Rikslønnsnemnda er en fast voldgiftsnemnd som opprettes
for tre år av gangen med hjemmel i lov 19. desember
1952 nr. 7 om lønnsnemnd i arbeidstvister (lønnsnemndloven).
Rikslønnsnemnda står til disposisjon for partene
i arbeidslivet. En avgjørelse av Rikslønnsnemnda
har samme virkning som en tariffavtale. Dersom partene i en tvist ønsker å la
konflikten løses ved frivillig lønnsnemnd, kan
de benytte Rikslønnsnemnda, og det offentlige vil betale
kostnadene. For embetsmenn uten adgang til å gå til
arbeidsnedleggelse er det Rikslønnsnemnda som avgjør
en eventuell tvist med bindende virkning, jf. tjenestetvistloven § 26 a.
Dersom det vedtas en særlov eller provisorisk anordning
om tvungen lønnsnemndbehandling av en tvist, vil videre
arbeidskamp forbys, og tvisten som hovedregel henvises til løsning
i Rikslønnsnemnda.
Lønnsnemndloven har ikke egne saksbehandlingsregler,
men arbeidstvistlovens regler for Arbeidsretten får anvendelse
så langt de passer.
Rikslønnsnemnda settes i den enkelte sak med syv medlemmer.
Fem av disse oppnevnes av Kongen for tre år av gangen.
Tre av de faste medlemmene er uavhengige av regjeringen/myndighetene
og partene i arbeidslivet. To av medlemmene representerer henholdsvis
arbeidstaker- og arbeidsgiverinteresser og skal ha særlig
innsikt i landsomfattende tarifforhold. Disse nemndmedlemmene har
en rådgivende status i nemnda, og ingen selvstendig stemmerett.
Partene i den enkelte tvist utpeker hver ett medlem av nemnda. De
to partsoppnevnte medlemmene og de tre medlemmene uten partstilknytning
har som hovedregel stemmerett, men de partsoppnevnte medlemmene
kan overlate sin stemmerett til den faste arbeidstaker- eller arbeidsgiverrepresentanten.
Rikslønnsnemndas leder kan med partenes samtykke bestemme
at nemnda i den enkelte tvist settes med tre medlemmer. Kommunal-
og regionaldepartementet har sekretariatet for Rikslønnsnemnda.
Utvalget peker på at det ved enkelte anledninger har
vært reist kritikk mot at de faste arbeidstaker- og arbeidsgiverrepresentantene
alltid oppnevnes fra LO og NHO. Enkelte av kritikerne har ment at
Rikslønnsnemnda bør ha samme sammensetning som
Arbeidsretten, med skiftende representasjon avhengig av hvem som
er parter i den konkrete sak.
Utvalget for tarifforhandlingssystemet foreslår at Rikslønnsnemnda
skal ha en sammensetning med ni medlemmer inkludert nemndas formann.
Etter utvalgets mening er dette den sammensetningen som best varetar
hensynet både til kontinuitet og til et bredest mulig kunnskapsnivå i
nemnda. Utvalget viser til at LO og NHO fortsatt er de største
partene i norsk arbeidsliv, og fast deltakelse fra disse kan bidra
til at den konkrete tvist blir sett i sammenheng med lønnsoppgjøret
for øvrig. Deltakelse av rådgivere fra de partene som
er i konflikt, vil sikre best mulig kunnskap om denne konflikten,
kunnskap som de sentrale parter ikke nødvendigvis besitter.
Dette vil være viktig, kanskje særlig i forhold
til kommunal sektor.
Etter utvalgets mening har Rikslønnsnemnda en hensiktsmessig
sammensetning med hensyn til at nemnda skal være funksjonsdyktig
og ha nødvendig kompetanse når den skal løse
tvister etter tjenestetvistloven. Det foreslås derfor ingen
endringer i antallet medlemmer i tvister etter tjenestetvistloven.
Kommunal- og regionaldepartementet foreslår å endre
lønnsnemndloven i tråd med utvalgets forslag.
Departementet slutter seg til utvalgets begrunnelse for forslaget
og legger også vekt på at det ikke er kommet avgjørende
innvendinger mot forslaget fra høringsinstansene. Det kan
innvendes at en utvidelse av antallet medlemmer fra syv til ni kan
føre til at Rikslønnsnemnda blir mindre effektiv.
Veid opp mot hensynet til at nemnda får et bedre beslutningsgrunnlag
og at kontinuiteten blir sikret, mener departementet at disse hensynene
må veie tyngst.
Enkelte av høringsinstansene mener at det ikke er noen
saklig begrunnelse for at Rikslønnsnemnda skal ha annen
partsrepresentasjon enn partene i den konkrete tvist. LO og NHO
er fortsatt de dominerende arbeidslivsorganisasjonene i privat sektor,
og begge organisasjonene representerer et bredt spekter av norsk næringsliv.
Etter departementets syn er det derfor en fordel for alle parter
at Rikslønnsnemnda kan dra nytte av den kunnskap og erfaring
disse organisasjonene besitter. Det er i denne sammenheng grunn
til å peke på at disse medlemmene ikke har stemmerett.
Departementet kan ikke se at det er hensiktsmessig at de to nye
partsrepresentantene i nemnda skal ha stemmerett. De skal først
og fremst fungere som rådgivere for Rikslønnsnemnda.
Det må presiseres i loven at nemnda i tvister etter tjenestetvistloven
skal ha syv medlemmer, som i dag. Ordlyden i departementets forslag
er for øvrig noe endret i forhold til forslaget fra utvalget.
Komiteen registrerer at departementet
i likhet med utvalget ønsker å utvide Rikslønnsnemnda
fra syv til ni representanter. Utvidelsen vil medføre at
en representant fra NHO og en fra LO møter fast. Disse medlemmene
skal bidra med organisasjonskunnskap og erfaring. De nye medlemmene
vil ikke ha stemmerett. Komiteen er også kjent
med at det kan gjøre Rikslønnsnemnda mindre effektiv,
men at utvidelsen gir et bedre beslutningsgrunnlag og at kontinuiteten sikres
bedre. Komiteen støtter denne endringen.