Det fremgår av meldingen at et likeverdig helse- og
omsorgstjenestetilbud betyr at alle må behandles forskjellig ut
fra den enkeltes behov. De pasientgruppene som trenger det mest,
skal prioriteres. Det gjelder både i spesialisthelsetjenesten, den
kommunale helse- og omsorgstjenesten og i tannhelsetjenesten.
Utdanningsnivå og sysselsetting har betydning for
menneskers helsetilstand. Samtidig er god helse viktig for å kunne
delta i opplæring, kvalifisering og arbeid. Det bidrar til større
økonomisk og sosial likhet. Regjeringen er opptatt av sammenhengen
mellom folkehelse og andre samfunnsforhold, og ser det som viktig
at innsatsen for å bedre folks helse rettes inn mot hele årsakskjeden
bak helseutfordringene.
Det pekes i meldingen på at selv om helsetilstanden
i den norske befolkningen er god, er det tydelige sosiale helseforskjeller.
Helseforskjellene mellom innvandrere og den generelle
befolkningen blir mindre når man tar hensyn til sosial bakgrunn.
Noen sykdommer og lidelser er mer utbredt i
enkelte innvandrergrupper. Det er stor variasjon i helseutfordringene,
både sett i forhold til kjønn og landbakgrunn. SSBs undersøkelse
av helse i ti innvandrergrupper (Blom 2008) viser at kvinner vurderer
helsen sin mindre positivt enn menn. Blant innvandrere og norskfødte
med innvandrerforeldre som inngår i undersøkelsen, er også tallet
på sykdommer høyest blant kvinner. I befolkningen som helhet er
det ikke en tilsvarende forskjell mellom kjønnene. Flere kvinner enn
menn med innvandrerbakgrunn oppgir å ha psykosomatiske plager. Også
når det gjelder psykisk helse ser man en relativt stor forskjell mellom
kjønnene. Undersøkelsen viser for øvrig at andelen med god egenvurdert
helse er høyest blant innvandrere fra Sri Lanka og lavest blant innvandrere
fra Tyrkia.
I tillegg til at en del innvandrere kan ha sosiale og
økonomiske levekår som er knyttet til økt sykdomsrisiko, kan også
den økte sykdomsrisikoen blant mange innvandrere skyldes at de er spesielt
utsatt for ekstrabelastninger fordi de er innvandrere. SSBs helseundersøkelse
(Blom 2008) viser at innvandreres besøksfrekvens hos fastlege er
vesentlig høyere, og andelen innvandrere som har vært innlagt på
sykehus er noe større enn i befolkningen generelt.
For å kunne skape grunnlag for bedre helse blant innvandrere
er det nødvendig å ta tak i andre grunnleggende forhold i samfunnet
som for eksempel økonomi, oppvekstvilkår og arbeids- og bomiljø.
Samarbeid på tvers av sektorer er viktig.
En undersøkelse blant lavinntektsfamilier viser at
personer med innvandrerbakgrunn rapporterer dårligere egenvurdert
helse og dårligere psykisk helse enn personer i lavinntektsfamilier
uten innvandrerbakgrunn.
En analyse basert på SSBs levekårsundersøkelse blant
innvandrere viser at helse er den faktoren som påvirker menns yrkesdeltakelse
mest (Blom 2010). Studien sier imidlertid ikke noe om årsaksretningen
mellom helse og yrkestilknytning. Dårlig helse blant menn med innvandrerbakgrunn
kan være forårsaket av dårlig tilknytning til arbeidsmarkedet.
Økte forekomster av psykiske og psykosomatiske
plager blant innvandrere er en indikasjon på at en del personer
innenfor denne gruppen opplever store belastninger.
I meldingen pekes det på at det kan være utfordrende
i å gi innvandrere et helsetilbud som passer deres behov. Helse-
og omsorgspersonell har for eksempel ikke nødvendig kompetanse på en
del innvandreres særskilte utfordringer, eller informasjon når ikke
fram til, og oppfattes av, pasientene.
Det pekes i meldingen på at en sentral faktor
for å oppnå likeverdige levekår er å sikre at personer med innvandrerbakgrunn
får helse- og omsorgstjenester på lik linje med resten av befolkningen,
og at det oppnås likt behandlingsresultat. Det kan forutsette bruk
av tolk, forståelse blant helsearbeidere for at pasienter de møter
kan ha en annen sykdomsforståelse og forståelse av hva som er god
behandling, og å sikre grunnleggende systemforståelse eller gjensidig
tillit.
Det fremgår av meldingen at språkbarrierer mellom
innvandrere og helsepersonell kan utgjøre en risiko for feil eller
uheldige hendelser i behandlingen.
Ansvaret for at all formidlet informasjon blir forstått,
ligger hos tjenesteyterne og hos dem som organiserer tjenestene.
Praksis for bruk av tolk og andre kommunikasjonshjelpemidler varierer,
og det er grunn til å anta at det er et stort underforbruk av tolk
i helsetjenesten. Enkelte kommuner og helseforetak er kommet langt
i å bruke tolk systematisk og rutinemessig, mens andre ikke er det.
Helsedirektoratet utarbeidet i 2011 en veileder om kommunikasjon
via tolk for ledere og personell i helse- og omsorgstjenesten.
