Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest fremme forslag for Stortinget om dekning av opparbeidet gjeld i helseforetakene for 2002 og 2003 innenfor en ramme på 3 mrd. kroner."
Som bakgrunn for forslaget framholder forslagsstillerne at det gjennom drøftinger i Stortinget er konstatert bred enighet om at helseforetakenes økonomi må sikres gjennom at de opparbeidede underskudd nedbetales snarest mulig, og slik at de løpende inntekter tilpasses et nivå der helsetjenestene til befolkningen sikres.
Forslagsstillerne har erfart at det foreligger omfattende planer om nedlegginger eller sentralisering av tilbud i alle helseregioner, og at vedtak om gjennomføring av disse kan bli fattet tidlig i 2004. På denne bakgrunn mener forslagsstillerne at Stortinget i samarbeid med Regjeringen må foreta en gjeldssanering uavhengig av budsjettbehandlingen for 2004.
Forslagsstillerne vil understreke at en ekstraordinær gjeldssanering ikke skal oppfattes som en aksept for budsjettoverskridelser.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Bjarne Håkon Hanssen, Britt Hildeng,
Asmund Kristoffersen og Gunn Olsen, fra Høyre, Beate Heieren Hundhammer,
Bent Høie og Elisabeth Røbekk Nørve,
fra Fremskrittspartiet, lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik,
fra Sosialistisk Venstreparti, Olav Gunnar Ballo og Sigbjørn
Molvik, og fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild Woie Duesund
og Per Steinar Osmundnes, viser til Innst. S. nr. 88 (2003-2004)
om endringer under enkelte kapitler på statsbudsjettet medregnet
folketrygden for 2003 under Helsedepartementet. Der ble problemstillingen
berørt. I den forbindelse uttalte komiteens flertall:
"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti,
viser til at akkumulert driftsunderskudd i årene 2002 og
2003 i foretakene derfor ikke skal dekkes inn før etter
at balanse er gjenopprettet, dvs. etter år 2005. Flertallet
er også kjent med at bare deler av helseforetakenes akkumulerte
driftsunderskudd utgjøres av rentebærende gjeld.
Forslaget fra Fremskrittspartiet vil derfor ikke ha konsekvenser
for foretakenes driftssituasjon i 2004. Flertallet vil også vise
til at foretaksmodellen bygger på et system med ansvarlige
styrer. Et system hvor driftsunderskudd blir etterbevilget av Stortinget,
vil undergrave ansvarligheten i foretakene. Dette vil også eventuelt
belønne de foretakene som ikke forholder seg til de rammene
som er gitt av Stortinget, og dermed også undergrave modellen. Fremskrittspartiets
forslag vil dermed ikke føre til økt behandlingskapasitet.
Det vil imidlertid føre til at vi risikerer å få mindre
pasientbehandling ut av de pengene som bevilges til formålet."
Flertallet viser til at de samme
argumentene kan brukes mot å foreta en ekstraordinær
gjeldssanering nå, slik forslagsstillerne tar til orde
for. Flertallet viser videre til at denne type spørsmål
bør behandles i forbindelse med den ordinære budsjettbehandlingen.
Flertallet viser videre til svarbrev
av 18. februar 2004 fra helseministeren til sosialkomiteen hvor
han skriver:
"Etter min oppfatning er behov for bruk av driftskrediter
primært knyttet til helseforetakenes løpende likviditet
og har ingen direkte koplinger mot foretakenes driftsresultater
som blant annet er påvirket av ikke betalbare kostnader."
Helseministeren skriver videre:
"Det var ingen av de regionale helseforetakene som hadde
driftskredittlån ved utgangen av dette året selv om
driftsregnskapene viste et samlet underskudd på i overkant
av 800 mill. kroner."
På denne bakgrunn vil flertallet avvise
forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og medlemmet fra Senterpartiet, Ola D. Gløtvold,
er enige med forslagsstillerne i at den økonomiske situasjonen
for helseforetakene i 2004 er svært vanskelig, og at hele sykehusreformen
av den grunn er inne i en meget kritisk fase. Forslagsstillerne
har videre rett i at det foreligger, utarbeides og iverksettes drastiske
kutt i behandlingstilbudene, og at oppsigelse av helsepersonell som
kan komme til å bli i størrelsesorden cirka 5
000 i 2004, allerede er påbegynt. Disse medlemmer viser
her til eksempelvis Universitetssykehuset i Tromsø hvor
foretaksstyret har vedtatt å si opp 180 ansatte.
