Står det enkelte land fritt til å bestemme
antall kontrollsteder, eller legger konvensjonen noen begrensninger
på Norges anledning til selv å bestemme dette?
I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr.
50 (1998-99) og St.m. nr. 33 (1998-99) om Schengensaken ber komiteen
i brev av 13. april opplyst om det står det enkelte land
fritt å bestemme antall kontrollsteder eller om konvensjonen
legger noen begrensninger på Norges anledning til selv å bestemme
dette.
Jeg kan i den forbindelse opplyse at det følger
av Schengenkonvensjonen artikkel 3 nr. 1 at passering av de ytre
grenser i prinsippet bare kan skje ved grenseovergangsstedene
og til de fastsatte åpningstider. Nærmere bestemmelser
om dette samt unntak og vilkår for grensehandel og regler
for særlige former for sjøfart som for eksempel
lystseilas og kystfiske fastsettes av Eksekutivkomiteen.
Videre heter det i artikkel 8 at Eksekutivkomiteen skal
fastsette de nødvendige beslutninger om den praktiske gjennomføringen
av kontroll av og oppsyn med grensene.
Disse reglene gir Eksekutivkomiteen anledning
til å utforme nærmere regler og retningslinjer
for utførelsen av de praktiske grensekontrolltiltakene.
Komiteen har gitt slike regler som er inntatt i den såkalte
felleshåndboken.
Det ligger imidlertid ikke noen hjemmel i konvensjonen
for noe Schengen eller EU organ til å bestemme antall og
beliggenhet for grensepasseringssteder for yttergrensekontroll på norsk
territorium. Dette fastsettes utelukkende av norske myndigheter
med hjemmel i Utlendingslovens § 23 annet ledd. Denne regelen
vil fortsatt stå ved lag og deltakelse i Schengensamarbeidet
foranlediger ingen endring på dette punkt.
Listen over godkjente grenseovergangssteder
er opplistet i et vedlegg til Utlendingsforskriften.
Denne listen gjør norske myndigheter
kjent overfor de deltakende land i Schengensamarbeidet.
Det vises ellers til Justisministerens brev
til Utenrikskomiteen av 9.6.1997, side 2 om det samme spørsmål.
Avslutningsvis vil jeg opplyse at Odelstingsproposisjonen
som fremmes senere denne måned med forslag til lovendringer
som en følge av norsk deltakelse i Schengensamarbeidet
og beskrivelse av de herav følgende økonomiske
og administrative konsekvenser vil omtale denne problematikken.