Tilskuddsordningen for tros- og livssynssamfunn utenfor
Den norske kirke (Dnk) har hjemmel i lov, jf. lov 13. juni 1969
nr. 25 om trudomssamfunn og ymist anna og lov 12. juni 1981 nr.
64 om tilskott til livssynssamfunn. Statlige overføringer til Dnk,
samt medlemstallet i Dnk, danner grunnlaget for beregning av tilskuddssats
per medlem i tros- og livssynssamfunn. Som følge av at en bevilgning
til Dnk på Fornyings, administrasjons-, og kirkedepartementets budsjett
foreslås økt, foreslås det også å øke tilskuddet til tros- og livssynssamfunn
utenfor Dnk.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 310
Tros- og livssynssamfunn m.m., post 70 Tilskudd til tros- og livssynssamfunn
økes med 1,7 mill. kroner. Det vises også til omtale under kap.
1590 post 71.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag, og viser til flertallsmerknad under kap.
1590 post 71.
Kulturdepartementet vil i samarbeid med Nærings-
og handelsdepartementet og Kommunal- og regionaldepartementet legge
fram en kulturnæringsplan våren 2013. Planen vektlegger satsing
på innovasjon og entreprenørskap gjennom samarbeid og nettverk,
eksport av kulturtjenester, internasjonalisering og økt kunnskap
om kulturnæringene. Bevilgningen under kap. 314 Kultur og samfunn,
post 71 Kultur og næringsprosjekter skal i sin helhet gå til å følge
opp tiltak i kulturnæringsplanen. Utgifter til enkelte tiltak er
imidlertid av en slik art at de ikke kan dekkes over en tilskuddspost.
Dette gjelder lønnsutgifter, utvalgsgodtgjøring, utgifter til utredning
m.m. på til sammen 2,2 mill. kroner. Utgiftene foreslås bevilget
på en ny post 21 Spesielle driftsutgifter.
Det foreslås en bevilgning på 2,2 mill. kroner
på en ny post under kap. 314 Kultur og samfunn, 21 Spesielle driftsutgifter.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det vises til omtale under kap. 314 Kultur og samfunn,
post 21 (Ny) Spesielle driftsutgifter.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 314
Kultur og samfunn, post 71 Kultur og næringsprosjekter reduseres
med 2,2 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det er ønskelig å øke deltagelsen i frivillighetsarbeid
blant enkelte grupper i samfunnet, bl.a. eldre. For å legge til
rette for økt deltagelse er det behov for å øke bevilgningen under
kap. 314 Kultur og samfunn, post 79 Til disposisjon med 1 mill.
kroner. Kulturdepartementet vil tildele midlene etter søknad. Frivillige
organisasjoner og frivilligsentraler vil være aktuelle søkere.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 314
Kultur og samfunn, post 79 Til disposisjon økes med 1,0 mill. kroner.
Det vises til forslag om inndekking for utgiftsøkningen
under kap. 324 Scenekunstformål, post 70 Nasjonale institusjoner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre anser de frivillige
organisasjonene som en viktig kraft i organiseringen av samfunnet
som helhet. Disse medlemmer legger stor vekt på den
demokratiske kraft de frivillige organisasjonene bærer i seg, og
dermed betydningen av de frivillige organisasjonenes integritet. Disse
medlemmer vil derfor understreke betydningen av å finne
frem til nøytrale virkemidler i arbeidet for å styrke de frivillige
organisasjonenes generelle stilling. Disse medlemmer mener
statens inntekter fra herreløs arv bør tilfalle frivilligheten. Disse medlemmer viser
til lovendringsforslag i Innst. 475 L (2012–2013).
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 2 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
315 | | Frivillighetsformål | |
| 86 | (Ny) Herreløs arv tilfaller ideelle
organisasjoner, bevilges med | 2 000 000» |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at nordmenns deltakelse i idrett og frivillighet
ligger på verdenstoppen. Idretten sprer glede og entusiasme både
gjennom toppsporten og som breddebevegelse, og er også en viktig
samfunnsaktør som integreringsarena og for folkehelsen. Regjeringen
har i idrettsmeldingen foreslått at idrettens andel av tippenøkkelen
skal økes med 18,5 pst. til 64 pst., i statsbudsjettet for 2013
tidfestes løftet til 2015. Idretten har med dette forventet en tredel
av opptrappingen, til 6,2 pst., i 2013, men regjeringen vedtok i
statsbudsjettet å øke idrettens tippenøkkelandel med bare 2,4 pst.
i år. Disse medlemmer er opptatt av å gi idretten
forutsigbare rammevilkår og vil sikre idrettens viktige arbeid for
idrettsglede, kultur, folkehelse og integrering.