Kommunikasjon med innvandrere handler ikke bare
om tolketjenester. Kommunikasjonsproblemer kan skyldes for eksempel
ulik sykdomsforståelse. Det er derfor behov for å tenke nytt og bredt
for å utvikle verktøy som kan bidra til bedre kommunikasjon. Ett
eksempel er Oslo universitetssykehus som i samarbeid med Høgskolen
i Oslo og Akershus har lagt til rette for at deres ansatte kan videreutdanne
seg til «kulturelle veiledere». Veiledernes rolle retter seg mot
andre ansatte.
Det vises i meldingen til at helse- og omsorgssektoren
i større grad enn i dag skal involvere pasientene og brukerne. Som
et ledd i dette ble en nasjonal helseportal, helsenorge.no, lansert
i 2011. Helsenorge.no skal tilby digitale tjenester for en enklere
hverdag for pasienter og brukere i møte med helse- og omsorgssektoren.
I 2013 skal portalen videreutvikles.
For å bygge opp kompetanse i flerkulturell forståelse
hos helsepersonell skal Helsedirektoratet videreutvikle sin informasjonsstrategi
slik at den i større grad enn i dag retter seg mot personer med
innvandrerbakgrunn. Nettstedet www.helsedir.no skal blant annet
inneholde informasjon om særskilte utfordringer blant innvandrere,
utbredte sykdommer og forebyggende tiltak.
For å møte behovene i en mangfoldig befolkning er
det nødvendig med nye grep. Regjeringen vil utarbeide en nasjonal
strategi om innvandreres helse for å møte behovene i helse- og omsorgssektoren
i 2013.
Forskning og kunnskapsutvikling om innvandreres
helse og bruk av helse- og omsorgstjenester er fragmentert.
Regjeringens folkehelsepolitikk retter seg mot hele
årsakskjeden bak helseutfordringene.
I Meld. St. 16 (2010–2011) Nasjonal helse- og omsorgsplan
2011–2015 varslet regjeringen utvikling av en nasjonal, tverrdepartemental
folkehelsestrategi. Regjeringen vil legge fram en melding til Stortinget
om folkehelse i 2013. Meldingen skal blant annet omtale innvandreres særskilte
utfordringer.
Folkehelseperspektivet er sentralt i Samhandlingsreformen.
Regjeringen vil fange opp utfordringer innvandrere står overfor
gjennom dialogprosesser som er et sentralt element i gjennomføringen
av reformen.
Ny lov om folkehelsearbeid (folkehelseloven) trådte
i kraft 1. januar 2012. For å ha et bedre utgangspunkt i arbeidet
for å utjevne sosiale helseforskjeller pålegges kommuner og fylkeskommuner
å skaffe seg oversikt over helsetilstanden i befolkningen og over
den sosiale fordelingen av faktorer, herunder levekårsfaktorer,
som påvirker helsen.
Flere undersøkelser har vist at mange innvandrere
med lav og middels inntekt er lite fysisk aktive. Dette øker sykdomsrisikoen.
Helsemyndighetene lanserte nye kostråd i 2011. Blant
dem som ikke baserer sitt kosthold på tradisjonell norsk kost, kan
det være mer utfordrende å innarbeide kostrådene. Det er i den forbindelse
satt i gang et arbeid for å tilpasse informasjon om rådene til ulike
grupper innvandrere.
Det vises i meldingen til at det forebyggende
helsearbeidet skal rette seg mot grupper i befolkningen med særlige
risiko- og helseproblemer. Enkelte innvandrergrupper benytter seg
i liten grad av tilbud om fysisk aktivitet og andre folkehelsetiltak.
I flere kommuner med en høy andel innvandrere har det derfor blitt
etablert lavterskeltilbud med veiledning og oppfølging i levevaner
rettet mot innvandrere generelt og kvinnelige innvandrere spesielt.
Som en del av samhandlingsreformen har mange kommuner
opprettet frisklivssentraler. Mange frisklivssentraler har egne
tiltak rettet mot innvandrere og arbeider aktivt for å rekruttere
innvandrere i tilbudene.
Regjeringen ser det som ønskelig at flere kommuner
etablerer frisklivssentraler for å fremme sunne levevaner. Det er
særlig viktig å legge vekt på å nå ut til innvandrere.
Helsestasjoner og skolehelsetjenesten er særlig viktige
aktører i det forebyggende arbeidet. Disse tjenestene skal være
lavterskeltilbud for barn og unge som bidrar med tidlig hjelp, blant annet
til barn og unge med psykiske problemer.
Regjeringen har som en del av områdesatsingene i
Groruddalen og Søndre Nordstrand prøvd ut flere folkehelsetiltak
som har gitt gode resultater. Se nærmere omtale i meldingen.
Et eksempel på et enkelt målrettet forebyggingstiltak
er ordningen med utdeling av gratis vitamin D-tilskudd til spedbarn
med innvandrerbakgrunn.
Endringer i befolkningssammensetningen gir nye
utfordringer i ulike deler av helse- og omsorgstjenestene. Det pekes
i meldingen på at det er en særlig utfordring å sikre at personer
med innvandrerbakgrunn får et like godt tilbud som den øvrige befolkningen
i alle deler av tjenestene.
Det pekes i meldingen på at enkelte grupper
innvandrere har dårligere psykisk helse enn den øvrige befolkningen.
