Verdikjedeperspektivet belyser sammenhengene mellom
fangst, foredling og omsetning. Næringens inntekter hentes
i markedet. Alle ledd i næringen er således avhengige
av at arbeidsinnsatsen gjennom hele verdikjeden rettes inn mot markedsmulighetene
og krav som markedene stiller. Verdikjedeperspektivet anskueliggjør
at alle næringsaktorer er del av et større fellesskap
innenfor næringen, med en felles interesse i å fremme
verdiskapingen i næringen.
Markedskompetanse blir en viktig konkurransefaktor.
Denne utviklingen fordrer økt samarbeid mellom produksjonsbedrifter
og fiskere.
Fiskeridepartementet legger vekt på at
det offentlige virkemiddelapparatet bidrar til å fremme
samarbeid mellom de ulike produksjonsledd. Gjennom retningslinjene
til SND har departementet lagt til rette for økt horisontalt
samarbeid mellom bedriftene i forhold til markedene, og økt
samarbeid mellom flåte, havbruksnæring og industri
med hensyn til råstofflevering og mottak.
Regjeringen ser betydningen av et velfungerende førstehåndsmarked
for omsetning av fisk for å sikre en konkurransedyktig
fiskeindustri.
Det har i en årrekke pågått
en debatt om hensiktsmessigheten av råfiskloven og den
måten salgslagene praktiserer den på.
Dagens regelverk gir etter Fiskeridepartementets
syn tilstrekkelige muligheter for flåte og industri til å finne frem
til fungerende og langsiktige løsninger for førstehåndsomsetningen.
Råfiskloven er ikke til hinder for at bedrifter og fartøyer
inngår langsiktige leveringsavtaler.
Det er fortsatt behov for videreutvikling av
rutinene og rammebetingelsene for førstehåndsomsetningen,
og det er et mål å få til et bedre samarbeid
mellom salgslagene og fiskeindustrien.
Som et element i en prosess for bedre dialog
og samarbeid vil Fiskeridepartementet invitere salgslagene og FNL
til å delta i et prosjekt om konkretisering av kriterier
og rammevilkår for langsiktige kontrakter.
Fremfor å fungere som tilleggskapasitet
når behovet tilsier det, opptrer kjøpefartøy
nå i større grad i konkurranse med landindustrien.
Med overkapasitet i land-industrien kan økt konkurranse
fra kjøpefartøyer ytterligere undergrave industriens
mulighet til å drive lønnsomt. For fiskerne kan
imidlertid større kapasitet på kjøpersiden
gi muligheter for mer effektiv avvikling av fisket og høyere
priser som følge av økt konkurranse om råstoffet.
Utviklingen vil bli fulgt og det kan ikke utelukkes
at økt omsetning på sjøen kan nødvendiggjøre
begrensninger også for norske fartøyer.
Utenlandske landinger av fisk i Norge har økt
sterkt på 1990-tallet. Dette har bidratt til å bedre
råstoffbasen for norsk fiskeindustri både i pelagisk
og i hvitfisksektoren.
Utviklingen med landinger av råstoff
fra russiske fartøy i Norge skyldes omstendigheter som
ikke kan forventes å vare ved.
Bortfall av utenlandsk råstoff vil
dermed få umiddelbare negative konsekvenser for mange fiskeindustribedrifter
og lokalsamfunn, særlig i Finnmark, men også i
Troms og Nordland.
Regjeringens satsing på utbygging av
havner og infrastruktur skal bedre logistikk og redusere kost-nadene
forbundet med avstanden til markedene, og slik legge til rette for
næringslivet i distriktene.
Forholdet mellom produksjon på sjø og
land skal ikke forskyves i retning av større grad av ombordproduksjon.
Fiskerinæringen skal bidra til å trygge sysselsetting
og bosetting langs kysten. Derfor skal en størst mulig
del av råstoffet foredles på land.
I retningslinjene for 1997 om utskiftingstakten
i fiskeflåten er det forutsatt at Fiskeridirektoratet følger en
restriktiv praksis overfor fartøy som planlegger ombordproduksjon.
I forhold til råstoff fra biprodukter
er det åpnet for grader av ombordproduksjon fordi deler
av råstoffet har kort holdbarhet og må bearbeides
hurtig.
