Oversikten nedenfor viser budsjettforslaget
fra regjeringen i Prop.1 S (2012–2013) og Prop. 1 S Tillegg 1 (2012–2013)
for rammeområde 1.
90-poster behandles av finanskomiteen utenfor rammesystemet.
Oversikt over budsjettkapitler og poster i rammeområde 1
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S
med Tillegg 1 |
| | | |
Utgifter i hele
kroner |
|
Regjering |
20 | | Statsministerens kontor | 91 450 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 91 450 000 |
21 | | Statsrådet | 147 800 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 147 800 000 |
24 | | Regjeringsadvokaten | 71 700 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 54 800 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 16 900 000 |
Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet |
1500 | | Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet | 260 149 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 197 374 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 42 831 000 |
| 22 | Forskning, kan
overføres | 19 944 000 |
1502 | | Tilskudd til kompetanseutvikling | 15 500 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 3 000 000 |
| 70 | Tilskudd, kan overføres | 12 500 000 |
1503 | | Midler til opplæring
og utvikling av tillitsvalgte | 149 934 000 |
| 70 | Tilskudd | 149 934 000 |
1510 | | Fylkesmannsembetene | 1 596 571 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 1 426 594 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 169 977 000 |
1520 | | Departementenes servicesenter | 792 369 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 579 406 000 |
| 22 | Fellesutgifter i regjeringskvartalet | 124 993 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 87 970 000 |
1530 | | Tilskudd til de politiske
partier | 378 214 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 2 985 000 |
| 70 | Tilskudd til de politiske partiers sentrale
organisasjoner | 245 413 000 |
| 71 | Tilskudd til de politiske partiers kommunale
organisasjoner | 32 156 000 |
| 73 | Tilskudd til de politiske partiers fylkesorganisasjoner | 70 236 000 |
| 75 | Tilskudd til de politiske partiers fylkesungdomsorganisasjoner | 19 965 000 |
| 76 | Tilskudd til de politiske partiers sentrale
ungdomsorganisasjoner | 7 459 000 |
1560 | | Direktoratet for forvaltning
og IKT | 350 885 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 177 969 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 53 848 000 |
| 22 | Betaling av elektronisk ID til private
leverandører | 6 737 000 |
| 23 | Elektronisk ID og digital postkasse, kan overføres | 112 331 000 |
1570 | | Datatilsynet | 37 753 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 37 753 000 |
1571 | | Personvernnemnda | 1 833 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 1 833 000 |
1580 | | Byggeprosjekter utenfor
husleieordningen | 477 740 000 |
| 30 | Prosjektering av bygg, kan
overføres | 57 000 000 |
| 31 | Igangsetting av byggeprosjekter, kan overføres | 18 500 000 |
| 33 | Videreføring av byggeprosjekter, kan overføres | 388 400 000 |
| 36 | Kunstnerisk utsmykking, kan
overføres | 13 840 000 |
1581 | | Eiendommer til kongelige
formål | 72 879 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 24 128 000 |
| 30 | Større rehabiliteringsprosjekter, kan overføres | 37 940 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 10 811 000 |
1582 | | Utvikling av Fornebuområdet | 5 300 000 |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 300 000 |
| 30 | Investeringer, Fornebu, kan
overføres | 5 000 000 |
1584 | | Eiendommer utenfor
husleieordningen | 34 258 000 |
| 1 | Driftsutgifter | 19 258 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 15 000 000 |
|
Statens forretningsdrift |
2445 | | Statsbygg | 1 779 324 000 |
| 24 | Driftsresultat: | -37 224 000 |
| | 1 Driftsinntekter | -3 747 018 000 |
| | 2 Driftsutgifter | 2 035 148 000 |
| | 3 Avskrivninger | 692 000 000 |
| | 4 Renter av statens kapital | 81 300 000 |
| | 5 Til investeringsformål | 924 594 000 |
| | 6 Til reguleringsfondet | -23 248 000 |
| 30 | Prosjektering av bygg, kan
overføres | 138 100 000 |
| 32 | Prosjektering og igangsetting av kurantprosjekter, kan overføres | 178 900 000 |
| 33 | Videreføring av ordinære byggeprosjekter, kan overføres | 735 100 000 |
| 34 | Videreføring av kurantprosjekter, kan overføres | 624 448 000 |
| 45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 70 000 000 |
| 49 | Kjøp av eiendommer, kan
overføres | 70 000 000 |
| | | |
| | Sum utgifter rammeområde
1 | 6 263 659 000 |
|
Inntekter i hele
kroner |
Inntekter under
departementene |
3021 | | Statsrådet | 300 000 |
| 1 | Leieinntekter | 300 000 |
3024 | | Regjeringsadvokaten | 13 400 000 |
| 1 | Erstatning for utgifter i rettssaker | 13 400 000 |
4510 | | Fylkesmannsembetene | 169 933 000 |
| 1 | Inntekter ved oppdrag | 169 933 000 |
4520 | | Departementenes Servicesenter | 94 766 000 |
| 2 | Ymse inntekter | 21 932 000 |
| 3 | Brukerbetaling for tilleggstjenester
fra departementene | 72 834 000 |
4560 | | Direktoratet for forvaltning
og IKT | 10 480 000 |
| 3 | Diverse inntekter | 6 500 000 |
| 4 | Internasjonale oppdrag | 2 130 000 |
| 5 | Tilbakebetaling fra kommuner for elektronisk
ID | 300 000 |
| 6 | Tilbakebetaling fra tjenesteeiere for
elektronisk ID og digital postkasse | 1 550 000 |
4581 | | Eiendommer til kongelige
formål | 148 000 |
| 1 | Ymse inntekter | 148 000 |
4584 | | Eiendommer utenfor
husleieordningen | 3 035 000 |
| 2 | Ymse inntekter | 3 035 000 |
|
Avskrivninger,
avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forretningsdrift
i samband med
nybygg, anlegg mv. |
5445 | | Statsbygg | 924 594 000 |
| 39 | Avsetning til investeringsformål | 924 594 000 |
5446 | | Salg av eiendom, Fornebu | 200 000 |
| 40 | Salgsinntekter, Fornebu | 200 000 |
| | | |
| | Sum inntekter rammeområde
1 | 1 216 856 000 |
| | | |
| | Netto rammeområde
1 | 5 046 803 000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet i 2013 kan:
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 1510 post 21 | kap. 4510 post 1 |
kap. 1520 post 1 | kap. 4520 postene 2 og 3 |
Kap. 1560 post 1 | Kap. 4560 postene 3 og 4 |
Kap. 1560 post 21 | Kap. 4560 post 3 |
kap. 1560 post 22 | kap. 4560 post 5 |
kap. 1560 post 23 | kap. 4560 post 6 |
kap. 1584 post 1 | kap. 4584 post 2 |
III
Fullmakt til nettobudsjettering
Stortinget samtykker i at Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet i 2013 kan nettoføre som utgiftsreduksjon
under kap. 1510 Fylkesmannsembetene, post 21 Spesielle
driftsutgifter, refusjoner av utgifter til fellestjenester der Fylkesmannen
samordner utgiftene.
