Stortinget vedtok i tilknytning til behandlingen
av statsbudsjettet for 1999 å be Regjeringen legge fram forslag
i 1999 om delprivatisering og om børsnotering av Telenor,
jf. Budsjett-innst. S. I. Tillegg nr. I (1998-99).
Som en oppfølging av Stortingets vedtak
har departementet funnet det riktig å foreta en mer generell
vurdering av spørsmålet om delprivatisering av
Telenor og ulike måter å gjennomføre
dette på. Denne gjennomgangen tjener også som
bakgrunn og begrunnelse for det foreliggende forslag om en sammenslåing
av Telenor og Telia og en delprivatisering og børsnotering
av det nye selskapet.
Delprivatisering er vurdert med utgangspunkt
i følgende forhold:
– Ivaretakelse
av behovet for samfunnsmessig og sektorpolitisk styring
– Forhold knyttet til eierstyring
– Rolle- og ansvarsforhold
– Betydningen av eierformen for
selskapets videre utviklingsmuligheter.
Telenors utførelse av spesielle samfunnspålagte
oppgaver skjer ikke lenger gjennom pålegg fra eier, men
er basert på forretningsmessige avtaler mellom staten og selskapet.
Siden dette er oppgaver som konkurrerende aktører i den
nærmeste framtid neppe er i stand til å utføre
på en betryggende måte, må en imidlertid
ved en endring av eierskapet sikre staten opsjon på fortsatt å kjøpe
disse tjenestene fra selskapet så lenge staten selv finner
det formålstjenlig. Dette vil bli sikret gjennom konsesjonsvilkår.
Det nye regelverket og tilsynsordningene på teleområdet
er utformet med tanke på en situasjon med alminnelig markedskonkurranse
på likeverdige vilkår. Den sektorpolitiske styringen
er dermed forutsatt ivaretatt gjennom reguleringsinstrumenter som
omfatter alle aktørene på markedet.
Det er imidlertid gjennom statens eierskap lagt
til grunn at Telenor nytter informasjons- og kommunikasjonsteknologien
til å opprettholde desentraliserte lokaliseringer.
Ved børsnotering vil kursutviklingen
bli et viktig signal og legge et økt og vedvarende press
på selskapet til å fatte de beslutninger som best
tjener verdiskapningen.
Det vil være en fordel å få inn
andre investorer som vurderer den samlede risiko i Telenors engasjementer, særlig
i forhold til utenlandsengasjementene som utgjør en stadig
voksende andel av virksomheten.
Etableringen av en langsiktig og stabil utbyttepolitikk
er nødvendig for å kunne utøve et profesjonelt eierskap.
Staten har hittil fått høy og konkurransedyktig
avkastning på sine kapitalplasseringer i Telenor AS, men
statens risikoeksponering ved å investere i Telenor er
også høy og økende. Ut fra en ren risiko-/porteføljevurdering
vil derfor staten kunne være tjent med å selge
seg ned i selskapet.
Selv om staten er påpasselig med å holde
eier- og regulatørsaker adskilt, vil selskapsretten i en
situasjon med flere eiere skape større tillit til at reglene
respekteres. Selskapsretten gir bl.a. den enkelte aksjonær
en rekke rettigheter som medfører strenge krav til selskapsorganenes
beslutningsprosedyrer.
For Telenor vil dagens eierform etter hvert
kunne medføre ulemper i det konkurransemarked som nå tar form
i telesektoren, og som bl.a. kjennetegnes av restruktureringer,
alliansedannelser og industrielt samarbeid med delt eierskap.
Fordi delprivatisering av Telenor vil gi selskapet bedre
rammebetingelser mht. operasjonell drift og kapitalforhold, er det
naturlig at en delprivatisering vil fortone seg overveiende fordelaktig
for selskapet. Det er imidlertid også gode grunner til
at selskapet vil være tjent med at staten opprettholder
en strategisk eierposisjon. For selskapet vil staten som deleier
kunne bidra til stabilitet og langsiktighet i eierforholdet og bl.a.
forhindre at selskapet blir kjøpt opp og kontrollert av
et større internasjonalt telekonsern.
Internasjonalt er de fleste nasjonale teleselskap
allerede delprivatisert.
I utgangspunktet synes følgende tre
hovedmodeller for en delprivatisering av Telenorkonsernet å være mest
aktuelle:
Den viktigste fordelen med denne modellen er
at man kan oppnå en form for "skreddersøm" i forhold
til valg av strategisk partner. For Telenor og staten bør
en rettet emisjon eller en sammenslåing med en strategisk partner
derfor være drevet av følgende tre sentrale forutsetninger/kriterier;
størrelse/stordriftsfordeler vil være
meget viktige konkurransefaktorer for telekommunikasjonsselskaper
i årene framover, Telenor vil kunne få tilført
spesiell kompetanse/fortrinn og/eller utvidet
markedsadgang og staten/Telenor vil kunne oppnå økt
verdi på sitt aksjeinnehav.
