Garrajohka bru på rv 93 i Alta ble tatt av flom
og ras våren 2010. Arbeidene med å bygge opp brua har et kostnadsoverslag
på 25 mill. kroner og utføres i 2011. Kostnadene dekkes innenfor
gjeldende vedlikeholdsbudsjett på kap. 1320 post 23.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti,
tar omdisponeringen til etterretning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til det akutte behovet for
å utbedre E134 på strekningen Notodden–Kongsberg, og foreslår at
det snarest startes utredning av vedlikeholds- og oppgraderingsarbeid.
Disse medlemmer viser til de
respektive bevilgningsforslag knyttet til dette nedenfor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet påpeker
at norske veier er blant de dårligst vedlikeholdte i Europa, og
det store vedlikeholdsetterslepet betyr redusert trafikksikkerhet,
flere og dyrere skader på bilene og redusert fremkommelighet. Disse
medlemmer vil i den forbindelse vise til Vegvesenets stamnettutredning
som dokumenterer at det må brukes 400–500 mrd. kroner på å reparere
riksveiene. Disse medlemmer viser til at regjeringens viktigste
tiltak mot vedlikeholdsetterslepet ser ut til å være å redusere
fartsgrensene på en rekke veistrekninger utenfor tettbebygd strøk
med 10 kilometer i timen for å hindre trafikkdødsfall. Totalt settes
fartsgrensene ned fra 80 til 70 kilometer i timen på 420 kilometer
vei, mens den settes ned fra 90 til 80 på 70 kilometer vei. Nå advares
dessuten syklister og motorsyklister mot dårlig veidekke, jf. pressemelding
fra Statens vegvesen avdeling Telemark 12. april 2011.
Disse medlemmer viser til at
det de siste årene har vært en kraftig økning i prisene på asfaltering
av veier. Disse medlemmer vil i den forbindelse vise
til SSBs kostnadsindeks for drift og vedlikehold av veger, der indeksen
for materialkostnaden for asfaltering av veier har økt fra 128,9
første kvartal 2009 til 178,0 første kvartal 2011. Disse
medlemmer viser til at dette tilsvarer en kostnadsvekst
på 38,1 pst. i løpet av de to siste årene, og at indeksen økte med
hele 7,5 pst. bare fra 4. kvartal 2010 til 1. kvartal 2011. Disse
medlemmer mener at denne prisøkningen tilsier at bevilgningene
til asfaltering må økes betydelig i revidert nasjonalbudsjett 2011.
Disse medlemmer vil av ovenfornevnte grunner
øke posten med 2 mrd. kroner utover regjeringens forslag. Disse
medlemmer vil for øvrig vise til sine og merknader og bevilgningsforslag
til kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner, post 68 (Ny) Veivedlikehold.
Disse medlemmer viser til at
Elgsjø bro er den verste flaskehalsen på Telemarkssiden, og at den
smale broen og kurvaturen inn mot broen fra begge sider samt kurvatur
og stigning fra broen og mot Notodden, representerer en betydelig trafikksikkerhetsrisiko. Disse
medlemmer ønsker å sette av 50 mill. kroner av disse
medlemmers tilleggsbevilgning på 2 mrd. kroner til utbedring
av E134 på strekningen Notodden–Kongsberg.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 2 mrd. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 2 mrd. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 23 | Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riks-veger m.m., kan overføres, kan nyttes under post 29, post 30,
post 31 og post 72, forhøyes med | 2 000 000 000 |
| | fra kr 7 170 100 000 til kr 9 170 100 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti foreslår at bevilgningen under posten økes med
4 mill. kroner til utredning av vedlikeholds- og oppgraderingsarbeid
på E134.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 23 | Trafikktilsyn, drift og vedlike-hold av riksveger m.m., kan overføres, kan
nyttes under post 29, post 30, post 31 og post 72,
forhøyes med | 4 000 000 |
| | fra kr 7 170 100 000
til kr 7 174 100 000» | |
Statens vegvesen har forhandlet fram en avtale med
Agder OPS Vegselskap om sluttoppgjør for prosjektet E18 Grimstad–Kristiansand.
Avtalen medfører blant annet at Statens vegvesen skal betale 47
mill. kroner for at selskapet for egen kostnad har sprengt et utvidet
tunnelrom for inspeksjon bak betonghvelvet for tunnelene på anlegget.
