Hvordan vil kontrollen
med fiskefartøy fra tredjeland bli som følge av
Norges deltagelse i Schengen-samarbeidet?
Kontrollen med tredjelands fiskefartøyer
som anløper norske havner vil i hovedsak bli slik den er
i dag i henhold til dagens lovgivning. Tredjelands fartøyer
må anløpe norsk havn på godkjent grenseovergangssted. Regjeringen
foreslår imidlertid en mindre lovendring slik at slike
fartøyer kan pålegges meldeplikt før anløp. Meldeplikten
i denne sammenheng vil være forhåndsmelding om
anløp til norsk havn vedlagt fortegnelse over mannskap
og passasjerer. Det forutsettes at meldeplikten blir tilnærmet
100 %. Videre vil norske myndigheter med bakgrunn i disse
meldingene gjennomføre administrative kontroller av innsendte personoversikter.
Dette vil være "papirkontroller" som politiet gjennomfører
før fartøyene anløper.
Etableres slik meldeplikt, og herved muligheter
til å gjennomføre effektive administrative kontroller,
kan politiet planlegge og prioritere de fysiske kontrollene på en
effektiv og rasjonell måte. Med fysisk kontroll menes den
kontroll politiet gjennomfører i forhold til den enkelte
person om bord når fartøyet anløper. Omfanget
av fysiske kontroller vil være avhengig av trusselen for
illegal innvandring og alvorlig grenseoverskridende kriminalitet,
resultatet av de administrative kontrollene og de tilgjengelige
ressurser. Det må generelt sett påregnes et noe
skjerpet kontrollnivå i forhold til dagens situasjon.
Problemstillingen ble grundig drøftet
av et utvalg nedsatt av justisministeren. Utvalgets rapport vil
bli inntatt som vedlegg til Ot.prp. "om lov om Schengen informasjonssystem
og lov om endringer i utlendingsloven og i enkelte andre lover som
følge av Schengen-samarbeidet," som vil bli lagt frem for
Stortinget med det første.
Regjeringen har i dette arbeidet lagt vekt på at
grensekontrolltiltakene ikke skal legge hindringer i veien for utøvelse
av næringsvirksomhet.
Spørsmål 1 i brevet angående
kontrollen av fiskefartøy fra tredjeland dreier seg om
gjennomføringen i Norge av Schengen-regelverket. Dette
spørsmålet har ikke vært oppe i forbindelse
med forhandlingene med EU om den institusjonelle avtalen. Det vil
bli redegjort for kontrollen av fiskefartøy i den Ot.prp.
som etter planen skal fremmes i slutten av denne måned
om lovendringer og økonomiske og administrative konsekvenser som
følge av Schengen-samarbeidet. Spørsmål
1 ligger innenfor justisministerens konstitusjonelle ansvarsområde,
og blir derfor besvart av justisministeren.
Det hevdes fra flere hold
at anvendelsesområdet for den institusjonelle avtalen mellom
Norge/Island og EU er langt mer omfattende enn for den
opprinnelige samarbeidsavtalen med Schengen-landene som følge
av regelverkutviklingen etter desember 1996. Hva er Regjeringens
kommentar til dette?
Den institusjonelle avtalen som Norge og Island
har forhandlet med EU om Schengen, inneholder et vedlegg som beskriver
avtalens anvendelsesområde. Det har ikke vært
forhandlet med EU om det materielle innholdet i det regelverket
som skal inngå i dette vedlegget. Både Norge,
Island og EU la til grunn for forhandlingene om den institusjonelle
avtalen at rammen for samarbeidet ble fastlagt gjennom Schengen-samarbeidsavtalen
av 19 desember 1996. Anvendelsesområdet for den institusjonelle
avtalen følger således av samarbeidsavtalens anvendelsesområde.
Det Schengen-regelverket som er vedtatt fra
samarbeidsavtalen ble undertegnet 19. desember 1996, innebærer
ingen utvidelse av dens anvendelsesområde. Det innebærer
heller ikke materielt vesentlige endringer i forhold til det regelverk
som Stortinget fikk seg forelagt i forbindelse med behandlingen
av samarbeidsavtalen. De reglene som er kommet til består
i det alt vesentlige av såkalt sekundært regelverk,
dvs. regler som utfyller eller presiserer hovedreglene i Schengen-konvensjonen.
Selv om det regelverket som er kommet til utgjør et visst
volum, dreier det seg ikke om noen utvidelse av samarbeidsområdet.