Olje- og energidepartementet viser i proposisjonen til at Statkraft SF i dag har kontrakter med industrien på myndighetsbestemte vilkår på ca. 17 TWh/år, hvorav ca. 3 TWh/år går til treforedlingsindustrien. I tillegg disponerer industrien ca. 4 TWh/år gjennom avtaler om foregrepet hjemfall. Disse kraftavtalene løper ut i årene fra 2004 til 2011.
Regjeringen fremmer i denne proposisjonen konkrete forslag om å tilby enkelte industribedrifter nye kontrakter og leieavtaler på myndighetsbestemte vilkår fra 1. januar 2001. For øvrig viser departementet til St.meld. nr. 29 (1998-99) Om energipolitikken, hvor bakgrunnen for forslagene og hovedtrekkene i kontraktene er presentert. - Regjeringen foreslår at 16 industribedrifter som har statskraftkontrakter på myndighetsbestemte vilkår tilbys nye myndighetsbestemte kraftkontrakter med varighet på 20 år fra 1. januar 2001. Prisen er i utgangspunktet 15,50 øre/kWh (1999-kroner). Kontraktsvolumene skal fastsettes etter nærmere regler med utgangspunkt i bedriftenes kraftbehov 1. januar 1999, og skal ta hensyn til annen langsiktig krafttilgang som industrien har. Kontraktsvolumene skal trappes ned fra og med 2011.
Regjeringen foreslår i proposisjonen at industrien skal tilbys nye leieavtaler for kraftanlegg og vannfallrettigheter i Saudavassdraget, Tyssavassdraget og i Bremanger. Leieprisen foreslås til 15,75 øre/kWh (1999-kroner), forutsatt at ny leieavtale iverksettes 1. januar 2001. Avtalene får varighet på 30 år fra 1. januar 2001. Det skal settes frister for søknader om opprustning og utvidelser i vassdragene. Videre stilles det krav om at industrien må bidra med effektregulering og tørrårssikring, og det kan stilles krav om energieffektivisering. Det er tatt hensyn til dette i de nevnte prisene.
Regjeringen går inn for en begrenset adgang for enkelte bedrifter til videre leie av kraftanlegg og vannfall som har vært omfattet av avtaler om foregrepet hjemfall.
Vilkårene i avtalene om foregrepet hjemfall ble fornyet ved Stortingets behandling av St.prp. nr. 104 (1990-91), jf. Innst. S. nr. 30 (1991-92).
Forslaget til nye leieavtaler vil omfatte knapt 2,2 TWh/år. Potensialet for videre utbygging er knapt 1,3 TWh/år. Det er i proposisjonen gjort rede for de nye leieavtalene.
Industrien må terminere eksisterende kontraktsforhold på myndighetsbestemte vilkår samtidig med at de nye kontraktene og leieavtalene inngås, og for mange av bedriftene kan dette gi betydelig lavere priser. Verdien av de terminerte kontraktene vil være med på å bestemme prisen i de nye kontraktene.
Det foreslås at kontraktsvolumene fastsettes ut fra følgende hovedkriterier:
-
a) dagens kraftbehov
-
b) en øvre grense for dekning med nye myndighetsbestemte kontrakter
-
c) et tak på samlet krafttilgang
-
d) rammer som settes av behovsvilkåret
gjeringen forutsetter at tilbudet om nye myndighetsbestemte kontrakter skal være en overgangsordning, og at bedriftene i økende grad må sikre sitt kraftbehov innenfor ordinære markedsorganisatoriske rammer. Det foreslås derfor at den øvre grensen for dekning med nye myndighetsbestemte kontrakter reduseres fra og med 2011. Den øvre grensen trappes da ned lineært med 6 pst. pr. år, slik at den i 2020 utgjør 40 pst. av utgangspunktet. Kontraktene utløper 31. desember 2020. Dersom bedriften eller konsernet har annen langsiktig krafttilgang, kan volumet i nye myndighetsbestemte kontrakter bli lavere, kontrakten kan startes opp senere enn 1. januar 2001, og utviklingen i kontraktsperioden kan bli annerledes.
Departementet anslår samlet kontraktsvolum til de nye kontraktene i 2020 til vel 2 TWh/år, men det er stor usikkerhet knyttet til anslagene. Som vedlegg til proposisjonen er det gitt et skjematisk eksempel på volumutviklingen i kontraktsperioden.
Regjeringen foreslår i proposisjonen at ordningen med å tildele kraft til nye prosjekter blir avviklet. Det foreslås at en ikke imøtekommer søknader om kontrakter til nye prosjekter i henhold til St.prp. nr. 104 (1990-91), som er fremsatt etter 19. mars 1999. Nye prosjekter må konkurrere på linje med andre prosjekter om krafttilgangen.
Vilkåret om at industrien må ha behov for hele sin krafttilgang i konsernet foreslås videreført, men ny kraft som industrien sikrer seg skal ikke medregnes, og behovsvilkåret trappes ned etter hvert som eksisterende krafttilgang reduseres eller faller bort. De lokale bindingene knyttet til de nye kontraktene og leieavtalene foreslås fastsatt etter tilsvarende mønster. Det legges opp til en streng praksis ved midlertidige brudd på disse vilkårene utover tre år, og ved varige innskrenkninger. Departementet avviser imidlertid ikke omdisponeringer innen et konsern, og mellom bedriftene i Mo i Rana og i Odda.
Departementet vil fastsette nærmere regler for kontroll av om kraften disponeres som forutsatt. Det tas blant annet sikte på at industrien jevnlig skal informere departementet om blant annet kraftforbruk og krafttilgang. Industrien må dessuten uoppfordret gi informasjon som har betydning i forhold til anvendelsesbegrensningene.
Dersom vilkårene for kontraktene ikke overholdes, kan departementet redusere kraftleveransene. Dersom behovsvilkåret ikke er oppfylt, kan departementet redusere kontrakter som er fornyet eller tildelt i henhold til St.prp. nr. 104 (1990-91) og denne proposisjonen.
Departementet foreslår at industrien gis tillatelse til å foreta midlertidige omdisponeringer i inntil tre år uten godkjennelse fra myndighetene. Dette gjelder både i forhold til de lokale bindingene og i forhold til behovsvilkåret. Det innebærer en mindre lettelse i forhold til behovsvilkårsreglene som følger av St.prp. nr. 104 (1990-91), hvor kraftsalg fra industrien i mer enn to år normalt ikke skal finne sted. Det foreslås også at volumbegrensningen, som tidligere har vært for eldre kontrakter, faller bort.