Særlig blant flyktninger er det mange som sliter med senvirkninger
av krig, forfølgelse og flukt. I tillegg til de belastninger de
har vært utsatt for før de fikk opphold i Norge, kommer belastninger
knyttet til lange opphold på asylmottak og en vanskelig eksiltilværelse, for
eksempel problemer med å få jobb eller opplevelse av diskriminering.
Barn og unge med innvandrerbakgrunn ser ut til å
ha flere symptomer på angst og depresjon enn andre barn. Det er
imidlertid store variasjoner.
Enslige mindreårige asylsøkere og flyktninger har
dårligere psykisk helse enn barn som bor sammen med foreldrene sine.
Området psykiske helse ble styrket gjennom Opptrappingsplanen
for psykisk helse i perioden 1998–2008. Det gjelder det kommunale
tilbudet og tilbudet i spesialisthelsetjenesten, i tillegg til en
omfattende satsing på kompetansetiltak og kompetansestrukturer.
Likevel er det fortsatt store utfordringer på begge nivåer, spesielt
når det gjelder utbygging av lavterskeltilbud i kommunene og samarbeid
med andre sektorer. Det er et stort behov for kompetanse i tjenestene,
blant annet knyttet til vold og traumatisk stress.
Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk
stress utvikler og sprer kunnskap om vold og traumatisk stress,
herunder forskning knyttet til flyktninghelse og traumatiserte flyktninger.
For å øke kompetansen blant ansatte i asylmottak om psykiske vansker
og symptomer og voldsrisiko, er en undervisningspakke om innvandrerhelse under
utarbeiding. I tillegg har de fem regionale ressurssentrene om vold,
traumatisk stress og selvmordsforebygging (RVTS) asylsøkere og flyktninger
som to av flere målgrupper.
Det fremgår av meldingen at forskning tyder
på at personer med bakgrunn fra Asia og Afrika bruker mindre rusmidler
enn innvandrere fra Europa og personer uten innvandrerbakgrunn.
Ungdom med innvandrerbakgrunn bruker i hovedsak mindre rusmidler
enn annen ungdom og kan i noen tilfeller bidra til redusert alkoholforbruk
for andre. Det er imidlertid dokumentert noen endringer i dette
bildet.
En kunnskapsoversikt fra 2008 understreker at ungdom
med innvandrerbakgrunn er en uensartet gruppe med stor variasjon
i bruk av rusmidler, blant annet ut fra landbakgrunn. Det er dermed
viktig at tjenesteapparatet møter den enkelte og tilbyr likeverdige
tjenester uavhengig av bakgrunn.
Både i europeisk og norsk sammenheng er det eksempler
på at rusmiddelavhengige med innvandrerbakgrunn enten får hjelp
i familien eller at de sendes tilbake til opprinnelseslandet for
behandling. Kommunikasjonsproblemer, skepsis til hjelpeapparatet
og liten kunnskap om hvilke tilbud som finnes kan føre til at personer
med innvandrerbakgrunn ikke søker hjelp i samme grad som andre.
Helse- og omsorgsdepartementet la i 2012 fram Meld.
St. 30 (2011–2012) Se meg! En helhetlig rusmiddelpolitikk som blant
annet omtaler temaet innvandrere og bruk av rusmidler.
Tall fra Folkehelseinstituttet fra 2011 (MSIS-rapporteringen)
viser at flyktninger, asylsøkere og familieinnvandrere fra enkelte
land til sammen utgjorde om lag halvparten av alle nydiagnostiserte
med hiv (1 300–1 500 innvandrere). Utfordringer for innvandrere
med hiv er blant annet stigmatisering innad i miljøene og lavt kunnskapsnivå
om å leve med hiv.
Et viktig mål i den nasjonale hivstrategien
Aksept og mestring (2009–2014) er å sikre tidlig avdekking av hivdiagnose
og god oppfølging av særlig sårbare personer. Det er viktig å gjøre helsetjenesten
tilgjengelig for innvandrere og sikre god informasjon om hiv. Helse-
og omsorgsdepartementet vil fortsette finansiering av forebyggende
tiltak som fungerer.
Nesten 90 prosent av nydiagnostiserte tuberkulosetilfeller
i Norge kommer fra land med både høy forekomst av tuberkulose og
hiv. Det må derfor antas at en viss andel fra denne gruppen har
dobbelinfeksjon. Dobbelinfeksjon tuberkulose og hiv er inkludert
på listen over sykdommer som skal meldes til meldesystemet for smittsomme
sykdommer, med virkning fra 1. juli 2012 (MSIS- og tuberkuloseregisterforskriften).
Med denne overvåkningen vil helsemyndighetene få et bedre grunnlag
til å sette i verk tiltak og gi råd.
I Norge oppdages kun 25 prosent av tuberkulosediagnosene
gjennom tuberkuloseforskriftens rutineundersøkelser av innvandrere
ved ankomst til Norge. De viser at en høy andel personer er smittet
og har såkalt latent tuberkulose. Risikoen for at disse blir syke
er størst de første par årene etter smitte, men varer livet ut.
Kommunene har primæransvaret for gjennomføringen
av tuberkulosekontrollen, og skal blant annet ha et eget tuberkulosekontrollprogram som
del av smittevernplanen.
Det vises i meldingen til at tannhelsen blant
barn med innvandrerbakgrunn generelt sett ser ut til å være dårligere
enn blant andre barn i Norge. Det er lite kunnskap om ulikheter
mellom ulike grupper med slik bakgrunn. Det finnes ikke systematisk
registrering eller innhenting av data over tannhelsetilstanden i
den voksne befolkningen i Norge.