Dette var ikke et opprinnelig krav i kontrakten. Etter at kontrakt
med selskapet ble inngått, satte imidlertid Statens vegvesen et
slikt krav for nye tunneler. Av totalbeløpet dekkes 17 mill. kroner
innenfor gjeldende budsjett. For å dekke resten av kostnadene foreslås
det å øke bevilgningen på kap. 1320 Statens vegvesen, post 29 Vederlag
til OPS-prosjekter med 30 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre er opptatt av å finne nye
løsninger som kan gi raskere og mer rasjonell utbygging, drift og
vedlikehold av anlegg innenfor samferdselssektoren. Disse medlemmer ser
at regjeringens varslede modell for bygging av infrastruktur, «prosjektfinansiering»,
er skrinlagt. Disse medlemmer mener dette gjør det
enda viktigere å jobbe videre med bygging av vei gjennom offentlig-privat
samarbeid (OPS). Disse medlemmer ønsker at det skal
legges opp til å iverksettes 3–5 OPS-prosjekter årlig. Erfaringene
fra de første OPS-prosjektene som er fullført er så gode, bl.a. med
halvert byggetid og bedre kostnadskontroll, at modellen bør videreføres
på egnede strekninger innenfor vei- og jernbaneutbygginger. For
2011 ønsker disse medlemmer å igangsette følgende
strekninger som OPS-prosjekter: E18 Akershus–Svenskegrensen, rv 7
Sokna–Ørgenvika, og E39 sør for Bergen (Rådal–Svegatjønn).
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen om å igangsette
følgende 3 veiprosjekter som offentlig-privat samarbeid (OPS):
E18 Akershus – Svenskegrensen
E18 vestkorridoren i Akershus
E39 sør for Bergen (Rådal – Svegatjønn).»
For bedre å legge til rette for at Statens vegvesen skal
kunne utarbeide nødvendige planer for riksvegprosjekter som skal
gjennomføres i henhold til Nasjonal transportplan 2010–2013, er
det behov for å øke bevilgningen til planlegging. Videre innebærer
forberedelser for Nasjonal transportplan 2014–2023 mange kostbare
KVU/KS1-prosesser. På denne bakgrunn foreslås det å øke bevilgningen
til planlegging med samlet 40 mill. kroner.
Flere alvorlige hendelser på E18 Temse – Frivold
i Aust-Agder tilsier at det vedtatte midtrekkverkprosjektet Frivold
– Bie bør forlenges til Temse. Videre legges det opp til å bygge midtrekkverk
på E39 ved Try i Vest-Agder. Det foreslås å bevilge 30 mill. kroner
til disse prosjektene.
For å videreføre arbeidet med belysning av E39 på
strekningen Vest-Agder grense – Ålgård i Rogaland foreslås det å
bevilge 20 mill. kroner.
Belysningen i fire tunneler på E39 i Vest-Agder er
så dårlig at det kan få konsekvenser for trafikksikkerheten. På
denne bakgrunn foreslås det å bevilge 12 mill. kroner til belysning
i disse tunnelene.
For å utbedre tre ulykkesutsatte svinger på
E39 ved Skolandssvingen i Lyngdal i Vest-Agder foreslås det å bevilge
8 mill. kroner.
Det har vært flere ulykker på E8 i Lavangsdalen i
Troms de siste årene. I etterkant av den tragiske ulykken tidligere
i år er det utarbeidet en rapport med analyse av, og forslag til,
kortsiktige og langsiktige tiltak for å bedre trafikksikkerheten på
den aktuelle strekningen. Forslagene til kortsiktige tiltak summerer
seg til om lag 35 mill. kroner. Det tas sikte på å starte gjennomføringen av
disse tiltakene i 2011 innenfor gjeldende bevilgning på kap. 1320
Statens vegvesen, post 30 Riksveginvesteringer.
Kjøring under påvirkning av annen rus enn alkohol
er et økende trafikksikkerhetsproblem. Det ble derfor foreslått
endringer i vegtrafikkloven, jf. Prop. 9 L / Innst. 105 L (2010–2011).
For å iverksette endringene i loven foreslås det å øke bevilgningen
på kap. 710 Nasjonalt folkehelseinstitutt, post 45 Større utstyranskaffelser
og vedlikehold, med 21,3 mill. kroner for å dekke investeringer
til utstyr knyttet til kontrollsystem for å fastsette påvirkningsgraden
ved kjøring under påvirkning av andre rusmidler enn alkohol, jf.
omtale under Helse- og omsorgsdepartementet.
På denne bakgrunn foreslås det å øke bevilgningen
på kap. 1320 Statens vegvesen, post 30 Riksveg-investeringer med
i alt 110 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt forslag om 2 mrd. kroner ekstra til veivedlikehold av riksveiene
på kap. 1320, post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger
m.m. Disse medlemmer vil også vise til sitt forslag
om 1,5 mrd. kroner ekstra til veivedlikehold i fylkene på kap. 572
Rammetilskudd til fylkeskommuner, post 68 (Ny) Veivedlikehold.
