Justisdepartementet konstaterer i sitt svarbrev
av 22. oktober 1998 at Riksrevisjonens vurderinger langt på vei
er sammenfallende med de konklusjoner departementet har gjort i
sin egen evaluering. Flere av de forhold Riksrevisjonen påpeker
i sin rapport, er allerede under oppfølging i Justisdepartementet.
Departementet framhever at IT-ansvaret i justissektoren,
i tråd med virksomhetsstyringen for øvrig, er lagt
opp slik at de enkelte departementsavdelingene er ansvarlig for
utviklingen innen sitt ansvarsområde. Målet er
at IT-løsningene i sektoren skal harmoniseres over tid
i forbindelse med nyanskaffelser og nyutvikling i den enkelte etat.
Realisering av mål må med denne tilnærmingen
ses i et langsiktig perspektiv.
Det har den siste tiårsperioden pågått
betydelige IT-prosjekter innen de ulike delene av justissektoren.
Prosjektene har for en stor del hatt som mål å få på plass basisløsninger
for virksomhetene. Det er først gjennom den pågående
innføring og standardisering av infrastruktur og basisløsninger
i politiet at alle virksomhetene i straffesakskjeden er kommet på et
teknologisk nivå der effektiv samhandling med bruk av teknologi er
mulig på tvers av kjeden.
Departementet understreker at samordningsarbeidet i
tillegg til forutsetninger som personvern og sikkerhet må foregå på en
måte som ivaretar forholdet til domstolenes og påtalemyndighetens
uavhengighet og relasjoner mellom disse.
Departementet er enig med Riksrevisjonen i at
de konkrete effekter av samordningsbestrebelsene ikke står
i forhold til det angitte ambisjonsnivå, og konstaterer
at dette arbeidet har vært tyngre enn forventet. Som en
konsekvens av dette har departementet det siste året aktivt
involvert egen toppledelse i departementet i en rekke prosjekter.
I tillegg til utarbeidelsen av grunnlagsdokumentene har
det bl.a. vært arbeidet for å få mer
ut av de midlene som benyttes til IT. For eksempel er det gjennom
samarbeid blitt vanlig at avtaler om IT-anskaffelser som inngås
for store aktører i sektoren, åpner for at også andre
deler av sektoren kan anvende dem. Videre utveksles kompetanse og
ressurser mellom de ulike aktører ved gjennomføring
av prosjekter.
Justisdepartementet påpeker at arbeidet
med en overordnet IT-strategi ble påbegynt i annet kvartal
1998. Departementet mener videre at for IT-strategien for domstolene
og IT-strategien for kriminalomsorgen ligger samordningen med de øvrige
virksomhetsområdene inne som en forutsetning.
I tråd med Riksrevisjonens vurderinger
vil departementet tilstrebe at samordningsmål om kostnadseffektivitet
og kvalitet blir presisert i form av hensiktsmessige resultatkrav
i tildelingsbrevene.
Videre vil departementet etablere bedre rutiner
for kost-nytte-vurderinger, gevinstrealisering og oppfølging
av effektene av samordningstiltak. Disse vil bli nedfelt i handlingsplan
for oppfølging av overordnet IT-strategi for justissektoren.
Departementet er enig i Riksrevisjonens vurdering
av at en årsak til at det ikke tidligere er utarbeidet
søknad om konsesjon for å oppnå gjenbruk
og flyt av informasjon, er at det har manglet konkrete prosjekter å knytte søknaden
til. Videre må tidspunktet for å starte utarbeidelse
av en konsesjonssøknad og en veiledning til IT-sikkerhetshåndbok
ses i sammenheng med nye retningslinjer fra Datatilsynet. Videre
gjør departementet oppmerksom på at Datatilsynets
innvending mot utveksling av informasjon om innsettelse, permisjoner
og løslatelser mellom Kriminalomsorg i anstalt og KRIPOS
relaterer seg til overføring av slik informasjon fra KOMPIS som
register betraktet. Utveksling av informasjon om innsettelse, permisjoner
og løslatelser som sådan er hjemlet i fengselsloven
og fengselsreglementet.