Er det formelle grunner
som gjør at den bebudede ratifikasjonsproposisjonen og
den bebudede meldingen må behandles samtidig?
Proposisjonen om inngåelse av den avtale
som er fremforhandlet med EU om institusjonelle løsninger for
norsk og islandsk deltakelse i Schengen-samarbeidet etter dets integrering
i EU bør av formelle årsaker behandles samtidig
med meldingen. Proposisjonen viser til meldingen for informasjon
om innholdet i to vedlegg til avtalen som angir dens anvendelsesområde. De
to vedleggene angir anvendelsesområdet ved at de inneholder
det Schengen-regelverket som er i kraft ved avtalens undertegning.
Sluttbehandlingen av meldingen må ha funnet sted senest
samtidig med at Stortinget tar stilling til spørsmålet
om samtykke til inngåelse av avtalen med EU.
Det ene vedlegget skal inneholde en opplisting
av EU-regelverk som allerede har erstattet Schengen-regelverk eller
som anses Schengen-relevant. Innholdet i dette vedlegget er kjent,
og omtales i meldingen.
Rammen for innholdet i det andre vedlegget er
det samlede Schengen-regelverket. Vedlegget skal være sammenfallende
med listen over det Schengenregelverket som EU skal integrere i
forbindelse med ikrafttredelsen av Amsterdam-traktaten. Som ledd
i intern forberedelse i EU for å innpasse dagens Schengen-regler
i EUs regelverk, må det for hver enkelt Schengenregel tas
stilling til om den fortsatt er i kraft. Dette har det vært
arbeidet med både i EU og i Schengen høsten 1998
og våren 1999. I Schengen foreligger det nå en
liste over de Schengen-regler eller -vedtak som er blitt erstattet
av nyere Schengen-regler eller av EU-regler, eller av andre grunner
er blitt overflødige. De aller fleste av disse reglene
stammer fra tiden forut for forhandlingene om samarbeidsavtalen
av 19. desember 1996 mellom Norge, Island og Schengen-landene. En tilsvarende
sanering ble vurdert foretatt allerede i forbindelse med forhandlingene
om samarbeidsavtalen, men ble den gang ikke gjennomført
av kapasitetsgrunner.
Listen over Schengen-regelverk som ikke lenger anses å være
i kraft ventes vedtatt på et møte som er tillyst
i Schengens eksekutivkomité 28. april. Denne listen vil
være utgangspunktet for den nøyaktige utformingen
av vedlegget til avtalen med EU om dens materielle virkeområde.
Disse justeringene er av teknisk natur og vedrører ikke
substansen i samarbeidet. I stortingsmeldingen redegjøres
det for dette og de øvrige forslag til vedtak som Schengens
eksekutivkomité skal ta stilling til på det kommende
møtet.
Forutsettes det at Stortinget
gjennom behandlingen av meldingen tar stilling til/godkjenner
Schengen-regelverk vedtatt etter 19. desember 1996?
Dersom Stortinget gir samtykke til å inngå avtalen med
EU, vil det innebære at Stortinget aksepterer at avtalen
inngås med et anvendelsesområde som inkluderer
det Schengen-regelverk som listes i de vedlegg som er beskrevet
i meldingen, herunder Schengen-regelverk vedtatt etter 19. desember
1996. Intet av dette regelverket er for øvrig etter Regjeringens
syn av en art som ut fra sitt innhold på selvstendig grunnlag ville
krevet lovvedtak for å gjennomføres på norsk side.
Er det fortsatt overveiende
sannsynlig at Amsterdamtraktaten vil tre i kraft allerede 1. mai
1999?
Signalene fra EU-hold er fortsatt at 1. mai
d.å. er det mest sannsynlige tidspunktet for ikrafttredelse
av Amsterdan-traktaten. Forberedelsene på EU-siden er basert
på at samtlige land vil ha ratifisert i tide, dvs. deponert
sine ratifikasjonsinstrumenter innen 31. mars d.å. Frankrike
er opplyst å være det eneste av EU-landene som
ennå ikke har gjort dette. Imidlertid skal de interne forberedelsene
i Frankrike på det nærmeste være avsluttet.
Politisk sies det ikke å foreligge noen hindringer for
ratifikasjon. Det er kun et formelt skritt som gjenstår.
Imidlertid utelukkes det likevel ikke helt i
EU at det kan bli en forsinkelse. I så fall ventes Amsterdam-traktaten å tre
i kraft 1. juni d.å. Det møte i Schengens eksekutivkomité som
er tillyst 28. april d.å. ventes da utsatt til den påfølgende
måned.
Hva vil være konsekvensene
av å utsette behandlingen av ratifikasjonsproposisjonen
til etter at Amsterdamtraktaten har trådt i kraft?
Dersom behandlingen av ratifikasjonsproposisjonen utsettes
til etter at Amsterdam-traktaten har trådt i kraft, vil
man ikke være sikret kontinuerlig norsk deltakelse i Schengen-samarbeidet
etter integreringen i EU. Deltakelsen i dagens Schengensamarbeid
er basert på den observatørstatus Norge og de øvrige
nordiske land fikk 1. mai 1996 i Schengen-samarbeidets nåværende
organer, som imidlertid opphører å eksistere når Amsterdam-traktaten
trer i kraft. Avtalen som er fremforhandlet med EU forutsetter at
norsk (og islandsk) deltakelse i det videre Schengensamarbeidet
etter integreringen skal skje gjennom det fellesorgan som skal opprettes
når avtalen undertegnes. Det følger av avtalen
at reglene om fellesorganets virksomhet skal anvendes midlertidig
fra undertegningen inntil avtalen trer i kraft. Norsk undertegning
kan ikke finne sted før Stortinget har gitt sitt samtykke
til inngåelsen av avtalen.