Det foreslås at alle søknader om omdisponering kan avgjøres av departementet. Dette innebærer at søknader om omdisponering utover fem år ikke lenger må forelegges Stortinget.
Departementet viser til St.prp. nr. 51 (1998-99), hvor Regjeringen foreslår at Elkem gis unntak fra behovsvilkåret for salg av 883 GWh/år til Eramet frem til 31. desember 2010. Dersom kraften ikke nyttes som forutsatt i smelteverkene i Sauda og Porsgrunn, må Saudefaldene selge kraft tilbake til Statkraft til samme pris som i den til enhver tid gjeldende leieavtale. Reglene knyttet til behovsvilkåret i St.prp. nr. 104 (1990-91), med senere eventuelle endringer, skal legges til grunn. I forhold til det justerte behovsvilkåret innebærer dette blant annet at leveringsforpliktelsen på 883 GWh/år til 2010 skal trekkes fra i Elkems behovsvilkår.
Regjeringen legger til grunn at Statkraft og bedriftene i den videre saksgang må inngå kraftkontrakter og leieavtaler innen 1. juli 2000. Dette gjelder også der hvor kontrakter starter opp senere enn 1. januar 2001. Inngåelse av kraftkontrakt/leieavtale forutsetter at Statnett og bedrift/leietaker innen 1. mai 2000 har inngått avtale om effektregulering i henhold til denne proposisjonen. NVE må utarbeide nærmere vilkår om rekvisisjon av kraft og leveringsinnskrenkninger innen 1. januar 2000, som skal tas inn i kontraktene og leieavtalene.
Med de forutsetninger som fremgår av denne proposisjonen, legger Regjeringen videre til grunn at partene kommer til enighet gjennom ordinære forretningsmessige forhandlinger. Eventuell uenighet under forhandlingene skal løses ved at partene gir sakkyndige personer fullmakt til å avgjøre hva som skal legges til grunn angående vedkommende tvistepunkt. Dersom partene gjennom ordinære forhandlinger ikke har kommet til enighet, kan hver av partene til enhver tid kreve at spørsmålet løses på denne måten. Dersom det skulle vise seg å være vesentlige forhold av overordnet karakter som ikke er avklart ved forslagene i proposisjonen, foreslås det at departementet får fullmakt til å avgjøre dette.
Dersom en bedrift ikke aksepterer tilbudet som framgår av proposisjonen, eventuelt at fristene ikke overholdes, videreføres eksisterende kontrakter og leieavtaler på myndighetsbestemte vilkår uendret fram til ordinært utløp - men med justeringer av behovsvilkåret. Det foreslås at departementet kan utsette frist for kontraktsinngåelse og oppstart i inntil ett år i spesielle tilfeller. Dersom utsettelse av kontraktsinngåelse innebærer forsinket oppstart, vil det medføre økt pris i kraftkontrakt/leieavtale.
Statkraft og bedrift/leietaker kan reforhandle vilkårene på forretningsmessig basis. Likeledes kan Statnett og bedrift/leietaker på ordinær måte reforhandle krav om effektregulering.
Departementet viser til at prisvilkårene lagt til grunn i proposisjonen tar utgangspunkt i et prisnivå som antas å være oppnåelig ved forhandlinger om langsiktige kontrakter på forretningsmessig vilkår i dag, justert for verdien av ytelsene som industrien må stille til rådighet. Verdien av ytelsene vil bare delvis tilfalle Statkraft. Regjeringen vil derfor, i forbindelse med fremleggelsen av statsbudsjettet for 2001, komme tilbake til spørsmålet om eventuell kompensasjon til Statkraft for dette.
Olje- og energidepartementet viser i meldingen kap. 8 til at statskraftkontraktene på stortingsbestemte vilkår for deler av kraftintensiv industri og treforedlingsindustrien utløper i årene 2004-2011, og at det i god tid før dette vil være behov for fra industri og lokalsamfunn å få avklart de framtidige kraftvilkårene.
Departementet viser til at nye kraftleveranser på myndighetsbestemte vilkår må tilpasses EØS-avtalen og en helhetlig energipolitikk, og at kraftmarkedets rammevilkår og virkemåte er endret betydelig på 1990-tallet. EØS-avtalens statsstøtteregler tilsier at kraftleveranser på myndighetsbestemte vilkår baseres på markedsverdier. Norge har en annen ressurs- og miljøsituasjon enn tidligere, og det er behov for en aktiv politikk for å begrense energiforbruket. Samtidig er det viktig å utnytte de verdier som industrien har bygd opp, for å opprettholde og videreutvikle næringslivet i distriktene.
I meldingen kap. 8 er det gitt en gjennomgang i forbindelse med kraftkontrakter med industrien i forhold til:
-
– noen utviklingstrekk
-
– enkelte trekk ved industrikontraktene til Statkraft SF
-
– forretningsmessige industrikontrakter
-
– utdrag fra NOU 1998:11 og høringsuttalelser
-
– sentrale vilkår i nye kontrakter og leieavtaler.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Olav Akselsen, Aud Blattmann, Gunn Karin Gjul, Bent Hegna, Torny Pedersen og lederen Jens Stoltenberg, fra Fremskrittspartiet, Torill Haaland Horpestad og Øyvind Korsberg, fra Kristelig Folkeparti, Bror Yngve Rahm og Lars Rise, fra Høyre, Jan Johnsen og Jan Tore Sanner, fra Senterpartiet, John Dale, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, og fra Venstre, Gunnar Kvassheim, vil understreke at industrikraftregimet har vært viktig for norsk industri i mange år og bidratt til sysselsetting og verdiskaping ikke minst i distriktene. Bedriftene som omtales i proposisjonen, er i hovedsak plassert på ensidige industristeder hvor både kommunen og næringslivet for øvrig er avhengig av utviklingen i industrien. Denne typen bedrifter er derfor avgjørende både for bosetting og næringsutvikling i mange lokalsamfunn. Dette gjenspeiler at en viktig del av norsk energiproduksjon gjennom det meste av dette århundret har vært knyttet til kraftkrevende industri.
