Til Stortinget
Forslagsstillerne vil at det skal være enkelt å starte, drive
og eie næringsvirksomhet i Norge. Målet må være å minske de administrative
kostnadene, som har oppstått på grunn av regler og skjemavelde,
varig og med minst 25 prosent. Målet må også være å skape en merkbar
og målbar forandring til det bedre i bedriftenes hverdag.
Offentlige regler, skjemaer og påbud har som regel en velmenende
hensikt, men fører like ofte til unødige rapporteringskrav og kompliserte
regelverk som er til hinder både for mennesker og bedrifter. Forslagsstillerne
ønsker et nyskapende Norge. For forslagsstillerne er det et selvstendig
mål at flere starter egen bedrift og at det skapes flere arbeidsplasser
i nye og voksende næringer. Gjennom å skape et mer effektivt regelverk
og dermed minske bedriftenes administrative byrder frigjøres tid
og ressurser som i stedet kan brukes på gründervirksomhet og til
å videreutvikle eksisterende bedrifter.
Regelforenkling i vid forstand er å finne enkle, kostnadseffektive
og enhetlige regler som skaper gode rammevilkår for næringslivet.
Regelforenkling betyr ikke at man skal ta bort regler som er nødvendige
av hensyn til for eksempel miljø og helse. Det handler om en fornuftig
vurdering av om eksisterende regelverk er hensiktsmessig med hensyn
til de administrative byrder og krav de fører med seg, eller om
dette kan forenkles. Det er forslagsstillernes påstand at regelverk
og administrative byrder nesten utelukkende kan bli enklere og allikevel
oppnå sin hensikt.
Norsk næringsliv bruker 54 mrd. kroner på rapportering som følge
av norske regler og skjemabelastning. Det innebærer at for hver
prosent rapporteringsbyrden reduseres, frigjøres 540 mill. kroner
til gründervirksomhet og videreutvikling av norske bedrifter. Det
må, etter forslagsstillernes syn, være bra både for bedriftene og
for muligheten til å skape flere arbeidsplasser og dermed få flere
i arbeid.
Stortinget behandlet 11. mai 2010 et forslag (Dokument 8:61 S
(2009–2010)) fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild
Tenden om etableringen av et eget norsk «Regelråd» etter svensk modell.
Bakgrunnen for forslaget var de gode erfaringene med et tilsvarende
regelråd i Sverige og at etablering av et slikt regelråd nettopp
var et av hovedtiltakene fra svenske myndigheters side for å nå
en tilsvarende målsetting om 25 prosent reduksjon i skjema- og rapporteringsbelastningen
for svensk næringsliv.
Det svenske Regelrådet er et uavhengig rådgivende organ, underlagt
det svenske næringsdepartementet. Regelrådet har et eget sekretariat
og består av representanter/styre med grunnleggende kunnskap om reglers
effekter og belastning på næringsliv og bedrifter. Regelrådet skal
vurdere utformingen av forslag til nye regler og endringer i eksisterende
regler som kan få betydning for bedriftenes administrative belastninger,
konkurransefortrinn eller øvrige forhold. Regelrådet skal ta stilling
til om forvaltningen har gjennomført tilstrekkelige konsekvensutredninger
av reglene og gjøre selvstendige vurderinger om reglene oppnår sin
ønskede effekt på en så enkel og kostnadseffektiv måte som mulig.
Regelrådet skal også gjøre en vurdering av eventuelle konsekvensutredningers
kvalitet og følge utviklingen generelt når det gjelder regjeringens
arbeid med forenkling for næringslivet og gi råd og informasjon
som kan fremme en kostnadseffektiv regel- og lovgivning.
Forslaget fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild
Tenden (Dokument 8:61 S (2009–2010) ble avvist av regjeringspartiene.
Representantene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre stemte alle for å etablere et «Regelråd» etter svensk
modell. Forslagsstillerne mener at forslaget er minst like aktuelt
i dag og at det åpenbart ble avvist av regjeringspartiene på sviktende
grunnlag. I debatten om forslaget sa stortingsrepresentant Ingrid
Heggø fra Arbeiderpartiet bl.a. at:
«Regjeringa har ein politikk med konsekvensutgreiing i forkant
av lovendringar. Venstre står på at dei vil byggja opp byråkratiet
med eit nytt regelråd, som skal sjekka ut lovreglane etter at dei
er vedtekne.»
