Det er tre grunnleggende prinsipper som ligger
til grunn for avtalene om en sammenslåing av selskapene Telia
og Telenor:
– Sammenslåingen
og styringen av det nye selskapet skal være basert på at
partene skal ha lik innflytelse
– Det sammenslåtte selskapet
skal delprivatiseres og børsnoteres
– Det nye selskapet skal ha en
kommersiell og forretningsmessig innretning som skal danne grunnlag for
et langsiktig industrielt samarbeid.
Sammenslåingen og styringen av det
nye selskapet skal være basert på prinsippet om
lik innflytelse og balanse mellom partene. Den norske og svenske
eieren skal i utgangspunktet ha lik stemmerett i det nye selskapets
generalforsamling og ha rett til å utpeke like mange styremedlemmer
i det nye selskapet. Retten til å utpeke styreleder skal
rotere mellom landene. Den norske eieren skal ha rett til å utpeke
den første administrerende direktør i det nye
selskapet, mens den svenske eieren skal ha en tilsvarende rett til å utpeke
de to første viseadministrerende direktører. Hovedkontoret for
det nye selskapet skal lokaliseres i Sverige, mens et internasjonalt
senter skal legges til Norge. Fordeling av øvrig virksomhet
skal skje på basis av forretningsmessige prinsipper, og
innenfor rammen av særskilte integrasjonsprinsipper. Formålet
med integrasjonsprinsippene er å fastsette overordnede
rammer og retningslinjer for sammenslåingen av selskapene,
bl.a. for å oppnå balanse mellom selskapene når
det gjelder innflytelse, ledelse og lokalisering.
Ved forhandlinger har den norske og svenske
staten blitt enige om at den norske respektive svenske stat etter
sammenslåingen av Telenor og Telia skal eie hhv. 40 og
60 pst. av det sammenslåtte selskapet. Eierforholdet er
framforhandlet av eierne og fastsatt ut fra en totalvurdering av
bl.a. selskapenes resultater og økonomiske stilling, anslag
for framtidig inntjening, forhold knyttet til ledelse og lokalisering,
herunder plassering av selskapets hovedkontor.
Prinsippet om lik innflytelse og balanse kommer også til
uttrykk ved forutsetningen om at begge stater skal selge seg ned
til like eierandeler og ved måten børsintroduksjonen
og det videre nedsalget skal gjennomføres på.
Det nye selskapet skal børsintroduseres
så snart som mulig og senest innen utgangen av år
2000. Aksjen skal noteres på børsene i Oslo og
Stockholm og andre internasjonale børser i den grad det
finnes hensiktsmessig. Den norske og svenske eieren skal selge seg ned
til lik eierandel (paritet) på 33,4 pst. innen 18 måneder
fra tidspunktet for børsintroduksjonen. Den norske og svenske
eieren kan etter at paritet er oppnådd hver for seg redusere
sin eierandel ytterligere, men ikke under 25,5 pst. Den norske og
svenske regjering er enige om å opprettholde en samlet
statlig eierandel på minimum 51 pst. Regjeringen foreslår
at Samferdselsdepartementet får fullmakt til å selge
aksjer i det nye selskapet slik at den norske stats eierandel blir
33,4 pst.
Det avtalte bytteforholdet betyr at den svenske
eieren skal selge omtrent fire ganger så mange aksjer som
den norske eieren for å oppnå paritet i eierskapet.
Vilkårene knyttet til nedsalget er imidlertid lagt opp
slik at betingelsene og gjennomføringen av delsalget skal
ivareta begge parters interesser på en best mulig måte.
Viktige vilkår knyttet til børsintroduksjonen
og det offentlige salget av de to statenes aksjer er tatt inn som et
eget vedlegg til aksjonæravtalen. Det skal legges til rette
for å maksimere innenlands salg i både Norge og Sverige.
Regjeringen mener at ordninger som innebærer
høy grad av lånefinansierte aksjekjøp
vil være uheldige, og at det også bør
vises varsomhet når det gjelder særordninger for
selskapets ledelse.