Fiskeridepartementet vil bidra til utviklingen
av langsiktige forvaltningsstrategier, men kan ikke la hensynet
til stabilitet i kvotene gå foran hensynet til en bærekraftig
forvaltning av ressursene. Dette innebærer at en flerårig
kvote, i ordets egentlige forstand, ikke er realistisk med dagens
kunnskapsnivå om svingninger i fiskebestandene. Like fullt
er stabilitet en målsetting i fiskeriforvaltningen.
Sett fra næringsutøverens
ståsted vil regelverket som omgir næringen ofte
hemme effektivitet og begrense inntektsmulighetene.
En bør løpende vurdere om
eksisterende regelverk for ressursregulering og kapasitetsstyring
er hensiktsmessig. Et komplisert sett av tiltak og virkemidler kan virke
unødig hemmende på næringsutøvelsen
og påføre næringen kostnader. Regelverk
som medfører tap av driftstid, begrenser fartøyutforming
og legger føringer på redskapsbruk bør
vurderes nøye med henblikk på deres samlede samfunnsmessige
nytteeffekt.
Fiskeridepartementet vil videreføre
arbeidet med gjennomgang av konsesjons- og utskiftningsregelverket
og legge bl.a. sikkerhet, arbeidsmiljø, mannskapsbekvemmeligheter,
effektivitet i fiske og håndtering av biprodukter til grunn
for arbeidet.
Hensynet til utslippsreduksjoner fra fiskeflaten
vil bli prioritert av Regjeringen i alle sammenhenger hvor det fattes
vedtak av betydning for omfanget av dette.
Fiskeridepartementet vurderer hvordan dagens regelverk
for næringsutøvelsen i fiskerisektoren best kan
tilpasses det å ta vare på biprodukter. Utforming
av næringsreguleringene må forene hensynet til
biprodukter med andre formål.
Komiteen meiner krava
om kontinuerlege leveransar til ein global marknad, set næringa
ovanfor utfordringar mht. samarbeid mellom fangst og oppdrett og
mellom hav og land. Aktørane på sjø og
land-sida må ha kunden sine behov i fokus, frå hav
til bord. Det bør stimulerast til å utvikla prissystem
som kan føra til at optimal handtering av råstoffet
svarer seg.
Komiteen er samd i
at omfanget av kjøpefartøy må avgrensast
slik at industrien sitt behov for råstoff ikkje vert skadelidande.
Utbygging av fryselagerkapasitet er eit av virkemidla som må vurderast
for å sikra råstoff for heilårleg produksjon.
Komiteen er samd i at tilhøvet
mellom produksjon på sjø og land ikkje bør
forskyvast i retning av større grad av ombordproduksjon.
Det må likevel finnast smidige løysingar slik
at heile råstoffet held optimal kvalitet ved ilandføring.
Komiteen sitt fleirtal�
alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre,
meiner at næringsutøvarane må møta
utviklinga i marknadene med kjededanningar og konsentrasjon i detaljhandelen,
gjennom samarbeidsløysningar også i marknadsarbeidet.
Eit kostnadsreduserande element ved bedriftssamarbeid
er felles apparat for salg, distribusjon og mark-nadsføring.
Horisontal integrering/samarbeid på sals- og eksportørsida
kan styrkja markedsarbeidet.
Komiteen ser at forbrukaren/opinionen
sine krav til dokumentasjon og tryggleik for forbrukarane samt at
det stadig vert fokusert på at produksjon og transport skjer
etter miljømessige kriteria, byr på nye utfordringar.
Forureiningsproblematikk, med stor energibruk i fiskeflåten,
sett i høve til fangstmengde, bør utgreiast i eit
forbrukar- og miljøperspektiv. Det må utgreiast
kva fangstreiskap som fyller krava til miljømessige omsyn for
det marine miljøet og dei kvalitetskrav kundane stiller
til sluttproduktet og kva prispotensiale råstoffet kan
ha.
