Kulturdepartementet legger til grunn at det
ikke skal være en statlig oppgave å stå for
finansiering og utbygging av et digitalt jordbundet nett for fjernsyn.
Det statlige engasjement vil etter dette være å:
– legge
til rette for en hensiktsmessig regulering av virksomheten i et
slikt nett
– forvalte tilgjengelige frekvenser
i nettet
– stå for tildeling av
konsesjoner i nettet
– sikre norske allmennkringkasterne
tilstrekkelig gode rammevilkår til å utvikle og
formidle programvirksomhet i nettet, bl.a. gjennom statens direkte
eierskap i NRK.
Departementet legger til grunn at Statens medieforvaltning
vil være konsesjonsmyndighet for digitalt jordbundet fjernsyn.
Digitaliseringen av fjernsynet vil føre
til at det vil være rom for flere kanaler og sikre publikum
et bredere programtilbud. Det må være en klar
forutsetning at NRK fortsatt skal drives etter prinsippene for allmennkringkasting.
Dette kravet bør imidlertid ikke stilles til hver enkelt
av NRKs fjernsynskanaler, men til institusjonens samlede programtilbud
i fjernsyn.
Den utvidelsen av programtilbudet som digitaliseringen
vil medføre skaper en ny situasjon også for de
private aktørene. Det vil neppe være rimelig å kreve
en allsidig programprofil som imøtekommer kravene til allmennkringkasting
overfor hver enkelt kanal som gis konsesjon. Ved utlysingen av konsesjoner
for digitalt jordbundet fjernsyn bør derfor målsettingen
være at det samlede programtilbud blir så mangfoldig
som mulig, og at hensynet til allmennkringkastingen blir ivaretatt på denne
måten. Søkerne bør gis anledning til å drive sin
fjernsynsvirksomhet med en særpreget profil og rettet mot
spesielle målgrupper. Allmennkringkastingsrådet
vil ha som oppgave å påse at virksomheten blir
drevet i overensstemmelse med de programplanene som vil ligge til
grunn for konsesjonene.
Eksisterende norske allmennkringkastere vil
måtte forplikte seg til å opprettholde analoge
sendinger inntil en tilfredsstillende andel av befolkningen kan
motta digitale sendinger. Lokalfjernsynskonsesjonærene
bør selv kunne bestemme hvorvidt de ønsker å distribuere analoge
signaler parallelt med digitale signaler og når de analoge
sendingene skal opphøre. Det vil være aktuelt å fastsette
nærmere vilkår for en avvikling av analoge sendinger
i sammenheng med tildelingen av konsesjoner.
For hvert sendernett vil det være en
multipleksoperatør. På samme måte som
for digital radio vil departementet i samråd med aktørene
og telemyndighetene fastsette bruken av multiplekseren som en del
av konsesjonen, og eventuelt legge frem forslag til lovhjemmel som
fastsetter hvem som skal være multipleksoperatør.
Samme prinsipp bør legges til grunn når det gjelder
en overordnet nasjonal, elektronisk programguide.
Departementet legger til grunn at hovedandelen
av kapasiteten i nettet skal brukes til kringkastingsformål. Det
må likevel være rom for de tilleggstjenestene
som konsesjonærene ønsker å tilby seerne.
Innen visse rammer bør det også være
mulig for konsesjonærene å videreselge eventuell
ledig kapasitet.
Behovet for å endre eller oppheve gjeldende
regulering på kringkastingsområdet må vurderes
på nytt. Videre må det vurderes om innføringen
av digitale jordbundne sendinger også skaper behov for
ny lovgivning, eller eventuelt om forholdene kan løses
ved selvregulering etablert etter overenskomst mellom aktørene.
En kombinasjon av lovregulering og selvregulering vil dessuten kunne
være aktuelt på visse områder.
Kulturdepartementet legger i utgangspunktet
til grunn at digitalt fjernsyn vil reguleres av kringkastingsloven
på lik linje med analog kringkasting, men vil vurdere behovet
for nærmere regulering og eventuelle endringer som vil
følge av utviklingen innen digitalt fjernsyn.
Ved digitalt jordbundet fjernsyn vil deler av
distribusjonen falle inn under telelovgivningen. I tillegg vil distribusjon
av tjenester som ikke anses som kringkasting, eksempelvis salg av
overskuddskapasitet i nettene, falle inn under telereguleringen.
Departementet vil også vurdere framtidig
regulering av virksomheten i lys av Konvergensutvalgets anbefalinger.
Departementet vil vurdere disse spørsmålene nærmere
og komme tilbake med konkrete lovforslag på et senere tidspunkt.
