Det nye selskapet skal videreutvikle en posisjon som
ledende leverandør av kommunikasjons- og informasjonstjenester
i den nordlige delen av Europa. Med dette som utgangspunkt er ambisjonen å ekspandere
internasjonalt for å bli en ledende aktør i Europa
og globalt innen områder der selskapet har eller kan utvikle
kompetanse- og konkurransefordeler.
Forretningsporteføljen vil i hovedsak
omfatte tre aktivitetsområder; faste kommunikasjonstjenester
i Norden, etablerte og nye vekstområder og internasjonale
porteføljeinvesteringer i første rekke i Østersjøområdet.
Et viktig siktemål med etableringen
av det nye selskapet er å skape forutsetninger for en forsterket
internasjonalisering av virksomheten.
Internasjonaliseringen vil skje gjennom samarbeid med
partnere for konsernets ulike forretningsvirksomheter. Det blir
etablert et internasjonalt senter i Oslo.
Selskapenes FoU-virksomhet skal videreutvikles både
i Norge og Sverige, samt i andre ledende teknologiske sentre i andre
land dersom dette kan bidra til konsernets konkurransedyktighet.
Organisering, styring og ledelse av det nye
selskapet skal baseres på forretningsmessige prinsipper.
Kompetanse og kvalifiserte medarbeidere vil
være den mest kritiske ressurs for det nye selskapet. Utvikling
av medarbeidernes kompetanse og personlig karriereplanlegging vil
utgjøre et prioritert satsingsområde.
Det nye selskapet kommer til å ha ansettelsesvilkår og
lønnsfastsettelse tilpasset hvert lokalt marked der selskapet
er aktivt. De avtaler som gjelder for ansatte i Telenor og Telia
kommer til å gjelde videre også i det nye selskapet.
Muligheten for ansatte i Norge til å ta ansettelse i Sverige,
og for ansatte i Sverige til å ta ansettelse i Norge, vil
bli stimulert.
De statlige eierne skal utøve et profesjonelt
og forretningsmessig eierskap overfor selskapet. Kapitalavkastningen
skal ligge på samme nivå som for sammenlignbare
europeiske teleselskap. Eierne vil vurdere selskapets kapitalstruktur,
og det vil bli formulert en utbyttepolitikk som er best mulig egnet
til å bygge opp under verdiskapningen. En nærmere
vurdering av disse spørsmålene vil det være
mest hensiktsmessig å foreta bl.a. som ledd i forberedelsene
for børsintroduksjon av selskapet.
Komiteen vil understreke
at det er viktig at forholdene legges til rette for at IKT-næringene
kan ekspandere. Det krever en utvikling av forskningsmiljøet
og kompetansen i Norge på disse områdene. For å få til
en slik utvikling er det nødvendig å øke
innsatsen innen forskning og utvikling, og å ha
konkurransedyktige rammebetingelser.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, er
enig i ambisjonen om at det nye selskapet skal videreutvikle en
posisjon som ledende leverandør av kommunikasjons- og informasjonstjenester
i den nordlige delen av Europa. Flertallet er videre
enig i at ambisjonen er å ekspandere internasjonalt for å bli
en ledende aktør i Europa og globalt innen områder
der selskapet har eller kan utvikle kompetanse- og konkurransefordeler,
som innen mobil- og satellittkommunikasjon og Internett og andre
IP-baserte tjenester og anvendelser.
Flertallet er enig i den overordnede
strategi som tar sikte på å øke lønnsomheten
innenfor de nordiske telekommunikasjonsvirksomhetene gjennom effektivitetsforbedringer,
og samtidig utnytte de kompetansefordeler som er oppnådde
på disse markedene for å skape vekst når
det gjelder nye aktiviteter og nye markeder.
Flertallet forutsetter at selskapet
legger dette til rette på en slik måte at kundene
i det norske og svenske markedet fortsatt blir tilbudt teletjenester
som er blant de beste i verden både når det gjelder
pris, produkter og kvalitet. Flertallet er enig med
Regjeringen i at en må se det nye selskapet som et tiltak
for å legge til rette for å sikre landsdekkende
tilbud av moderne og avanserte tele- og IT-tjenester til lave priser.
Flertallet vil framheve at det
ved integrasjonen og videre framover må sikres balanse
mellom selskapene når det gjelder innflytelse, ledelse
og lokalisering.
Flertallet ser det som et viktig
siktemål med etableringen av det nye selskapet at det skapes
forutsetninger for en forsterket internasjonalisering av virksomheten. Flertallet har
med interesse merket seg at det internasjonale senteret i konsernet
med markedsområder, supportenheter og konsernprosjekter
skal være i Oslo.
Flertallet er enig i at det nye
selskapet vil ha innovasjon og nyskapning som en viktig
del av selskapets strategiske posisjonering. Flertallet legger
stor vekt på at det legges til rette for at slik nyskapning
skal kunne skje i Norge gjennom et framtidsrettet reguleringsregime.
Flertallet har merket seg at
selskapenes FoU-virksomhet skal utvikles både i Norge og
Sverige, og i andre relevante teknologisentra.