Det har aldri vært hensikten at et regelråd skal etterprøve vedtak
etter at Stortinget har fattet dem, men de skal etterprøve utkast
til lover og regler før de fremmes for lovgiver eller dem som er
bemyndiget til å utforme regler og forskrifter. Nettopp det Ingrid Heggø
selv viser til. Dessuten vil det være minimalt med byråkrati i forhold
til nettopp det byråkratiet unødvendig regelverk medfører for landets
bedrifter.
Forslagsstillerne har videre merket seg at statsråd Trond Giske
anla en helt annen og åpnere tilnærming til forslaget. I brev, datert
12. mars 2010, til næringskomiteen skriver statssråd Trond Giske
bl.a.:
«Vi er kjent med at flere land, deriblant Sverige, har etablert
uavhengige organer som gir råd til myndighetene om endringer av
eksisterende regelverk og innføring av nytt regelverk. Vi følger
erfaringene fra Sverige og andre land som har innført tilsvarende ordninger
nøye. Vi trenger et godt og enkelt regelverk som ivaretar viktige
samfunnshensyn samtidig som det ikke gir unødvendige belastninger
for næringslivet.»
Dette er forslagsstillerne helt enige i. Det er også på det rene
at Sverige utelukkende har gode erfaringer med sitt regelråd. Derfor
er den opprinnelige mandatperioden for Regelrådet utvidet fra 31. desember
2010 til 31. desember 2014, og Regelrådet har også nylig (25. august
2011, dir. 2011:75) fått et utvidet mandat til enda tydeligere å
granske forslag og konsekvensutredninger ut fra hensikten med den
foreslåtte regelendringen. Regelrådet skal også være en enda tydeligere
rådgiver og veileder i nettopp hvordan konsekvensutredninger skal
gjennomføres med den hensikt å gjøre regler og lover så formålstjenlige
og enkle som mulig.
Det svenske Regelrådet la nylig (2. februar 2012) fram sin årsrapport
for 2011 som ytterligere understreker at Regelrådet fungerer godt
og etter hensikten. Svenske regelutformere har skjerpet seg betydelig.
I årsrapporten for 2011 framgår det at ca. 75 prosent av alle forslag
til lover og regler fra regjeringen ble «godkjent» (mot 56 prosent
i 2010).
I sin oppsummering av 2011 konkluderer det svenske Regelrådet
bl.a. at andelen godkjente forslag har økt betydelig, mens andelen
godkjente konsekvensutredninger bare har økt marginalt. At mer enn annenhver
konsekvensutredning underkjennes, er utilfredsstillende. Forhåpentligvis
er den økte andelen godkjente regler og forslag et bevis for en
varig forbedring i regelutforming.
Videre skriver Regelrådet følgende:
«Den mest förekommande bristen i konsekvensutredningarna
– som också föranleder ett stort antal avstyrkanden – är att förslagens
ekonomiska effekter är otillräckligt beskrivna. Det gäller beloppsmässiga beräkningar
av administrativa kostnader men kanske särskilt hur förslaget i
övrigt påverkar företagen. Andra brister är att en diskussion om
alternativa lösningar och uppgifter om antalet berörda företag saknas.
När Regelrådet avstyrker ett förslag beror det nästan alltid
på att de administrativa effekterna inte har beskrivits tillräckligt
utförligt. Det kan alltså vara så att den bästa lösningen faktiskt
har valts men att detta inte framgår av konsekvensutredningen. Det händer
dock att Regelrådet avstyrker ett i och för sig väl beskrivet förslag
med motiveringen att den valda lösningen framstår som onödigt krånglig»
Forslagsstillerne mener at dette neppe er en «særsvensk» utfordring
og at Norge bør etablere et tilsvarende råd. Norge har behov for
en uavhengig instans som kan kontrollere effekten av nye og endringer
i eksisterende regler før de trer i kraft, også de konsekvensutredningene
som gjøres. Forslagsstillerne stiller seg uforstående til de påstandene
som ble framsatt under behandlingen av Dokument 8:61 S (2009–2010),
bl.a. av statsråd Trond Giske om at:
«Så vidt jeg vet, har vi ingen indikasjon på at måten Norge
organiserer arbeidet med konsekvensanalyser for næringslivet på,
ikke fungerer godt nok.»
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen snarest etablere et eget «Regelråd»
etter modell av tilsvarende organ i Sverige.
11. april 2012