-
Dokument nr. 15:1603 (2023-2024)
Innlevert: 21.03.2024
Sendt: 22.03.2024
Til behandling
Vil ministeren hjemle statistikk for skolebibliotekene i kommende forskrift for Opplæringsloven og sikre bedre rapportering i Grunnskolens informasjonssystem?
-
Dokument nr. 15:1580 (2023-2024)
Innlevert: 19.03.2024
Sendt: 19.03.2024
Rette vedkommende: Forsknings- og høyere utdanningsministeren
Til behandling
For å få innpass på ABLU-ordningen må man ha minimum 40 % fast stilling. Det står skrevet i rammeplanen for barnehagelærerutdanningen at man skal ha 100 dagers praksis i løpet av studiet. Det er viktig at det er enkelt for studentene å avvikle praksis parallelt med fast ansettelse og uavhengig av livssituasjon.
Vil statsråden vurdere at ABLU-studenter kan avvikle praksisperiodene sine i den barnehagen de er ansatt i?
-
Dokument nr. 15:1523 (2023-2024)
Innlevert: 12.03.2024
Sendt: 13.03.2024
Besvart: 20.03.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Er statsråden eller departementet kjent med om det har vært hendelser (og evt. hvor mange) med hhv. pistol eller kniv på norske skoler siden hennes tiltredelse, og kan statsråden dele sine synspunkter om hva som kan være passende reaksjoner i tilfeller hvor elever tenner på fyrverkeri inne på en skole?
-
Dokument nr. 15:1400 (2023-2024)
Innlevert: 29.02.2024
Sendt: 01.03.2024
Besvart: 11.03.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Hvilke tiltak har statsråden igangsatt for å svare på de store kjønnsforskjellene i skolen?
-
Dokument nr. 15:1373 (2023-2024)
Innlevert: 27.02.2024
Sendt: 28.02.2024
Besvart: 07.03.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Stortinget har vedtatt at alle barn får tilbud om 12 timer gratis SFO på flere trinn i barneskolen. Noen kommuner finansierer skolefritidsordning i regi av f.eks. idretten i tillegg til sine egne tilbud.
Setter den nye opplæringsloven, forskrifter eller andre retningslinjer begrensninger i å kunne bruke de statlig finansierte gratistimene i SFO-tilbud i regi av f.eks. idrettsforeninger?
-
Dokument nr. 15:1362 (2023-2024)
Innlevert: 26.02.2024
Sendt: 27.02.2024
Besvart: 04.03.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Når kan vi forvente at kunnskapsministeren får på plass et nasjonalt fraværsregister i grunnskolen, etter klare anbefalinger fra blant andre Fafo?
-
Dokument nr. 15:1348 (2023-2024)
Innlevert: 24.02.2024
Sendt: 26.02.2024
Besvart: 04.03.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Stemmer det at kommunene ikke har adgang til å gi barn i skolefritidsordninger regi av idrettslag og andre frivillige organisasjoner 12 timer gratis SFO i 1. og 2. klasse på lik linje med ordinære kommunale SFO tilbud, gjennom å la tilskuddene tilfalle idrettslagene eller ha en refusjonsordning og hva er i så fall hensikten med å forringe tilbudene hos idrettslagene?
-
Dokument nr. 15:1344 (2023-2024)
Innlevert: 23.02.2024
Sendt: 26.02.2024
Besvart: 04.03.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Elever med ulike sansetap har utfordringer som skolene ikke kan møte, og er derfor i behov av spesialkompetanse innenfor punktskrift, tegnspråk og praktiske ferdigheter. Statped har denne kompetansen og kan gi verdifulle kurs til den enkelte.
Hvorfor er det ikke ordinært opplegg med elevkurs for blinde, svaksynte og hørselshemmede, vil det blir gjennomført elevkurs i år, i så fall for hvilke grupper?
-
Dokument nr. 15:1343 (2023-2024)
Innlevert: 23.02.2024
Sendt: 26.02.2024
Besvart: 04.03.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Vil Regjeringen trekke forslaget?
-
Dokument nr. 15:1291 (2023-2024)
Innlevert: 18.02.2024
Sendt: 19.02.2024
Besvart: 23.02.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Mener kunnskapsministeren at politiske ungdomspartier bør ha anledning til å verve medlemmer ifm. besøk/stands på skoler?
-
Dokument nr. 15:1288 (2023-2024)
Innlevert: 18.02.2024
Sendt: 19.02.2024
Besvart: 26.02.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Hvor mange norske skoler er departementet kjent med at har brukt vektere som følge av voldshendelser eller andre farlige situasjoner, og hvor mange skoler har KD kjennskap til at det siste året opplevd fyrverkeri og/eller påsatt branntilløp, samt hva mener statsråden at kan være passende reaksjoner på slikt fyrverkeri/påsatt branntilløp på skoler?