Flertallet viser til den store
FoU-aktiviteten i Telenor og i norske IKT-miljøer. Flertallet ser
det som viktig at vesentlige deler av FoU-virksomheten i det nye
selskapet blir lagt til Norge.
Flertallet vil understreke viktigheten
av at det legges til rette for økt forskning innen informasjons-
og kommunikasjonsteknologi i Norge. Flertallet har
i denne forbindelse merket seg at dette feltet er framhevet av Norges
Forskningsråd.
Flertallet mener at det vil være
av gjensidig verdi for selskapet og samarbeidspartnerne at selskapet
har et nært samarbeid med norske forskningsinstitutter, universitet
og høgskoler. Flertallet vil i denne sammenheng
framheve at norske forsknings- og utdanningsmiljøer ligger
langt framme internasjonalt på en rekke områder
innen informasjons- og kommunikasjonsteknologi, for eksempel innen
romforskning og telemedisinsk forskning.
Flertallet ser det som et mål
at det nye nordiske telekommunikasjonsselskapet, FoU-miljøene
og relevant industri bidrar til gjensidig utvikling. Dette vil fremme
et norsk-svensk telekommunikasjonskluster med forsterket tyngde.
Flertallet vil i denne sammenheng
også understreke at det rundt de nasjonale teleselskapene
er utviklet ulike typer leverandørindustri og
avledet industri med betydelig kompetanse. Flertallet ber
selskapene i prosessen med kostnadsreduksjoner vise aktsomhet i
forhold til de miljøer som er bygd opp rundt selskapene. Flertallet ber
også om at det legges vekt på å ivareta
en balanse mellom landene i denne forbindelse.
Flertallet viser til at virksomheten
i selskapene har stor betydning for mange lokalsamfunn. Flertallet viser
i denne forbindelse til Innst. S. nr. 123 (1997-98) hvor flertallet,
alle unntatt Fremskrittspartiet og Høyre, uttaler:
"Flertallet vil peke på at telekommunikasjons-
og informasjonsteknologien bærer i seg betydelige muligheter
for desentralisering av arbeidsoppgaver. Telenor er i fremste rekke
når det gjelder slik teknologi. Flertallet mener derfor
at Telenor bevisst må benytte den nye teknologien til å lokalisere
virksomhet desentralt, også utenfor regionale sentra.
Flertallet viser til at tidligere aktivitet er omorganisert og enkelte
steder nedlagt. Flertallet mener imidlertid at oppmerksomheten nå i
første rekke må settes inn mot at alle deler av
landet sikres likeverdig tilgang til den nye teknologien og at framtidsrettede
arbeidsplasser i Telenor basert på ny teknologi utvikles
i alle deler av landet. Dette er viktig for å utvikle
teknologiske miljøer også utenom sentrale strøk.
Flertallet legger derfor til grunn at Telenor bevisst må søke å lokalisere
arbeidsplasser basert på ny teknologi til distriktene.
Det gjelder ikke minst de områder som under omstillingen
har hatt sterkest nettoreduksjon av arbeidsplasser, bl.a. Finnmark
og Nordland."
Flertallet ser det som viktig
at også det nye selskapet legger vekt på å utvikle
teknologiske miljøer i distriktene.
Flertallet har merket seg at
personalbehovet i selskapet isolert antas å bli redusert
med om lag 2000 årsverk som et resultat av selve sammenslåingen.
Ytterligere flere ansatte vil bli berørt av omstilling.
I tillegg kommer personalkonsekvenser av løpende effektivisering.
Flertallet understreker at hensynet
til de ansatte må tillegges stor vekt både i integrasjonsprosessen
og i det løpende arbeidet. Det er viktig at selskapet viderefører
den innsats for de ansattes trygghet som har vært i Telenor. Flertallet forutsetter
at omstillingsprosessen skjer i nært samarbeid med de ansattes
organisasjoner.
Flertallet forutsetter at det
nye selskapet vil legge vekt på de faglige rettigheter.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener at utviklingen av tjenester
i Norge må foregå i et tempo som er slik at brukerne
i det norske markedet kan ligge i forkant slik at de kan ta relevante
tjenester i bruk tidligere enn brukerne i andre land. Det forutsettes
en kontinuerlig oppgradering i takt med den teknologiske utviklingen.
Disse medlemmer viser til at
komiteen i Innst. O. nr. 33 (1997-98) uttalte:
"Komiteen ser det som viktig for utviklingen av telekommunikasjonstilbudet
i Norge at Regjeringen og reguleringsmyndighetene legger til rette
for en konkurranse som gir incentiver til innovasjon og investeringer som
utnytter teknologiske muligheter for utvikling av et moderne tjenestetilbud
for det norske markedet."
Disse medlemmer viser videre
til sine merknader til St.meld. nr. 24 (1998-99) Om en del regulatoriske
spørsmål i telesektoren, hvor komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil uttale:
"Disse medlemmer vil understreke at regulering er en
viktig konkurransefaktor på teleområdet. Disse medlemmer
ser det derfor som et mål for norske myndigheter å legge
til rette for en fremtidsrettet teleregulering og derved stimulere
teleoperatører til innovasjon og investering i Norge. Disse
medlemmer vil be Regjeringen følge opp dette gjennom snarlig
tilpasning av reguleringsregimet."