Komiteen er opptatt av å sikre fortsatt stabil og forutsigbar krafttilgang til industrien. Samtidig må et nytt kraftregime ta hensyn til at vi har fått et åpent kraftmarked i Nord-Europa, og at EØS-avtalen legger begrensninger på hva slags vilkår som kan tilbys i myndighetsbestemte kontrakter.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, viser til at EØS-avtalens bestemmelser skal bidra til likeverdig konkurranse. Dette er ikke minst viktig for norske bedrifter fordi de sikres adgang til det europeiske markedet uten tekniske eller økonomiske barrierer.
Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, vil gå inn for enkelte endringer i det foreslåtte kraftregimet for å bidra til mer langsiktighet og forutsigbarhet for kraft til den kraftintensive industrien.
Foreløpig er det et lite utviklet marked
for langsiktige industrikraftkontrakter inngått på kommersielle vilkår.
Derfor er mange bedrifter fortsatt avhengige av en lengre periode
med myndighetsbestemte kontrakter.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Venstre, vil derfor foreslå at nedtrappingen blir mindre
enn forslaget i St.prp. nr. 52 (1998-99), slik at bedriftene sitter
igjen med en større mengde kraft i år 2020 enn
Regjeringen legger opp til. Ved kontraktens utløp (31.
desember 2021) skal oppdekningsgraden utgjøre 50 pst. av
utgangspunktet, mens Regjeringens forslag er 40 pst. (jf.kap. 2.2b).
Dette vil gi større grad av forutsigbarhet i en lengre
tidsperiode.
Flertallet foreslår:
«Stortinget ber Regjeringen om at
det ved fastsetting av den øvre grense for dekning med
nye myndighetsbestemte kontrakter, som reduseres fra og med 2011,
at denne trappes ned lineært med 5 pst. pr. år,
slik at den ved kontraktens utløp (31. desember 2020) utgjør
50 pst. av utgangspunktet.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk
Venstreparti, viser til at proposisjonen stiller krav om
effektiv energibruk, og at Regjeringen foreslår at myndighetene
i de nye kontraktene og leieavtalene forbeholder seg retten til senere å stille
konkrete krav knyttet til effektiv energibruk.
Flertalletvil
understreke verdien og betydningen av dette. Ved etableringen av
de nye kontraktene må disse forholdene legges til grunn
med det mål å få forpliktende avtaler
om energigjenvinning.
Det er videre en rekke prosjekter og mye energi
som kan utløses dersom myndighetene stiller midler til rådighet
for enøk og energigjenvinning i industrien. Flertalletvil spesielt peke på energi-
og miljøprosjektet rundt Sarpsfossen, hvor Borregaard Industrier, Globe
Hafslund, Glomma Papp, Hafslund ASA og Østfold Energi har
gått sammen om et energigjenvinningsprosjekt som, dersom
det blir realisert, kan frigjøre 350 GWh damp pr. år
for tilførsel til annen industri i Sarpsborg.
I proposisjonen er det foreslått å knytte
prisen i industrikraftkontraktene til utviklingen i konsumprisindeksen. Komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Sosialistisk
Venstreparti, Senterpartiet og Venstre, mener at prisen
i industrikraftkontraktene ikke bare bør justeres i henhold
til konsumprisindeksen, men at det også må tas
hensyn til utviklingen i engrosprisindeksen. Flertallet ber
derfor om at departementet før de endelige kraftkontraktene
fastsettes, innarbeider slike elementer i kontraktene.
Flertallet ser ikke noe grunnlag
for å innføre tilsvarende for leieavtalene, blant
annet fordi disse løper over en lengre periode.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen om at
det ved indeksering av industrikraftkontraktene innarbeides et element der
det tas hensyn til engrosprisindeksen i tillegg til konsumprisindeksen.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til brev til komiteen fra olje-
og energidepartementet av 28. mai og 9. juni 1999, hvor departementet
drøfter spørsmålet om å endre
eller justere indekseringen av prisen i kraftkontraktene. Departementet
skriver bl.a. at valg av indeksering vil påvirke utgangsprisen. Disse
medlemmer viser videre til at departementet i brev til komiteen
av 27. mai 1999, skriver at Stortinget ved å endre prisforutsetningene
vil øke usikkerheten i forhold til EØS-avtalen. Disse
medlemmer vil ikke støtte forslag som øker
usikkerheten og dermed påfører bedriftene en økt
risiko.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti ønsker å utvide
omfanget av kontraktene. Disse medlemmer vil utvide
ordningen med ytterligere to bedrifter som begge plasseres i kategori
2, Becromal, Notodden og Hunsfoss, Vennesla.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen om at
omfanget av industrikraftkontraktene utvides med ytterligere to bedrifter
som begge plasseres i kategori 2 – Becromal, Notodden og
Hunsfoss, Vennesla.»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, vil foreslå å utvide
ordningen med én bedrift som plasseres i kategori 2, Becromal
Notodden.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber Regjeringen om at
omfanget av industrikraftkontraktene utvides med ytterligere én bedrift
som plasseres i kategori 2 – Becromal, Notodden.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er gode grunner til å tilby
Becromal, Notodden og Hunsfoss, Vennesla kraftkontrakt innenfor
det nye regimet. Disse medlemmer viser imidlertid
til departementets brev til komiteen av 27. mai 1999 hvor departementet
skriver:
”Departementet vil imidlertid peke på at
en utvidelse av ordningen vil svekke forslagets innretning som en overgangsordning,
og kan forårsake økt interesse fra konkurrerende
industri i EØS-området.”
Disse medlemmer er opptatt av
at det nye kraftregimet skal være innenfor EØS-avtalens
rammer. Disse medlemmer vil imidlertid henstille
til Regjeringen å vurdere å tilby Becromal, Notodden
og Hunsfoss, Vennesla kraftkontrakt dersom det kan gjøres
uten å øke usikkerheten i forhold til EØS-avtalen.
Disse medlemmer foreslår:
«Det henstilles til Regjeringen om å tilby
Becromal, Notodden og Hunsfoss, Vennesla kraftkontrakt i henhold
til de vilkår som er beskrevet i St.prp. nr. 52 (1998-99).»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil understreke betydningen
hjemfallsordningen har hatt for den offentlige kontrollen med vannkraften.