Intensjonserklæringen om en sammenslåing
av Telenor og Telia er basert på enighet om at en sammenslutning
av virksomhetene i et felleseid selskap innebærer en strategisk
og kommersiell mulighet som vil styrke verdien for aksjonærene,
gi mulighet til utnyttelse av mulige operative synergier, og etablere
en ledende europeisk operatør innenfor europeisk telekommunikasjon.
De kommersielle mulighetene som sammenslutningen byr på er
identifisert i fellesskap av Telia og Telenor. Denne formålsangivelsen
er gjentatt og slått fast i den endelige avtalen.
En sammenslåing av Telenor og Telia
medfører ikke at det overordnede mål for virksomheten
endres. Det overordnede mål for det nye selskapet vil,
som for Telenor i dag, være å skape størst
mulige verdier for aksjonærene. Innretningen av virksomheten
i det nye selskapet skal skje ut fra kommersielle og forretningsmessige
prinsipper.
På det nåværende
tidspunkt er det ikke hensiktsmessig å foreta en plassering
av ledelsesfunksjonene i de enkelte forretningsområdene.
Det nye selskapets styre vil på et
senere tidspunkt beslutte hvordan ledelsen av forretningsområdene
skal lokaliseres. Beslutningen underlegges de spesielle stemmerettsregler
som er etablert i aksjonæravtalen, dvs. at minst en aksjonærvalgt
representant fra hvert land må være enig i beslutningen.
En sammenslåing av de to selskapene
medfører ingen endring i omfanget av pålagte samfunnsforpliktelser.
Det nye selskapet vil med hjemmel i gjeldende norsk regelverk bli
pålagt tilsvarende samfunnsforpliktelser i Norge som det
Telenor er pålagt i dag.
Telenor skal i henhold til gjeldende konsesjon
bl.a. levere en del spesielle samfunnspålagte tjenester
til Totalforsvaret.
Det er en forutsetning at disse beredskapsoppgavene skal
videreføres og heretter utføres av det nye selskapet i
samsvar med de til enhver tid gjeldende bestemmelser i konsesjon
om norsk lov- og regelverk.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, støtter forslaget
om å slå sammen Telenor AS og Telia AB.
Flertallet har merket seg at
på bakgrunn av en verdifastsettelse skal den svenske stat
eie 60 pst. av det nye selskapet, mens den norske stat skal eie
40 pst.
Komiteens flertall, medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, er
enig i at en sammenslutning av virksomhetene i et felleseid selskap innebærer
en strategisk og kommersiell mulighet som vil styrke verdien for
aksjonærene, gi mulighet for utnyttelse av mulige operative
synergier, og etablere en ledende europeisk aktør innenfor
europeisk telekommunikasjon.
Flertallet understreker at det
nå skjer en sammenslåing av to likeverdige partnere
gjennom å utnytte det beste fra Telenor og Telia. Sammenslåingen
og styringen av det nye selskapet skal være basert på at
partene skal ha lik innflytelse.
Flertallet har merket seg at
selskapet skal ha sitt hovedkontor i Sverige. Det internasjonale
senteret skal være i Norge. FoU-virksomhet vil drives både
i Sverige, Norge og andre relevante teknologisentra.
Flertallet har merket seg at
det på det nåværende tidspunkt ikke er
ansett hensiktsmessig å foreta en plassering av ledelsesfunksjonene
i de øvrige forretningsområdene. Flertallet forutsetter
at dette skjer på en slik måte at det sikrer balanse
mellom aktiviteten i de to land. Flertallet viser
til at fordeling av ledelsesfunksjoner skal besluttes endelig av
selskapets styre. Beslutningen underlegges de spesielle stemmerettsregler
som er etablert i aksjonæravtalen, dvs. at minst en aksjonærvalgt
representant fra hvert land må være enig i beslutningen.