Markedets overvåkende og disiplinerende
funksjon, gjennom en løpende vurdering av verdiutviklingen, legger
til rette for at drift og disposisjoner for øvrig gjennomføres
etter bedriftsøkonomiske prinsipper.
Likviditet i annenhåndsomsetningen
og løpende verdifastsettelse legger til rette for bruk
av aksjer som oppgjørsform/kapitalkilde for ny
egenkapital.
Samtidig som forholdene er lagt til rette for
tilførsel av egenkapital, vil markedet fungere som et eksternt "kontrollorgan"
gjennom at aktørene i markedet, i tillegg til ledelse og
styre, får anledning til å vurdere investeringsmulighetene
for selskapet.
En kombinasjon av en rettet emisjon/sammenslåing med
en strategisk partner og børsnotering synes i utgangspunktet å kunne
forene fordelene med de to andre modellene. Problemet er at en slik
kombinert modell som regel vil være svært vanskelig å gjennomføre
i praksis. Etter det Samferdselsdepartementet kjenner til har da
også alle initielle delprivatiseringer av teleselskaper
i Europa skjedd etter modell 1 eller 2.
Selv om avtalen om å slå sammen
Telenor og Telia er basert på at hele virksomheten omfattes,
redegjør Samferdselsdepartementet også for de
viktigste konsekvensene av to modeller for en delprivatisering av
deler av Telenorkonsernet som også har vært fremme
som alternativer i forbindelse med vurderingen av Telenors eierform:
Den viktigste fordelen med en delprivatisering
av kun Telenor International er at man får redusert statens engasjement
innenfor det området som fremover har det største
kapitalbehovet, og hvor risikoeksponeringen er spesielt høy.
Staten vil dessuten kunne beholde full kontroll over den norske
kjernevirksomheten.
En delprivatisering av kun Telenor International
vil imidlertid føre til reduserte utviklingsmuligheter
for Telenorkonsernet for øvrig. Utviklingen av den internasjonale
virksomheten har skjedd på basis av Telenors sterke posisjon
på enkelte områder, spesielt innenfor mobiltelefoni.
En delprivatisering av kun Telenor International
vil høyst sannsynlig også være en tidkrevende
prosess, spesielt etter som man må påregne å måtte
henvende seg til et relativt stort utvalg av potensielle strategiske investorer,
samt gjennomføre omfattende forhandlinger.
Spørsmålet om å innføre
et strukturelt skille mellom nett- og tjenesteområdet er
tidligere behandlet i St.meld. nr. 17 (1997-98), hvor departementet
frarådet en slik løsning. Stortingsflertallet
hadde ingen merknader til dette. I stortingsmeldingen ble det bl.a.
pekt på at en rekke tjenester er tett integrert i telenettet,
og at grensene mellom hva som kan sies å tilhøre
hhv. nett- og tjenestesiden er under stadig forandring. Det ble også vist
til at uten et tett samarbeid mellom nett- og tjenesteområdet
vil innovasjonsevnen kunne bli vesentlig redusert.
Samferdselsdepartementet har vurdert det som
mer interessant å se nærmere på hvordan
konkurransen kan forsterkes ved å gi andre aktører
utvidet tilgang til Telenors nettressurser, og for øvrig
stimulere aktørene til å nytte annen eksisterende
eller ny infrastruktur til konkurrerende tjenesteproduksjon, jf.
St.meld. nr. 24 (1998-99) Om enkelte regulatoriske spørsmål
i telesektoren.
Det pekes også på at denne
privatiseringsmodellen vil være prisingsmessig lite fordelaktig
for staten som eier. Det vil skje en verdiforvitring av Telenor,
som følge av at konkurranseposisjonen til konsernet vil
bli markert svekket.
Komiteen har merket
seg departementets drøfting av ulike privatiseringsmodeller.
Sammenslåingen av Telenor og Telia
er egnet til å møte og utnytte de raske og omfattende
strukturelle endringer som skjer på det internasjonale
telemarkedet. Regjeringen ser det som viktig å opprettholde
et sterkt teleselskap med nasjonal forankring for å sikre landsdekkende
tilbud av moderne og avanserte tele- og IT-tjenester til lave priser.