I den forbindelse vises det til behandlingen av Dokument nr. 8:19
(1997-98) og brev fra olje- og energiminister Arnstad til komiteen
datert 23. april 1998, hvor det heter:
«Det sentrale i hjemfallsordningen er at private
gis konsesjon for en tidsbegrenset periode på inntil 60 år. Etter
konsesjonstidens utløp går eiendomsretten til kraftverk
og anlegg over til staten, og staten står deretter fritt
til å foreta en ny vurdering av vannfallsrettighetene i
det aktuelle vassdrag. Forslaget innebærer i realiteten
at konsesjonæren gis en lovfestet rett til å kunne
disponere de aktuelle kraftrettigheter for tre konsesjonsperioder
på om lag 140 år, uten at staten gis anledning
til å vurdere alternativ anvendelse av kraften. En hjemfallsordning
som går over så mange år, og som blir
utsatt for annen gang når hjemfallet nærmer seg,
har ikke noen praktisk betydning for kontrollen med privat eierskap
til kraftressursene.»
Disse medlemmer legger vekt på at
det for Saudefaldenes vedkommende ikke lenger er slik at Elkem, som
eier Saudefaldene, eier smelteverket i Sauda. Disse medlemmer kan
da ikke se at det er grunnlag for at Elkem som eier av Saudefaldene,
tilbys ny leieavtale. Disse medlemmer legger også vekt
på at det for Sauda har vært foretatt et foregrepet
hjemfall og en periode med leieavtale. Dersom det nå inngås
en ny leieavtale for en ny periode blir dette den tredje periode
der Elkem disponerer Saudefaldene uten at kraftverket disponeres
av Statkraft som er eier av kraftverket. Disse medlemmer viser
til det foran nevnte brev fra statsråd Arnstad.
Av disse grunner vil disse medlemmer gå imot forslaget
om ny leieavtale for AS Saudefaldene i Saudavassdraget. Disse
medlemmer vil understreke at bedriftene skal tilbys ordinære
Statkraftavtaler. Slike kontrakter gir langsiktighet og forutsigbarhet
for bedriften.
Disse medlemmer er kjent med
at Odda Smelteverk AS selger sin andel i Tyssefaldene (20 pst.)
til Statkraft og at partene har inngått en kraftavtale
på kommersielle vilkår. Disse medlemmer vil
også vise til at det for Tyssefaldenes vedkommende er slik at
det er de aktuelle bedriftene, brukerne av kraften, som eier kraftverkene. Disse
medlemmer viser videre til at Mågeli og Oksla tilfaller
staten som forutsatt ved avtaleperiodens utløp. Imidlertid
er disse medlemmer enig i at det kan lages en leieavtale
for Tysso II, og viser til brev til komiteen fra olje- og energiministeren
av 8. juni 1999.
Disse medlemmer viser til at
Svelgen II ble overtatt av staten i 1995. Elkem Bremanger bruker
den aktuelle kraften. Disse medlemmerer
derfor enig i at det kan lages leieavtale for Svelgen II.
Disse medlemmer forutsetter at
AS Tyssefaldene i samarbeid med Vestnorsk Industristadmuseum (VIM)
og de antikvariske myndigheter forestår en opprustning
av kraftanlegget Tysso I fram til 2011. Etter dette fordeles vedlikeholdsansvaret
på rettighetshaverne i forhold til samlet kraftproduksjon
i Tyssovassdraget.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget samtykker i at Olje-
og energidepartementet får fullmakt til å tilby
ny leieavtale kun til Tysso II og Svelgen, som det fremgår
av merknadene i Innst. S. nr. 233 (1998-99).»
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Senterpartiet og Venstre viser til at store
deler av norsk kraftkrevende industri og treforedling har sikret
sine behov for kraft innenfor ordinære markedsorganisatoriske
rammer. Norsk Hydro, Norske Skog og store deler av Elkem har dekket
sine behov gjennom forretningsmessige avtaler. En vurdering av den
betydning kraftkostnader har for produksjonen, tilsier at også andre
bedrifter trekkes ut av ordningen med s.k. myndighetsbestemte kontrakter,
slik Regjeringen foreslår.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen i St.prp. nr. 52 (1998-99) vil videreføre
de myndighetsbestemte kontraktene for en rekke bedrifter. Dermed
gis bedrifter og samfunn muligheter til å bygge opp kompetanse
og å sette i verk nødvendige omstillinger. Mange
av disse bedriftene ligger på ensidige industristeder i
distriktene, men også bedrifter lokalisert i mer sentrale
strøk og som har relativt store kraftkostnader, tilbys
nye myndighetsbestemte kontrakter. Disse medlemmer er
enig i dette, og vil spesielt understreke behovet for langsiktige
overgangsordninger til framtidige markedsorganisatoriske rammer.
Disse medlemmer konstaterer med
tilfredshet at Regjeringen går inn for en begrenset adgang
for enkelte bedrifter til videre leie av kraftanlegg og vannfall
som har vært omfattet av avtaler om foregrepet hjemfall.
Dette er i tråd med det syn disse medlemmer la til grunn
i Innst. S. nr. 218 (1997-98).
Disse medlemmer mener en leieavtale,
slik Regjeringen foreslår, vil legge grunnlag for en betydelig
industrisatsing i Sauda. I lys av at Elkem disponerer aktuelle kraftrettigheter
fram til 2009 og 2010, er det naturlig at selskapet, sammen med
Sunnhordland Kraftlag, forestår den videre kraftutbyggingen.
Denne forutsetning endres ikke av at Elkem nylig har overdratt manganvirksomheten,
herunder smelteverkene i Sauda og Porsgrunn, til det franske selskapet
Eramet S.A.
Disse medlemmer støtter
forslaget om at AS Tyssefaldene får leie Tysso II i en
periode på 30 år fra 2001. Etter at St.prp. nr.
52 (1998-99) var lagt fram, har Statkraft og Odda smelteverk inngått
en kraftkontrakt på forretningsmessige vilkår.
Kontrakten innebærer at Statkraft overtar Odda smelteverks
eierandeler og rettigheter i AS Tyssefaldene. I brev til komiteen
av 8. juni 1999 anbefaler Olje-og energidepartementet, i lys av
den avtale som er inngått, at fordelingsregelen for Tysso
II–kraften etter 2006 justeres noe. Departementet foreslår
at Statkraft disponerer en kraftmengde fra Tysso II etter 2006,
som tilsvarer de kraftrettigheter foretaket nå har overtatt.