IV
Fullmakter til overskridelse
Stortinget samtykker i at Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet i 2013 kan:
1. overskride kap. 2445
Statsbygg, postene 30–49, med inntil 175 mill. kroner mot dekning
i reguleringsfondet.
2. overskride kap. 2445 Statsbygg, postene
30–49, med beløp som tilsvarer inntekter fra salg av eiendommer,
og medregne ubrukte inntekter fra salg av eiendom ved beregning
av overført beløp.
V
Omdisponeringsfullmakter
Stortinget samtykker i at Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet i 2013 kan omdisponere:
1. under kap. 1580 Byggeprosjekter
utenfor husleieordningen, mellom postene 30–45.
2. under kap. 1581 Eiendommer til kongelige
formål, fra post 1 til post 45.
3. under kap. 1584 Eiendommer utenfor husleieordningen,
fra post 1 til post 45.
4. under kap. 2445 Statsbygg, mellom postene
30, 31, 33, 45 og 49.
5. under kap. 2445 Statsbygg, mellom postene
32 og 34, samt post 49 i de tilfeller det er aktuelt å kjøpe en
eiendom som ledd i gjennomføringen av et kurantprosjekt
VI
Fullmakt til å pådra staten forpliktelser
knyttet til investeringsprosjekt
Stortinget samtykker i at Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet i 2013 kan pådra staten forpliktelser utover
budsjettåret for å gjennomføre de byggeprosjektene og andre investeringsprosjekter som
er omtalt under kap. 1580 Byggeprosjekter utenfor husleieordningen,
kap. 1581 Eiendommer til kongelige formål, kap. 1582 Utvikling av
Fornebuområdet, og kap. 2445 Statsbygg i Prop. 1 S (2012–2013), innenfor
de kostnadsrammene som der er oppgitt.
VII
Fullmakter i forbindelse med kurantprosjektordningen
Stortinget samtykker i at Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet i 2013 kan:
1. under kap. 2445 Statsbygg,
post 32, Prosjektering og igangsetting av kurantprosjekter, sette
i gang byggeprosjekt uten at disse er omtalt med kostnadsramme overfor
Stortinget, når leietakeren har de husleiemidlene det er behov for
innenfor gjeldende budsjettrammer.
2. under kap. 2445 Statsbygg, post 32 Prosjektering og
igangsetting av kurantprosjekter og post 34 Videreføring av kurantprosjekt,
pådra staten forpliktelser utover budsjettåret innenfor en samlet ramme
på 1 500 mill. kroner for gamle og nye forpliktelser i forbindelse
med gjennomføringen av byggeprosjektene.
VIII
Diverse fullmakter
Stortinget samtykker i at:
IX
Fullmakter til overskridelse
Stortinget samtykker i at Statsministerens kontor i
2013 kan overskride bevilgningen på kap. 21 Statsrådet, post 1 Driftsutgifter,
for å iverksette nødvendige sikkerhetstiltak for regjeringen.
X
Fullmakter til å pådra
staten forpliktelser utover
gitte bevilgninger
Stortinget samtykker i at Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet kan pådra forpliktelser med inntil 54 mill.
kroner pr. år i perioden 2013–2023, til leie av lokaler for Arbeidsdepartementet
og deler av Departementenes servicesenter i Akersgata 64-68.
Komiteen viser til at forslaget
til disponering av ramme 1 fra komiteens flertall, Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet, er ført opp under Tilråding fra komiteen
under kapittel 6 i innstillingen. Dette forslaget summerer seg til kr 5 045 803 000,
som er det nettobeløpet som er vedtatt for dette rammeområdet ved
behandlingen av Innst. 2 S (2012–2013). Nettobeløpet avviker fra
regjeringens forslag i Prop. 1 S (2012–2013) og Prop. 1 S Tillegg
1 (2012–2013). Se tabell 1.
Komiteen viser til at komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti ikke
fremmer forslag innenfor den vedtatte rammen, da disse fraksjoners
respektive opplegg for disponering av ramme 1 avviker fra det vedtatte
nettobeløpet. Se tabell 1. Det vises til Innst. 2 S (2012–2013) hvor
de alternative budsjettforslagene til Fremskrittspartiet, Høyre
og Kristelig Folkeparti framgår. Der hvor disse avviker fra Prop.
1 S (2012–2013) og Prop. 1 S Tillegg 1 (2012–2013), vil dette bli
omtalt under det enkelte kapittel i innstillingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti vil stemme imot flertallets
forslag til vedtak om bevilgninger under ramme 1.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
er opptatt av at ressursene i offentlig sektor brukes på en effektiv
og hensiktsmessig måte. Vår velstand og velferd er avhengig av at
vi bruker ressursene så effektivt som mulig, gitt de overordnede
politiske prioriteringene. Befolkningens tilfredshet med det offentlige
tjenestetilbudet er avgjørende for tilliten til, og oppslutningen om,
fellesskapsløsningene og den norske velferdsmodellen.
Flertallet viser til at en endret
alderssammensetning i befolkningen, med en stadig økende andel eldre,
vil øke presset på offentlige budsjetter, både gjennom økte utbetalinger
og større etterspørsel etter offentlige tjenester, og fordi en lavere
andel vil være i arbeid og betale skatt. Vi trenger en sterk og
effektiv offentlig sektor for å sikre velferden og for å sikre oppslutning
om organiseringen av velferdssamfunnet vårt.
Flertallet viser til at erfaringer
fra digitaliseringstiltak de siste årene viser at gevinstene kan
være betydelige. Forhåndsutfylt selvangivelse innebærer stor forenkling
for innbyggerne samtidig som det har frigjort ressurser for skattemyndighetene.
Etter at Lånekassen innførte elektroniske tjenester har saksbehandlingstiden
blitt halvert fra 16 til 8 dager, bemanningen er redusert med 15
pst. og innsparingene tilsvarer om lag 50 mill. kroner årlig.
Flertallet viser til omtalen
av fornying av offentlig sektor i nasjonalbudsjettet for 2013 og
er tilfreds med at effektiviserings- og fornyingstiltak gis bred
oppmerksomhet fra regjeringen, bl.a. gjennom digitaliseringsprogrammet
som ble lagt fram i 2012. Her legges det opp til at tjenester til
innbyggerne, som søknader, fakturering, timebestillinger, utsending
av vedtak og ulike former for rapportering, som hovedregel skal
skje digitalt.
