Dommer i straffesaker skal forkynnes for den siktede. Forkynnelsen
er en formalisert form for underretning om dommen, enten ved at
dommen blir avsagt ved opplesning i rettsmøte der siktede
er til stede, eller ved at retten eller politiet senere forkynner
dommen for siktede ved postforkynnelse eller ved bruk av stevnevitne.
Dersom den siktede ikke svarer ved postforkynnelse, må politiet/stevnevitnet
finne ut hvor vedkommende oppholder seg, og deretter forkynne dommen
for vedkommende personlig.
Forslaget i høringsbrevet bygger på at siktede
blir pålagt en aktivitetsplikt ved at han plikter å møte
opp til domsavsigelse der dommen samtidig forkynnes (domsforkynnelse),
og at han i den forbindelse kan pågripes og fremstilles.
Et likestilt alternativ er at siktede blir pålagt å møte
frem ved domstolen, eller på et annet egnet sted, for å få dommen
forkynt for seg (fremmøteforkynnelse). Ankefristen skulle
etter forslaget alternativt løpe fra domsavsigelsen, tidspunktet for
fremmøteforkynnelse, ved opphør av gyldig forfallsgrunn
eller fra tidspunktet for ordinær forkynnelse.
Tre høringsinstanser går imot at reglene om
forkynnelse av dom endres. Det gis bl.a. uttrykk for at reglene
innebærer en alt for omfattende «byråkratisering»,
og at det ikke er behov for endringer. De øvrige høringsinstansene
som uttaler seg, støtter en lovendring, men har ulike syn
på hvor omfattende endringer som bør foretas.
Departementet foreslår en ny § 159
a i domstolloven om forkynnelse av straffedommer ved domsforkynnelse
eller fremmøteforkynnelse. Som hovedregel skal innkalling
til forkynnelse skje i rettsmøtet der saken tas opp til
doms, men unntaksvis kan siktede innkalles til domsforkynnelse også senere.
Lovforslaget er for øvrig forenklet i forhold til forslaget
som ble sendt på høring.
Lovgivningen om forkynnelse bør ikke legge for stramme
bånd på domstolene. Domsforkynnelse bør derfor
bare være et alternativ og ikke en hovedregel. Forkynnelse
ved oversendelse til stevnevitnet eller politiet bør bare
skje der det ikke lykkes å forkynne dommen ved domsavsigelse,
fremmøteforkynnelse eller postforkynnelse fra domstolen.
Fremmøteforkynnelse bør kunne nyttes selv om det
allerede ved innkallelsen er klart at siktede ikke kan eller ikke
vil møte. For at ankefristen skal løpe fra fremmøteforkynnelsen
bør da kopi av dommen med opplysning om utgangspunktet
for ankefristen sendes siktede og dennes forsvarer, men departementet
går ikke inn for at forsvareren skal kunne vedta forkynnelse
på vegne av sin klient. Det vises for øvrig til
forslaget om ny § 159 a i domstolloven og endring
av straffeprosessloven §§ 42 og 43.
Departementet foreslår videre at en siktet skal kunne
pågripes for å få gjennomført
en forkynnelse. Pågripelse kan besluttes når det
er gått mer enn én måned siden dom ble
avsagt, uten at forsøk på å forkynne dommen
på annen måte har lykkes. Det kan også hende
at en domfelt med uforkynte dommer kommer i kontakt med politiet
i ulike andre sammenhenger. Departementet viser her til erfaringer
ved Oslo politidistrikt, der alle innbrakte personer automatisk
kontrolleres opp mot bl.a. et register over uforkynte dokumenter.
Det vises for øvrig til forslaget til endring av straffeprosessloven §§ 85
og 88.
Høringsinstansene har ulike oppfatninger om hvorvidt
ankefristen skal kunne begynne å løpe selv om
siktede ikke møter til domsforkynnelse eller fremmøteforkynnelse.
De fleste går imot at en endring skal gjelde for saker
som er fremmet i tiltaltes fravær. Har den siktede vært
til stede i det rettsmøtet der tidspunkt for forkynnelse
er fastsatt, mener derimot de fleste høringsinstansene
at ankefristen kan begynne å løpe selv om siktede
ikke møter opp.
Departementet mener at det er et klart behov for at ankefristen
skal kunne begynne å løpe selv om den siktede
ikke møter opp til domsforkynnelse eller fremmøteforkynnelse.
Det må imidlertid være et minstekrav at den siktede
har fått innkalling til domsforkynnelse eller fremmøteforkynnelse
i retten. Har han ikke det, bør ikke ankefristen kunne
begynne å løpe.
Departementet foreslår etter dette at når siktede ikke
har fått forkynt dommen på tradisjonelt vis, skal ankefristen
løpe fra det tidspunktet siktede var innkalt til doms-
eller fremmøteforkynnelse.
