Til Stortinget
I 2014 innførte Stortinget etter forslag fra regjeringen og med
støtte fra Senterpartiet en mulighet for kommunalt forbud mot tigging.
Regjeringspartiene og Senterpartiet inngikk samtidig avtale om at
det også skulle innføres et nasjonalt forbud. Den 5. februar 2015
valgte Senterpartiet å trekke sin støtte til et nasjonalt forbud
og begrunnet det blant annet med at: «høringen avklarer at dagens
lovverk er godt nok til å bekjempe menneskehandel og kriminalitet».
I 2005 besluttet et samlet storting å oppheve tiggeforbudet med
bakgrunn i blant annet at fattigdom må møtes med andre virkemidler
enn straff. I Innst. O. nr. 10 (2005–2006) uttalte en samlet justiskomité blant
annet:
«Komiteen viser til at det under behandlingen av ny generell
del av straffeloven i Ot.prp. nr. 90 (2003-2004), er lagt til grunn
at skadefølgeprinsippet bør være utgangspunkt og grunnvilkår for
kriminalisering. Som departementet legger vekt på i sin begrunnelse
for lovforslaget, bør handlinger som i vår tid ikke er egnet til
å medføre skade eller fare for skade, avkriminaliseres.
Komiteen viser til at høy levestandard og godt utbygde velferdsordninger
har gjort at tigging har vært et lite problem de siste tiår. Dette
til tross for at antallet som ber forbipasserende om penger, de
siste årene har økt noe i de største byene. Komiteen vil i likhet med
departementet fremheve viktigheten av at tigging avkriminaliseres
først og fremst av hensyn til at de som tigger ofte er i en vanskelig
livssituasjon. Komiteen viser til at for å unngå at medmennesker
skal tigge er det et viktig mål å redusere fattigdom. Videre vil
komiteen vise til at det bør benyttes sosialpolitiske virkemidler,
ikke kriminalpolitiske, for å gjøre noe med utfordringen knyttet
til tigging.»
Forslagsstillerne viser til at det på tidspunktet da løsgjengerloven
ble opphevet, var tiltakende forekomst av tigging i de største byene
i Norge. Etter forslagsstillernes mening kan det ikke påvises store
forskjeller fra utfordringer den gang knyttet til tigging sammenlignet
med dagens situasjon, selv om det er blitt flere tilreisende tiggere
nå. Utgangspunktet for tiggerne selv, den sosiale nøden, er fremdeles
den samme, og må løses med andre virkemidler enn straff.
Det er ikke dokumentert noen sammenheng mellom tigging og kriminalitet,
slik det også fremkom i Prop. 83 L (2013–2014) og i tilbakemeldingene
fra landets politidistrikter. Uansett er det andre kriminalpolitiske
virkemidler enn forbud mot tigging som vil avdekke og bekjempe menneskehandel
og organisert kriminalitet.
Det finnes de som både tigger, begår kriminalitet og/eller forstyrrer
ro og orden. Politiet kan og må løse dette med gjeldende lov for
å kunne begrense tigging med dagens kriminalpolitiske og ordensmessige
virkemidler.
Hordaland politidistrikt innførte i 2010 meldeplikt for tiggere,
noe som har redusert antall tiggere. I tillegg har det medført at
de har fått oversikt over de som tigger og dermed lettere kan påse
at de som tigger ikke blir utsatt for menneskehandel eller annen kriminalitet.
Det viser at politiet har de virkemidler de trenger for å møte dagens
utfordringer, og at et tiggeforbud dermed ikke er nødvendig.
Forbud mot tigging løser ikke de sosiale utfordringene som mange
av de som tigger i Norge i dag står overfor. De fleste av de som
tigger er enten rusmisbrukere eller tilreisende personer fra Øst-Europa. Hvert
enkelt menneske har sin historie og sine utfordringer og må etter
forslagsstillernes mening møtes med andre virkemidler enn straff
for å kunne komme seg ut av den nøden som de er i. Det er derfor
blant annet viktig med internasjonalt samarbeid for på den måten
å hjelpe dem som er i nød på en god måte.
Forslagsstillerne viser til at regjeringen i Prop. 83 L (2013–2014)
i noen grad drøfter hvorvidt et tiggeforbud kan være i strid med
ytringsfriheten som er hjemlet i Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen
(EMK) artikkel 10. Blant annet påpekes det at:
«Med det vide nedslagsfeltet EMK artikkel 10 er gitt i EMDs
praksis kan det argumenteres for at det å be forbipasserende om
penger eller annen hjelp trolig også vil være omfattet, selv om
det kan sies å være i randsonen for den type ytringer som er beskyttet
av bestemmelsen. Med det vide ytringsbegrep som EMD har lagt til
grunn, må i så fall også enhver form for tigging anses som en ytring,
enten det skjer verbalt, skriftlig eller gjennom kroppsspråk. Det
kan nevnes at den østerrikske forfatningsdomstol i to dommer av
30. juni og 6. desember 2012 har kommet til at lokale, generelle
tiggerforbud er i strid med retten til ytringsfrihet i EMK artikkel
10.»
Videre presiseres det i proposisjonen de vilkårene som må være
oppfylt for at man kan begrense borgernes ytringsfrihet. Etter EMK
artikkel 10 nr. 2 må inngrepet være foreskrevet ved lov, ha et særlig
formål og være nødvendig i et demokratisk samfunn av hensyn til
den nasjonale sikkerhet, territoriale integritet eller offentlige
trygghet for å forebygge uorden og/eller kriminalitet. Ettersom
bare noen få politidistrikt melder om at det enkelte steder i noen
grad forekommer aggressiv tigging, synes det ikke å være grunnlag for
å konkludere med at det er nødvendig å innføre et tiggeforbud for
å forebygge uorden eller kriminalitet.
Forslagsstillerne mener derfor at det ikke er riktig med adgang
til kommunale tiggeforbud. Det bør fremdeles være en mulighet for
å kreve meldeplikt.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å oppheve muligheten
for kommunale forbud mot tigging.
10. februar 2015