Flertallet viser også til Nærings-
og handelsdepartementets forenklingsprosjekt for å effektivisere
samhandlingen mellom staten og næringslivet, og til forenkling i
byggeforskriftene som ble presentert i Meld. St. 28 (2011–2012)
Gode bygg for eit betre samfunn – Ein framtidsretta bygningpolitikk
(bygningsmeldingen) fra Kommunal- og regionaldepartementet.
Flertallet har merket seg at
innbyggerundersøkelsen (www.difi/innbyggerundersøkelsen) viser at
et klart flertall av innbyggerne er svært tilfredse med å bo i Norge,
og med å bo i egen kommune, men at det er forbedringspotensial på
flere områder, blant annet i Nav. Flertallet viser
til at Nav sliter med mange og til dels gamle IKT-løsninger, og
at regjeringen har startet et større program for modernisering av
IKT i Nav. Prosjekt 1 startet opp i august 2012 og planlegges gjennomført
over 2,5 år. For 2013 foreslår regjeringen å bevilge 735,5 mill.
kroner til prosjektet.
Flertallet understreker betydningen
av det pågående fornyings-, forenklings- og effektiviseringsarbeidet
i statsapparatet. Dette arbeidet må dokumenteres gjennom at innbyggere,
kommuner og næringsliv opplever at samhandlingen med statlige virksomheter
blir lettere og raskere, og at offentlig sektor kan vise til at
forholdet i ressursbruken mellom tjenester og forvaltning utvikler
seg i retning av større andel til tjenester.
Flertallet støtter regjeringens
arbeid med å fornye og forbedre et av verdens beste velferdssamfunn.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at det er et viktig politisk mål å redusere og
effektivisere det offentlige byråkrati.
Disse medlemmer ønsker å etablere
en ny forvaltningsstruktur med bare to folkevalgte nivåer, stat
og kommune, og vil vise til disse medlemmers merknader
og forslag fremmet under pkt. 2.3 om avvikling av fylkeskommunen.
Disse medlemmer mener at dagens
ordning hvor kommunale vedtak gang på gang overprøves av byråkrater
hos fylkesmannen er uakseptabel. Disse medlemmer vil
derfor at fylkesmannen på sikt erstattes av en forvaltningsdomstol
som kun vurderer lovligheten av kommunens vedtak.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme sak om avvikling
av fylkesmannsembetene, samt opprettelse av en egen forvaltningsdomstol.»
Disse medlemmer mener det må
være et sentralt mål å redusere størrelsen på offentlig forvaltning. Disse
medlemmer ser på det stadig voksende byråkratiet som en
fare for det norske demokratiet, på grunn av den uoversiktlighet
som eksisterer i forvaltningen og at den virkelige makten og myndigheten
delegeres til ytre statlige etater, utenfor politisk påvirkning.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at offentlige virksomheter i større grad må ta i bruk virkemidler
som anbud, utfordringsrett og konkurransestimulering, og at det
må foreligge en særskilt begrunnelse dersom disse prinsipper og
virkemidler ikke skal benyttes av offentlige virksomheter.
Disse medlemmer ønsker å reformere
statens bygge- og eiendomsvirksomhet, og mener at det er unødvendig
at staten, gjennom Statsbygg, er en betydelig eier av eiendommer
og bygg. Disse medlemmer mener tvert imot at dette
er en oppgave som private aktører i det frie markedet både kan gjøre rimeligere
og bedre. Disse medlemmer ønsker derfor å sette i
gang et storstilt nedsalg av statlig eiendomsmasse, og
fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreta en fullstendig gjennomgang
av all bygnings- og eiendomsmasse med tanke på salg, og fremme forslag
i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2013 om salg av omsettelige
statlige eiendommer.»
Disse medlemmer ønsker en omlegging
av regnskapsprinsippet for kommuneregnskapet i retning av en resultatorientert
regnskaps- og budsjettføring. Avskrivningsregler vil i større grad
synliggjøre verditap som følge av manglende kommunal reinvestering.
Disse medlemmer viser til at
bruken av MinID og e-ID har økt, og til at tilgjengeligheten
på offentlige tjenester på internett og elektronisk saksbehandling
er med på å forenkle, tilgjengeliggjøre og forbedre offentlig sektor.
En høy utbredelse av brukere med tilgang til fjerde nivå e-ID-løsninger
er avgjørende for at de tjenestene som behandler sensitiv informasjon,
skal få full utrulling. Disse medlemmer mener det
er viktig å få på plass et nasjonalt identitetskort med e-ID-løsning. Disse
medlemmer understreker likevel behovet for å øke sikkerheten
ved bruk for å forhindre ID-tyveri. Disse medlemmer registrerer
med uro at tilgjengeligheten til enkeltmenneskers personnummer og
andre personopplysninger ikke synes å bli forvaltet med den grad
av sikkerhet og diskresjon man skulle kunne ønske seg. E-løsninger
som er tiltenkt benyttet mellom borgeren og offentlig forvaltning
bør for fremtiden få et større sikkerhetsfokus.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet var skeptiske til implementeringen av samhandlingsreformen
som har hatt sitt første virkeår i 2012.
Det er fremkommet informasjon i løpet av året som
tyder på at skepsisen ikke er ubegrunnet. Disse medlemmer merker
seg at det ikke finnes en tilfredsstillende digital løsning med
hvilken spesialisthelsetjenesten kan oversende pasientinformasjon
til kommunehelsetjenesten, og at man i noen kommuner har gått til
innkjøp av faksmaskiner for å formidle slik informasjon. Disse
medlemmer mener det fremstår som svært lite gjennomtenkt
i et høyteknologisk samfunn som Norge at man benytter telefaksmaskiner
for å overføre pasientinformasjon og at man til og med benytter
arbeidskraft til å motta personsensitive personopplysninger via
gårsdagens teknologi. Disse medlemmer mener dette
ikke er holdbart for et moderne samfunn, og fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremskynde arbeidet med
digitalisering i offentlig sektor, slik at offentlige aktører, private
aktører og innbyggere kan kommunisere digitalt på sikre og brukervennlige
IKT-plattformer.»
Komiteens medlemmer fra Høyre er kritiske
til den store veksten i byråkratiet under den rød-grønne regjeringen,
og mener at en stor offentlig sektor ofte kan bli et hinder hvor
bare de mest ressurssterke finner frem. Høyre vil forenkle regelverk, samordne
tjenester, målrette velferdstilbud og redusere byråkrati for å styrke
kvaliteten og gjøre hindrene så små som mulig, slik at brukerne
står i sentrum.
Disse medlemmer mener fylkesmennenes oppgaver
må begrenses til lovlighetskontroll, tilsyn og beredskapsarbeid.
Teknologiske muligheter og bedret tilgang på informasjon gjør også
at fylkesmennenes aktiviteter kan reduseres.