Den resterende andelen av kraftproduksjonen i Tysso II vil da bli
fordelt på Norzink og Tinfos Titan & Iron relativt
til disse bedriftenes kraftbehov pr. 1. januar 2006, og da på prisvilkår
som reflekterer vilkårene i leieavtalen for Tysso II. Disse medlemmmer vil
støtte en slik løsning.
Disse medlemmer er blitt kjent
med at AS Tyssefaldene i samarbeid med Vestnorsk Industristadmuseum
(VIM) og de antikvariske myndigheter forestår en opprustning
av kraftanlegget Tysso I fram til 2011. Etter dette fordeles vedlikeholdsansvaret
på rettighetshavere i forhold til samlet kraftproduksjon
i Tyssovassdraget.
Disse medlemmer har merket seg
at så vel berørte lokalsamfunn og fagforeninger
som representanter for den kraftkrevende industrien i Norge fullt
ut slutter opp om de leieløsningene Regjeringen anbefaler
i St.prp. nr. 52 (1998-99).
På denne bakgrunn vil disse
medlemmer foreslå:
«Stortinget samtykker i at:
Olje- og energidepartementet får
fullmakt til å tilby leieavtaler til de bedrifter og på de
vilkår som er gjort rede for i St.prp. nr. 52 (1998-99).»
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at disse medlemmerprimært
vil åpne for tilbakekjøpsadgang av kraftverkene
i tråd med forslag i denne innstilling.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre mener Regjeringen har lagt fram
et opplegg som sett i sin helhet tar hensyn til så vel
likhetsprinsipper, behovsvilkår samt ønsker om å knytte
sammen kraftressurser og lokal verdiskaping.
Disse medlemmer vil understreke
betydningen av at en ved gjennomføringen av det nye kraftregimet legger
betydelig vekt på energigjenvinning og ENØK. For å begrense
forbruksveksten av elektrisitet må også de som
er store kraftforbrukere utnytte energien effektivt. Myndighetene
kan i de nye kontraktene og leieavtalene på et hvilket
som helst tidspunkt stille konkrete krav knyttet til effektiv energibruk.
Dersom bedriften ikke følger opp de krav som settes, kan
Olje- og energidepartementet si opp kraftkontrakten/leieavtalen. Disse
medlemmermener dette må følges
nøye opp.
Disse medlemmer vil særlig
understreke at leieavtaler på markedsvilkår
ikke kan sies å rokke ved hjemfallsinstituttet. Når
avtalene løper ut, eller om vilkårene for avtalene
eventuelt bortfaller, vil Stortinget på fritt grunnlag,
og i tråd med likhetsprinsippet, kunne ta stilling til
hvordan kraften skal disponeres. Dermed videreføres hovedintensjonen
i hjemfallsordningen. Disse medlemmer mener Regjeringens
opplegg for krafttildeling til den kraftkrevende industrien er vel tilpasset
de internasjonale regelverk Norge har gitt sin tilslutning til.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener tiden er moden for en delprivatisering
og børsnotering av Statkraft, og fremmer derfor forslag
om dette.
Disse medlemmerforeslår:
«Stortinget ber Regjeringen fremme
de nødvendige forslag for å delprivatisere og
børsnotere Statkraft.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
merket seg at Regjeringens forslag til nytt industrikraftregime
har som sentral målsetting å gi bedriftene muligheter
til gradvis tilpassing til ordinære markedsorganisatoriske
rammer på kraftsiden.
Disse medlemmer synes dette er
en positiv holdning fra Regjeringens side, men vil allikevel påpeke
at Regjeringens opplegg er meget regelbundet, mangler fleksibilitet
og er utilstrekkelig overfor en slik utfordring, samtidig som det
ikke legges opp til en behandling av andre viktige forhold for å kunne
lykkes i å oppnå konkurransedyktige kraftvilkår
i fremtiden.
Disse medlemmer mener Regjeringen
snarest må tilrettelegge for utnyttelse av norske vann-
og gasskraftressurser i industriell sammenheng. Det vil derfor være
naturlig at industrien gis mulighet til i større grad å få delta
i kraftutbygging og utvidet eierskap i kraftproduksjon for bl.a. å sikre
fleksibilitet på tilbudssiden.
Disse medlemmer ser det som viktig
at rammevilkårene er generelle og like for alle, slik at
ikke enkelte grupper av norsk næringsliv blir behandlet
forskjellig fra myndighetenes side som følge av spesielle avtaler
for kraft.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at det ikke er politikernes oppgave å bestemme verken pris eller
andre særordninger på kraft eller andre produkter, og
mener at dette er markedets oppgave gjennom tilbud og etterspørsel.
Bare på denne måten vil kraften bli brukt der
hvor man oppnår størst nytte.
Disse medlemmer registrerer at
industrien disponerer ca. 4 TWh/år gjennom avtaler
om foregrepet hjemfall, og at disse kraftavtalene løper
ut i årene fra 2004 til 2011.
Disse medlemmer mener derfor
at det ikke bør inngås nye kontrakter med kraftintensiv
industri, men at kraften selges i markedet, etter markedsøkonomiske prinsipper.
Disse medlemmer er kjent med
at deler av industrien dekker sitt kraftbehov fra egne kraftverk
og er videre kjent med at disse hjemfaller til staten i fremtiden.
Disse medlemmer er av den formening
at industrien bør få eie sine egne kraftverk,
uten at myndighetene kan benytte hjemfall.
Disse medlemmer fremmer derfor
forslag om at ordningen med hjemfall av industriens kraftverk til
staten bortfaller.
Disse medlemmer vil påpeke
at det er lettere å stoppe/redusere produksjonen
for kortere perioder i ferroindustrien enn i aluminiumsindustrien.
For aluminiumsverk er det ikke mulig å stoppe produksjonen mer
enn 1-2 timer uten at det fører til negative konsekvenser.
Disse medlemmer mener derfor
at aluminiumsforetak ikke skal omfattes av Regjeringens krav til effektregulering
og tørrårssikring. For andre bransjer må det
stilles krav til at en eventuell effektregulering og tørrårssikring
gjenspeiler reelle verdier.
