Innstilling fra justiskomiteen om representantforslag om oppfølging av uriktig straffedømte asylsøkere på tilsvarende måte som i Nav-sakene

Søk
Til Stortinget

Bakgrunn

I dokumentet fremmes følgende forslag:

  1. Stortinget ber regjeringen nedsette et granskings-utvalg som skal kartlegge og gjennomgå alle saker hvor personer kan ha blitt idømt en urettmessig straff som følge av en feiltolkning av flyktningkonvensjonen art. 31 nr. 1. Det legges til grunn at utvalget skal:

    • inkludere medlemmer fra politi/påtalemyndighet, Justis- og beredskapsdepartementet, UDI/UNE og NOAS, Advokatforeningen og ICJ Norge.

    • gå igjennom saker fra før Høyesteretts dom i 2014 samt dommer fra tingrett og lagmannsrett etter Høyesteretts dom i 2014.

    • vurdere hvilke øvrige konsekvenser uriktige domfellelser kan ha hatt i de aktuelle sakene, for eksempel når det gjelder adgang til permanent oppholdstillatelse og opphør av flyktningstatus, og betydningen for materielle rettigheter under oppholdet.

  2. Stortinget ber regjeringen sørge for at Riksadvokaten har tilstrekkelig med ressurser til å følge opp sakene der personer er blitt idømt en urettmessig straff som følge av feiltolkning av flyktningkonvensjonen.

  3. Stortinget ber regjeringen opprette en egnet rettshjelpsordning, slik at personer som mener seg uriktig dømt som følge av feiltolkning av flyktningkonvensjonen, får fri rettshjelp.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslagene.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Martin Henriksen, Arve Høiberg og lederen Lene Vågslid, fra Høyre, Ingunn Foss, Peter Frølich og Frida Melvær, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen og Kjell-Børge Freiberg, fra Senterpartiet, Jan Bøhler og Jenny Klinge, fra Sosialistisk Venstreparti, Petter Eide, og fra Venstre, Solveig Schytz, viser til representantforslag om oppfølging av uriktig straffedømte asylsøkere på samme måte som i Nav-sakene. Justis- og beredskapsminister Monica Mæland har uttalt seg om forslaget i brev til komiteen av 12. mars 2020. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteen registrerer at det i forslaget vises til Høyesteretts dom (Rt-2014-645) i 2014, og at et ukjent antall personer har sonet urettmessig fengselsstraff i Norge som følge av feiltolking av flyktningkonvensjonen art. 31 nr. 1, at en uriktig straffedom senere kan forhindre permanent oppholdstillatelse og statsborgerskap som ellers ville blitt innvilget, og at den gir flyktninger som skal integreres i Norge, et dårlig utgangspunkt.

Komiteen registrerer at forslagsstillerne mener at Riksadvokatens begrunnelse for ikke å gjennomgå saker fra før Høyesteretts dom i 2014 fremstår som lite prinsipiell i lys av hva som gjøres for å rette opp feilene i Nav-saken, og som en forskjellsbehandling av flyktninger i forhold til de som er blitt rammet av Nav-skandalen.

Komiteen viser videre til at forslagsstillerne foreslår at det settes ned et granskingsutvalg som skal gjennomgå saker fra før 2014, og at regjeringen skal stille fri rettshjelp til rådighet for personer som mener seg uriktig dømt som følge av feiltolking av flyktningkonvensjonen, på samme måte som det er blitt gjort i Nav-saken.

Komiteen viser til det nevnte svarbrevet fra justis- og beredskapsministeren, som påpeker at påtalemyndighetens uavhengighet fra politiske myndigheter har stått sterkt siden straffeprosessloven av 1887 og er lovfestet siden 2019, og at det derfor er Riksadvokaten som må vurdere hvordan eventuelle feil bør følges opp. Statsråden viser videre til at Riksadvokaten har vurdert oppfølgingen av dette sakskomplekset grundig, sist i brev til ICJ-Norge av 6. januar 2020 samt brev til påtalemyndigheten av samme dato. Komiteen merker seg at regjeringen derfor ikke støtter forslaget om å nedsette et granskingsutvalg.