Disse medlemmer viser til at
det kommunale selvstyret i Norge står rettslig svakt, og i praksis
uthules stadig mer gjennom statlig styring og kontroll. De fleste
europeiske land har i dag særskilte forvaltningsdomstoler eller
lignende ordninger som kan løse tvister mellom staten og kommunene.
I Norge sitter derimot staten på begge sider av forhandlingsbordet.
I Norge finnes det enkelte særdomstoler ved siden av de alminnelige
domstolene. En særdomstol kan defineres som en institusjon utenom
de alminnelige domstoler som er tillagt domstolsfunksjon på et avgrenset
rettsområde, og som i domstolloven eller i annen lov er betegnet
som domstol. Konstitusjonelt er det uproblematisk å innrette særdomstoler
med sikte på forvaltningsapparatet. Saker for domstollignende organer
kan reises nokså uformelt, og saksbehandlingen innebærer som regel
at partene taper lite tid, krefter og penger. I dagens norske rettssystem
er domstollignende forvaltningsorganer dessverre underlagt ulike
og til dels uklare prosessregler.
Disse medlemmer understreker
at situasjonen i dag er den at dersom hensynet til det kommunale
selvstyret skal tas på alvor, må det norske systemet oppgraderes.
Disse medlemmer mener det er
på høy tid at en tvisteløsningsordning innføres. Vi har flere slike
her i landet, men ingen som behandler konflikter mellom statsforvaltningen
og kommunene.
Disse medlemmer ønsker derfor
å etablere en uavhengig rettsinstans som med bindende virkning kan
løse konkrete tvister mellom kommune og stat i forvaltningssaker.
Disse medlemmer mener lite skjer
når det gjelder å effektivisere og forbedre forvaltningen av statens
eiendomsmasse. Videre registrerer disse medlemmer få
initiativ fra regjeringen hva gjelder spørsmålet om modernisering
av offentlig sektor. Til tross for at regjeringen har styrt landet
under en historisk opptur med nærmest ubegrenset tilgang til økonomiske
ressurser, er arbeidet med å sette Norge bedre i stand til å møte
fremtidens utfordringer lite prioritert.
Disse medlemmer merker seg at
det under Stoltenberg II-regjeringens tid var en sterk vekst i det offentlige
byråkratiet, og mener at Fornyingsdepartementet må utvikle en mer
offensiv politikk for å effektivisere statens drift, både når det
gjelder administrasjon og offentlige anskaffelser.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti peker
på at det under regjeringen Stoltenberg II har vært en sterk vekst
i det offentlige byråkratiet. Dette medlem mener
det er nødvendig med en kritisk innstilling til et stadig voksende
byråkrati, og at det er behov for å jobbe for et enklere, mer oversiktlig
og effektivt byråkrati. Dette medlem ønsker velkommen
blant annet de effektiviserende og byråkratireduserende tiltakene
som er fremmet i Meld. St. 28 (2011–2012) Gode bygg for eit betre samfunn
– Ein framtidsretta bygningspolitikk (Bygningsmeldingen), og ser
det som positivt at også regjeringen, gjennom denne meldingen, erkjenner
at byråkratiet er til hinder for en effektiv og moderne forvaltning.
Dette medlem mener at det er
avgjørende for å sikre velferden for enkeltmennesket, og for å forvalte
fellesskapets ressurser på en god måte, at den statlige forvaltningen
effektiviseres, fornyes og moderniseres. Dette medlem mener
videre at det er viktig at den statlige forvaltningen tar inn over
seg de enorme utfordringene som venter som følge av demografiutviklingen,
der forholdet mellom yrkesaktive og personer utenfor arbeidslivet
stadig minker.
Tabell 1. Sammenlikning av regjeringens
forslag på rammeområde 1 med de alternative budsjettene fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti. Bare poster med avvik er med. Avvikstall
i parentes. Tall i 1 000 kroner.
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S med
Tillegg 1 | A, SV, Sp | FrP | H | KrF |
| | | | | | | |
Utgifter rammeområde
1 (i hele tusen kroner) |
20 | | Statsministerens kontor | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 91 450 | 91 450 (0) | 84 591 (-6 859) | 91 450 (0) | 91 450 (0) |
21 | | Statsrådet | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 147 800 | 147 800 (0) | 136 715 (-11
085) | 147 800 (0) | 147 800 (0) |
1500 | | Fornyings-, administrasjons-
og kirkedepartementet | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 197 374 | 197 374 (0) | 183 220 (-14
154) | 187 374 (-10
000) | 188 174 (-9
200) |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 42 831 | 42 831 (0) | 40 494 (-2 337) | 42 831 (0) | 33 831 (-9 000) |
| 22 | Forskning | 19 944 | 19 944 (0) | 17 944 (-2 000) | 19 944 (0) | 19 944 (0) |
1502 | | Tilskudd til kompetanseutvikling | | | | | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter | 3 000 | 3 000 (0) | 1 500 (-1 500) | 3 000 (0) | 3 000 (0) |
| 70 | Tilskudd | 12 500 | 12 500 (0) | 6 250 (-6 250) | 12 500 (0) | 12 500 (0) |
1503 | | Midler til opplæring
og utvikling av tillitsvalgte | | | | | |
| 70 | Tilskudd | 149 934 | 149 934 (0) | 74 967 (-74
967) | 149 934 (0) | 149 934 (0) |
1510 | | Fylkesmannsembetene | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 426 594 | 1 426 594 (0) | 1 069 944 (-356
650) | 1 126 594 (-300
000) | 1 426 594 (0) |
1520 | | Departementenes servicesenter | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 579 406 | 579 406 (0) | 535 951 (-43
455) | 549 406 (-30
000) | 579 406 (0) |
1560 | | Direktoratet for forvaltning
og IKT | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 177 969 | 177 969 (0) | 164 619 (-13
350) | 177 969 (0) | 177 969 (0) |
1570 | | Datatilsynet | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 37 753 | 37 753 (0) | 41 753 (+4 000) | 37 753 (0) | 34 753 (-3 000) |
1571 | | Personvernnemnda | | | | | |
| 1 | Driftsutgifter | 1 833 | 1 833 (0) | 2 033 (+200) | 1 833 (0) | 1 833 (0) |
1580 | | Byggeprosjekter utenfor
husleieordningen | | | | | |
| 30 | Prosjektering av bygg | 57 000 | 57 000 (0) | 177 000 (+120 000) | 57 000 (0) | 57 000 (0) |
| 36 | Kunstnerisk utsmykking | 13 840 | 13 840 (0) | 0 (-13 840) | 13 840 (0) | 13 840 (0) |
2445 | | Statsbygg | | | | | |
| 24 | Driftsresultat: | -37 224 | -38 224 (-1
000) | -37 224 (0) | -37 224 (0) | -37 224 (0) |
| | 2 Driftsutgifter | 2 035 148 | 2 034 148 (-1
000) | 2 035 148 (0) | 2 035 148 (0) | 2 035 148 (0) |
| 30 | Prosjektering av bygg | 138 100 | 138 100 (0) | 138 100 (0) | 138 100 (0) | 58 100 (-80
000) |
| | Sum utgifter rammeområde
1 | 6 263 659 | 6 262 659 (-1 000) | 5 841 412 (-422 247) | 5 923 659 (-340 000) | 6 162 459 (-101 200) |
Inntekter rammeområde
1 (i hele tusen kroner) |
5445 | | Statsbygg | | | | | |
| 30 | Salg av eiendom | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 350 000 (+350
000) | 0 (0) |
| | Sum inntekter rammeområde
1 | 1 216 856 | 1 216 856 (0) | 1 216 856 (0) | 1 566 856 (+350 000) | 1 216 856 (0) |
| | Sum netto rammeområde
1 | 5 046 803 | 5 045 803 (-1 000) | 4 624 556 (-422 247) | 4 356 803 (-690 000) | 4 945 603 (-101 200) |
Komiteen har ingen merknader
til de kapitlene som ikke er omtalt nedenfor, og viser til Prop.1
S (2012–2013) og Prop. 1 S Tillegg 1 (2012–2013).