Disse medlemmer viser til at
det er bevilget 22 mill. kroner til kontinuerlig overvåkning av fjellskredfaren
ved Nordnesfjellet over E6 i Troms fylke. Deler av Nordnesfjellet
er i bevegelse og kan gli ut i fjorden. Disse medlemmer understreker
at E6 er den viktigste veien i hele Nord-Norge, og at veien knytter
Nord-Norge til resten av landet. Disse medlemmer mener
at det er viktig å sørge for forutsigbar fremkommelighet på E6,
og at man even-tuelt bør vurdere å fremskynde viktige prosjekter
på E6 i Nord-Norge.
Disse medlemmer viser til at
trafikken gjennom mange byer og tettsteder rundt om i landet er
stor. Med bakgrunn i dette er hovedveiene i de mest trafikkerte
stedene flyttet ut av sentrum. En av plassene hvor det fremdeles
er stor trafikk er knutepunktet Fauske i Nordland, hvor E6 og RV 80
til Bodø passerer midt gjennom sentrum. All trafikk som kommer med
Nordlandsbanen og som skal videre på vei, må passere gjennom sentrum
av Fauske. Dette fører ofte til store køer og til trafikkfarlige
situasjoner. Disse medlemmer mener derfor at man
bør vurdere å utrede flytting av E6 og rv 80 ut av Fauske sentrum.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre ønsker å følge opp vedtatt Nasjonal transportplan (NTP),
og viderefører derfor den styrking av trafikksikkerhetstiltak som disse medlemmer foreslo
med 600 mill. kroner i Høyres alternative statsbudsjett 2011. Disse medlemmer ser
at regjeringen fremdeles henger etter tempoet som ble lagt i NTP,
og vil øke bevilgningene i revidert nasjonalbudsjett med 200 mill.
kroner til trafikksikkerhetstiltak, og særlig midtrekkverk på de
strekningene dette vil gi størst effekt.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 200 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 310 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 30 | Riksveginvesteringer, kan overføres,
kan nyttes under post 23, post 29, post 31 og post 72,
forhøyes med | 310 000 000 |
| | fra kr 5 498 400 000
til kr 5 808 400 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre mener
det er viktig å opprettholde en høy veistandard med hensyn på trafikksikkerhet
og fremkommelighet i byområdene og distriktene. Dette medlem har
ingen tro på at det er mulig å bygge seg ut av trafikkproblemene
i byområdene, men det er nødvendig å intensivere arbeidet med gang-
og sykkelveger og rassikring. Dette medlem foreslår
derfor å satse på gang- og sykkelveger og økt innsats innen trafikksikkerhetstiltak
med å foreslå en økning på 100 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 30 | Riksveginvesteringer, kan overføres,
kan nyttes under post 23, post 29, post 31 og post 72,
forhøyes med | 210 000 000 |
| | fra kr 5 498 400 000
til kr 5 708 400 000» | |
Rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene beregnes
på samme måte som rentekompensasjonsordningen for skole- og svømmeanlegg
og kirkebygg ved at renten skal tilsvare den årlige effektive renten
på flytende lån i Husbanken. I revidert nasjonalbudsjett 2011 legges
det til grunn en årlig effektiv rente på 3 pst. i 2011. På denne
bakgrunn foreslås det å redusere bevilgningen på kap. 1320 Statens
vegvesen, post 61 Rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene, med
13,8 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt forslag om 1,5 mrd. kroner ekstra til veivedlikehold i
fylkene på kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner, post 68 (Ny)
Veivedlikehold.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative statsbudsjett for 2011, hvor disse
medlemmer foreslo en bevilgning på 200 mill. kroner for
2011 for å dekke opp noe av vedlikeholdsetterslepet som er på fylkesveinettet. Disse
medlemmer foreslår derfor en bevilgning på halvparten av
dette beløpet for den gjenværende halvdel av 2011.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 100 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1320 | | Statens vegvesen | |
| 63 | (Ny) Fylkesveier,
tilskudd til fylkes-kommunene, bevilges med | 100 000 000» |
Innføring av samordnet billettering/nasjonalt ferjekort
ble første gang omtalt i St.meld. nr. 46 (1999–2000) Nasjonal transportplan
2002–2011. I Prop. 1 S (2010–2011) for Samferdselsdepartementet
ble det redegjort for utviklingen av prosjektet. Innføringen av
kortet har medført ekstra kostnader for ferjeselskapene knyttet
til billettmaskiner, programvare mv., noe staten har gitt tilsagn
om å dekke. Krav til gjennomgående ferjekort er nå en del av kravene
i anbudskonkurransene om riksvegferjedrift, og inngår i kontraktene
som staten har med rederiene som ligger til grunn for saldert budsjett
2011. Det gjenstår imidlertid å dekke om lag 20 mill. kroner i engangskostnader
knyttet til innføringen av kortet. Bevilgningen på kap. 1320, post
72 Kjøp av riksvegferjetjenester, foreslås derfor økt med 20 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.