Etableringen av et sterkt nordisk telekonsern som får en
størrelse og konkurransekraft som fremmer kostnadseffektivitet
og innovasjon, vil legge best til rette for dette. Dette vil gi
forretningsmessige fordeler, økt konkurransekraft og større
verdier for eierne. En felles nordisk aktør vil ha vesentlig
større muligheter til å utnytte mulighetene for
ekspansjon og verdiskapning i det internasjonale telemarkedet.
Både Telenor og Telia er effektive
selskaper med avansert teknologi og infrastruktur og et bredt tjenestespekter. Prisene
på teletjenestene i de to land er blant de laveste i verden.
Samtidig har de to selskapene aktivt utnyttet nye markedsmuligheter
innenfor tele- og IT-området og benyttet sine konkurranse-
og kompetansefortrinn i en målrettet satsing internasjonalt.
Telenor og Telia er derfor i utgangspunktet noe langt mer enn tradisjonelle
teleselskaper.
En sammenslåing av de to selskapene
vil skape et vesentlig sterkere forretningsfundament gjennom de betydelige
synergigevinster som kan oppnås både på kostnads-
og inntektssiden. Det er forventet betydelige årlige resultatforbedringer
som følge av identifiserte synergimuligheter. En del av
synergiene vil bli hentet ut ved personalreduksjoner. Personalbehovet
antas isolert sett å bli redusert med om lag 2 000 årsverk
som et resultat av selve sammenslåingen. I tillegg kommer personalkonsekvenser
av løpende effektivisering. Personalreduksjonene vil i
hovedsak skje innenfor nettdrift, tekniske støttefunksjoner
og administrasjon. Det sammenslåtte selskapet vil i utgangspunktet
ha over 50 000 ansatte slik at nedbemanningen som en følge
av sammenslåingen vil bli relativt liten i forhold til
det de to selskapene hver for seg har gjennomført i løpet
av de seneste årene. Det er også viktig å understreke
at sammenslåingen vil legge til rette for økt
konkurransekraft og dermed større verdiskaping og sysselsetting
på de områdene av tele-/IT-markedet som
ekspanderer mest.
På grunn av forventet resultatforbedring
og økt konkurranseevne antas markedsverdien av det nye
selskapet å bli vesentlig høyere enn verdien av
de to selskapene hver for seg.
En delprivatisering og børsnotering
av det nye selskapet tilfører et "eksternt måleparameter"
som vil lette og effektivisere styringen av selskapet og samarbeidet
mellom de to statlige eierne.
Regjeringen mener på denne bakgrunn
at en sammenslåing av Telenor og Telia og en påfølgende
delprivatisering og børsnotering av det nye selskapet vil være
den beste måten å gjennomføre Stortingets
vedtak på.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet har,
med den rolle Telenor til nå har hatt, ikke sett behov
for delprivatisering av Telenor. Disse medlemmer viser
i denne forbindelse til muligheten for å utøve
eierstyring for å ivareta samfunnsmessige mål. Disse
medlemmer vil likevel peke på at samfunnsmessig
styring av telesektoren de senere år i stadig større
grad har skjedd gjennom de generelle tele- og konkurransepolitiske
virkemidler.
Disse medlemmer viser til at
et flertall i Stortinget ved behandlingen av Budsjett-innst. S.
I. Tillegg nr. 1 (1998-99), mot stemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, vedtok å be Regjeringen legge fram forslag
i 1999 om delprivatisering og børsnotering av Telenor AS.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser
til at mulighetene for en sammenslåing av Telenor AS og
Telia AB reiser store næringspolitiske perspektiver. Flertallet viser
her til sine merknader under kap. 2 foran. Flertallet mener
derfor at både hensynet til næringsutvikling og økt
verdiskaping, og hensynet til de overordnede telepolitiske målene,
gjør det ønskelig med en sammenslåing
av de to selskapene ved at den norske og svenske stat legger sine
eierinteresser i de to selskapene inn i et nytt selskap.
Flertallet konstaterer at det
gjennom dette ikke lenger vil være aktuelt med 100 pst.
eierskap for den norske stat. Dette gjør at den mulighet
som ligger i å utøve eierstyring gjennom heleie
ikke lenger er til stede.
Flertallet vil ut fra en samlet
vurdering slutte seg til at det nye selskapet delprivatiseres og
børsnoteres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er positive til sammenslåing
av Telia AB og Telenor AS med den påfølgende delprivatisering
og børsintroduksjon. Den innebærer at det skapes
et teleselskap med betydelig slagkraft som har muligheter til å konkurrere
i internasjonale markeder med til dels sterk konkurranse.
Sammenslåingen betyr at det kan hentes
ut betydelige synergier som bereder grunnen for lavere telepriser.