Forslag 2013: kr 91 450 000. Saldert budsjett 2012:
kr 104 800 000.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har ingen merknader
og støtter regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker
seg at regjeringen foreslår å redusere bevilgningene til Statsministerens
kontor med 12,7 pst. i 2013. Disse medlemmer ser
på dette som en erkjennelse fra regjeringens side om at budsjettveksten
til Statsministerens kontor har vært svært stor, og viser til behandlingen
av Prop. 1 S (2011–2012), jf. Innst. 16 S (2011–2012) der regjeringens
fremlegg til statsbudsjett for 2012 var en vekst på nesten 25 prosent.
Selv om disse medlemmer mener
at en utgiftsreduksjon, slik regjeringen foreslår i sitt fremlegg
til statsbudsjett for 2013, er en erkjennelse av et altfor høyt
kostnadsnivå, er likevel disse medlemmer overbevist
om at det er betydelig effektiviseringspotensial i offentlig forvaltning. Disse medlemmer mener
det er viktig å hente ut denne effektiviseringsgevinsten slik at
disse midlene kan nyttes på en bedre måte til innbyggernes beste. Disse
medlemmer viser til sitt alternative statsbudsjett for 2013
der denne budsjettposten derfor er redusert med 7,5 pst. i forhold
til regjeringens forslag. Disse medlemmer viser til
at post 1 er redusert med 6,859 mill. kroner.
Forslag 2013: kr 147 800 000. Saldert budsjett 2012:
kr 139 100 000.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har ingen merknader
og støtter regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at regjeringen foreslår å øke bevilgningene til Statsrådet med 6,3
pst. i 2013. Disse medlemmer er overbevist om at
det er betydelig effektiviseringspotensial i offentlig forvaltning. Disse
medlemmer mener det er viktig å hente ut denne effektiviseringsgevinsten
slik at disse midlene kan nyttes på en bedre måte til innbyggernes beste.
Derfor viser disse medlemmer til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2013 der denne budsjettposten er redusert
med 7,5 pst. i forhold til regjeringens forslag. Disse medlemmer viser
til at post 1 på denne bakgrunn er redusert med 11,085 mill. kroner.
Forslag 2013: kr 71 700 000. Saldert budsjett 2012:
kr 66 300 000.
Komiteen har ingen merknader
og støtter regjeringens forslag.
Forslag 2013: kr 260 149 000. Saldert budsjett 2012:
kr 230 917 000.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti, har ingen merknader og støtter regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til Kristelig Folkepartis alternative budsjett, der det går frem
at Kristelig Folkeparti ikke slutter seg til endringene av 9. november
under kap. 1500 post 1 og 21. Forslaget til bevilgning under kap.
1500 blir dermed 18,2 mill. kroner lavere enn regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at regjeringen foreslår å øke bevilgningene over denne posten med
om lag 4,9 pst. i 2013. Disse medlemmer er overbevist
om at det er et betydelig effektiviseringspotensial i offentlig
forvaltning. Disse medlemmer mener det er viktig
å hente ut denne effektiviseringsgevinsten slik at disse
midlene kan nyttes på en bedre måte til innbyggernes beste. Disse
medlemmer mener Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
må være et forbilde når det gjelder produktivitet og effektivitet
i offentlig forvaltning. Disse medlemmer viser til
at denne posten er redusert med 7,5 pst. i Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett for 2013, i forhold til regjeringens forslag. Disse
medlemmer viser til at denne posten på denne bakgrunn er
redusert med 14,154 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre ønsker
en mer effektiv statsforvaltning. Disse medlemmer mener
det er viktig at departementet viser større evne til effektivisering
og fornyelse. Disse medlemmer reduserer derfor post
1 med 10 mill. kroner i sitt alternative statsbudsjett.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
overbevist om at det er et betydelig effektiviseringspotensial i
offentlig forvaltning. Disse medlemmer mener det
er viktig å hente ut denne effektiviseringsgevinsten slik at disse
midlene kan nyttes på en bedre måte til innbyggernes beste. Disse
medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett
for 2013 der denne posten derfor er redusert med 7,5 pst. i forhold
til regjeringens forslag. Disse medlemmer viser til
at post 21 på denne bakgrunn er redusert med 2,537 mill. kroner.
Disse medlemmer merker
seg de ytterligere kostnader som foreslås i Prop. 1 S (2012–2013)
Tillegg 1. Disse medlemmer tar til etterretning at regjeringens
forslag til ytterligere bevilgninger gjennom Tillegg 1 skal gå til
konseptvalgutredning for gjenoppbygging av regjeringskvartalet. Disse medlemmer forutsetter
at denne utredningen holder den angitte timeplan, og ber regjeringen
om senest i fremleggelsen av revidert nasjonalbudsjett 2013 å redegjøre
for hva resultatet av utredningen blir.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
overbevist om at det er et betydelig effektiviseringspotensial i
offentlig forvaltning. Disse medlemmer mener det
er viktig å hente ut denne effektiviseringsgevinsten slik at disse
midlene kan nyttes på en bedre måte til innbyggernes beste. Disse
medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett
for 2013 der denne posten derfor er redusert med 10 pst. i forhold
til regjeringens forslag. Disse medlemmer viser til
Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2013 der post
22 på denne bakgrunn er redusert med 2,0 mill. kroner.