Komiteen viser til at fiskerinæringa
er avhengig av at forbrukarane har tillit til norsk fisk, ressursforvalting og
fangstmetodar. På alle område stiller forbrukarane
stadig strengare krav om miljøvenlege produkt. Samarbeidet
mellom Verdens naturfond og Unilever om et «Marine Stewardship
Council» som skal sertifisera «miljøriktige» fiskeprodukt
må sjåast i ein slik samanheng. Komiteen tar
likevel avstand frå ei utvikling der private organisasjonar
og kommersielle foretak lanserar potensielt konkurransevridande
miljømerke, og der kriteria for merkeordninga er fastlagd
utanfor åpne demokratiske prosessar. Skal ein unngå ei
slik utvikling, må det skapast internasjonal forståing
for kva ein berekraftig forvaltingspolitikk inneber. Komiteen meiner
difor det bør utarbeidast ein internasjonal informasjonsstrategi
for fiskerinæringa. Som ein del av ein slik strategi bør
Norge samarbeide med andre fiskerinasjonar om å fremje
objektive miljøkriterier og sikre fiskeinteressane mot
ugrunna boikottaksjonar.
Komiteen legg vekt
på at fartøyutforminga i framtida i større
grad tar omsyn til at biprodukta kan takast vare på og
ilandførast. Dette vil medverke til å løyse
miljøproblema gjennom mindre utkast av biprodukta. Samstundes vil
dette kunne bidra til auka lønnsemd i heile næringa.
Komiteen meiner det ligg eit
stort potensiale i biprodukt som slo og kapp som kan danna grunnlag
for lønsam produksjon også av høgprisprodukt.
På dette område er det naudsynt med auka forsking
og betre tilrettelegjing.
Komiteen meiner prosedyrar
for samkjøring av bearbeiding av fangst og oppdrettsfisk
bør vidareutvik-last både med sikte på å skapa
heilårs arbeidsplassar og å betra lønsemda.
Det må utarbeiast sikre rutinar som hindrar auka fare for
spreiing av fiskesjukdomar i fiskerinæringa. Det er først
og fremst hygiene-regime som må skjerpast. Komiteen meiner
det må stimulerast til samarbeid mellom fiskeindustrien
og annan næringsmiddelindustri.
Komiteen meiner bruk av offentlege
midlar må avgrensast når det gjeld nyetablering
av anlegg og rettast inn mot oppgradering av produksjonsanlegg for å møta
krav frå marknaden når det gjeld anlegg og produkt.
Det offentlege verkemiddelapparatet må des-sutan innrettast
slik at det fremjer samarbeidet i næringa.
Komiteen meiner lokale
og regionale kystvernplanar bør utformast slik at dei ikkje
hindrar ei fortsatt positiv utvikling i havbruksnæringa.
Sikring av gode lokalitetar er ein avgjerande faktor både
for oppdretts- og skjellnæringa.
Komiteen vil også peike
på at utviklinga av ei skjellnæring i Norge kan
gje viktige bidrag til stabiliseringa av busetnader langs kysten.
Komiteen meiner det er positivt
at mange kvinner i distrikta har søkt konsesjon for dyrking
av blåskjell. Det kan ha betydeleg distriktspolitisk effekt
knytt til busetnad.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet konstaterer
at meldingen slår fast at den internasjonale konkurransen
er hard og at selv store norske aktører blir små i
internasjonal målestokk. I stedet for å konkludere
med at en slik situasjon internasjonalt kanskje vil kreve større
norske aktører, argumenterer Regjeringen med at vi må lage
en modell hvor vi tar utgangspunkt i dagens bedriftsstruktur.
Disse medlemmer konstaterer videre
at meldingen unngår å drøfte hvilke konsekvenser
– økt
investering i markedskompetanse
– økt investering i kompetanse
som kan utnytte forsknings- og utviklingsarbeid
– økt samarbeid mellom
bedrifter (horisontalt)
– økt samarbeid med flåte
og oppdrett (vertikalt)
vil få for spørsmålet
om kapasitet og struktur i næringen. Det er grunn til å anta
at slike samarbeidsløsninger på samme måte
som investering i større bedrifter, vil kreve økt
kapasitetsutnyttelse. Følgelig vil modellen resultere i
en utvikling i retning av færre bedrifter og/eller
færre eiere. Regjeringen er heller ikke særlig
klar på hvordan et slikt samarbeid bør organiseres,
om det bør være gjennom eierskap eller gjennom
samarbeidsavtaler.
Disse medlemmer slår
også fast at dagens generelle overkapasitet i næringen
og behovet for økte investeringer mot et marked i endring,
vil kreve et betydelig bortfall av kapasitet langs kysten.
Regjeringen bør legge til rette for
at næringsaktørene kan etablere de mest effektive
strukturer for å møte markedsutfordringen.