Flertallet er enig i at den svenske
og norske stat bør beholde et samlet flertall (51 pst.)
av aksjene i det sammensluttede selskapet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet er
enig med Regjeringen i at det er ønskelig med en betydelig
norsk aksjonærdeltakelse i det nye selskapet. Disse
medlemmer ber Regjeringen gjennom sin eierrolle bidra til
at børsintroduksjonen tilrettelegges slik at det fremmer
et slikt mål. Disse medlemmer ber i denne
sammenhengen Regjeringen legge vekt på også dette
hensyn ved sammensetning av tilretteleggere ved salget. Disse
medlemmer er enig med departementet i at det benyttes både
norske og internasjonale rådgivere på det økonomiske
og juridiske området.
Disse medlemmer vil peke på den
store verdi som vil ligge i det nye selskapet. Tradisjonelle honorarsatser
for bistand ved børsintroduksjonen basert på verdien
til selskapet, vil gi betydelige kostnader for aksjonærene. Disse
medlemmer ber Regjeringen vurdere tiltak som reduserer aksjonærenes
kostnader i denne forbindelse, samtidig som hensynet til verdifastsettelsen
ivaretas.
Disse medlemmer har merket seg
at det er lagt til grunn at de ansatte skal kunne få tilbud
om å kjøpe aksjer til gunstige vilkår
i selskapet dersom dette finnes hensiktsmessig. Disse medlemmer vil
peke på at det er en betydelig usikkerhet om verdifastsettelsen
av selskapet. Dersom det tildeles opsjoner til ansatte ved børsintroduksjonen,
kan dette derfor gi uforutsigbare og utilsiktede gevinster fordi
verdifastsettelsen ved introduksjonen er usikker. Disse medlemmer vil derfor
be Regjeringen gjennom sin eierposisjon se til at det ikke benyttes
opsjoner ved børsintroduksjonen. Disse medlemmer er
enig med Regjeringen i at det bør vises varsomhet når
det gjelder særordninger for selskapets ledelse. Disse
medlemmer er enig med Regjeringen i at ordninger som innebærer
høy grad av lånefinansierte aksjekjøp
vil være uheldige.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til at det
avtalte nedsalg av den norske stats aksjer i det sammensluttede selskapet
vil kunne gi betydelige inntekter til staten. Flertallet ser
det som avgjørende viktig at disse verdiene, som er bygd
opp gjennom statens langsiktige satsing i Televerket og senere Telenor
AS, ikke inngår som en ordinær finansieringspost
for løpende utgifter i statsbudsjettet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har med tilfredshet merket seg at det
sammenslåtte selskapet innen utgangen av 2000 skal delprivatiseres
og børsintroduseres ved at den norske og svenske stat selger
seg ned slik at de hver eier 33,4 prosent av aksjene.
Ifølge aksjonæravtalen skal
ingen investor/investorgruppe kunne erverve mer enn 3 pst.
av aksjene ved det statlige nedsalget. Avtalen har også som
mål å forhindre at bedrifter innen media, telekommunikasjon
eller informasjonsteknologi erverver mer enn 1 pst. Disse medlemmer vil
advare mot slike begrensinger da det kan redusere selskapets muligheter
til å inngå allianser og fusjoner, og hemme verdiutviklingen
på aksjene i selskapet.
Disse medlemmer har merket seg
at de to statene kan selge seg ned til 25,5 pst. hver. De to statene har
inngått en avtale av 16 års varighet om at den
statlige eierandelen ikke skal være under 51 pst. Ved emisjon
i selskapet er ingen av de to statene forpliktet til å opprettholde
sine eierandeler, men de skal ha mulighet til å kjøpe
aksjer slik at det statlige eierskapet forblir 51 prosent.
Disse medlemmer ser det ikke
som en statlig oppgave å være aksjonær
i telekommmunikasjonsbedrifter og det statlige eierskapet i selskapet
bør avvikles. Dette vil være i samsvar
med den utviklingen som finner sted internasjonalt.
Disse medlemmer ser innvendingene
mot en bindingstid på statlig eierskap i 16 år.
Med den dynamikken som er i bransjen er det uklokt med en slik binding.