Forslag 2013: kr 15 500 000. Saldert budsjett 2012:
kr 0.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har ingen merknader
og støtter regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet legger
til grunn mer effektiv drift av offentlig sektor og ser på størrelsen
på de ulike postene med tanke på mer effektiv drift. Disse medlemmer er
av den oppfatning at fagforeningene selv bør dekke en større del
av kostnadene som er tiltenkt dekket over dette kapitlet, og reduserer
derfor post 21 med 1,5 mill. kroner og post 70 med 6,25 mill., totalt
7,75 mill. kroner og viser til Fremskrittspartiets alternative budsjettforslag
for 2013.
Forslag 2013: kr 149 934 000. Saldert budsjett 2012:
kr 144 693 000.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har ingen merknader
og støtter regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at regjeringen foreslår å øke dette budsjettkapitlet med 3,6 pst.
i 2013. Disse medlemmer er overbevist om at det er
et betydelig effektiviseringspotensial i offentlig forvaltning. Disse
medlemmer mener det er viktig å hente ut denne effektiviseringsgevinsten
slik at disse midlene kan nyttes på en bedre måte til innbyggernes
beste.
Disse medlemmer er også av den
oppfatning at fagforeningene selv bør dekke en større del av kostnadene
som er tiltenkt dekket over denne posten. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2013 der denne
posten er redusert med drøyt 50 pst. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2013 der post
70 er redusert med 74,967 mill. kroner.
Forslag 2013: kr 1 596 571 000. Saldert budsjett 2012:
kr 1 513 337 000.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, har ingen merknader
og støtter regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at regjeringen foreslår å øke dette budsjettkapitlet med 5,5 pst.
i 2013. Disse medlemmer er overbevist om at det er
et betydelig effektiviseringspotensial i offentlig forvaltning. Disse
medlemmer mener det er viktig å hente ut denne effektiviseringsgevinsten
slik at disse midlene kan nyttes på en bedre måte til innbyggernes
beste.
Disse medlemmer viser til at
fylkesmannsembetene bruker betydelige ressurser på overprøving av
demokratisk fattede og fremtidsrettede lokalpolitiske vedtak i plan-
og arealsaker, og frykter at omfanget av dette er med på å uthule
lokaldemokratiet. Disse medlemmer viser til rapporten
«Innsigelsesinstituttets påvirkning på lokalt selvstyre» som KS
har fått utarbeidet Asplan Viak og Kaupang, og som viser at innsigelser
eller varsel om innsigelser ofte brukes i helt andre øyemed enn
kun å omhandle saker av stor nasjonal eller regional betydning,
og at fylkesmannsembetene er blant de mest aktive brukerne av dette
instituttet. Disse medlemmer mener fylkesmennenes
mandat heller burde være å konsentrere ressursene til lovlighetskontroll
og rettssikkerhetsoppgaver, inntil forvaltningsdomstoler er blitt
opprettet.
Disse medlemmer legger til grunn
en utfasing av fylkesmannsembetene i løpet av en 4-årsperiode. Disse
medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett
for 2013 der post 1 er redusert med om lag 25 pst. i forhold til
regjeringens forslag. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2013 der post 1 på denne bakgrunn
er redusert med 356,65 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at fylkesmannsembedene bruker store ressurser på overprøving
av fremtidsrettede lokalpolitiske vedtak etter plan- og bygningsloven,
og disse medlemmer ser at dette har økt ytterligere
i omfang som en konsekvens av den nye og mer restriktive plan- og
bygningsloven. Disse medlemmer mener fylkesmennenes
mandat heller burde være å konsentrere ressursene til lovlighetskontroll
og rettssikkerhetsoppgaver. Disse medlemmer viser
til Dokument 8:32 S (2011–2012) fra Høyre om opprettelsen av et
uavhengig tvisteløsningsorgan mellom stat og kommune.
Disse medlemmer registrerer at
det har vært en voldsom økning i offentlig administrasjon de siste årene. Disse
medlemmer mener det er grunn til å se nærmere på ressursbruken
i offentlig sektor, både når det gjelder personell og måten det
drives og organiseres på.
Disse medlemmer vil vise til
Høyres alternative budsjett der fylkesmannens driftsbudsjett reduseres
med 300 mill. kroner.
Forslag 2013: kr 792 369 000. Saldert budsjett 2012:
kr 624 442 000.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, har ingen merknader
og støtter regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker
seg at regjeringen foreslår å øke dette budsjettkapitlet med 26,9
pst. i 2013. Disse medlemmer er overbevist om at
det er et betydelig effektiviseringspotensial i offentlig forvaltning. Disse
medlemmer mener det er viktig å hente ut denne effektiviseringsgevinsten
slik at disse midlene kan nyttes på en bedre måte til innbyggernes
beste, og at departementet og DSS bør gå foran når det gjelder å
drive effektiv anskaffelses- og innkjøpspolitikk.
Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet ønsker økt konkurranse når det gjelder tjenester
som utføres i offentlig sektor og har en etablert politikk om konkurranseutsetting,
behovsstyrt finansiering og utfordringsrett. Disse medlemmer mener
kommersielle oppgaver som ikke omfatter tilgang til gradert informasjon
eller materiell i regjeringskvartalet, i mye større grad bør konkurranseutsettes.
Disse medlemmer mener det bør
finnes rom for å ta ut effektiviseringsgevinster i dette budsjettkapitlet,
men forutsetter at disse ikke går på bekostning av nødvendige investeringer
og drift som følge av terroranslaget mot regjeringskvartalet 22. juli
2011.
Derfor viser disse medlemmer til
Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2013 der post
1 er redusert med 7,5 pst. i forhold til regjeringens forslag. Disse
medlemmer viser til at post 1 på denne bakgrunn er redusert
med 43,455 mill. kroner i forhold til regjerings forslag til statsbudsjett for
2013.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at departementene bør gå foran når det gjelder å drive effektiv
anskaffelses- og innkjøpspolitikk. Disse medlemmer viser
til Høyres alternative budsjett og vil på denne bakgrunn kutte 30
mill. kroner på dette budsjettkapittel.
Forslag 2013: kr 378 214 000. Saldert budsjett 2012:
kr 366 160 000.
Komiteen viser til at Europarådet
ved Group of States against Corruption (GRECO) i november 2008 evaluerte
Norge, og at Norge hadde frist til utgangen av oktober 2012 med
å gjennomføre forslag i Partiloven som krever lovendring. Komiteen har denne
saken, Prop. 140 L (2011–2012), til behandling og saken vil bli
behandlet i Stortinget 18. desember 2012.
Komiteen merker seg at Partilovnemnda
i 2010 holdt tilbake statlig partistøtte i 110 tilfeller der rapporteringen
ikke var i samsvar med loven.
