må
endres slik at syklende gis prioritet og bedre fremkommelighet.
Forslagsstillerne mener også det bør foretas endringer i trafikkreglene
som kan gjøre sykkel mer attraktiv som transportmiddel, blant annet
ved å gi syklende bedre sikkerhet og fremkommelighet.
Forslagsstillerne mener prisvirkemidler og skatte- og avgiftssystemet
bør brukes mer aktivt til å nå helsepolitiske målsettinger. Kristelig
Folkepartis representanter har i sine alternative budsjettforslag de
senere årene foreslått en omlegging av merverdiavgiftssystemet,
med økt merverdiavgiftssats på sukkerholdige drikker og brus med
søtstoff og tilsvarende redusert merverdiavgiftssatsen på frukt
og grønnsaker. Kristelig Folkepartis representanter har også foreslått
økte tobakks- og alkoholavgifter for å skape rom for skatte- og
avgiftsreduksjoner på andre viktige områder som arbeid, sparing
og frivillighet. Forslagsstillerne mener skatte- og avgiftssystemet bør
brukes mer aktivt til å nå helsepolitiske målsettinger.