Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen iverksette
nødvendige tiltak for å øke tilgangen
til transplantasjonsorganer i Norge."
Som bakgrunn for forslaget viser forslagsstillerne
til at det i Norge foretas rundt 300 transplantasjoner årlig, og
at mangel på tilgjengelige organer har medført økt ventetid
for både nyre-, lunge- og hjertetransplantasjoner. 15 pst.
av dem som venter på en hjerte- og/eller lungetransplantasjon
dør i dag i påvente av at et passende organ skal
bli tilgjengelig.
Det gis i dokumentet en sammenlikning fra 1999
av antall gjennomførte donasjoner pr. million innbyggere i
en del vestlige land, og antallet varierer fra 12,1 i Sverige til
33,6 i Spania, mens det i Norge var 15,5. Det uttales at Norge sammenlignet
med de fleste vesteuropeiske land ikke ligger spesielt dårlig
an, og at når det gjelder bruk av nyrer fra levende givere,
har Norge en ledende posisjon i verden.
Forslagsstillerne framholder at det likevel
både fra fagmiljøet på Rikshospitalet
og Stiftelsen Organdonasjon har blitt pekt på et betydelig
potensial for å bedre tilgangen til transplantasjonsorganer
i Norge, og det vises til erfaringene fra Spania som for femten år
siden lå på bunnen i europeisk sammenheng, og
som i dag har dobbelt så mange donorer pr. million innbyggere som
Norge.
Det vises til at Sosial- og helsedepartementet
i 1993 nedsatte et utvalg for å utrede tiltak for å bedre
tilgangen på organer, og det redegjøres for hovedanbefalingene
fra utvalgsrapporten som kom i 1995, og det framholdes at noen av
anbefalingene er iverksatt, men at ressurssituasjonen ikke er bedret.
Det vises til erfaringer fra land som har opprettet donorregistre,
og det uttales at resultatene ikke står i forhold til de
ressursene som legges ned i registrene.
Det framholdes at Stiftelsen Organdonasjon og
de medisinske fagmiljøene peker på følgende
tiltak for å realisere et donorpotensial på nivå med
Spania:
– Organdonasjon
må pålegges inkludert i helseregionenes helseplaner,
og ved alle godkjente donorsykehus må det utpekes en ansvarlig
koordinator ved akuttavdelingene med ansvar for å identifisere potensielle
donorer og sørge for at pårørende blir forespurt
om donasjon.
– Donorsykehusene må sikres økonomisk
kompensasjon for den innsatsen som gjøres for å ivareta donasjon.
– Rikshospitalet må sikres
ressurser til å utrede pasienter som trenger transplantasjon,
samt nødvendig kirurgisk kapasitet til å utføre
transplantasjoner når organer er tilgjengelige.
– Informasjon om behovet for organdonasjon
må styrkes.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Inga Balstad, Reidun Gravdahl, Asmund Kristoffersen,
Karin Lian og Einar Olav Skogholt, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild
Woie Duesund og Are Næss, fra Fremskrittspartiet, lederen
John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Høyre, Annelise
Høegh og Sonja Irene Sjøli, fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, og fra Sosialistisk Venstreparti, Olav
Gunnar Ballo, er i likhet med forslagsstillerne bekymret
over at tilgangen på organer ikke dekker behovet for transplantasjonsbehandling,
og at et altfor stort antall pasienter dør i påvente
av organer.
Komiteen er kjent med at etablering
av donorregister i andre land ikke har ført til det ønskede
resultat og at Norge tross fravær av slikt register synes å ha
en bedre tilgang på organer enn land som benytter seg av registrene. Komiteen er
kjent med at enkelte land distribuerer såkalte donorkort
hvor pasientene kan registrere seg på et slikt kort som
organgiver, et kort som pasientene alltid skal bære på seg.
Erfaringen med de såkalte donorkortene synes heller ikke å ha
hatt særlig stor effekt i de land hvor dette praktiseres.
Komiteen viser til at Dokument
nr. 8:5 (2000-2001) har vært forelagt Sosial- og helsedepartementet til
uttalelse. I tilsvar til komiteen datert 9. februar 2001 anfører
Helseministeren blant annet at et regjeringsoppnevnt utvalg skal
avgi innstilling innen 1. mai 2001 vedrørende overføring
av levende biologisk materiale fra dyr til mennesker. Dette er imidlertid
ikke en aktuell problemstilling, idet det er fremmet forslag i Ot.prp. nr.
77 (1999-2000) der det foreslås midlertidig lovforbud mot
forsøk med transplantasjon av organ og vev fra dyr til
menneske.