Komiteens medlemmer fra Høyre viderefører
derfor også i revidert nasjonalbudsjett disse medlemmers forslag
til økning i idrettens tippenøkkelandel fra statsbudsjettet 2013.
Kulturlivet taper ikke på Høyres forslag, det kompenseres fullt
ut i budsjettet.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 60 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
320 | | Allmenne kulturformål | |
| 70 | (Ny) Kompensasjon for bortfall av spillemidler, bevilges
med | 60 000 000» |
Rammen for tilskuddsordningen «Tilskudd til kjøp
av musikkinstrumenter for skolekorps» er økt med 0,5 mill. kroner
i 2013, sammenlignet med 2012. Tilskuddsordningen gjelder kjøp av
instrumenter til barne- og ungdomsorkestrene. Det er ønskelig å
øke rammen for tilskuddsordningen med ytterligere 0,8 mill. kroner.
Økningen øremerkes innkjøp av musikkinstrumenter til skolekorps.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 320
Allmenne kulturformål, post 74 Tilskudd til tiltak under Norsk kulturråd
økes med 0,8 mill. kroner.
Det vises til forslag om inndekking for utgiftsøkningen
under kap. 324 Scenekunstformål, post 70 Nasjonale institusjoner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen under kap. 320 Allmenne kulturformål,
post 79 Til disposisjon skal dekke uforutsette behov som oppstår
i budsjettåret samt enkelttiltak og prosjekter som i sin karakter
ikke hører hjemme under øvrige tilskuddsposter. Det foreslås å øke
bevilgningen til slike tiltak med 0,3 mill. kroner.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 320
Allmenne kulturformål, post 79 Til disposisjon økes med 0,3 mill.
kroner.
Det vises til forslag om inndekking for utgiftsøkningen
under kap. 324 Scenekunstformål, post 70 Nasjonale institusjoner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Nasjonalgalleriet er en viktig monumentalbygning med stor
symbolverdi, som mange mennesker har et nært forhold til. Bygningen
fra 1882 har vært vårt fremste utstillingssted for norsk kunst gjennom
tidene. Disse medlemmer vil videre peke på at Nasjonalgalleriet
er et kulturminne i ordets mest fyldige betydning. Bygningen er
et av landets fremste arkitektoniske monumenter, og en stående og
synlig fortelling om nasjonsbyggingen og kunstens betydning. Disse
medlemmer mener at å tømme denne bygningen for sitt innhold
er kulturminnevandalisme, bygning og samling er ett.
Disse medlemmer peker på at Nasjonalgalleriet
er en viktig del av landets historie. Det finnes ingen nasjonalgalleri
i hele Europa som har forlatt en tilsvarende bygning for å flytte
inn i et nybygg. Det har vært satset på utvikling og tilrettelegging
i de historisk viktige bygningene. Også i Norge bør en erkjenne
behovet for å føre denne delen av historien med inn i fremtiden,
og ta ansvaret for at dette kan skje.
Disse medlemmer mener også at
bygningen er et sentralt arkitekturmonument innen nyrenessansen
i Norge, i tillegg til å være et sentralt norsk museumsbygg knyttet
til forskning og formidling av billedkunst. Disse medlemmer er
glade for å se at Riksantikvaren varslet at de har fredet Nasjonalgalleriet
– bygningens eksteriør og interiør. Bygningen, som sto ferdig i
Universitetsgaten i Oslo i 1882, er tegnet av arkitektene Heinrich
Ernst Schirmer og Adolf Schirmer. Far og sønn Schirmer tegnet bygningen
i tidsrommet 1879–1881. Disse medlemmer viser også
til at Nasjonalgalleriet er Riksantikvarens første fredning i jubileumsåret
2012, da direktoratet fyller 100 år, og at formålet med å bevare Nasjonalgalleriet
er både kulturhistorisk og arkitekturhistorisk begrunnet.