Forslag 2013: kr 350 885 000. Saldert budsjett 2012:
kr 296 603 000.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Fremskrittspartiet, har ingen merknader og støtter
regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at Statskonsult bør skilles ut fra Direktoratet for forvaltning
og IKT, og omdannes til et statlig aksjeselskap i konkurranse med
private aktører, slik det var fra 1. januar 2004 og frem til den
rød-grønne regjeringen reverserte dette og innlemmet Statskonsult
i Direktoratet for forvaltning og IKT fra 1. januar 2008.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen skille ut Statskonsult fra
Direktoratet for forvaltning og IKT som et eget selskap, og selge
dette.»
Disse medlemmer registrerer at
regjeringen foreslår å øke dette budsjettkapitlet med 18,3 pst.
i 2013. Disse medlemmer er overbevist om at det er
et betydelig effektiviseringspotensial i offentlig forvaltning. Disse
medlemmer mener det er viktig å hente ut denne effektiviseringsgevinsten
slik at disse midlene kan nyttes på en bedre måte til innbyggernes
beste.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett for 2013 der post 1 er redusert med 7,5
pst. i forhold til regjeringens forslag. På denne bakgrunn reduserer disse
medlemmer post 1 med 13,35 mill. kroner.
Forslag 2013: kr 37 753 000. Saldert budsjett 2012:
kr 35 014 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har ingen merknader og støtter regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at Datatilsynets
oppgave er å føre konkret tilsyn, behandle enkeltsaker og identifisere områder
hvor den teknologiske utvikling representerer både fare og muligheter.
Datatilsynet skal bevisstgjøre både næringsliv og offentlig forvaltning for
å motvirke svekkelse av personvernet og peke på muligheter til å
bruke teknologien til å fremme personvernet. I årsmeldingen for
2011 omtalte Datatilsynet noe mindre aktivitet når det gjelder tradisjonelt tilsyn.
Med den utvidelse av budsjettrammen som er foreslått for 2013, imøteser disse
medlemmer at tilsynsaktiviteten igjen kan øke innen sektorer
som vurderes særlig aktuelle.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at regjeringen foreslår å øke dette budsjettkapitlet med 7,8 pst.
i 2013. Selv om disse medlemmer mener at dette er
et steg i riktig retning, er disse medlemmer ikke
sikker på at dette er tilstrekkelig.
Disse medlemmer mener det bør
settes mer fokus på informasjonssikkerhet og hvordan denne forvaltes
i offentlig sektor. Det er fremkommet urovekkende informasjon om
tilgang til gradert informasjon og om at det er for mange som har
tilgangsrettigheter som ikke er under god nok kontroll.
Disse medlemmer mener Datatilsynet
derfor bør tilføres ytterligere midler som et ledd i en nasjonal
plan om å bedre informasjonssikkerheten, samt opprettholde tjenesten
slettmeg.no, i tillegg til de oppgaver som er tiltenkt overført
som følge av EUs datalagringsdirektiv og politiregisteret. Disse medlemmer er
også urolige for at Datatilsynets oppgaver i større grad utfordres
av sakskompleksitet, slik det påpekes i Meld. St. 32 (2011–2012),
jf. Innst. 64 S (2012–2013).
Derfor viser disse medlemmer til
Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2013 der kap.
1570 post 1 er forhøyet med 10,6 pst. i forhold til regjeringens
forslag. Disse medlemmer viser til at post 1 på denne
bakgrunn er forhøyet med 4,0 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen følge opp Datatilsynets
situasjon vedrørende økonomiske ressurser og komme tilbake til Stortinget
i forbindelse med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett for
2013 med tilleggsbevilgninger om Datatilsynet ikke har tilstrekkelig
økonomiske midler for å håndtere kompleksiteten i sin saksbehandling.»
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti merker
seg at Datatilsynet får nye tilsynsoppgaver i forbindelse med ikrafttredelse
av regler i ekomloven om lagringsplikt for data fra elektronisk
kommunikasjon. Dette medlem viser til at det foreslås
bevilget 3 mill. kroner på kap. 1570 Datatilsynet, post
1 Driftsutgifter i 2013 til nye oppgaver i Datatilsynet som følge
av gjennomføringen av datalagringsdirektivet. Dette medlem viser
til at Kristelig Folkeparti voterte imot implementering av datalagringsdirektivet. Dette
medlem viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett
der det foreslås å senke denne posten med 3 mill. kroner.
Forslag 2013: kr 1 833 000. Saldert budsjett 2012:
kr 1 773 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har ingen merknader og støtter regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at Personvernnemnda
inntar en vesentlig plass som ankeinstans for Datatilsynets avgjørelser.
Nemndas stedlige kompetanse utvides i 2013 til også å omfatte Datatilsynets
vedtak som gjelder vurderinger av hva som kan hjemles i politiregisterloven. Disse
medlemmer vil påpeke at effektiviteten i klagebehandlingen
avhenger av at det ikke bygger seg opp større restanser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at regjeringen foreslår å øke dette budsjettkapitlet med 3,4 pst.
i 2013. Selv om dette er en større økning enn for 2012, er ikke disse
medlemmer overbevist om at dette er tilstrekkelig.
Disse medlemmer mener Personvernnemnda
i tiden som kommer, kommer til å få flere saker til behandling,
og at dette bør hensyntas i større grad i budsjettet. Ettersom Datatilsynet
øker antallet kontroller og tilsyn, synes det naturlig at antallet
saker hos Personvernnemnda vil øke, og dermed også kostnadene.
Derfor viser disse medlemmer til
Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2013 der post
1 er forhøyet med 10,9 pst. i forhold til regjeringens forslag. Disse
medlemmer viser til at post 1 på denne bakgrunn er forhøyet
med 0,2 mill. kroner i Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett
for 2013.
Forslag 2013: kr 477 740 000. Saldert budsjett 2012:
kr 548 840 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har ingen merknader og støtter regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at nybyggprosjekter
omtales sammen med rehabilitering og restaurering. Disse
medlemmer har merket seg omtalen av vedlikeholdsetterslep
i offentlige bygninger i Meld. St. 28 (2011–2012), som disse
medlemmer også behandler i denne sesjonen. Disse
medlemmer hadde sett det som fordelaktig om man under dette
budsjettkapitlet for senere år hadde en totaloversikt
over bygninger med akkumulert vedlikeholdsetterslep, hvilke planer
en har for å ta igjen manglende vedlikehold, og hvilke prioriteringer
som må gjøres over en lengre tidshorisont enn kommende budsjettår.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til innspill fra fagmiljøene, som påpeker at økningene i bevilgningene
til byggeprosjekter ved universiteter og høyskoler er altfor liten.