Til det foreliggende forslaget i Dokument nr.
8:5 (2000-2001) uttaler Helseministeren videre i sitt tilsvar at
forslaget representerer viktige tiltak for å øke
tilgangen på organer til transplantasjon i Norge.
Når det gjelder punkt 1 i forslaget
om at organdonasjon må pålegges inkludert i de
helseregionale planer, og at det utpekes ansvarlig koordinator ved
alle godkjente donorsykehus med ansvar for å identifisere potensielle
donorer og sørge for at pårørende blir
forespurt ved donasjon, uttaler Helseministeren at dette vil han
måtte komme tilbake til etter at statlig overtakelse av
sykehusdriften i Norge er gjennomført.
I forhold til punkt 2 i forslaget om ekstra
dekning til donorsykehusene for arbeid med donasjon av organ, viser
Helseministeren til at det kan øke kompleksiteten i den
allerede komplekse ISF-ordningen.
Når det gjelder punkt 3 i forslaget
om å sikre Rikshospitalet ressurser nok til å foreta
nødvendige transplantasjoner, viser Helseministeren til
at i det i løpet av inneværende år vil
bli satt i gang en gjennomgang av Rikshospitalets økonomi,
og at spørsmål om ressurser til utredning og nødvendig
kirurgisk kapasitet vil bli vurdert i denne forbindelse.
Til punkt 4 i forslaget om bedre informasjon
om organdonasjon viser Helseministeren i sitt brev til komiteen
til at det ble etablert en norsk rådgivningsgruppe for
organdonasjon allerede i 1992 som består av representanter
for donorsykehusene og Rikshospitalet. Fra 1993 har gruppen gjennomført
en rekke seminarer for opplæring av personell som behandler
potensielle organgivere og deres familier. Det opplyses videre at
det nå er etablert regionale ressursgrupper for organdonasjon
ved alle regionsykehus.
Komiteen har forståelse
for at departementet må få tid på seg
til å komme tilbake på et senere tidspunkt og
vurdere spesifikt organdonasjonsproblematikken. Komiteen vil
likevel henstille til departementet på nytt å vurdere
en ekstra betalingsordning til donorsykehusene for denne tjenesten,
slik at det kan bli mulig å tillegge en faglig ansvarlig
den oppgaven i hvert enkelt sykehus.
Komiteen har merket seg at departementet
i løpet av inneværende år vil foreta
en gjennomgang av Rikshospitalets økonomi, hvor også spørsmålet
om ressurser til utredning og nødvendig kirurgisk kapasitet
i forbindelse med organtransplantasjon skal vurderes. Komiteen forutsetter
at Rikshospitalet sikres nødvendige ressurser til å utrede
pasienter som trenger transplantasjon, og til å utføre
transplantasjoner når organer er tilgjengelige.
Komiteen ser positivt på at
det er etablert regionale ressursgrupper for organdonasjon ved alle
regionsykehus.
Komiteen ser at det vil være
behov for å se den videre organiseringen av donor- og transplantasjonsvirksomheten
i sammenheng med den omfattende omorganisering som er varslet for
sykehussektoren. Stortinget må likevel nå kunne
gi klare retningslinjer om hvordan man ønsker donortjenesten
organisert. Komiteen mener det er avgjørende
for tilgangen til donasjonsorganer at man ved de enkelte godkjente donorsykehusene
har utpekt en ansvarlig koordinator ved akuttavdelingene, som har
ansvar for å identifisere potensielle donorer og sørge
for at pårørende blir forespurt om donasjon. Sykehusene
må sikres økonomisk kompensasjon for dette arbeidet.
Etter komiteens oppfatning er dette en basisfunksjon
som mer naturlig finansieres gjennom rammebevilgninger enn gjennom den
innsatsstyrte finansieringen.
Komiteen fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i budsjettet
for 2002 legge frem forslag om at det ved alle godkjente donorsykehus
skal utpekes en ansvarlig koordinator ved akuttavdelingene, og at
donorsykehusene sikres økonomisk kompensasjon for den innsatsen
som gjøres for å ivareta disse oppgavene."
Komiteen viser til
dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Stortinget ber Regjeringen i budsjettet for
2002 legge frem forslag om at det ved alle godkjente donorsykehus
skal utpekes en ansvarlig koordinator ved akuttavdelingene, og at
donorsykehusene sikres økonomisk kompensasjon for den innsatsen
som gjøres for å ivareta disse oppgavene.
Oslo, i sosialkomiteen, den 22. februar 2001
John I. Alvheim
leder og ordfører |
Are Næss
sekretær |