Etter disse medlemmers syn vil
proposisjonen sikre Statkraft en betydelig økt fremtidig
inntektsstrøm, både i forhold til dagens situasjon,
og i lys av den usikkerhet Regjeringen påpeker knyttet
til den langsiktige markedsprisutviklingen.
Disse medlemmer synes denne usikkerheten
i liten grad kommer bedriftene til gode.
Disse medlemmer vil videre påpeke
det faktum at et fungerende kraftmarked forutsetter også konkurranse
på tilbudssiden.
Disse medlemmer synes derfor
at det er beklagelig at behandlingen av St.prp. nr. 52 (1998-99)
Om Statkraft industrikontrakter og leieavtaler, behandles før
St.meld. nr. 29 (1998-99) Om energipolitikken. Dette fører
til at man ikke sikrer en samlet og helhetlig behandling av energipolitikken.
Disse medlemmer vil påpeke
at i Norge er Statkraft, Oslo Energi Produksjon og Bergen Kommunale Kraftselskap
(BKK) de tre største produsentene. Statkraft har ca. 55
pst. av all magasinjustert effekt i Norge, og med sine deleide selskaper
Oslo Energi Produksjon og BKK har de totalt ca. 65 pst. i Norge.
Med ytterligere tilførsel av hjemfalte magasinkraftverk
fra private industribedrifter, øker markedsandelen til
70 pst.
Disse medlemmer mener at hvis
et slikt forslag ikke skulle få flertall i Stortinget bør
Statskrafts kontrakter ikke fornyes, men at kraften selges i markedet når
kontraktene utløper.
Disse medlemmer vil påpeke
at dagens konsesjonsregelverk favoriserer det offentlige fremfor
private aktører når det gjelder konkurransen om
kraftanlegg.
Disse medlemmer mener det i hovedsak
er to forhold i konsesjonsregelverket som må endres for
at private skal kunne stilles på lik linje med det offentlige i
konkurransen om kjøp av eierandeler i kraftanlegg:
1. Hjemfall til staten:
Hjemfallet reduserer den tiden konsesjonæren kan disponere
kraftanlegg, og dermed også verdien for den private aktøren.
2. Statlig forkjøpsrett: Forkjøpsretten
vil i hovedsak bli brukt mot private, og reduserer dermed muligheten
til å delta i en reell budrunde.
Disse medlemmer vil derfor fremme
forslag om at statens forkjøpsrett av kraftanlegg oppheves:
«Stortinget ber Regjeringen fremme
de nødvendige forslag for å oppheve statens forkjøpsrett
av kraftanlegg.»
«Ordningen med hjemfall til staten
av private kraftverk oppheves i det eiendomsretten til kraftverkene forblir
hos nåværende eiere på permanent basis.»
Komiteens medlemmer fra Høyre mener
at langsiktige, forretningsmessige leveringsavtaler kombinert med
salg av kraftverk til industrien vil skape et bedre fungerende energimarked
og sikre industrien kraft til stabile og konkurransedyktige vilkår. Disse medlemmer viser
til at den kraftkrevende industrien i stor grad er lokalisert i
distrikts-Norge og i tilknytning til vannkraftressurser. Industrien
bidrar i betydelig grad til videreforedling av kraften, og er en
betydelig bidragsyter til eksport, verdiskaping og sysselsetting.
Industrien ligger langt fremme i å utvikle og ta i bruk
moderne teknologi. Disse medlemmer mener dette understreker
betydningen av at industrien får gode rammebetingelser.
Disse medlemmer viser til at
et system med kraftkontrakter på myndighetsbestemte vilkår
har eksistert i mange år. Disse medlemmer mener derfor
at det vil være problematisk å avvikle dette systemet
uten at industrien får tilstrekkelig tid til å tilpasse
seg. Disse medlemmer er tilfreds med at det nye systemet
vil være mindre omfattende både prismessig og
målt i antall bedrifter og kraftvolum. Disse medlemmer viser
videre til at departementet beskriver det nye systemet som en "overgangsordning,
og at bedriftene i økende grad må sikre sitt kraftbehov innenfor
ordinære markedsorganisatoriske rammer".
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre finner det imidlertid vanskelig å ta
stilling til detaljene i Regjeringens forslag. Det vises til at
Stortinget inviteres til å ha en oppfatning om hvilke bedrifter
som skal få tilbud om myndighetsbestemte kraftkontrakter,
om kraftvolum, om pris og prisvilkår.
Disse medlemmer legger avgjørende
vekt på at et system med myndighetsbestemte kraftkontrakter
må være i samsvar med EØS-avtalen. Usikkerhet
om dette spørsmålet vil sette bedriftene i en
svært vanskelig situasjon. Disse medlemmer konstaterer
at departementet ikke har forhåndskonsultert ESA, men at departementet
likevel mener at forslaget til nye myndighetsbestemte kraftkontrakter
og leieavtaler er i tråd med forpliktelsene i EØS-avtalen.
Samtidig skriver departementet i brev til komiteen av 10. mai 1999:
«… uten at det selvsagt er mulig å gi
garantier om så langsiktige avtalevilkår.»
I brev til komiteen av 27. mai 1999 skriver
departementet:
«Dersom Stortinget endrer prisene, prisforutsetningene
eller ytelsene som kreves av bedriftene, slik at vilkårene
samlet sett blir gunstigere for industrien enn det som er foreslått
i proposisjonen, vil dette etter departementets syn øke
usikkerheten i forhold til EØS-avtalen.»
Disse medlemmer konstaterer at
departementet mener at Regjeringens forslag er i samsvar med EØS-forpliktelsene,
uten at departementet kan gi noen garantier, og videre at eventuelle
endringer i Regjeringens forslag vil "øke usikkerheten". Disse
medlemmer mener departementet burde ha forhåndsklarert
prinsippene for tildeling av kraft før saken ble lagt frem
for Stortinget. Disse medlemmer mener den manglende
forhåndsklareringen har skapt en usikkerhet i forhold til
EØS, også med Regjeringens forslag. Disse
medlemmer ønsker ikke å påføre
bedriftene denne usikkerheten.
På denne bakgrunn vil disse
medlemmer fremme følgende forslag:
«1. St.prp.
nr. 52 (1998-99) om Statkrafts industrikontrakter og leieavtaler
sendes tilbake til Regjeringen.