Etter lov om tannhelsetjenesten har fylkeskommunen
et ansvar for å fremme tannhelsen i befolkningen og gjennom tannhelsetjenesten
sørge for nødvendig forebyggelse og behandling.
Det er utarbeidet informasjonsmateriale til
bruk for foreldre, barn og unge med innvandrerbakgrunn. Det er gitt
økonomisk støtte til å utarbeide filmer og brosjyrer med kostholdsråd
og tannhelseinformasjon på mange språk. Noe materiell er basert
på billedspråk og symboler, tilpasset kommunikasjon med personer
som ikke kan norsk.
Alt tyder på at norske kommuner må forberede seg
på større etterspørsel etter omsorgstjenester fra innvandrere. Helse-
og omsorgstjenestene vil måtte tilrettelegges på en måte som sikrer
at disse får kvalitativt gode, individuelle, fleksible og helhetlige
løsninger.
En kartlegging i norske kommuner (Ingebretsen 2011)
viser at tre fjerdedeler av de 226 kommunene som besvarte undersøkelsen,
har en viss etterspørsel etter omsorgstjenester fra personer med
innvandrerbakgrunn, og at halvparten forventer en økning i årene
framover. Dette er spesielt tilfellet i de største og mest sentrale kommunene.
Av de ulike tjenestene er det hjemmesykepleie som
etterspørres oftest, deretter følger andre hjemmetjenester. Halvparten
av kommunene har en viss etterspørsel etter kortidsopphold og fire av
ti etter langtidsopphold i sykehjem.
En tredjedel av kommunene mener at tilbudet
er tilfredsstillende når det gjelder tilrettelegging for innvandrere,
og en tredjedel mener det er både òg. Blant den siste tredjedelen
av kommunene gir de fleste uttrykk for at spørsmålet er uaktuelt for
dem, men et fåtall (5 prosent av alle) gir uttrykk for at tilbudet
er utilfredsstillende.
Kommunene gir uttrykk for at utfordringene i omsorg
for brukere med innvandrerbakgrunn gjelder språk, kommunikasjon
og ulikheter i kultur, vaner og religiøs praksis. Noen nevner spesielt
utfordringer i møte med flyktninger med psykiske plager etter traumer.
Vurdering av funksjonsnivå eller sykdomsutvikling ved psykisk utviklingshemning
og demens kan representere en ekstra utfordring.
Regjeringen vil satse spesielt på å kvalifisere personer
med innvandrerbakgrunn i helsearbeiderfaget.
Regjeringen vil
bidra til likeverdige
helse- og omsorgstjenester, blant annet gjennom bedre tilrettelagt
informasjon
legge fram en melding til Stortinget om
folkehelse i 2013 som blant annet skal omtale innvandreres særskilte
utfordringer
legge fram en nasjonal strategi om innvandreres helse
i 2013
sette i gang en egen satsing for å kvalifisere
flere med innvandrerbakgrunn i helsearbeiderfaget
forbedre kunnskapsgrunnlaget om innvandreres helse
og deres bruk av helsetjenester
Komiteen støtter regjeringens
påpekning av at et likeverdig helsetilbud innebærer at alle må behandles
forskjellig ut fra den enkeltes behov. De fem største innvandrergruppene
i Norge i dag er fra Polen, Sverige, Pakistan, Somalia og Irak. Flesteparten
av innvandrerne kommer fra EØS-land og europeiske land utenfor EU.
44 prosent av alle innvandrerne kommer fra Asia, Afrika, Sør- og
Mellom-Amerika. Fire av ti innvandrere har bodd i Norge i fire år
eller mindre. Dette illustrerer etter komiteens mening
mange av de tilleggsutfordringene en står overfor når det gjelder
å gi et likeverdig helsetilbud til alle innbyggere.
Komiteen viser til helse- og
omsorgsministerens brev av 4. mars 2013 (vedlagt), der statsråden
etter forespørsel fra saksordfører (jf. vedlagte brev datert 21.
februar 2013) redegjør for viktige temaer i den varslede stortingsmeldingen
om folkehelse og den varslede nasjonale strategien for minoritetshelse,
som er relevante for Stortingets behandling av integreringsmeldingen.
Som det fremgår av statsrådens brev, vil folkehelsemeldingen bli
oversendt Stortinget 26. april 2013, om lag en måned etter Stortingets
behandling av Meld. St. 6 (2012–2013). Nasjonal strategi for minoritetshelse varsles
i løpet av våren 2013.
Komiteen har merket seg at statsråden
i brevet opplyser at tilgjengelig forskning og ulike rapporter har
påvist forskjeller i sykdomsbildet mellom innvandrere og den øvrige
befolkningen, og mellom ulike innvandrergrupper, og at en del særlige
helseutfordringer i enkelte grupper er knyttet til sosiale ulikheter
i helse. Komiteen viser i den forbindelse også til
St.meld. nr. 20 (2006–2007) Nasjonal strategi for å utjevne sosiale
helseforskjeller og Stortingets behandling av denne i Innst. S nr.
240 (2006–2007). Det henvises i den forbindelse til de ulike partienes merknader.