Disse medlemmer viser til at
Nasjonalgalleriet ifølge Riksantikvaren er en viktig monumentalbygning
med stor symbolverdi, som mange mennesker har et nært forhold til.
Bygningen har vært Norges fremste utstillingssted for norsk kunst
gjennom tidene. Disse medlemmer vil videre understreke
at Nasjonalgalleriet springer ut av de nasjonale strømningene på
1800-tallet og har vært sentral i utviklingen av norsk kunst og
kultur. Fredningen er en flott start på Riksantikvarens jubileumsår
og et godt utgangspunkt for videre forvaltning av Nasjonalgalleriet,
sier miljøvernministeren i en pressemelding.
Disse medlemmer viser til at
Nasjonalgalleriet rommer landets største offentlige samling av malerier,
tegninger og skulpturer, og en spesielt god samling av norsk nasjonalromantisk
malerkunst og Edvard Munchs bilder. Bare 6–7 pst. av kunsten er utstilt
for offentligheten.
Disse medlemmer viser også til
at fredningen ifølge Riksantikvaren skal legge særlig til rette for
videre utstillingsformål i bygningen.
Disse medlemmer viser for øvrig
til egne merknader og forslag under kap. 2445 post 31.
Bevilgningen under kap. 323 Musikkformål, post 55
Norsk kulturråd – ettårig prosjekttilskudd gjelder ulike tilskuddsordninger
til musikk under Norsk kulturråd. Det er ønskelig å øke bevilgningen
til vokalfeltet under musikerordningen med 0,8 mill. kroner.
Det foreslås at bevilgningen under kap. 323
Musikkformål, post 55 Norsk kulturråd – ettårig prosjekttilskudd
økes med 0,8 mill. kroner.
Det vises til forslag om inndekking for utgiftsøkningen
under kap. 324 Scenekunstformål, post 70 Nasjonale institusjoner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til øremerkingen av 0,750 mill. kroner til vokalfeltet over
musikerordningen i Kulturrådet. Bevilgningen under kap. 323, post
55Norsk kulturråd – ettårig prosjekttilskudd, kan nyttes under post 56. Pengene skal
tildeles både semiprofesjonelle og profesjonelle vokalensembler etter
søknad. Kulturrådet skal tildele til begge nivåer, ut ifra et kunst-
og kvalitetsfaglig skjønn. Flertallet vil understreke
Kulturrådets ansvar for både profesjonelle og semiprofesjonelle
vokalensembler. Dette understrekes nå ytterligere ved at man nå
innlemmer både semiprofesjonelle og profesjonelle vokalensembler
i musikerordningen.
Flertallet viser til at musikerordningen
har som formål å stimulere til økt turnévirksomhet og konsertproduksjon,
og styrke rammevilkårene for musikere innen alle sjangre.
Flertallet viser til den kraftige
økningen til vokalfeltet på 3,7 mill. kroner i budsjettet for 2013, der
det blant annet ble bevilget 1 mill. kroner til utvalgte kor, 1
mill. kroner til økning av ensemblestøtten, 1 mill. kroner til styrking
aktivitetsmidler til kor og 0,2 mill. kroner til prøveprosjekt for
å fremme dirigentutvikling. Med denne øremerkede ordningene gjennom
musikerordningen, fortsetter regjeringen å øke bevilgningene til
vokalfeltet.
Innenfor bevilgningen på kap. 324 Scenekunstformål,
post 70 Nasjonale institusjoner er det avsatt 5 mill. kroner i 2013
til «senere fordeling», jf. Prop. 1 S (2012–2013) for Kulturdepartementet,
side 106. Kulturdepartementet foreslår at bevilgningen disponeres
slik:
Det er behov for betydelig oppgradering av Nationaltheatrets
hovedbygning. Innenfor tilskuddet til Nationaltheatret i 2013 er
det satt av 1,5 mill. kroner til å gjennomføre en konseptvalgutredning.
