Søk

Innhold

2. Oppfølging av anmodningsvedtak

Komiteen viser til at det i Prop. 1 S (2022–2023) er gitt en oversikt over oppfølgingen av Stortingets anmodningsvedtak på Kunnskapsdepartementets ansvarsområde.

Komiteen viser til at det i proposisjonen gjøres rede for oppfølging av i alt syv anmodningsvedtak fra stortingssesjonen 2021–2022 på komiteens ansvarsområde og 51 vedtak fra tidligere sesjoner.

Komiteen viser til at det fremgår av Prop. 1 S (2021–2022) at regjeringen Støre anser at oppfølgingen av 34 vedtak ikke er avsluttet. Komiteen legger til grunn at arbeidet med oppfølging av disse vedtakene videreføres.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til regjeringens rapportering på ulike anmodningsvedtak i budsjettproposisjonen. Flertallet tar i denne innstillingen ikke stilling til realiteten i de enkelte forslagene eller regjeringens konklusjon om videre rapportering eller ikke. Det vil bli gjort ved kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av Meld. St. 4 (2022–2023).

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til anmodningsvedtak nr. 526 2021-2022, 3. mai 2022: Følge opp intensjonene om å følge opp bærekraft i læreplanene. Disse medlemmer mener at intensjonen i vedtaket ikke kan ansees som fulgt opp. Stortinget er tydelig på at bærekraft og sirkulærøkonomi skal følges opp i læreplanene. Departementet viser til byggmontasjefaget som nytt lærefag og mener intensjonen i vedtaket dermed er oppfylt. Disse medlemmer viser til at bærekraft og sirkulærøkonomi er en viktig del av alle lærefag innen bygg- og anlegg, og at intensjonen i vedtaket derfor ikke kan anses som oppfylt.

Disse medlemmer viser til at Stortinget ved behandlingen av Dokument 8:116 S (2015–2016) i Innst. 68 S (2016–2017) enstemmig vedtok å utrede en endring av opplæringsloven og andre mulige tiltak som sikrer elevene på ungdomskolen rett til opplæring på skriftspråket sitt jf. vedtak nr. 67 22. november 2016. Disse medlemmer ber om at regjeringen kommer tilbake til dette i kommuneproposisjonen for 2024 og i forslaget til ny opplæringslov.