Komiteen ser det som meget positivt
at regjeringen legger fram en nasjonal strategi for de neste fire
årene, der innvandreres spesielle helseutfordringer og de barrierene
de kan møte i helsevesenet, både på systemnivå og individnivå, blir
grundig belyst, og at tiltak for å utjevne slike sosiale forskjeller
i helse blir prioritert. Komiteen viser til det overordnede
målet i Meld. St. 6 (2012–2013) om å forebygge et samfunn der sosiale
forskjeller følger etniske skillelinjer og ser den varslede nasjonale
strategien som et viktig bidrag til å nå dette målet.
Komiteen viser videre til at
folkehelsemeldingen ifølge statsrådens brev i særlig grad vil vektlegge
tiltak på tvers av sektorer, der forebyggingsaspektet står sentralt. Komiteen har
merket seg at flere av temaene i den kommende meldingen vil være
knyttet til integrering, herunder tilknytning til arbeidslivet,
brukermedvirkning, deltakelse og mulighetene til å tilegne seg informasjon.
Komiteen vil samtidig understreke
betydningen av å bygge ned barrierer mot at den enkelte kan nyttiggjøre
seg det helsetilbudet som finnes.
Komiteens flertall,
alle unntatt Fremskrittspartiet, bemerker at det ofte kan være avstand
mellom formelle og reelle rettigheter, avhengig av den enkeltes
kjennskap til og forutsetninger for å benytte seg av formelle rettigheter.
For eksempel vil ikke juridisk rett til helsehjelp alltid være ensbetydende
med reell tilgang til helse- og omsorgstjenester. Det finnes mange
ulike barrierer, eksempelvis økonomiske, organisatoriske og språklige,
som kan begrense den reelle tilgangen til tjenestene.
Samtidig viser flertallet til
at slike forhold kan påvirke kvaliteten på tjenestene, og dermed
også utfallet av behandlingen.
Flertallet viser til at kunnskap
om rettigheter og organisering av helse- og omsorgstjenestene er
en viktig forutsetning for å kunne nyttiggjøre seg de tilbudene
som finnes. Det betyr at ulike innvandrergrupper, herunder også
arbeidsinnvandrere fra EØS-området, lettere kan falle utenfor i
de offentlige helsetjenestene.
Flertallet understreker at god
kommunikasjon er grunnleggende for kvalitet og pasientsikkerhet.
Mangelfull kommunikasjon skyldes ofte manglende bruk av kvalifiserte
tolketjenester, samt mangel på oversatt informasjonsmateriale og
alternative kommunikasjonsmetoder. Dette må sees i lys av at innvandrere
i Norge kommer fra over 200 ulike land.
Videre kan grad av tillit til offentlige myndigheter
og tjenester være påvirket av erfaringer fra opprinnelsesland, og
både egne og andres negative erfaringer i det norske helsevesenet
kan bidra til å påvirke tilliten til helse- og omsorgstjenesten.
Flertallet viser videre til at
mangel på kunnskap hos helsepersonell om ulike innvandrergruppers
rettigheter, bruk av tolk, sykdomsbildet og migrasjonsårsaker kan
påvirke tilgangen og kvaliteten på helse- og omsorgstjenestene for
disse gruppene.
Flertallet viser til at universell
utforming er et grunnleggende prinsipp for utforming av helsetjenestene
og at mangel på god skilting, informasjon på flere språk og tjenester
nær der folk bor, samt begrensede åpningstider, kan utgjøre en barriere.
Flertallet viser videre til at
enkelte grupper av økonomiske årsaker ikke benytter helsetjenestene
de har behov for, samt at noen innvandrergrupper er mer utsatt for
vedvarende økonomisk fattigdom enn befolkningen for øvrig.
Komiteen viser også
til at noen grupper innvandrere bruker legevakt i større utstrekning enn
etniske nordmenn. Fastlegen benyttes også i noe større grad av innvandrergrupper
med lang botid i Norge enn befolkningen generelt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til prioriteringsforskriften
(forskrift om endring av forskrift 1. desember 2000 nr. 1208 om
prioritering av helsetjenester, rett til nødvendig helsehjelp fra
spesialisthelsetjenesten, rett til behandling i utlandet og om klagenemnd
fastsatt av Helse- og omsorgsdepartementet 30. juni 2011), der ulik
oppholdsstatus gir ulik tilgang til helse- og omsorgstjenester.
Dermed kan det lett oppstå usikkerhet rundt helserettighetene til
innvandrere med forskjellig oppholdsstatus i landet, særlig for
personer med ulovlig opphold. Flertallet viser til
erfaringene fra blant annet «Helsesenter for papirløse migranter»
i regi av Røde Kors og Kirkens Bymisjon i Oslo, om at det er lavt
kunnskapsnivå om omfanget av helserettigheter for denne pasientgruppen,
både blant helsepersonell og i pasientgruppen selv.
Flertallet viser til integreringsmeldingen
som med bakgrunn i en rekke undersøkelser og utredninger som har
påvist tydelige sosiale forskjeller i helse, herunder helseforskjeller
mellom innvandrere og befolkningen for øvrig, samt store variasjoner
i helseutfordringene blant innvandrere, både etter kjønn og landbakgrunn,
understreker at kunnskap om innvandreres helse er nødvendig for
å gi et likeverdig helsetilbud til hele befolkningen, og at kompetanse
må bygges opp i de faglige miljøene og i innvandrerbefolkningen
selv.