Disse medlemmer viser til brev
fra helseministeren til sosialkomiteen datert 18. februar 2004 hvor helseministeren
anfører følgende:
"Jeg vil innledningsvis understreke viktigheten av
at en nå ikke undergraver et av de grunnleggende prinsippene
i foretaksmodellen, nemlig at det er styrene i de regionale helseforetakene
som skal bære ansvaret for å gjennomføre
Stortingets vedtak."
Ja, disse medlemmer er enige
i at det er de regionale helseforetakene som skal ha ansvaret for å gjennomføre
Stortingets vedtak, men Stortingets vedtak kan ikke gjennomføres
med den ressurstilgangen som departementet og Stortingets flertall
har gitt foretakene. Disse medlemmer mener at både
helseministeren og Stortingets flertall må ta inn over
seg at det er mangel på ressurser og underfinansiering
av sykehusreformen fra første dag som har ført
til den kritiske situasjonen helseforetakene nå er inne
i. Det er slik disse medlemmer ser det, komplett
umulig for helseforetakene å opprettholde kapasiteten på pasientbehandlingen
i 2004 og 2005, når foretakene samtidig er pålagt å spare
inn cirka 4,5 mrd. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at budsjettforliket mellom Arbeiderpartiet og regjeringspartiene
også førte til at den innsatsbaserte finansieringsdekningen
på 60 prosent ble redusert til 40 prosent, og dermed fratok
man sykehusene en inntekt på cirka 400 mill. kroner i 2004. Disse
medlemmer vil understreke at sykehusfinansieringen nå er
tilbake til rammefinansiering som betyr rasjonering av helsetjenester,
lengre ventelister og lengre ventetid. Disse medlemmer stiller spørsmål
ved om det nå foreligger en ny agenda for spesialisthelsetjenesten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet vil påpeke at det koster penger å behandle
pasienter, og det koster mer penger å behandle flere pasienter,
men det er likevel etter disse medlemmers mening
særdeles viktig at sykehusene utnytter sin fulle kapasitet
til å behandle flere pasienter, idet vi ennå har
en venteliste på cirka 240 000 pasienter i landet. Disse
medlemmer stiller seg uforstående til at helseministeren
i sitt brev til komiteen av 18. februar 2004, viser til en flertallsmerknad
i Innst. S. nr. 88 (2003-2004) hvor Fremskrittspartiet og Senterpartiet
fremmet forslag om å dekke 1,5 mrd. kroner av det opparbeidede
underskudd i 2003, og hevder at et slikt forslag vil undergrave
ansvarligheten i foretakene. Det er det stikk motsatte som er realiteten.
Det er Regjeringen og Arbeiderpartiet i budsjettforliket som undergraver
ansvarligheten i hele sykehusreformen, noe disse partiene får
ta det hele og fulle ansvar for. Like meningsløs er flertallsmerknaden i
Innst. S. nr. 88 (2003-2004) som påstår at Fremskrittspartiets
og Senterpartiets forslag ved å dekke 1,5 mrd. kroner i
gjeld ikke ville ha økt behandlingskapasiteten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
på dette tidspunkt ikke ta standpunkt til eventuell etterbevilgning
nå, men vil komme tilbake til dette under behandlingen
av Revidert nasjonalbudsjett for 2004. Disse medlemmer mener imidlertid
at den innsatsbaserte finansieringsdelen bør tilbakeføres
til 60 prosent. Å øke prosentandelen for ISF-finansiering
vil ikke innvirke på det totale driftsbudsjett som er vedtatt
av Stortinget, og kan således gjennomføres før
behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett for 2004. Disse
medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen endre
prosentdelen av den innsatsbaserte finansieringen av sykehus tilbake
til 60 prosent."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
at de underskudd som foreligger i helseforetakene, vil kreve ekstrabevilgninger, men
at disse må tas etter en gjennomgang av hvordan midlene
kan brukes mest målrettet. Disse medlemmer mener
at det mest egnede tidspunktet for dette vil være ved framleggelsen
av Revidert nasjonalbudsjett for 2004.
Disse medlemmer vil påpeke
at den statlige overtakelsen av ansvaret for spesialisttjenesten
for rusmiddelmisbrukere har gjort helseforetakenes økonomi enda
mer anstrengt, fordi behandlingen av rusmiddelmisbrukere synes klart
underfinansiert. Disse medlemmer mener at særlig
dette feltet, samt opptrappingsplanen for psykisk helse, trenger økt
tilføring av ressurser. Sosialistisk Venstreparti vil komme tilbake
med konkrete forslag om dette under behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett
for 2004.
