Fiskerinæringen i Norge har de siste årene
vært inne i en god utvikling. Eksportverdien er nesten
fordoblet i løpet av et tiår. Næringsstøtten
er bygd ned. Lønnsomheten i deler av flåteleddet
har bedret seg, samtidig som industrien er i ferd med å markedsorientere
produksjonen i sterkere grad. På ressurssiden har situasjonen
for de fleste viktige bestander de siste årene vært
god. Havbruksnæringen har mangedoblet produksjonen i løpet av
10 år, og fremstår som en internasjonalt konkurransedyktig
næring med store utviklingsmuligheter.
Eksportverdien av fisk og fiskeprodukter har økt
de senere år og var i 1997 på 24,6 mrd. kroner.
Den viktigste eksportvaren er oppdrettslaks, som står for
om lag en tredel av eksportverdien.
Målt i faste kroner er eksportverdien
nesten fordoblet i løpet av det siste tiåret.
Økningen i eksportverdien skyldes først
og fremst økt volum. Prisene for de fleste produktene har
hatt en nedadgående trend. Trenden med fallende priser
ser ut til å være brutt i 1998.
Markedene utenom EU vokser raskere enn EU-markedet.
Særlig har Asia og Øst-Europa blitt viktigere
markeder for norske sjømatprodukter.
Fiskerinæringen er en internasjonalisert
næring. Det meste av de norske fangstene tas fra fiskebestander som
Norge deler med andre land. Mer enn 90 pst. av produksjonen eksporteres.
Næringen berøres derfor i betydelig grad av utviklingen
av de internasjonale rammebetingelsene, både hva angår
ressursforvaltningen og i handelspolitikken.
Et trekk i utviklingen i fiskerinæringens
nasjonale rammebetingelser de siste tiår er at fangstvirksomheten
er underlagt stadig mer omfattende reguleringer. Disse er nødvendiggjort
bl.a. av ressursmessige hensyn og for å begrense veksten
i overkapasiteten i flåten. Samtidig har landsiden i næringen
sett omfattende forenklinger i regelverket som omgir den.
Bedringen i fiskerinæringens økonomi
har redusert betydningen av Hovedavtalen av 1964. Fiskeriavtalen for
1998 er på 115 mill. kroner.
Den direkte sysselsettingen i fiskerinæringen
har en nedadgående tendens. Totalt har antall sysselsatte
gått tilbake med vel 6000 mennesker siden 1985, til 42594.
Lønnsomheten i fiskeflåten
viste en nedadgående tendens frem til 1990. Siden da har
den steget. Generelt har havfiskeflåten best økonomi.
I sildesektoren har lønnsevnen hatt en sterk økning
etter 1990.
Siden 1985 har gjennomsnittsalderen for dekte
fartøy økt med nesten 5 år, til 23,2 år.
Den langsiktige trenden i strukturutviklingen
i flåten er at det blir færre fartøy.
Størst tilbakegang har gruppen 8-12,9
meter. Antall fartøy i de største lengdegruppene
har økt i løpet av 1990-tallet.
Strukturen i norsk fiskeindustri er preget av
små og mellomstore bedrifter og stor geografisk spredning. Selv
de største anleggene i Norge er små i internasjonal sammenheng.
Fiskeindustrien er underlagt rammebetingelser
som påvirker mulighetene for produksjonsplanlegging og markedstilpasning:
1. naturgitte forhold
2. nasjonalt og internasjonalt regelverk
3. utviklingen i markedsstrukturene
4. tilgangen på arbeidskraft.
Det er fortsatt stor overkapasitet i industrien,
og reduksjonen i antall bedrifter synes å ha stagnert de siste årene.
På 90-tallet har fiskeindustrien økt
produksjonsvolumet, kapasitetsutnyttelsen og omsetningen. Fortsatt
er imidlertid lønnsomheten generelt for lav til at industrien
har en tilfredsstillende inntjening.
Gjennomsnittsfangsten i norske fiskerier fra
rundt 1960 og fram til i dag ligger rundt 2,3 millioner tonn årlig.
I Barentshavet og Norskehavet har ressurssituasjonen
fra tidlig på 1990-tallet for de fleste artene vært god.
For norsk arktisk torsk, hyse og norsk vårgytende sild
tilsier bestandsutviklingen lavere kvoter de aller nærmeste årene.