Flertallet viser til at regjeringen
i flere dokumenter til Stortinget (herunder St.meld. nr. 20 (2006–2007)
og Meld. St. 6 (2012–2013)) har påvist at forskning om innvandrerhelse
er fragmentert. Kunnskapen om ulike innvandrergruppers helse og
bruk av helsetjenester er basert på mange små studier og fremstår
som mangelfull. Dette gjelder både hvilke grupper som er studert, og
hvilke temaer som er belyst. Det er mangel på kunnskap om sykdomsbildet
blant de ulike innvandrergruppene som er bosatt eller oppholder seg
midlertidig i Norge. Det er videre begrenset kunnskap om bruk, tilgjengelighet
og kvalitet på eksisterende helse- og omsorgstjenester. Det er flere
grunner til denne mangelfulle kunnskapssituasjonen. De fleste skjemaer
brukt i spørreundersøkelser er ikke tilpasset innvandrerbefolkningen,
hverken medisinsk eller språklig. Når det gjelder faktaopplysninger og
utfordringer på feltet, viser komiteen til Helsedirektoratet og
dets rådgivende utvalg – Forum for sosial- og helsetjenester ved
migrasjon (Sohemi) og Nasjonalt kompetansesenter for migrasjon (NAKMI).
Komiteen viser til
betydningen av god pasientinformasjon og god kommunikasjon mellom pasient
og behandlere. Det er bekymringsfullt når flere tjenesteytere i
offentlig sektor, herunder deler av helsevesenet, ikke bruker kvalifiserte tolker.
I noen tilfeller brukes også barn som tolk. Komiteen viser
til sine budsjettmerknader for 2013 (Innst.16 S (2012–2013), side
66), der det heter:
«Komiteen har merket seg at IMDis kartlegginger viser
et stort underforbruk av tolk i offentlig sektor, at flere etater
mangler rutiner for å kontrollere tolkenes kvalifikasjoner og at
slektninger og barn relativt ofte blir brukt som tolk. Komiteen
støtter regjeringens tiltak for å skaffe flere tolker og finner
grunn til å gjenta at barn ikke skal brukes som tolk i offentlig
sektor.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til generelle merknader fra Fagforbundet som støtter at det
i meldingen understrekes at integrering er en gjensidig prosess.
De viser spesielt til underforbruket av tolk. De organiserer tolker
og understreker at en styrking av tolkenes arbeidsforhold og rettigheter
er nødvendig for å få til en tilfredsstillende tolketjeneste.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener det er viktig
at gode eksempler på hvordan bruk av tolk kan organiseres på en
tilfredsstillende måte, blir formidlet til andre tjenesteytere. Dette
flertallet vil i den forbindelse nevne Drammen sykehus som
et eksempel til etterfølgelse på hvordan man kan innføre gode rutiner
for bruk av tolk, som virker arbeidsbesparende for tjenesteyter
og som gir en god og forsvarlig tjeneste til pasientene.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,viser
til meldingen der regjeringen viser til eksempler på sykdommer med
høyere forekomst blant enkelte innvandrergrupper enn i den øvrige
befolkningen. Diabetes er ett slikt eksempel. Flertallet viser
i den forbindelse til Diabetesforbundets satsing på informasjon
til ulike innvandrergrupper, tilpasset deres behov når det gjelder
både tid, sted, formidlere og språk. Det er viktig at det offentlige
inngår forpliktende samarbeid med frivillige pasientorganisasjoner
som har tilrettelagt informasjon til ulike målgrupper, og sørger for
kontinuitet i dette arbeidet. Flertallet mener det
også bør innledes tilsvarende samarbeid med andre pasientorganisasjoner.
Et nærliggende eksempel er Kreftforeningen. En igangsatt norsk studie
viser for eksempel at innvandrerkvinner med brystkreft langt oftere enn
etnisk norske kvinner har fremskredet brystkreft når diagnosen stilles.
Hos somaliske kvinner er dødeligheten på hele 50 prosent (Dagens medisin
05/2012, gjengitt på http://www.dagensmedisin.no/nyheter/mer-avansert-brystkreft-hos-innvandrere/).
Flertallet viser i den forbindelse
til høringsinnspill fra Diabetesforbundet, som er fornøyd med at
helse blir inkludert i integreringspolitikken, men savner mer fokus
på ikke-smittsomme sykdommer, som diabetes, hjerte- og karsykdommer,
kols og kreft. De viser til at av mer enn 60 lærings- og mestringssentra
er det under 10 prosent som har tilbud til innvandrere. De mener
at myndighetene i den kommende strategien for innvandrerhelse og
den nye folkehelsemeldingen må legge til rette for samarbeid mellom
frivillige organisasjoner, innvandrerorganisasjoner og offentlige
tjenester. Flertallet viser til at denne organisasjonen
er en tradisjonell norsk brukerorganisasjon som jobber for å nå
ut til innvandrerbefolkningen og støtter de synspunktene Diabetesforbundet
gir uttrykk for.
Flertallet viser til at et annet
eksempel er den svært høye utbredelse av vitamin D-mangel blant
gravide og fødende kvinner med pakistansk bakgrunn, og blant friske
voksne menn og kvinner fra Pakistan og Sri Lanka (se f.eks. http://mighealth.net/no
- Vitamin D-mangel av Ph. D. Kristin Holvik). Det er et enkelt,
men viktig folkehelsetiltak å sørge for god informasjon om hvorfor
innvandrere trenger D-vitamintilskudd, og hvordan de selv kan forebygge
slik vitaminmangel. Flertallet viser i den forbindelse
til den varslede stortingsmeldingen om folkehelse, som kommer i
2013, og til regjeringens satsing for å kvalifisere flere innvandrere
til helsearbeiderfaget.