-
Dokument nr. 15:1287 (2023-2024)
Innlevert: 18.02.2024
Sendt: 19.02.2024
Besvart: 23.02.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Vil Kunnskapsministeren sørge for å utsetje ikraftsetjinga av eit evt påbod om at fylkeskommunen skal fastsetje eit hovudmål for den vidaregåande skulen (ny opplæringslov §15-2) i påvente av ei utgreiing av følgjene dette kan ha for nynorsken, slik eit samla Fylkesutval i Vestland fylkeskommune har bedt om?
-
Dokument nr. 15:1273 (2023-2024)
Innlevert: 16.02.2024
Sendt: 19.02.2024
Besvart: 26.02.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Mener statsråden at skoler skal kunne fastsette i ordensreglementet at mobiltelefoner og smartklokker skal ligge igjen hjemme?
-
Dokument nr. 15:1266 (2023-2024)
Innlevert: 15.02.2024
Sendt: 16.02.2024
Besvart: 23.02.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Hvilke tiltak har statsråden gjort/ vil gjøre for å sikre en god ivaretakelse av de barn og familier som rammes direkte av krigen i Gaza, og vil statsråden legge til rette for at alle skoler er rustet til å ivareta elevers spørsmål og følelser knyttet til den pågående okkupasjonen og krigen?
-
Dokument nr. 15:1244 (2023-2024)
Innlevert: 14.02.2024
Sendt: 14.02.2024
Besvart: 21.02.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Kan statsråden opplyse om når hun forventer at Utdanningsdirektoratet vil kunne reestimere resultatene for nasjonale prøver i perioden 2014-2021 og redegjøre for hvordan feilen har oppstått?
-
Dokument nr. 15:1239 (2023-2024)
Innlevert: 14.02.2024
Sendt: 14.02.2024
Besvart: 20.02.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Jeg viser til interpellasjonsdebatt i Stortinget 13.02.24 samt Stortingets vedtak i behandlingen av Meld.St 18 (2020-2021). Statsråden besvarte ikke noen av mine spørsmål, heller ikke det innsendte spørsmålet. Jeg må derfor be om svar på følgende:
Hva har regjeringen gjort, og hva vil statsråden gjøre for å oppnå Stortingets ambisiøse mål for kulturskolen?
-
Dokument nr. 15:1232 (2023-2024)
Innlevert: 13.02.2024
Sendt: 14.02.2024
Besvart: 23.02.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Mener kunnskapsministeren at opplæringskontorene fremdeles skal ha en tydelig rolle i fag- og yrkesopplæringen og kunne ha ansvar for å drive opplæring, slik et samlet Storting vedtok under behandlingen av opplæringsloven, og hvorfor tillater statsråden at Utdanningsdirektoratet tar omkamp i denne saken?
-
Dokument nr. 15:1226 (2023-2024)
Innlevert: 13.02.2024
Sendt: 13.02.2024
Besvart: 20.02.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Kan statsråden redegjøre for hvordan regjeringen har sørget for nødvendig finansiering av utvidelsen av målgruppen til Oppfølgingstjenesten til t.o.m. 24 år, hvor mye har regjeringen bevilget til arbeidet og er disse midlene øremerket Oppfølgingstjenesten slik at de har reelle muligheter til å utføre sin lovpålagte oppgave for alle i den utvidede målgruppen?
-
Dokument nr. 15:1214 (2023-2024)
Innlevert: 11.02.2024
Sendt: 12.02.2024
Besvart: 19.02.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Stortinget har i 2024-budsjettet bevilget 127 millioner kroner til en tilskuddsordning for å fremme en mer praktisk og variert læring i skolen. I UDIR sin søkeportal står det at; «målgruppen er elever og lærere på 5.–10. trinn i offentlig grunnskole.»
Innebærer dette at regjeringen bevisst ekskluderer friskoler fra å søke, eller kunne få del i denne satsingen, og kan statsråden redegjøre for hva som eventuelt er begrunnelsen for denne diskrimineringen av elever ved friskoler?
-
Dokument nr. 15:1189 (2023-2024)
Innlevert: 08.02.2024
Sendt: 09.02.2024
Besvart: 16.02.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Vil statsråden legge til rette for å la fylkeskommunene definere enkelte videregående skoler som språknøytral slik at elever og lærere kan jobbe med fag og godt skolemiljø fremfor påtvunget omlegging av målform?