Disse medlemmer vil også vise
til den organisatorisk sammenslåtte Høyskolen i Sør-Trøndelag (HiST)
som i mange år har ventet på bevilgninger til å samlokalisere sin
aktivitet. En slik samlokalisering er avhengig av bevilgning til
et nytt teknologibygg, et prosjekt som har vært klart for oppstartsbevilgning i
flere år allerede. I denne sammenheng viser disse medlemmer til
merknaden fra en enstemmig Kirke-, utdannings- og forskningskomité
fra Innst. 12 S. (2011–2012):
«I den samanhengen har komiteen mellom anna merka
seg at planane for ei samlokalisering av HiST er klare, og understrekar
særleg behovet for igangsetting av nytt teknologibygg for høgskulen.»
Med bakgrunn i at samtlige partier på Stortinget stilte
seg bak at det er et særlig behov for igangsetting av bygging av
nytt teknologibygg ved HiST, er det etter disse medlemmers syn
svært overraskende at det heller ikke for 2013 ble funnet rom til
oppstart av utbyggingen. Resultatet er at teknologibyggeprosjektet
til HiST nå er det prosjektet som har stått lengst på Statsbyggs
liste uten å ha blitt realisert gjennom statsbudsjett. Dersom ikke
HiST kan igangsette bygging innen 30. juni 2013, vil institusjonen måtte
søke om ny rammetillatelse og dermed måtte gjennomgå ny KS2-prosess,
noe som gir økte utgifter til tidsbruk for kvalitetssikring av nye
krav.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative budsjett hvor det er foreslått bevilget 50 mill. kroner
til oppstartsbevilgning for nytt teknologibygg for HiST.
Videre viser disse medlemmer til
at Statsbygg har sluttført forprosjektet for rehabiliteringen av
museumsbygningen ved Universitetet i Bergen, uten at dette har medført
at det bevilges penger til oppstart av rehabiliteringen. Dette til
tross for at det har vært en uttalt målsetting både for Kirke-,
utdannings- og forskningskomiteen og for Kunnskapsdepartementet
at den monumentale museumsbygningen skulle være ferdig rehabilitert
til grunnlovsjubileet. Museumsbygningen ved Universitetet i Bergen er
en monumental bygning av nasjonal karakter og betydning. Den står
midt i Bergen sentrum som et symbol på det norske nasjonsbyggingsprosjektet. Etableringen
av kunnskapsmiljøene var en bevisst del av landets myndigheters
satsing på bygging og utvikling av den nye nasjonen. At museumsbygningen
og universitetets aula ble reist i anledning Grunnlovens 50-årsjubileum
i 1864, var ingen tilfeldighet.
Disse medlemmer mener at målet
om å åpne i alle fall Sydfløyen i forbindelse med grunnlovsjubileet,
er et mål som bør opprettholdes, og viser til Fremskrittspartiets
alternative budsjett hvor det var foreslått bevilget 40 mill. kroner
til oppstart av rehabilitering av museumsbygningen ved Universitetet
i Bergen.
Disse medlemmer viser også til
at Life Science Center ved Universitetet i Oslo nå er klar for oppstartsbevilgning. Disse
medlemmer viser til at sammen med Ocean Space Center i Trondheim
er Life Science Center ett av to prosjekter som trekkes frem av
NHO som særskilt viktige satsinger innen norsk forskningsinfrastruktur.
Et tverrfaglig senter for livsvitenskapene plassert i Gaustadbekkdalen, midt
mellom dagens Universitetet i Oslo og Rikshospitalet, vil kunne
være et viktig bidrag til å løfte livsvitenskapene og kunne bidra
til bedre forskning til fremme av folkehelsen og økt livskvalitet
for syke. Et slikt senter vil også kunne bidra til mer innovasjon i
helsevesenet og ikke minst økt kommersialisering basert på norske
forskningsresultater.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative budsjett hvor det var foreslått en oppstartsbevilgning
på 30 mill. kroner til Life Science Center ved UiO.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker
primært å redusere statens innkjøp av kunst betydelig. Staten er
allerede eier av store mengder kunst som kan brukes til utsmykking av
offentlige bygg. Disse medlemmer viser til at et
samlet storting ved behandlingen av Dokument nr. 8:98 (2002–2003)
vedtok følgende:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ overfor
institusjoner på kunst- og kulturområdet med sikte på at samlingene
i større grad kan bli tilgjengelig for allmennheten, privatpersoner,
næringsliv og offentlige virksomheter, for eksempel gjennom utlån/utleie
av kunst- og kulturgjenstander.»
Disse medlemmer mener at med
en ordning for utlån/utleie fra det offentlige på plass, bør også offentlige
virksomheter i større grad basere seg på lån/leie, enn på kostbare
innkjøp slik som i dag. Disse medlemmer mener det
brukes for mye penger på kunstnerisk utsmykning av offentlige bygninger,
og er av den oppfatning at kulturlivet blomstrer best
når det private initiativ er drivkraften. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2013 der post
36 er fjernet i sin helhet. Disse medlemmer viser
at post 36 på denne bakgrunn er redusert med 13,84 mill. kroner.
Forslag 2013: kr 72 879 000. Saldert budsjett 2012:
kr 84 052 000.
Komiteen merker seg at utomhusarbeider
ved Det kongelige slott er en primæroppgave for 2013. Arbeidet er
en del av et større rehabiliteringsprosjekt av Det kongelige slott
som startet første halvår 2011 og er planlagt avsluttet første halvår
2013. Komiteen har ingen øvrige merknader, og slutter
seg til regjeringens forslag.
Forslag 2013: kr 5 300 000. Saldert budsjett 2012:
kr 3 800 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har ingen merknader og støtter regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti legger til grunn at utgiftene
som skal dekkes gjennom bevilgninger som er foreslått i proposisjonen,
er beregnet i henhold til prinsipper nedfelt i avtale inngått med
Oslo kommune, og imøteser at prosjektet bringes til en avslutning.
Forslag 2013: kr 34 258 000. Saldert budsjett 2012:
kr 18 791 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har ingen merknader og støtter regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti merker seg at bevilgningene
som er foreslått over post 45 skal gå til utbedring av taket i Håkonshallen
i Bergen. Disse medlemmer håper regjeringen kommer
tilbake til Stortinget med en tidsplan for når denne utbedringen
skal være sluttført, da dette ikke fremkommer i Prop. 1 S (2012–2013)
Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementets tilråding.
Disse medlemmer har ingen øvrige
merknader, og slutter seg til regjeringens forslag.
Forslag 2013: kr 1 779 324 000. Saldert budsjett 2012:
kr 2 089 276 000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det er lagt inn en reduksjon med kr 1 000 000 i forhold
til regjeringens forslag, jf. Innst. 2 S (2012–2013). Flertallet har
for øvrig ingen merknader og støtter regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har ingen merknader og støtter regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til Kristelig Folkepartis alternative budsjett, der det foreslås
å utsette byggeprosjekter under Statsbygg, og der det foreslås å
senke denne posten med 80 mill. kroner.