Kostnadene til dette arbeidet viser seg nå å bli høyere enn tidligere
lagt til grunn. Det er derfor behov for å nytte ytterligere 1 mill.
kroner av bevilgningen under kap. 324 post 70 til å øke tilskuddet
til Nationaltheatret. Denne disponeringen medfører ikke en endring
av samlet bevilgning på posten.
Det vises til forslag om bevilgningsøkninger
under kap. 314 post 79, kap. 320 postene 74 og 79, kap. 323 post
55 og kap. 326 post 77. Det foreslås at utgiftsøkningene på disse
postene på til sammen 4 mill. kroner dekkes gjennom tilsvarende
reduksjon av bevilgningen på kap. 324 Scenekunstformål, post 70 Nasjonale
institusjoner.
Samlet foreslås det at bevilgningen under kap. 324
Scenekunstformål, post 70 Nasjonale institusjoner reduseres med
4 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
vedlikeholdsutfordringene ved mange av våre kulturbygg, og vil i
denne forbindelse spesielt peke på situasjonen ved Den Nationale
Scene (DNS) i Bergen. Dette medlem mener det haster
med å komme i gang med de mest prekære vedlikeholdsoppgavene ved
Den Nationale Scene, og foreslår å bevilge 5 mill. kroner til dette
formål.
Dette medlem foreslår dermed
å øke posten med samlet 5 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag
til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 1 mill. kroner i
forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
324 | | Scenekunstformål | |
| 70 | Nasjonale institusjoner, forhøyes med | 1 000 000 |
| | fra kr 997 270 000 til kr 998 270 000» | |
Bevilgningen under kap. 326 Språk-, litteratur-, og
bibliotekformål, post 77 Prosjekt- og utviklingstiltak gjelder ulike
prosjekt- og utviklingstiltak på bibliotekfeltet. Det er ønskelig
å øke bevilgningen til Nasjonalbibliotekets leselyststrategi, som
er en del av Leseløftet 2010–2014. Målgruppen for strategien er
barn og unge. Det foreslås å øke bevilgningen på posten med 1,2
mill. kroner til oppfølging av leselyststrategien.
Det vises til forslag om inndekking for utgiftsøkningen
under kap. 324 Scenekunstformål, post 70 Nasjonale institusjoner.
Det foreslås å øke bevilgningen på posten med 2,1
mill. kroner til utvikling av litteraturformidling i bibliotekene.
Det vises til forslag om inndekking gjennom
tilsvarende utgiftsreduksjon under kap. 326, post 78 Ymse faste
tiltak.
Samlet foreslås det å øke bevilgningen under kap.
326 post 77 med 3,3 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det vises til omtale under kap. 326 Språk-,
litteratur-, og bibliotekformål, post 77 Prosjekt- og utviklingstiltak.
Under bevilgningen på kap. 326 Språk-, litteratur-, og bibliotekformål,
post 78 Ymse faste tiltak er det i 2013 avsatt 2,1 mill. kroner
til inkluderingstiltak på bibliotek- og litteraturfeltet til senere fordeling,
jf. Prop. 1 S (2012–2013) for Kulturdepartementet, vedlegg 2, side
209. Det foreslås at avsetningen benyttes til utvikling av litteraturformidling
i bibliotekene i regi av Nasjonalbiblioteket. Utgifter til slike
tiltak bevilges under kap. 326 post 77. På bakgrunn av ovennevnte
foreslås det at bevilgningen under kap. 326 Språk-, litteratur-
og bibliotekformål, post 78 Ymse faste tiltak reduseres med 2,1
mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Venstre mener det
er av stor betydning å ha et velfungerende bibliotektilbud. Bibliotekene
er en viktig kilde for leseglede for både barn, ungdom og voksne.
Bibliotekene har også en nøkkelrolle i både å formidle litteratur
og annen kunst og samtidig være et opplevelsessenter og samlingspunkt
for kunnskap og informasjon.
Dette medlem viser til at en
av hovedinnvendingene Venstre hadde mot den gjeldende bibliotekmeldingen
da den ble behandlet, jf. St.meld. nr. 23 (2008–2009) og Innst.