Flertallet viser til integreringsmeldingen,
som viser til forskjeller i helse på en rekke andre områder. Ikke
alle har negative fortegn. Innvandrere og flyktningebefolkningen
har også kulturelt betingede helsefordeler. Som eksempel på en positiv
forskjell nevnes alkohol- og rusmisbruk, der enkelte innvandrergrupper
har betydelig lavere forbruk enn det som er vanlig i majoritetsbefolkningen.
Mange har et sunnere kosthold (mye frukt og grønnsaker), færre bruker
tobakk eller rusmidler for øvrig, noe som igjen beskytter mot mange
sykdommer med høy dødelighet. Dette er positivt sett fra et folkehelseperspektiv
(se f.eks. www.fhi.no – Folkehelseinstituttet: Helseprofil innvandrere: Store
helseforskjeller, des. 2008, oppdatert febr. 2013).
Komiteen viser for
øvrig til statsrådens brev, som viser til at kunnskapen om innvandrere
og helse er fragmentert, og at det er nødvendig med både en sammenstilling
og et supplement til eksisterende rapporter og forskningsmateriale. Komiteen imøteser
derfor den kommende stortingsmeldingen om folkehelse og den nasjonale
strategien for bedre innvandrerhelse og antar at de tiltakene statsråden
refererer til i sitt brev, blant annet vil omfatte temaer som for
eksempel:
A. At innvandrergrupper
med rusmiddelproblemer er lite undersøkt i Norge, herunder situasjoner
for asylsøkere som er en særlig utsatt gruppe. Ventetiden på et
asylmottak og hva det innebærer, kan for mange mennesker være en risikofaktor
for negativ psykososial utvikling, herunder rusmiddelbruk. Personer
med endelig avslag på asylsøknaden er hyppig representert blant
dem som benytter rusmidler, og utvikling av rusmiddelmisbruk er
knyttet til lengden på oppholdet (se f.eks. Freng og Lund, 2012
i «Freeland» – ventefasen, rus og livsinnhold, om rusmiddelmisbruk
på asylmottak). Undersøkelser i Kunnskaps- og kompetansebanken til
Kompetansesenter Rus– Oslo viser også at når man sammenligner brukere
med innvandrerbakgrunn og brukere med etnisk norsk bakgrunn, så
vises langt flere likheter enn forskjeller. Rusmiddelbrukere med
innvandrerbakgrunn er en heterogen gruppe med ulikt behov for hjelp.
Tygging av khat er i noen miljøer utbredt, og kan føre til store
sosiale og helsemessige konsekvenser for enkeltpersoner og deres
familier.
B. At undersøkelser viser at innvandrerbarn
har større forekomst av karies enn norske barn. SMÅTANN-studien
fra Oslo i perioden 2002 – 2004 viste at kariesforekomsten var betydelig høyere
hos barn med opprinnelsesland utenfor EU/EØS, sammenliknet med dem,
med bakgrunn fra EU/EØS-området. Når det gjelder voksne innvandrere
er det store mangler i kunnskapsgrunnlaget om forekomst av tannsykdommer
og bruk av tannhelsetjenesten. Tannhelsetjenester for voksne kan
dessuten medføre svært høye egenandeler.
C. At enkelte grupper av innvandrere, særlig
flyktninger, har dårligere psykisk helse enn befolkningen for øvrig.
Psykisk helse har nær sammenheng med levekår, integrering og inkludering.
Ensomhet, arbeidsledighet, lav inntekt, mangel på sosial støtte
og opplevelse av manglende kontroll over egen livssituasjon øker
risikoen for utvikling av psykiske problemer. Forekomsten av psykisk
sykdom er særlig høy blant flyktninger og asylsøkere som har opplevd krig,
tortur og andre traumatiske hendelser. Enkelte grupper av innvandrere,
særskilt flyktninger, har dårligere psykisk helse enn befolkningen
forøvrig, samtidig som de til dels mangler et tilrettelagt og tilgjengelig
behandlingstilbud (Blom, 2010; FAFO, 1995, 2000). Psykisk helse
har nær sammenheng med levekår, integrering og inkludering. Ensomhet,
arbeidsledighet, lav inntekt, mangel på sosial støtte og opplevelse
av manglende kontroll over egen livssituasjon øker risikoen for
utvikling av psykiske problemer. Psykiske lidelser arter seg forskjellig
innad i og mellom befolkningsgrupper. Forekomsten av psykisk sykdom
er særlig høy blant flyktninger og asylsøkere som har opplevd krig,
tortur og andre traumatiske hendelser. Ventetiden på et asylmottak
med alt det innebærer kan påvirke den psykiske helsetilstanden i
negativ retning (NOU, 2011:10 – Bergeutvalget).
D. At det ser ut til at barn av innvandrere
har høyere forekomst av psykiske plager enn etnisk norske barn.
Det er ikke rapportert mer atferdsproblemer i disse aldersgruppene
enn hos deres etnisk norske jevnaldrende (Hjern & al., 2004:
Social Exclusion and Mental Health, http://bjp.rcpsych.org ). Diskriminering
kan øke risikoen for psykiske plager både blant ungdom og blant
barn helt ned til 10–12-årsalderen. Personer utsatt for tortur,
krigstraumer, enslige mindreårige asylsøkere og ofre for menneskehandel er
sårbare med tanke på utvikling av alvorlige psykiske lidelser og
tilgang til helse- og omsorgstjenester.