Post- og teletilsynet fører tilsyn
med post- og telesektorene i Norge og ivaretar norske interesser
og forpliktelser i internasjonale samarbeidsorgan. Blant tilsynets
oppgaver er forvaltning av all bruk av radiofrekvenser i Norge og
tilsyn med bruken av frekvensene.
Kulturdepartementet forutsetter at det i første omgang
vil være aktuelt å bygge ut to nett for digitalt jordbundet
fjernsyn. Ett av nettene skal kunne deles opp i regioner. Det forutsettes
at det foreligger en tilfredsstillende nasjonal frekvensplan for
utbygging av de to nettene. Det tredje nettet som Norge disponerer benyttes
i dag bl.a. til analog distribusjon av NRK2. Departementet legger
til grunn at dette nettet ikke kan tas i bruk til digitale sendinger
før det digitale nettet har nådd en tilfredsstillende
dekningsgrad og en vesentlig andel av befolkningen har gått
over til digitale sendinger.
Post- og teletilsynet har hjemmel til å pålegge
virksomhetene som opererer i frekvensområdet å skifte
frekvens. Imidlertid vil en slik flytting medføre meget betydelige
kostnader for de berørte virksomheter og forutsette at
virksomhetene er gitt rimelig varslingstid.
Det er avgjørende at allmennkringkastingen
sikres gode rammevilkår uavhengig av på hvilken
måte distribusjonen skjer. Et jordbundet digitalt nett
er det eneste tilbudet som hovedsakelig vil være basert
på norsk språk og norske tradisjoner for allmennkringkasting.
Ved digitalt jordbundet fjernsyn vil det være
mulig å nå så godt som 100 pst. av befolkningen
når nettet er ferdig utbygd. Et digitalt jordbundet fjernsynsnett
er med utgangspunkt i dagens teknologi det eneste digitale alternativ
som vil oppnå en slik dekningsgrad. Den multiplekser som
NRK deltar i forutsettes på sikt å dekke hele
befolkningen.
Man regner med at kombinasjonen satellitt og
kabel i det analoge univers i dag dekker ca. 60-65 pst. av befolkningen.
Denne infrastrukturen kan ikke bygges ut til full riksdekning uten
relativt betydelige investeringer for en relativt stor andel av
befolkningen.
Digital satellittbasert kringkasting tilbys
norske seere allerede i dag. De norske allmennkringkasterne tilbys
i de eksisterende programpakkene. Dersom et satellittbasert tilbud
på sikt blir det enerådende digitale alternativet,
vil norske allmennkringkastere møte en tiltakende konkurranse
om oppmerksomheten. I en slik sammenheng er det en viss fare for
at norske allmennkringkastere på sikt vil bli marginalisert.
Jo sterkere fotfeste et satellittbasert alternativ har opparbeidet, desto
vanskeligere vil det bli å etablere et jordbundet digitalt
tilbud.
Kulturdepartementet forutsetter at en utbygging
av et nett for digitalt jordbundet fjernsyn baseres på en
etterspørsel blant kringkastingsselskap og andre interesserte
innholdstilbydere. Allmennkringkastere som i dag sender i det analoge
jordbundne nettet skal sikres plass som minst svarer til dagens
analoge sendinger i et jordbundet digitalt nett. Fordeling av kapasitet
som blir tilgjengelig utover dette vil bli avgjort bl.a. med utgangspunkt
i konsesjonssøkernes planer for programvirksomhet. Sentrale
kriterier vil være hvorvidt programvirksomheten vil bidra
til mangfold og et balansert tilbud i nettet.
Departementet legger dessuten til grunn at det
ved utbygging av et digitalt jordbundet nett vil kunne være aktuelt å stille
krav om at avvikling av analoge sendinger først vil skje
når det digitale nettet har nådd en tilfredsstillende
dekningsgrad og en rimelig stor andel av befolkningen har anskaffet
nødvendig utstyr for å kunne motta slike sendinger.
Kringkastingen spiller en viktig rolle som informasjonsformidler
ved naturkatastrofer og i krigs- og krisesituasjoner og inngår
som et viktig innslag i totalforsvaret.
Dersom digitalt fjernsyn tar over for analoge
sendinger og blir den enerådende distribusjonsform, taler beredskapsmessige
hensyn for digitalt jordbundet fjernsyn framfor andre distribusjonskanaler.
Det er relativt enkelt å sette en kommunikasjonssatellitt
ut av spill. Et digitalt jordbundet nett med et stort antall fastnettmatede
bakkesendere vil derimot være svært vanskelig å sette
ut av spill. Digitalt jordbundet fjernsyn er således langt
mer robust enn digitalt satellittfjernsyn. Digitalt jordbundet fjernsyn
vil dessuten på sikt ha en dekningsgrad som vil være
overlegen både kabel og satellitt og vil således
være det eneste digitale alternativ som vil dekke tilnærmet
hele befolkningen.