S. nr. 320 (2008–2009), var at den var for lite forpliktende. Bibliotekforeningen presenterte
i denne forbindelse fire konkrete krav til økning i bevilgningene,
men ingen av disse har så langt blitt innfridd av regjeringen eller
Stortingets flertall i forbindelse med budsjettbehandlingene.
Dette medlem viser til at Venstre
også i behandlingen av St.meld. nr. 10 (2011–2012) var opptatt av
å styrke bibliotekene, som kulturens viktigste arena for inkludering
og deltakelse.
På denne bakgrunn foreslår dette medlem å bevilge
15 mill. kroner til ulike tiltak på bibliotekfeltet. Summen skal
blant annet benyttes til å styrke flerkulturelle bibliotek, igangsette
et investeringsprogram for biblioteklokaler, forprosjektering av modellbibliotek
og samarbeidsløsninger, samt bidra til kompetanseutvikling for ansatte.
Dette medlem foreslår dermed
å øke posten med samlet 15 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag
til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 12 934 mill. kroner
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
326 | | Språk-, litteratur- og bibliotekformål | |
| 78 | Ymse faste tiltak, forhøyes med | 12 934 000 |
| | fra kr 58 555 000 til kr 71 489 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser til
ambisjonene om verdensarvstatus for skipshaugene i Vestfold. Dette
vil være et viktig bidrag for å bedre ivareta viktingtiden som en
del av vår verdensarv. Det første steget mot en verdensarvstatus
for skipshaugene i Vestfold ble tatt i februar 2011, og man håper
å snart kunne sende inn en formell søknad. Dette medlem har
vært positiv til dette, og foreslår på denne bakgrunn å bevilge
2 mill. kroner for å styrke prosessen med å sikre verdensarvstatus
for skipshaugene i Vestfold.
Dette medlem foreslår dermed
å øke posten med samlet 2 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag
til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 2,0 mill. kroner
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
328 | | Museums- og andre kulturvernformål | |
| 70 | Det nasjonale museumsnettverket, forhøyes
med | 2 000 000 |
| | fra kr 959 294 000 til kr 961 294 000» | |
I forbindelse med 100 års-jubileet for Prøysens fødsel
i 2014 skal det opprettes et nytt formidlingssenter for Prøysens
forfatterskap i Prøysens hjemkommune Ringsaker. Kommunen har søkt
Kulturdepartementet om tilskudd til prosjektet. Samlede kostnader
ved prosjektet er beregnet til 76 mill. kroner, og kommunen har
søkt om 20 mill. kroner i statlig finansiering av innholdet i det
nye Prøysenhuset samt til forberedelse av aktiviteter og arrangementer
i jubileumsåret. Selve byggeprosjektet vil bli finansiert av Ringsaker
kommune og private aktører.
Dersom prosjektet Prøysen 2014 skal kunne realiseres
innen sommeren 2014, må arbeidet med å forberede innhold og aktiviteter
igangsettes umiddelbart. Det foreslås å gi et tilskudd til prosjektet
på til sammen 20 mill. kroner, fordelt med 15 mill. kroner i 2013
og 5 mill. kroner i 2014.
Det foreslås en bevilgning på 2 mill. kroner
til utredning av spørsmålet om opprettelse av et skogfinsk museum
og andre tiltak for å ivareta historien og kulturen til den skogfinske
minoriteten.
Samlet foreslås det at bevilgningen under kap. 328
Museums- og andre kulturvernformål, post 78 Ymse faste tiltak økes
med til sammen 17 mill. kroner. Det foreslås videre at Kulturdepartementet
gis fullmakt til å gi tilsagn om tilskudd til Prøysenjubileet på
5 mill. kroner i 2014, jf. forslag til romertallsvedtak.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak V.3.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til den foreslåtte bevilgningen
på 2 mill. kroner til utredning av spørsmålet om etablering av et
nytt skogfinsk formidlingsbygg i tilknytning til Finnetunet på Svullrya. Flertallet viser
til at Norsk Skogfinsk Museum har søkt om midler til et forprosjekt
for å sikre et slikt bygg. Flertallet legger til
grunn at midlene brukes til en rask utredning, og at eventuelle
restmidler kan brukes til å starte arbeidet med et eventuelt forprosjekt.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Venstre, slutter
seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet merker
seg at regjeringen ønsker å støtte Prøysenåret 2014 med til sammen
20 mill. kroner over to år, og støtter dette. Å få på plass et formidlingssenter
for Prøysens forfatterskap i Ringsaker vil være et viktig bidrag
til å ivareta kunnskap og formidling, og disse medlemmer mener
Alf Prøysen er verdig et nasjonalt jubileum. En av Prøysens fremste
litterære egenskaper var at hans forfatterskap i så sterk grad berører
de menneskelige følelsene i oss, på en måte som treffer alle. Prøysens
diktning har sitt utspring i hans karrige bakgrunn, og inneholder
unike skildringer av fattigfolks liv, tanker og håp for framtida.