Det nye selskapet bør styrke sin innsats innen forskning
og utvikling. Det sammenslåtte selskapet har også muligheter
til å spille en viktig industriell rolle i Skandinavia.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti ønsker
i utgangspunktet et helstatlig Telenor. Dette medlem viser
til at Sosialistisk Venstreparti ved behandling av St.prp. nr. 70
(1995-96) Om avvikling av resterende eneretter i telesektoren fremmet
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at det etableres en samarbeidsavtale for den statlige nettinfrastruktur."
En slik etablering er ytterligere aktualisert
gjennom forslaget om sammenslåing og delprivatisering av Telenor,
og dette medlem viser til Dokument 8:42 (1998-99). Dette
medlem vil ved en sammenslåing/privatisering
se modell 5 som den beste, kombinert med å se Telenor Nett
i et felles selskap med andre statlige nett.
Dette medlem går mot
den foreslåtte sammenslåing og delprivatisering. Dette
medlem viser til at Telenor som et lite selskap med et begrenset
hjemmemarked allikevel på en rekke felt har vært
internasjonalt i front på teknologiutvikling, samtidig
som de har ivaretatt samfunnsmessige hensyn i Norge.
Dette medlem ønsker å opprettholde
Telenor AS som et heleid statlig selskap, som har mulighet for å inngå i
strategiske allianser med andre selskaper for å styrke
seg i internasjonal konkurranse.
Sammenslåingen av Telenor og Telia
er underlagt meldeplikt etter EUs rådsforordning 4064/89
om tilsyn med foretakssammenslutninger (fusjonsforordningen) og
skal behandles av Europakommisjonen. Kommisjonen vil i løpet
av sin saksbehandling konsultere nasjonale konkurransemyndigheter,
som også har anledning til å komme med innspill
til kommisjonens behandling av saken. Kommisjonen har kompetanse
til å godta sammenslåingen med eller uten betingelser,
og til å nedlegge forbud mot den.
Konkurransetilsynet har foretatt en konkurransemessig
vurdering av fusjonen. Etter tilsynets mening vil fusjonen forsterke
en allerede vesentlig konkurransebegrensning i det norske markedet
for telekommunikasjon. De konkurransebegrensninger en eventuell
fusjon vil medføre, kan imidlertid etter tilsynets mening
motvirkes dersom Telias aktiviteter i telekommunikasjonsmarkedet
i Norge avhendes til en eller flere aktører som opptrer
uavhengig av fusjonspartene.
Samferdselsdepartementet legger vekt på at
en sammenslåing av Telenor og Telia kan forventes å gi
samfunnsmessige effektiviseringsgevinster i form av reduserte kostnader
til fordel for både andre tjenesteytere og sluttbrukere.
Etter Samferdselsdepartementets oppfatning vil et sammenslått
selskap av Telenor og Telia bidra til å styrke den rollen
Telenor hittil har hatt mht. næringsutvikling og verdiskaping
i Norge. En sammenslåing vil skape bedre forutsetninger
for å møte de raske og omfattende strukturelle
endringer i telemarkedet både nasjonalt og internasjonalt.
Selv et sammenslått selskap av Telenor og Telia vil være
en relativt liten aktør både i et europeisk og
globalt perspektiv.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, har
merket seg at en sammenslåing av Telenor AS og Telia AB
forventes å gi samfunnsmessige effektiviseringsgevinster
i form av reduserte kostnader til fordel for både tjenesteytere og
sluttbrukere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at konkurransen på det norske
markedet blir svekket hvis sammenslåingen av Telia AB og
Telenor AS blir gjennomført og tiltak ikke settes inn.
Disse medlemmer er kjent med
Konkurransetilsynets anbefaling om at det sammenslåtte
selskapet må selge Telias aktiviteter Norge. Disse
medlemmer deler Konkurransetilsynets oppfatning og forutsetter
at Konkurransetilsynets anbefaling blir fulgt.
Det er etter disse medlemmers mening
viktig å sikre virksom konkurranse i det norske telemarkedet. Sammenslåingen
vil kreve at det føres en langt mer aktiv konkurransepolitikk
fra norske myndigheters side. Disse medlemmer har
merket seg at den svekkede konkurransen i telemarkedet som sammenslåingen
vil medføre er viet lite oppmerksomhet i proposisjonen.
Konsesjoner og lovverk vil videreføres
som styringsverktøy for det norske telemarkedet. Det inkluderer slike
forhold som leveringsplikt i Distrikts-Norge, maksimalprisordning
og finansiering av ulønnsomme tjenester (USO).
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre har merket seg Konkurransetilsynets
anbefaling om at det sammenslåtte selskapet må selge
Telias aktiviteter i Norge.