Det vil gjøre aksjen mindre likvid og hemme aksjens verdiutvikling.
Den globaliseringen som skjer innen telesektoren setter også begrensninger
for statlig eierskap. Den omstruktureringen som finner sted kan føre
til at det sammenslåtte selskapet vil inngå allianser med
krysseierskap eller fusjonere med andre selskaper. Å skulle
opprettholde en statlig eierandel vil da kunne vise seg umulig og
lite hensiktsmessig. Den økte internasjonaliseringen kan
føre til større risikoeksponering av statlig kapital.
Det tilsier også statlig uttreden av selskapet. Staten
bør avvikle sitt eierskap i det sammenslåtte selskapet
så snart det er forretningsmessig gunstig.
Disse medlemmer oppfatter at
ingen av statene kan tvinges til å opprettholde sitt eierskap
i det sammenslåtte selskapet og at det er fullt mulig å helprivatisere
selskapet. Disse medlemmer viser her til aksjonæravtalen
som er vedlegg til St. prp. nr. 58 (1998-99) der det heter:
"7.2 Oppsigelse
Denne avtalen kan sies
opp:
a) av en Aksjonær, etter konsultasjoner
mellom Aksjonærene og med minst seksti (60) dagers varsel, for
det tilfelle at en av Aksjonærene eier mindre enn 25,5 % av
de utstedte Aksjene; (…)"
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre har merket seg at det sammenslåtte
selskapet innen utgangen av 2000 skal delprivatiseres og børsintroduseres, og
at de to statene hver skal sitte igjen med en eierandel på 33,4
pst. Disse medlemmer har videre merket seg at den
norske og den svenske regjering er enige om å opprettholde
en samlet statlig eierandel på minimum 51 pst. Disse
medlemmer viser videre til at avtalen gir de to statene
en gjensidig rett til å foreta gjenkjøp og opprettholde
den samlede statlige aksjemajoriteten dersom en av statene skulle
selge seg ned under 25,5 pst. Dette sikrer begge landene en mulighet
til å opprettholde statlig eierskapsmajoritet.
Disse medlemmer har merket seg
at ingen investorgruppe skal kunne tegne seg for mer enn 3 pst. av
aksjene ved hvert nedsalg, og slutter seg til en slik begrensning. Disse
medlemmer er opptatt av å legge til rette for en
betydelig norsk aksjonærdeltakelse i det nye selskapet.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti frykter
at den delprivatisering som ligger i avtalens første fase
bare er begynnelsen. Intensjonen om statlig eierandel på 51
pst. har kun gyldighet til at flertallet i Riksdagen i Sverige eller
Stortinget i Norge ønsker å selge seg ned under
25,5 pst.
Dette medlem er meget forundret
over at en sentrumsregjering i Norge har akseptert en slik avtale
ut fra de standpunkter disse partier har tatt så vel i
tidligere behandlinger av telepolitikken i Stortinget og i den offentlige
debatt i Norge da disse partier var i opposisjon. Så sent
som i valgkampen høsten 1997 gikk så vel Kristelig
Folkeparti som Senterpartiet inn for at Telenor skulle være
100 pst. statlig eid.
Dette medlem viser også til
at Arbeiderpartiet har vært mot delprivatisering av Telenor,
og at det i realiteten ikke er et flertall i Stortinget for en delprivatisering, men
at vedtak om delprivatisering kom som et resultat av sentrumsregjeringens
knefall for Fremskrittspartiet og Høyre ved budsjettforliket
høsten 1998.
Dette medlem viser videre til
av avtalen ikke avklarer hvilke funksjoner som skal lokaliseres
hvor, bl.a. områder hvor Telenor i dag er i internasjonal
eliteklasse som satellitteknologi, Internett, mobiltelefoni m.m. Dette
medlem konstaterer at stortingsflertallet er villig til å gjennomføre
store investeringer for å bygge opp IT-kompetanse gjennom
et IT-prosjekt på Fornebu, men samtidig er villig til å gi
fra seg kompetanse som vi har utviklet i Norge.