Komiteens medlem fra Senterpartiet mener
flertallet påtar seg meget stort ansvar for svekkelse av
spesialisthelsetjenestene ved å underbudsjettere denne
viktige sektoren. En trygg og sikker helsetjeneste for hele befolkningen
er etter dette medlems mening det viktigste velferdspolitiske spørsmål
Stortinget og Regjeringen befatter seg med. Er flertallet så opptatt
av undergraving av styringen med helseforetakene og feil bruk av
ressurser, burde det etter dette medlems mening vært
et mye sterkere engasjement fra det samme flertallet når
det gjelder bl.a. lønnsnivået og pensjonsordningene
som har fått utvikle seg innenfor helseforetakene.
Dette medlem vil understreke
at forslaget i Dokument nr. 8:10 (2003-2004) fra Senterpartiet klart signaliserer
at uakseptabel bruk av ressursene ikke skal aksepteres. Dette
medlem vil understreke at forslaget fra Senterpartiet er
fremmet for å bedre helseforetakenes og spesialisthelsetjenestens
likvide situasjon og dermed sikre bedre grunnlag for behandling
og ivaretakelse av pasientene. Etter dette medlems mening
er flertallet mer opptatt av økonomisk eksersis og tvangsstyring
av helseforetakene enn hva som nå utvikler seg i forhold
til folks helsetilbud. Dette medlem registrerer at
Regjeringen ikke er villig til å gå inn i disse
realitetene, noe dette medlem mener burde vært
gjort i forbindelse med dette forslaget i form av en grundigere
vurdering og utredning av situasjonen. Dette medlem mener
fortsatt dette bør gjøres for å bedre
forholdene umiddelbart og gi spesialisthelsetjenesten en mer forutsigbar
situasjon for en bedre og tryggere helsetjeneste til befolkningen.
Det bør samtidig være mulig for bevilgende myndighet å styre
intensjonene ved økt ressurstilgang slik at en får en
styrking av behandlingstilbudet og ikke økt bruk av ressurser
til for eksempel uakseptable høye lønninger og
pensjoner. Dette medlem vil med utgangspunkt i dette
fortsatt foreslå at det skal gjøres en styrking
av spesialisttjenestenes behandlingskapasitet nå, og fremmer
derfor følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest
fremme forslag for Stortinget om dekning av opparbeidet gjeld i
helseforetakene for 2002 og 2003 innenfor en ramme på 3 mrd.
kroner."
Dette medlem må dessverre
registrere at flertallets holdning til forslaget i Dokument nr.
8:10 (2003-2004) synes å være at man fortsatt
ikke skal foreta seg noe. Dette medlem mener dette
er uforsvarlig, men vil da be om at man i hvert fall ved behandlingen
av Revidert nasjonalbudsjett for 2004 sikrer at man får
seg forelagt en utredet sak fra Regjeringen som betyr økt ressurstilgang
til helseforetakene og spesialisthelsetjenesten.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen komme
tilbake med en bred utredning og sak om spesialisthelsetjenestens økonomi
og situasjon i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2004
slik at det da kan foretas nødvendige bevilgninger for å sikre
og styrke pasientenes behov for akuttberedskap, behandling og rehabilitering."
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake med
en bred utredning og sak om spesialisthelsetjenestens økonomi
og situasjon i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2004
slik at det da kan foretas nødvendige bevilgninger for å sikre
og styrke pasientenes behov for akuttberedskap, behandling og rehabilitering.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen endre prosentdelen
av den innsatsbaserte finansieringen av sykehus tilbake til 60 prosent.
Forslag fra Senterpartiet:
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen snarest fremme forslag for
Stortinget om dekning av opparbeidet gjeld i helseforetakene for
2002 og 2003 innenfor en ramme på 3 mrd. kroner.
Komiteens tilråding til vedtak fremmes
av Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Dokument nr. 8:10 (2003-2004) - forslag fra
stortingsrepresentantene Ola D. Gløtvold, Morten Lund og Åslaug
Haga om dekning av opparbeidet gjeld i helseforetakene for 2002
og 2003 – avvises.
Oslo, i sosialkomiteen, den 9. mars 2004
John I. Alvheim
leder |
Bent Høie
ordfører |