I Stortingets møte 26. november 2009 ble det gjort slikt
I lov 26. mars 1999 nr. 14 om skatt av formue og inntekt
(skatteloven) gjøres følgende endringer:
§ 8-17 første ledd bokstav a og b
skal lyde:
a) det fremsettes krav om skattlegging etter alminnelige
regler, eller
b) vilkårene etter §§ 8-11 til 8-13 brytes.
§ 2-14 femte ledd annet og tredje punktum
skal lyde:
Tilsvarende gjelder for barn som har fått engangserstatning
for tap av forsørger etter reglene i skadeserstatningsloven kapittel
3. Departementet kan gi forskrift til utfylling og gjennomføring
av reglene i første og annet punktum.
§ 9-12 annet ledd bokstav c oppheves.
§ 4-10 skal lyde:
§ 4-10 Fast eiendom, herunder andel i boligselskap
(1) Verdien av fast eiendom kan settes lavere enn omsetningsverdien. Verdien
av primærbolig og fritidsbolig skal settes ned etter krav fra skattyter
dersom den overstiger 30 prosent av eiendommens dokumenterte omsetningsverdi.
Verdien av annen bolig (sekundærbolig) og næringseiendom skal settes
ned etter krav fra skattyter dersom den overstiger 60 prosent av
eiendommens dokumenterte omsetningsverdi.
(2) Verdien av boligeiendom settes til produktet av
boligens areal og en kvadratmetersats. Kvadratmetersatsen settes
til en prosentandel av beregnet omsetningsverdi per kvadratmeter,
hvor det tas hensyn til boligtype, byggeår, areal og geografisk
beliggenhet. Prosentandelen er 25 for primærbolig og 40 for sekundærbolig.
Kvadratmetersatsene fastsettes årlig av Skattedirektoratet på grunnlag
av beregninger fra Statistisk sentralbyrå.
(3) Verdsetting av boenhet i boligselskap som
omfattes av § 7-3, følger reglene i første og annet ledd. Øvrig
verdi av andel i slikt selskap settes til andelshavers
andel av boligselskapets netto formue utenom boenhetene. Innskudd
fra andelshaverne kommer ikke til fradrag ved beregningen av boligselskapets
formue.
(4) Verdien av næringseiendom kan fastsettes
på grunnlag av en beregnet utleieverdi. Verdsetting etter første
punktum kan foretas ved bruk av differensierte kvadratmetersatser.
(5) Departementet kan gi forskrift til utfylling
og gjennomføring av denne paragraf.
§ 6-19 annet ledd fjerde punktum skal lyde:
Fradrag kan enten gis med inntil 3 660 kroner
eller med inntil to promille av samlet utbetalt lønn.
§ 6-20 fjerde ledd annet punktum skal lyde:
Fradrag kan samlet gis med inntil 3 660 kroner
eller med en forholdsmessig del av dette beløpet når fradragsberettiget
kontingent er betalt for bare en del av året.
§ 12-2 bokstav d skal lyde:
§ 17-1 tredje ledd skal lyde:
(3) Ved anvendelsen av første og annet ledd skal alminnelig
inntekt tillegges en og en halv prosent av skattyters og ektefelles
eller samboers nettoformue ved statsskatteligningen, utover 200
000 kroner. Bolig brukt som egen primærbolig holdes utenfor
ved beregningen av nettoformue.
§ 2-35 annet ledd bokstav b første og
annet punktum skal lyde:
Ny § 6-51 skal lyde:
§ 6-51 Betaling via bank som vilkår for
fradragsrett
(1) Fradrag gis bare for kostnader etter dette
kapittel når betaling skjer via bank eller foretak med rett til
å drive betalingsformidling, med mindre betalingen samlet utgjør
mindre enn 10 000 kroner. Flere betalinger som gjelder samme leveranse,
tjeneste, kontrakt eller lignende skal vurderes som én betaling
ved anvendelse av beløpsgrensen i forrige punktum. Ved løpende eller
periodiske ytelser skal flere betalinger ses samlet for kostnader
som kommer til fradrag samme år. Når det ikke foreligger rett til
fradrag på grunn av betalingsmåten skal beløpet det ikke gis fradrag for,
ikke inngå i en eiendels skattemessige avskrivningsgrunnlag, eller
i dens skattemessige inngangsverdi ved senere realisasjon.
(2) Er det ved ligningen gitt fradrag for en kostnad,
men fradragsrett for kostnaden likevel ikke foreligger som følge
av denne bestemmelsen, skal tidligere fradragsført beløp tas til
inntekt det år betalingen skjer.
(3) Når sterke samfunnsmessige hensyn gjør det nødvendig,
kan departementet bestemme at første ledd ikke kommer til anvendelse.
(4) Departementet kan gi forskrift til utfylling
og gjennomføring av denne paragraf, herunder nærmere bestemmelser
om at andre betalingsmåter skal likestilles med betaling via bank,
gjøre unntak fra kravet om betaling via bank i særlige tilfeller,
anvendelse av beløpsgrensen og om krav til dokumentasjon.
§ 8-15 tredje ledd fjerde punktum skal
lyde:
Dette ledd gjelder tilsvarende for gevinster og
tap ved realisasjon av finansiell kontrakt der innehaveren har rett
(opsjon) til å kjøpe eller selge valuta, samt finansiell kontrakt
om å kjøpe, selge eller bytte valuta (terminkontrakt), men slik
at ved beregningen skal eiendelenes verdi fastsettes til verdien
ved inntektsårets avslutning.
§ 7-3 femte ledd bokstav d oppheves.
Nåværende § 7-3 femte ledd bokstav e blir bokstav d.
Endringen under I trer i kraft straks.
Endringene under II trer i kraft straks med virkning fra og med
inntektsåret 2009.
Endringene under III trer i kraft straks med virkning fra og
med inntektsåret 2010.
Endringen under IV trer i kraft straks med virkning fra 13. oktober
2009.
Endringen under V trer i kraft fra 1. januar 2011.
Endringen under VI trer i kraft straks med virkning for finansielle
kontrakter som inngås fra 1. januar 2010.
Endringene under VII trer i kraft fra den tid departementet bestemmer.
Ved ikrafttredelse av endringene i §
4-10 gjelder følgende overgangsregler:
Overgangsregel A:
For inntektsåret 2010 skal ligningsverdien av
boligeiendom og bunnfradraget for inntektsåret 2009 legges til grunn
for fastsetting av forskuddstrekket og forskuddsskatten etter skattebetalingsloven
§§ 5-2 og 6-3. Dette gjelder likevel ikke ved endring av forskuddstrekk
eller forskuddsskatt i løpet av inntektsåret dersom skattyter kan
sannsynliggjøre en økning i ligningsverdi av boligeiendom.
Overgangsregel B:
Skattedirektoratet kan i løpet av inntektsåret
2010 innhente opplysninger fra boligeiere og boligselskap om boligtype,
eierforhold, adresse, byggeår og areal.
Ved ikrafttredelse av endringene under VII gjelder
følgende overgangsregel:
Departementet kan gi regler
i forskrift om skattemessig oppgjør av summerte, ikke fordelte inntekter og
kostnader for tidligere inntektsår.
Dag Terje Andersen |
president |