For å kunne fange opp de særlige situasjoner
som kan oppstå der siktede ikke er blitt kjent med innholdet
i dommen før etter, eller like før ankefristens
utløp, foreslår departementet å utvide
adgangen til å gi fristoppreisning. En anke kan i så fall
tas under behandling dersom særlige grunner tilsier at
domfelte bør få anken prøvd.
Departementet finner at den ordning som nå blir foreslått,
ikke kommer i konflikt med den europeiske menneskerettskonvensjon
(EMK). Det vises for øvrig til forslaget om endring av
straffeprosessloven §§ 310 og 318.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Vidar
Bjørnstad, Astrid Marie Nistad, Jan Petter Rasmussen og Ane
Sofie Tømmerås, fra Kristelig Folkeparti, Finn
Kristian Marthinsen og Åse Wisløff Nilssen, fra
Fremskrittspartiet, Jan Simonsen og Jørn L. Stang, fra
Høyre, lederen Kristin Krohn Devold og Bjørn Hernæs,
og fra Senterpartiet, Tor Nymo, viser til at departementet regner
med at minst 10 000 dommer i straffesaker årlig blir oversendt
politiet/stevnevitnet for forkynnelse. Det fører
ofte til at politiet må bruke betydelige ressurser for å finne
ut hvor den tiltalte befinner seg, og bidrar til å forsinke
saksbehandlingen. Komiteen har derfor ved flere anledninger
grepet tak i denne problemstillingen. Komiteen viser
i den anledningen til Innst. O. nr. 63 (1998-1999) hvor komiteen skrev
følgende:
«Komiteen er enig i at domsavsigelsen som en
hovedregel må kunne skje i rettsmøtet der siktede/tiltalte er
til stede og at ankefristen skal løpe fra domsavsigelsen.»
Komiteen viser også til Budsjett-innst.
S. nr. 4 (1999-2000) hvor komiteen hadde følgende merknad:
«Komiteen er kjent med at det ofte tar unødvendig tid
fra domsavsigelse til dommen forkynnes for tiltalte, og imøteser
en lovendring som fastslår at forkynnelsen skjer på et
på forhånd fastsatt tidspunkt, for eksempel domsavsigelsestidspunktet,
enten tiltalte har møtt opp eller ei. Andre aktuelle regelendringer
kan for eksempel være plikt til å møte
hos politiet etter innkalling.»
Komiteen konstaterer at de forslagene departementet
nå legger frem langt på vei følger opp komiteens tidligere
merknader, og at forslagene har bred støtte fra høringsinstansene.
Komiteen er enig i at hovedregelen skal være at
innkalling til forkynnelse skal skje i rettsmøtet der saken
tas opp til doms.
Komiteen konstaterer at departementet mener at
offentlig domsavsigelse der siktede innkalles (domsforkynnelse)
bare bør være et alternativ og ikke fremholdes
som hovedregel, og at argumentene for dette er at lovgivningen ikke
bør legge for stramme bånd på domstolene.
På den andre siden fremheves det at domstolene ikke bør
volde unødig arbeid for politiet, unødig ulempe
for siktede eller forsinkelser i straffesakskjeden. Komiteen mener
at disse sistnevnte hensynene er vesentlige, og vil be departementet
etter en tid vurdere om de regelendringene som nå foreslås
har fungert tilfredsstillende for å oppnå målet om
bedre ressursutnytting og fortgang i saksbehandlingen, og eventuelt
komme tilbake til Stortinget med forslag om likevel å gjøre
domsforkynnelse til hovedregelen.
Komiteen er enig i at fremmøteforkynnelse
bør kunne nyttes selv om det allerede ved innkallelsen
er klart at siktede ikke kan eller vil møte.
Komiteen er enig i at ankefristen skal kunne begynne å løpe
selv om den siktede ikke møter opp til domsforkynnelse
eller fremmøteforkynnelse, forutsatt at den siktede har
fått innkalling til domsforkynnelse eller fremmøteforkynnelse
i retten. Komiteen er også enig i at endringen
ikke skal gjelde for saker som er fremmet i tiltaltes fravær. Komiteen vil imidlertid
peke på at tiltalte som ikke engang møter opp
til hovedforhandlingene også er de personene som det er
vanskeligst for politiet å få forkynt dommen for,
og viser til at Oslo politidistrikt i sin høringsuttalelse
antyder en løsning som går ut på å innføre
en plikt for tiltalte til å gjøre seg kjent med
om det er avsagt dom eller ikke, og at fristen løper fra
det tidspunktet han kunne gjort seg kjent med dommen. Komiteen forutsetter
at departementet fortløpende har under oppsikt om det er
fornuftig å innføre et slikt regelverk, i det
minste i saker der det kun blir idømt bot og/eller
inndraging, slik Oslo politidistrikt foreslår.
Komiteen viser for øvrig til de respektive
fraksjoners merknader og forslag i Innst. S. nr. 6 (1998-1999).