Jeg viser til brev av 25.4.2002 til Finansdepartementet, Utdannings-
og forskningsdepartementet og Kultur- og kirkedepartementet, vedlagt
utkast til flertallsmerknad til Dokument 8:16 (2001-2002). Stortingsgruppene
ber om en vurdering av hvilke konsekvenser flertallsmerknadene og
forslaget eventuelt vil få for de ulike sektorene. Jeg
vil med dette brevet svare på vegne av de tre departementene.
Overskuddet fra Norsk Tipping AS fordeles per i dag med en tredel
hver til idrett, kultur og forskning. Bevilgningene til forskning
og kultur over statsbudsjettet, baseres på anslått
overskudd fra Norsk Tipping etter fondsavsetninger året
før. I 2002 ble om lag 853 mill. kroner fordelt til hver
av disse to formålene fra spilleoverskuddet. Midlene til
idrettsformål fordeles av Kongen basert på faktisk
overskudd fra Norsk Tipping. I 2002 er tildelingen til idrettsformål
om lag 858 mill. kroner. I det videre vil jeg for enkelhets skyld
gå ut i fra det beløp som faktisk er stilt til
rådighet til de tre formålene i 2002 fra Norsk
Tipping AS, dvs. 858 mill. kroner.
1. Den foreslåtte utfasingen
av midler til forskning fra spilleoverskuddet innebærer
at overføringene til forskning fra spilleoverskuddet reduseres
med om lag 286 mill. kroner hvert år i 2003, 2004 og 2005.
2. Økt kapital på 14 mrd. kroner i Forskningsfondet fra
1.7.2002 gir en økt avkastning på om lag 420 mill
kroner i 2003 (halvårseffekt), deretter 840 mill. kroner
per år (helårseffekt), gitt dagens rentenivå.
Nettoeffekten av disse forslagene framgår av tabellen
nedenfor.
Midler til forskning (i mill. kroner)
| Spillemidler | Fondsavkastning | Nettoendring
forskningsmidler |
2002 | 858 | 0 | 0 |
2003 | 572 | 420 | 134 |
2004 | 286 | 840 | 268 |
2005 | 0 | 840 | -18 |
Tallene er basert på regnskapstall for spilleåret 2001
til fordeling i 2002.
Kombinasjonen av at forskningsformål fases ut av tildelingen
fra spillemidlene og en stor økning i Forskningsfondet
inneværende år, innebærer en styrking
av midlene til forskning for 2003 og 2004. Tar man utgangspunkt
i en videreføring av 2002-tall, kan de samlede midlene
til forskningen i 2005 bli redusert i forhold til dagens regelverk.
Dette vil imidlertid avhenge av den fremtidige størrelsen
på spillemidlene og fondsavkastningen.
Økt kapital i Forskningsfondet bevilges «under streken» (90-post)
på statsbudsjettet, mens midlene som stilles til rådighet
til forskning fra fondsavkastningen budsjetteres «over
streken» (50-post). Flertallsforslaget
innebærer en svekkelse av budsjettbalansen tilsvarende økningen
i fondsavkastningen. Innenfor de budsjettrammer som følger
av handlingsregelen for finanspolitikken, vil dette derfor fortrenge bevilgninger
til andre formål over statsbudsjettet i kommende budsjetterminer.
Forslaget innebærer et inndekningsbehov på om
lag 420 mill. kroner i 2003, mens behovet for inndekning i 2004
blir om lag 840 mill. kroner. Jeg anser det som svært uheldig
at det legges budsjettmessige føringer i denne størrelsen
i fremtidige budsjetterminer, uten at det er anvist budsjettmessig
inndekning.
I utkastet til flertallsmerknad blir det forutsatt at grunnforskningens
andel av de totale forskningsmidlene blir opprettholdt, og at Regjeringen
må sørge for dette i statsbudsjettet. Flertallet
peker på at omleggingen av systemet ikke skal innebære
endret fordeling mellom typer av forskning eller typer av institusjoner. For å sikre
dette, vil det være nødvendig å gjennomgå og
endre gjeldende forvaltning og fordeling av fondsavkastningen. Generelt
innebærer det foreslåtte opplegget at Fondet for
forskning blir en mer generell finansieringsmekanisme for forskning,
og at det også må ivareta de formål og
hensyn som tippemidlene i dag dekker.
Forslaget innebærer en gradvis styrking av tildelingene
til idretts- og kulturformål med om lag 430 mill. kroner
til hvert av formålene fra og med 2005.
Tabellen nedenfor viser fordelingen på ulike formål,
forutsatt at spilleoverskuddet i 2002 blir uendret i årene
fremover.
mill. kroner
| Gjeldende fordelingsnøkkel | Ny fordelingsnøkkel |
Formål | 2003 | 2004 | 2005 |
Idrett | 858 | 1 001 | 1 144 | 1 287 |
Kultur | | | | |
- Statsbudsjettet | 858 | 858 | 858 | 858 |
- Kongelig resolusjon | 0 | 143 | 286 | 429 |
Til sammen kultur | 858 | 1 001 | 1 144 | 1 287 |
Tallene er basert på regnskapstall for spilleåret 2001
til fordeling i 2002.
På samme måte som i dag vil forslaget innebære at
den delen av spillemidlene som går til idrett holdes utenfor
statsbudsjettet. 2/3 av midlene til kulturformål vil
bli bevilget over statsbudsjettet, mens 1/3 vil bli fordelt
ved kongelig resolusjon. Forslaget til vedtak spesifiserer følgende
fordelingsnøkkel:
Kultur- og kirkedepartementet tildeler per i dag midler til de
ovennevnte formålene over statsbudsjettet. I henhold til
forslaget skal ikke ordningen gå på bekostning
av tilsvarende bevilgninger på statsbudsjettet. Dette vil
innebære at det tildeles midler til samme formål
både over statsbudsjettet og ved kongelig resolusjon. Statens
tildelinger vil således bli mindre oversiktlige og ordningen
vil føre til økt administrasjon.