Komiteen viser til at justis- og beredskapsministeren i sitt svarbrev peker på at personer som mener seg uriktig dømt, kan fremme begjæring om gjenopptakelse av straffesaker, at kommisjonen har veiledningsplikt og at det er adgang til å oppnevne offentlig forsvarer når særlige grunner tilsier det. Statsråden viser videre til at domfelte som får saken gjenåpnet og senere blir frifunnet, har rett til erstatning. Erstatningen omfatter både økonomisk tap og ikke-økonomiske belastninger (oppreisning) som straffeforfølgningen har påført vedkommende. I sak om erstatning etter straffeforfølgning har siktede rett til fritt rettsråd uten behovsprøving.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Venstre, viser til statsrådens brev av 12. mars 2020, som svarer ut problemstillingene som reises i forslaget. Flertallet stiller seg bak statsrådens vurderinger og støtter ikke forslaget.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Riksadvokaten i brev av 6. januar 2020 til ICJ-Norge (International Commission of Jurists) fastholdt standpunktet fra 2014 om at det ikke vil tas ansvar for å gjennomgå tidligere saker, til tross for at det erkjennes at det kan tenkes å eksistere uoppdagede uriktige dommer. Dette medlem viser til at standpunktet begrunnes blant annet med ressurshensyn, at sakene ikke er blant de «mest alvorlige», og at det har gått lang tid. Dette medlem mener at en slik forskjellsbehandling av flyktninger i forhold til de som er rammet av Nav-skandalen, ikke er holdbar. Dette medlem mener at det ikke kan være et kapasitetshensyn som avgjør, når det avdekkes at flere mennesker kan være dømt på feilaktig grunnlag. Asylsøkere kan dessuten være i en livstruende situasjon, så det å mene at dette ikke er alvorlige saker, er uriktig. Dette medlem påpeker at det er regjeringens ansvar å tilføre Riksadvokaten tilstrekkelige ressurser til at slike hensyn ikke blir førende for en beslutning om hvorvidt man skal ta ansvar for saker av en slik karakter. Dette medlem viser til at tilliten til rettssystemet og forvaltningen avhenger av at saker behandles korrekt og at feil rettes opp. Å ta lett på dette setter denne viktige tilliten i fare.

Dette medlem mener at dersom Riksadvokaten på eget initiativ ikke vil følge opp en så alvorlig sak, må regjeringen sette ned et granskingsutvalg. Dette medlem viser til at regjeringen den 8. november 2019 opprettet et utvalg for å granske feilpraktiseringen av folketrygdens oppholdskrav for rett til sykepenger, pleiepenger og arbeidsavklaringspenger ved opphold i andre EØS-land. Utvalget ble i mandatet blant annet bedt om å avdekke hvordan feilen kunne skje, og hvordan den fikk pågå over så lang tid. Dette medlem mener derfor at regjeringen har full frihet til å sette ned et lignende granskingsutvalg når det gjelder feiltolkninger som kan ha ført til at asylsøkere har blitt uriktig straffedømt. Det legges til grunn at et granskingsutvalg bør inkludere medlemmer fra politi/påtalemyndighet, Justis- og beredskapsdepartementet, UDI/UNE og NOAS, Advokatforeningen og ICJ-Norge, og at utvalget bør gå igjennom saker fra før Høyesteretts dom i 2014 samt dommer fra tingrett og lagmannsrett etter Høyesteretts dom i 2014 og vurdere hvilke øvrige konsekvenser uriktige domfellelser kan ha hatt i de aktuelle sakene, for eksempel når det gjelder adgang til permanent oppholdstillatelse og opphør av flyktningstatus, og betydningen for materielle rettigheter under oppholdet.

På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen nedsette et granskingsutvalg som skal kartlegge og gjennomgå alle saker hvor personer kan ha blitt idømt en urettmessig straff som følge av en feiltolkning av flyktningkonvensjonen art. 31 nr. 1.»

«Stortinget ber regjeringen sørge for at Riksadvokaten har tilstrekkelig med ressurser til å følge opp sakene der personer er blitt idømt en urettmessig straff også som følge av feiltolkning av flyktningkonvensjonen.»

«Stortinget ber regjeringen opprette en egnet rettshjelpsordning, slik at personer som mener seg uriktig dømt som følge av feiltolkning av flyktningkonvensjonen, får fri rettshjelp.»

Forslag fra mindretall

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen nedsette et granskingsutvalg som skal kartlegge og gjennomgå alle saker hvor personer kan ha blitt idømt en urettmessig straff som følge av en feiltolkning av flyktningkonvensjonen art. 31 nr. 1.

Forslag 2

Stortinget ber regjeringen sørge for at Riksadvokaten har tilstrekkelig med ressurser til å følge opp sakene der personer er blitt idømt en urettmessig straff også som følge av feiltolkning av flyktningkonvensjonen.

Forslag 3

Stortinget ber regjeringen opprette en egnet rettshjelpsordning, slik at personer som mener seg uriktig dømt som følge av feiltolkning av flyktningkonvensjonen, får fri rettshjelp.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Venstre.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Dokument 8:79 S (2019–2020) – Representantforslag fra stortingsrepresentantene Karin Andersen, Kari Elisabeth Kaski, Torgeir Knag Fylkesnes og Freddy André Øvstegård om oppfølging av uriktig straffedømte asylsøkere på tilsvarende måte som i Nav-sakene – vedtas ikke.

Vedlegg

Vedlegg finnes kun som PDF, se merknadsfelt

Oslo, i justiskomiteen, den 17. november 2020

Lene Vågslid

Solveig Schytz

leder

ordfører