Hans tydelige bruk av dialekten som virkemiddel gir ham dessuten
en helt spesiell plass i Norge, og disse medlemmer mener
det derfor er viktig å sørge for at det tilrettelegges for etablering
av et formidlingssenter.
At feiringen nå ender opp med både lokale og
nasjonale bidrag gjør også at de statlige midlene ikke bærer prosjektet
alene. Markeringen vil generere inntekter både i form av ytterligere
lokale og private bidrag, noe disse medlemmer finner
svært gledelig.
Disse medlemmer merker seg videre
regjeringens ønske om å utrede spørsmålet om opprettelse av et skogfinsk
museum m.m. Disse medlemmer synes det ikke skal være
noen statlig oppgave å opprette egne museer for alle mulige minoriteter
og øvrige «gode formål», men ser samtidig verdien i å ivareta historien
og kulturen til mennesker i Norge. Disse medlemmer mener
derfor at det ikke bør eksistere separate minoritetsmuseer, slik
regjeringen skisserer, men mener at minoriteter i Norge må sees i
sammenheng med hele nasjonens historie. Det er derfor naturlig at
bl.a. den skogfinske minoritetens historie ivaretas av eksisterende
museer.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 2 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 15 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatte budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
328 | | Museums- og andre kulturvernformål | |
| 78 | Ymse faste tiltak, forhøyes med | 15 000 000 |
| | fra kr 34 382 000 til kr 49 382 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser til
behovet for en styrking av kulturhistoriske lokalmiljøer i Norge.
For dette medlem er det viktig å starte opprustningen
av Norges eldste teaterlokale, Konservativen, i Halden. Dette
medlem understreker at dette er nødvendig for å sikre bevaring,
formidling og bruk av det sammenhengende kulturhistoriske teatermiljøet
i Halden, hvilket inkluderer Konservativen, Frederikshalds teater
og kulissemagasinet. Dette medlem foreslår på denne
bakgrunn å bevilge 2 mill. kroner til investeringer i Konservativen
i Halden.
Dette medlem foreslår dermed
å øke posten med samlet 2 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag
til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 2 mill. kroner i
forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
328 | | Museums- og andre kulturvernformål | |
| 78 | Ymse faste tiltak, forhøyes med | 19 000 000 |
| | fra kr 34 382 000 til kr 53 382 000» | |
Film & Kino forvalter Norsk kino- og filmfond (NKFF),
som finansieres av inntekter fra avgiften for visning og omsetning
av film i næring. NKFFs inntekter økte kraftig i første del av 2000-tallet
på grunn av DVD-salg, fra 37 mill. kroner i 2000 til 95 mill. kroner
i 2007. Som følge av denne økningen ble flere oppgaver på filmområdet
som tidligere ble finansiert over statsbudsjettet, overført til
NKFF. Utgiftene knyttet til disse oppgavene utgjorde om lag 27 mill. kroner
i 2012.
Som følge av nedgangen i salget av DVD-er har inntektene
til fondet de senere år blitt redusert. Nedgangen forventes å fortsette.
NKFFs inntekter var om lag 72 mill. kroner i 2012. Utviklingen det
siste året, med en stadig økende omsetning av elektronisk film fra
utenlandske tilbydere, er krevende og reiser flere kompliserte spørsmål.