2. Regjeringen bes forhåndsklarere
prinsippene for tildeling av kraftkontrakter med ESA før
saken på nytt legges frem for Stortinget i løpet
av høsten 1999.»
Komiteens medlemmer fra Høyre konstaterer
at det i denne innstillingen ikke er avtegnet noe flertall for å pålegge
Regjeringen å forhåndsklarere prinsippene for
tildeling av kraftkontrakter med ESA (EØS-kontrollorgan),
noe som ville ha skapt større forutsigbarhet for bedriftene.
Disse medlemmer viser til at
departementet mener at proposisjonens forslag er i samsvar med EØS-forpliktelsene.
Det tar disse medlemmer til etterretning og vil derfor
subsidiært støtte Regjeringens forslag slik det
er fremmet i proposisjonen.
Disse medlemmer viser til de
endringer i industrikonsesjonsloven som Stortinget vedtok 16. juni
1993. Endringene gir anledning til å foreta foregrepne
hjemfall, der kraftverkene tilfaller staten før den egentlige
konsesjonstiden har gått ut. Tidligere konsesjonærer
gis samtidig anledning til å forhandle om tilbakekjøp
av kraftverkene for en periode på 50 år. Disse
medlemmer ser det som viktig å sikre likebehandling
mellom de konsesjonærer som årene 1957-66 inngikk
avtaler om foregrepne hjemfall og de konsesjonærene som
etter lovendringen av 16. juni 1993 fikk tilbakekjøpsadgang
ved foregrepet hjemfall. Disse medlemmer viser til
at bakgrunnen for Stortingets vedtak i 1993 var at hjemfallsretten
kan gjøre det ulønnsomt å foreta enøkinvesteringer,
opprusting og utvidelser av kraftverkene når konsesjonstiden
nærmer seg sitt utløp. Ved å gi konsesjonærene gjenkjøpsadgang
bidrar lovendringen til at samfunnsøkonomiske
lønnsomme investeringer foretas til rett tid. Disse
medlemmer peker på at Statkrafts forestående
overtagelse av kraftverkene som omfattes av de foreslåtte
leieavtalene fører til at ellers lønnsomme investeringer
utsettes eller uteblir. Disse medlemmer mener videre
at en gjenkjøpsadgang vil bidra til å skape langsiktige,
forutsigbare og konkurransedyktige rammebetingelser.
Disse medlemmer viser til at
klart definerte, private eiendomsrettigheter er en forutsetning
for en fungerende markedsøkonomi. Langsiktig økonomisk tenkning,
forsvarlig ressursforvaltning og effektiv drift oppnås
best når private står som eiere av produksjonsmidler
og naturressurser. På denne bakgrunn ønsker disse
medlemmer at industrien selv skal kunne eie de aktuelle
kraftverkene, og viser i den sammenheng til Innst. O. nr. 133 (1992-93)
der medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti skrev:
«Disse medlemmer viser til de avtaler om foregrepne hjemfall
som ble inngått mellom staten og konsesjonærene
i henholdvis Svelgen-, Høyanger-, Bjølvo-, Tyssovassdragene
og Storelva i Sauda i årene 1957-66. I lys av det foreliggende
forslag om hjemfall med gjenkjøpsadgang har bl.a. disse
konsesjonærene reist spørsmålet om sine
muligheter for å komme i tilsvarende stilling som fremtidig
foregrepne hjemfall med hensyn til tilbakekjøpsadgang.
Dersom industrien kommer styrket ut gjennom en adgang til tilbakekjøp av
hjemfallsanlegg, vil det etter disse medlemmers oppfatning gjelde
industrigruppen uavhengig av om man i dag er undergitt ordninger
som ble etablert for ca. 30 år siden eller ikke.»
Disse medlemmer viser til forslaget
i Dokument nr. 8:19 (1997-98) og Innst. S. nr. 218 (1997-98).
På denne bakgrunn vil disse
medlemmer fremme følgende forslag:
«Stortinger ber Regjeringen legge
til rette for at konsesjonærer som i årene 1957-66
inngikk avtaler med staten om foregrepet hjemfall gis tilbakekjøpsadgang for
anleggene på vilkår tilsvarende dem som er hjemlet i
endring av industrikonsesjonsloven § 41 og vassdragsreguleringsloven § 20a
av 11. juni 1993. Statkraft SF blir gjennom foretaksmøtet
pålagt å forhandle om salg av de aktuelle anleggene.»
Disse medlemmer vil komme tilbake
til spørsmålet om statens hjemfallsrett ved behandlingen
av resten av St.meld. nr. 29 (1998-99). Disse medlemmer mener
imidlertid at Regjeringen allerede nå bør forberede
en delprivatisering av Statkraft SF.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til de forsikringer som flertallet på Stortinget har gitt
når det gjelder vår rett til å bestemme
og til å sørge for at viktige industriarbeidsplasser
kan opprettholdes gjennom ordninger som sikrer kraftkrevende industri
priser bedriftene kan leve med. Denne mulighet ville vi ha, forsikret
flertallet ved inngåelsen av EØS-avtalen, og det
har ikke vært noen sak i ESA som beviser at forsikringene
var tomme løfter.
Dette medlem foreslår
på denne bakgrunn at Regjeringens prisforslag senkes med
3 øre, til 12,50 øre. Det er imidlertid klare
betingelser knyttet til en slik pris.
Dette medlem mener at utformingen
av nye kraftkontrakter må sikre at kontraktene fungerer
som redskap for myndighetene til å styre mot de mål
som ligger til grunn for de politiske vedtak. Stikkord her er spesielt:
samfunnsøkonomi, miljø, enøk og energigjenvinning.
Det er et betydelig potensial, 3-4 TWh, i gjenvinning og utnyttelse
av restvarme i prosessindustrien. 1TWh av dette potensialet er allerede
utnyttet og inngår som en betydelig del av nasjonens energisystem. Grunnlaget
for denne ressursutnyttelsen må ikke fjernes.
Dette medlem mener det er viktig å se
inngåelse av industrikraftkontrakter i sammenheng med bedriftenes
arbeid for effektiv energiutnyttelse og reduserte klimagassutslipp.