Norge og andre land innførte 200 mils økonomiske soner
fra 1.januar 1977. Kyststatene er forpliktet til å forvalte
ressursene på bærekraftig vis. Kyststater som deler
en eller flere bestander skal samarbeide om regulering og bevaring
av bestandene.
Det gjennomføres årlige forhandlinger
med en rekke land om forvaltning av fellesbestandene. De internasjonale
avtalene er omtalt i årlige meldinger til Stortinget.
Reguleringene av fisket faller i tre hovedkategorier: Regulering
av adgangen til å delta i fisket, regulering av fangstkvantum
og regulering av fangstmønster.
Komiteen er kjend
med at fiskefangsten har nådd ei førebels grensa
på om lag 90 mill. års tonn på verdsbasis.
Det er ikkje forventa at dette uttaket kan aukast i særleg
grad. Det er difor først og fremst oppdrett som må stå for
veksten i framtida. Komiteen ser for seg at produksjonsvolumet
i oppdrettsnæringa må aukast på verdsbasis,
om ikkje sjømaten sin plass i verdshushaldninga skal gå ned
når folketalet aukar.
Vidare konstaterer komiteen at
den norske andelen av totalfangsten i 1997 var 2,85 mill. tonn,
medan produksjonen av laks og ørret var ca. 364000 tonn,
av ein total verdsproduksjon på 624000 tonn.
Komiteen har merka seg at fiskerinæringa
no er ei tilnærma subsidiefri næring som representerte
ein eksportverdi på 27,9 mrd. kroner i 1998. Oppdrettsnæringa
utgjer 9,7 mrd. kroner av dette. Komiteen har vidare
registrert at den relative andelen av norsk lakseeksport til EU-marknaden
har vorte redusert frå 76 pst. til 59 pst. dei siste seks åra.
Komiteen meiner ei av hovudmålsetnadene
i åra frametter er å betra marknadstilgongen
til dei viktigaste marknadene, særleg gjeld dette for bearbeida
produkt.
Komiteen meiner at
auka klårleik og tryggleik i bestandsanslagene må være
ein prioritert oppgave, noe som kan medføre betre planleggingsrammer
for aktørane i næringa - samtidig som dette vil
betre ressursforvaltninga.
Komiteen meiner at norske styresmakter
i det internasjonale samarbeidet må få fram aksept
for minstemål som tek omsyn til bestandsoppbygging av torsk.
Komiteen har òg merka
seg at ressurssituasjonen i Barentshavet og Norskehavet er monaleg
god, medan ein i Nordsjøen gjennom for store uttak gjennom
fleire år har fiska ned viktige fiskebestandar til eit
slikt nivå at ein ikkje kan få til ei optimal
ressurshausting. Komiteen meiner at Regjeringa i
fiskerisamarbeidet med EU framleis må prioritere forvaltinga
av ressur-sane i Nordsjøen, slik at ein kan få ei
forvaltingspraksis i Nordsjøen som er berekraftig og som
ivaretek ressurssituasjonen.
Utviklinga i bestanden av sjøpattedyr
gjev grunn til uro og komiteen meiner difor at fangsten
av kval og sel må aukast monaleg. Komiteen vil
understreke at dette må skje innanfor ei berekraftig ramme.
Komiteen ber Regjeringa sette
i verk tiltak for å redusere bestanden av voksen grønlandssel
i betydelig større grad enn i dag. Om nødvendig
må dette skje med støttetiltak, gjerne i samarbeid
med fiskerinæringen. Selbestanden er pr. i dag blitt alt
for stor, og den er sterkt voksende. Dette er en sterk trussel for
norsk fiskerinæring.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen
umiddelbart sette i verk tiltak for å redusere bestanden
av voksen grønnlandssel i betydelig større grad
enn i dag. Om nødvendig må dette skje med støttetiltak.»
Komiteen meiner det
er ein styrke at fiskerinæringa har ein struktur der aktørane
varierer i storleik og at dei kvar på sin måte
dannar grunnlag for levedyktige lokalsamfunn langs kysten. Komiteen er uroa
over at gjennomsnittsalderen for dekte fartøy har auka
med 5 år frå 1985, og meiner det må leggjast tilrette
for ei utskifting som i sum innebær ein reduksjon av fangstkapasiteten. Komiteen meiner
eit auka samarbeid mellom industriverksemdene vil styrkja næringa.
Produktutvikling og kompetanse må liggja i botnen for å skapa
meir attraktive arbeidsplassar som appellerer til nye arbeidstakarar.