Kulturdepartementet vil vurdere om avgiften kan innrettes på en
annen måte enn i dag. Som følge av reduserte inntekter har Film
& Kino vært nødt til å redusere sine tildelinger til en rekke
tiltak, herunder tiltak for målgruppen barn og unge. Det er derfor
ønskelig å gi NKFF tilskudd i 2013 for å sikre videreføring av regionale
filmtiltak for barn og unge i hele landet.
Det foreslås et tilskudd til NKFF på 2,8 mill.
kroner i 2013, øremerket tiltak for målgruppen barn og unge. Tilskuddet
dekkes innenfor gjeldende bevilgning på kap. 334 Film- og medieformål,
post 71 Filmtiltak m.m.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har merket seg at Kulturdepartementet vil vurdere om avgiften til
Norsk kino- og filmfond kan innrettes på en annen måte enn i dag. Dette
flertallet slutter seg til dette.
Dette flertallet vil imidlertid
peke på at Norsk kino- og filmfonds tap av inntekter stadig øker.
Hittil i år har fondet tapt 7,7 mill. kroner sammenlignet med 2012.
Det er det derfor foreslått å kutte Film & Kinos budsjetter
med 10 mill. kroner i år. Et tilsvarende beløp vil måtte kuttes
i 2014. Dette vil ramme en rekke filmkulturelle tiltak som blant
annet filmfestivaler, cinematek, støtte til kvalitetsfilm og barnefilm,
samt reduksjon av Bygdekinoens spillesteder rundt om i landet.
Dette flertallet har merket seg
at Kulturdepartementet arbeider med alternativer til finansieringen
av Norsk kino- og filmfond. Blant annet vurderes det å legge noen
av de nevnte tiltakene tilbake til statsbudsjettet fra og med 2014. Dette
flertallet mener det er viktig med forutsigbare rammebetingelser
for festivalene, cinematekene og Bygdekinoen.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil vise
til at man også i 2013 opplever en nedgang i avgiftsinntektene fra
DVD-salg, som utenfor statsbudsjettets rammer bidrar til å finansiere
«Film og kino» som blant annet bidrar til cinematekene utenfor Oslo, filmfestivalene
og filmkulturelle tiltak for barn og unge. Disse medlemmer viser
i denne sammenheng til at støtten til cinematekene og filmkulturelle tiltak
for barn og unge allerede er redusert, noe som bl.a. har ført til
at cinematekene enten legges ned eller reduserer drastisk i driften.
Filmfestivalene har nå også fått signaler om redusert støtte. Disse
medlemmer vil peke på at cinematekene og filmfestivalene
er viktige arenaer for at film som ikke ville blitt vist i ordinær
kinofremvisning skal nå ut til publikum i hele landet. Filmfestivalene
er samtidig en viktig møteplass for filmbransjen. Disse medlemmer er
opptatt av å sikre en levende norsk filmkultur, og foreslår derfor
en økning på 10 mill. kroner for å kunne kompensere for nedgangen
i 2013.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 10 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
334 | | Film- og medieformål | |
| 71 | Filmtiltak m.m., kan
overføres, kan nyttes under post 50, forhøyes med | 10 000 000 |
| | fra kr 27 900 000 til kr 37 900 000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sitt forslag i statsbudsjettet for 2013 hvor Høyre reduserte
pressestøtten og følger opp dette i revidert nasjonalbudsjett.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 25 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
335 | | Mediestøtte | |
| 71 | Produksjonstilskudd, nedsettes med | 25 000 000 |
| | fra kr 307 946 000 til kr 282 946 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre støtter ordningen
med produksjonstilskudd til aviser. Det er viktig for å opprettholde
et mangfold i Presse-Norge. Dette medlem ønsker imidlertid
å innføre et tak i pressestøtten på 30 mill. kroner per avis. Et
slikt tak vil ramme et fåtall aviser som i dag mottar et uforholdsmessig
stort produksjonstilskudd, blant annet sett i forhold til antall
abonnenter.
Dette medlem foreslår dermed
å redusere posten med samlet 22,9 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag til revidert budsjett, tilsvarende en reduksjon på 22,9
mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
335 | | Mediestøtte | |
| 71 | Produksjonstilskudd, nedsettes med | 22 900 000 |
| | fra kr 307 946 000 til kr 285 046 000» | |