Reduksjon av klimagassutslipp og satsing på enøk
er to sider av samme sak, fordi økt energieffektivitet
indirekte gir reduserte klimagassutslipp. Lokal bruk av industrikraft gir
samme effekt i kraftsystemet og er et vesentlig argument for industriell
kraftbruk nær kraftproduksjon.
Dette medlem mener at langsiktige
industrikraftkontrakter er en forutsetning for investering i modernisering
og videreutvikling av produksjonsanleggene og for større
investeringer i industrielle energigjenvinningsanlegg og lignende.
Lønnsomhet i slike anlegg forutsetter sikkerhet for langsiktig
drift i industriproduksjon.
Dette medlem mener det er viktig
for Stortinget å få et industrikraftregime som
sikrer at kraft ikke skal være en konkurranseulempe for
norsk kraftintensiv virksomhet. Alle kraftintensive bedrifter bør
gis lik adgang til industrikraftkontrakter.
Dette medlem mener tildeling
av kraft til industrien må knyttes til pålegg
om gjenvinning av energi. Dette vil være et meget positivt
bidrag som både gir bedre utnyttelse av våre vannkraftressurser
og har positiv miljøeffekt.
Dette medlem viser til at tildeling
av kraft må knyttes til pålegg om gjennomføring
av miljøprosjekt for oppfylling av Norges forpliktelser
i forhold til Kyotoavtalen, bl.a. overgang til økt andel
biokarbon i prosessen.
Dette medlem vil at indeksering
skal ha relevans til kraftprisutvikling og ikke til konsumprisindeks.
Tilknytning til konsumprisindeks gir ikke en samfunnsøkonomisk
effektiv utnyttelse av Norges vannkraftressurser. Dersom kraftpris
blir knyttet opp til kraftprisutviklingen vil spotpriseksponering
være et unødvendig og uhensiktsmessig element.
Dette medlem viser til at varigheten
på kraftkontrakten må være minst 20 år. Dette
medlem mener en nedtrapping av kraftkontrakt ikke bør
gjennomføres for de bedrifter som har godtatt reelle krav
til grad av gjenvinning av energi. Et reelt krav til gjenvinning
kan ligge i området 15-30 pst. Alternativt kan det legges
en egen avgift på energitapene i kraftkrevende industri.
Dette medlem foreslår
på denne bakgrunn at Regjeringens prisforslag senkes med
3 øre, til 12,50 øre forutsatt bindende avtaler
om ENØK/energieffektivisering.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Prisen i industrikraftregimet settes
til 12,50 øre, forutsatt bindende avtaler om energieffektivisering
og klimagassreduksjoner.»
Forslag fra Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Venstre:
Forslag 1
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet får fullmakt til å tilby leieavtaler til de bedrifter og på de vilkår som er gjort rede for i St.prp. nr. 52 (1998-99).
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 2
-
1. St.prp. nr. 52 (1998-99) om Statkrafts industrikontrakter og leieavtaler sendes tilbake til Regjeringen.
-
2. Regjeringen bes forhåndsklarere prinsippene for tildeling av kraftkontrakter med ESA før saken på nytt legges frem for Stortinget i løpet av høsten 1999.
Forslag 3
Det henstilles til Regjeringen om å tilby Becromal, Notodden og Hunsfoss, Vennesla kraftkontrakt i henhold til de vilkår som er beskrevet i St.prp. nr. 52 (1998-99).
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige forslag for å delprivatisere og børsnotere Statkraft.
Forslag fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre:
Forslag 5
Omfanget av industrikraftkontraktene utvides med ytterligere én bedrift som plasseres i kategori 2 – Becromal, Notodden.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige forslag for å oppheve statens forkjøpsrett av kraftanlegg.
Forslag 7
Ordningen med hjemfall til staten av private kraftverk oppheves idet eiendomsretten til kraftverkene forblir hos nåværende eiere på permanent basis.
Forslag fra Høyre:
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at konsesjonærer som i årene 1957-66 inngikk avtaler med staten om foregrepet hjemfall gis tilbakekjøpsadgang for anleggene på vilkår tilsvarende dem som er hjemlet i endring av industrikonsesjonsloven § 41 og vassdragsreguleringsloven § 20a av 11. juni 1993. Statkraft SF blir gjennom foretaksmøtet pålagt å forhandle om salg av de aktuelle anleggene.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 9
Prisen i industrikraftregimet settes til 12,50 øre, forutsatt bindende avtaler om energieffektivisering og klimagassreduksjoner.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I.
Stortinget samtykker i at:
Olje- og energidepartementet får fullmakt til å tilby nye kraftkontrakter til de bedrifter og på de vilkår som er gjort rede for i St.prp. nr. 52 (1998-99), med følgende endringer:
-
1. Ved fastsetting av den øvre grense for dekning med nye myndighetsbestemte kontrakter, som reduseres fra og med 2011, trappes denne ned lineært med 5 pst. pr. år, slik at den ved kontraktens utløp (31. desember 2020) utgjør 50 pst. av utgangspunktet.
-
2. Ved indeksering av industrikraftkontraktene innarbeides et element der det tas hensyn til engrosprisindeksen i tillegg til konsumprisindeksen.
-
3. Omfanget av industrikraftkontraktene utvides med ytterligere to bedrifter som begge plasseres i kategori 2 – Becromal, Notodden og Hunsfoss, Vennesla.
II.
Stortinget samtykker i at:
Olje- og energidepartementet får fullmakt til å tilby ny leieavtale kun til Tysso II og Svelgen, som det fremgår av merknadene i Innst. S. nr. 233 (1998-99).
III.
Stortinget samtykker i at:
Statkraft og bedriften kan reforhandle vilkårene på forretningsmessig basis. På samme måte kan Statnett og bedriften reforhandle vilkår om effektregulering.
IV.
Stortinget samtykker i at:
Anvendelsesbegrensninger på industriens krafttilgang justeres som beskrevet i St.prp. nr. 52 (1998-99).
V.
Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet får fullmakt til å avgjøre alle søknader om omdisponering av kraft.
VI.
St.meld. nr. 29 (1998-99) kap. 8 - Om Kraftkontrakter med industrien, vedlegges protokollen.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 14. juni 1999.
Jens Stoltenberg,
leder. |
Bent Hegna,
ordfører. |
Aud Blattmann,
sekretær. |