Vedlegg 3: Brev fra Finansdepartementet v/finansministeren til Høyres og Kristelig Folkepartis stortingsgrupper, datert 29. april 2002

Ad: Dokument 8:16 (2001-2002) - fordeling av spillemidler

Jeg viser til brev av 25.4.2002 til Finansdepartementet, Utdannings- og forskningsdepartementet og Kultur- og kirkedepartementet, vedlagt utkast til flertallsmerknad til Dokument 8:16 (2001-2002). Stortingsgruppene ber om en vurdering av hvilke konsekvenser flertallsmerknadene og forslaget eventuelt vil få for de ulike sektorene. Jeg vil med dette brevet svare på vegne av de tre departementene.

Overskuddet fra Norsk Tipping AS fordeles per i dag med en tredel hver til idrett, kultur og forskning. Bevilgningene til forskning og kultur over statsbudsjettet, baseres på anslått overskudd fra Norsk Tipping etter fondsavsetninger året før. I 2002 ble om lag 853 mill. kroner fordelt til hver av disse to formålene fra spilleoverskuddet. Midlene til idrettsformål fordeles av Kongen basert på faktisk overskudd fra Norsk Tipping. I 2002 er tildelingen til idrettsformål om lag 858 mill. kroner. I det videre vil jeg for enkelhets skyld gå ut i fra det beløp som faktisk er stilt til rådighet til de tre formålene i 2002 fra Norsk Tipping AS, dvs. 858 mill. kroner.

Konsekvenser for bevilgninger til forskning

  • 1. Den foreslåtte utfasingen av midler til forskning fra spilleoverskuddet innebærer at overføringene til forskning fra spilleoverskuddet reduseres med om lag 286 mill. kroner hvert år i 2003, 2004 og 2005.

  • 2. Økt kapital på 14 mrd. kroner i Forskningsfondet fra 1.7.2002 gir en økt avkastning på om lag 420 mill kroner i 2003 (halvårseffekt), deretter 840 mill. kroner per år (helårseffekt), gitt dagens rentenivå.

Nettoeffekten av disse forslagene framgår av tabellen nedenfor.

Midler til forskning (i mill. kroner)

SpillemidlerFonds­avkastningNettoendring forsk­ningsmidler
2002 85800
2003 572420134
2004 286840268
2005 0840-18

Tallene er basert på regnskapstall for spilleåret 2001 til fordeling i 2002.

Kombinasjonen av at forskningsformål fases ut av tildelingen fra spillemidlene og en stor økning i Forsk­ningsfondet inneværende år, innebærer en styrking av midlene til forskning for 2003 og 2004. Tar man utgangspunkt i en videreføring av 2002-tall, kan de samlede midlene til forskningen i 2005 bli redusert i forhold til dagens regelverk. Dette vil imidlertid avhenge av den fremtidige størrelsen på spillemidlene og fondsavkastningen.

Økt kapital i Forskningsfondet bevilges «under streken» (90-post) på statsbudsjettet, mens midlene som stilles til rådighet til forskning fra fondsavkastningen budsjetteres «over streken» (50-post). Flertallsforslaget innebærer en svekkelse av budsjettbalansen tilsvarende økningen i fondsavkastningen. Innenfor de budsjettrammer som følger av handlingsregelen for finanspolitikken, vil dette derfor fortrenge bevilgninger til andre formål over statsbudsjettet i kommende budsjetterminer. Forslaget innebærer et inndekningsbehov på om lag 420 mill. kroner i 2003, mens behovet for inndekning i 2004 blir om lag 840 mill. kroner. Jeg anser det som svært uheldig at det legges budsjettmessige føringer i denne størrelsen i fremtidige budsjetterminer, uten at det er anvist budsjettmessig inndekning.

I utkastet til flertallsmerknad blir det forutsatt at grunnforskningens andel av de totale forskningsmidlene blir opprettholdt, og at Regjeringen må sørge for dette i statsbudsjettet. Flertallet peker på at omleggingen av systemet ikke skal innebære endret fordeling mellom typer av forskning eller typer av institusjoner. For å sikre dette, vil det være nødvendig å gjennomgå og endre gjeldende forvaltning og fordeling av fondsavkastningen. Generelt innebærer det foreslåtte opplegget at Fondet for forskning blir en mer generell finansieringsmekanisme for forskning, og at det også må ivareta de formål og hensyn som tippemidlene i dag dekker.

Konsekvenser for bevilgninger til idrett og kultur

Forslaget innebærer en gradvis styrking av tildelingene til idretts- og kulturformål med om lag 430 mill. kroner til hvert av formålene fra og med 2005.

Tabellen nedenfor viser fordelingen på ulike formål, forutsatt at spilleoverskuddet i 2002 blir uendret i årene fremover.

mill. kroner

Gjeldende fordelingsnøkkelNy fordelingsnøkkel
Formål2003 2004 2005
Idrett 8581 0011 1441 287
Kultur
- Statsbudsjettet 858858858858
- Kongelig resolusjon 0143286429
Til sammen kultur 8581 0011 1441 287

Tallene er basert på regnskapstall for spilleåret 2001 til fordeling i 2002.

På samme måte som i dag vil forslaget innebære at den delen av spillemidlene som går til idrett holdes utenfor statsbudsjettet. 2/3 av midlene til kulturformål vil bli bevilget over statsbudsjettet, mens 1/3 vil bli fordelt ved kongelig resolusjon. Forslaget til vedtak spesifiserer følgende fordelingsnøkkel:

  • 40 % til kulturell skolesekk

  • 30 % til Frifond

  • 30 % til investeringer og vedlikehold av lokale/regionale kulturelle møteplasser

Kultur- og kirkedepartementet tildeler per i dag midler til de ovennevnte formålene over statsbudsjettet. I henhold til forslaget skal ikke ordningen gå på bekostning av tilsvarende bevilgninger på statsbudsjettet. Dette vil innebære at det tildeles midler til samme formål både over statsbudsjettet og ved kongelig resolusjon. Statens tildelinger vil således bli mindre oversiktlige og ordningen vil føre til økt administrasjon.