E. At det blant innvandrere er påvist høyere forekomst
av kroniske infeksjonssykdommer, tuberkulose, hiv og hepatitt B.
Hiv-infeksjon forekommer hyppigere blant personer fra Afrika og
Sørøst-Asia enn i majoritetsbefolkningen. De fleste er smittet i
sitt hjemland, men mange har først fått diagnosene i Norge. Utfordringene
er å sikre at denne gruppen møtes tidlig, med godt tilpassede forebyggende
smitteverntiltak, samt nødvendig medisinsk oppfølging. Forekomsten av
smittsomme sykdommer i deler av innvandrerbefolkningen gjenspeiler
forekomsten av disse sykdommene i deres opprinnelsesland (Folkehelseinstituttet,
2010).
F. At enkelte grupper av innvandrerkvinner
har økt forekomst av uønskede svangerskap og aborter. Kvinner med
opprinnelse utenfor Vest-Europa, Nord-Amerika og Australia hadde
økt risiko for dødfødsel og svikt i fødselsomsorgen. Manglende kunnskap
om komplikasjoner under svangerskapet, svangerskapsdiabetes og manglende
kunnskap om helsetjenesten er hovedutfordringer for denne gruppen.
Veiledningstilbud og svangerskapsomsorg tar ikke høyde for innvandrerkvinners
særskilte behov (Skålid, 2012: Innvandrerkvinners fødsel, www.forskning.no).
G. At innvandrere har høyere risiko for
å bli utsatt for trafikkulykker enn etnisk norske sjåfører (TØI-rapport
988/2008, http://mighealth.net ). Det er nær tre dobling av forekomst
av ulykker på jobben blant innvandrere (Arbeidsmiljøet blant innvandrere,
Stami 2009).
Komiteen påpeker at det i integreringsmeldingen
vises til eksempler på gode, forebyggende helsetiltak, for eksempel
som ledd i områdesatsingen i Groruddalen. Komiteen understreker
viktigheten av å formidle kunnskap om slike tiltak videre til andre
kommuner. Komiteen viser også til viktigheten av
å ha et innvandrerperspektiv på de kartleggingene av helse som skjer
i kommunene under samhandlingsreformen, og at slik kartlegging skjer
på en systematisk måte over hele landet.
Komiteen mener det er en viktig
oppgave å systematisere den kunnskapen som finnes som utgangspunkt
for målrettede tiltak, og viser i den forbindelse til regjeringens
nær forestående nasjonale strategi om innvandreres helse (mars 2013)
og stortingsmelding om folkehelse, som kommer våren 2013.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,viser
videre til de ekstra satsingene i budsjettet for 2013, med økte
bevilgninger til Nasjonalt kompetansesenter for minoritetshelse,
til utvikling og tilrettelegging av nettportal for innvandrere – Helsenorge.no
– som informerer om sykdomsforebyggende tiltak, behandlingsmuligheter
og tjenester, samt opplæring av innvandrere til helsearbeiderfaget.
Videre har komiteen merket
seg at det i de årlige oppdragsdokumentene til de regionale helseforetakene
presiseres at det skal legges vekt på likeverdige helsetjenester
og arbeid for å redusere sosiale helseforskjeller i aktuelle befolkningsgrupper,
herunder innvandrergrupper, og at det er utarbeidet ulike veiledere
på området.
Komiteen viser også til at Helse-
og omsorgsdepartementet samarbeider med Justis- og beredskapsdepartementet
om å avdekke sykdom hos asylsøkere i mottak og om en særskilt kartlegging
av hørselstap blant innvandrerbarn med ikke-vestlig bakgrunn.
Når det gjelder omsorgstjenester,
viser komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra
Fremskrittspartiet, til at det foreløpig er lavere etterspørsel
etter omsorgstjenester blant innvandrere enn blant befolkningen
for øvrig, men understreker viktigheten av at kommunene, særlig
de største og mest sentrale, er forberedt på den økningen regjeringen
forventer vil komme, og at man planlegger for de ekstra utfordringene man
forventer når det gjelder språk, ulikheter i kultur, ettervirkninger
etter traumer, psykisk utviklingshemning og demens. Flertallet støtter regjeringens
planer om å satse spesielt på å kvalifisere personer med innvandrerbakgrunn
til helsearbeidere, og legger vekt på at KS i høringen uttrykte
støtte til dette forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre presiserer at det er viktig ikke å bare se på generelle
befolkningsrettede helsepolitiske virkemidler, men også rette innsatsen
spesifikt mot ulike risikogrupper med større forekomst av helseproblemer,
og se på tilrettelagt oppfølging av disse, samt virkemidler for
å lette muligheten for å leve med helseproblemer. Disse medlemmer mener
det må etableres systemer som gjør at når helsepersonell oppdager
kjønnslemlestelse, blir dette en politisak, i tillegg til å meldes
til barnevernet.
Komiteen viser for
øvrig til omtale av dette i kapittel 5 i denne innstillingen og
til regjeringens nye handlingsplan mot tvangsekteskap, kjønnslemlestelse
og alvorlige begrensninger av unges frihet 2013–2016, som ble fremlagt 27. februar
2013.