Skriftlige spørsmål og svar

Liste over skriftlige besvarelser. Skriftlige spørsmål er en kort spørsmålsform, og er ikke gjenstand for debatt i Stortinget.

Avgrens utvalget

Finn spørsmål til skriftlig besvarelse etter

Hansson, Rasmus (1 - 20 av 28)
  • Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1935 (2023-2024)

    Innlevert: 30.04.2024

    Sendt: 02.05.2024

    Til behandling

    Togstrekningen Oslo-Moss har potensial for høyere hastigheter enn i dag, hvor stykkevis planlegging og utbygging har medført forskjellig topphastighet i et spenn fra 130-250km/t som gjør at togtiden blir lengre enn den hadde trengt å være. Hva gjør regjeringen for å likestille hastigheten på hele strekningen og kan regjeringen gi svar på når en slik utbedring kan være gjennomført om man kommer i gang i 2025?
  • Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til fiskeri- og havministeren

    Dokument nr. 15:1860 (2023-2024)

    Innlevert: 24.04.2024

    Sendt: 24.04.2024

    Besvart: 02.05.2024 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

    Vil statsråden be Sjømatrådet om å sette markedsføringen av oppdrettslaks i utlandet på pause i påvente av at næringen gjennomfører tiltak for å redusere fiskedødeligheten og forbedre sitt eget omdømme?
  • Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1718 (2023-2024)

    Innlevert: 09.04.2024

    Sendt: 10.04.2024

    Besvart: 17.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Fylkeskommunene ønsker å gå over til nullutslippsferger og -hurtigbåter for å kutte sine klimagassutslipp. I forslaget til NTP sier Regjeringen at de “vurderer” krav om nullutslipp ved nye innkjøp av ferger fra 2024 og hurtigbåter fra 2025. Men de sier ingenting om de vil sette av midler for å hjelpe fylkeskommunene med denne omstillingen. Hvordan tenker regjeringen å bidra til at fylkeskommunene skal klare å gå over til nullutslippsfartøy?
  • Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til landbruks- og matministeren

    Dokument nr. 15:1638 (2023-2024)

    Innlevert: 29.03.2024

    Sendt: 02.04.2024

    Besvart: 10.04.2024 av landbruks- og matminister Geir Pollestad

    Mye norsk korn som kan være god mat for folk går til dyrefôr på grunn av mølle- og bakeindustriens krav til blant annet proteininnhold. Hva gjør statsråden for at mer fullt spiselig norskprodusert korn skal gå til mat for folk?
  • Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til utenriksministeren

    Dokument nr. 15:1617 (2023-2024)

    Innlevert: 23.03.2024

    Sendt: 02.04.2024

    Besvart: 10.04.2024 av utenriksminister Espen Barth Eide

    Russland rekrutterer mennesker fra fattige land i Asia og Afrika og til å krige i Ukraina med lovnader om statsborgerskap og godt lønnet arbeid. Dette bidrar til at Russland kan opprettholde krigføringen selv med store tap. Har regjeringen dialog med landene dette gjelder og er regjeringen villige til å ta initiativ til tiltak som kan informere og advare borgere i disse landene samt bruke diplomatiske virkemidler overfor myndighetene for å få en slutt på rekrutteringen av egne borgere?
  • Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til klima- og miljøministeren

    Dokument nr. 15:1601 (2023-2024)

    Innlevert: 21.03.2024

    Sendt: 21.03.2024

    Besvart: 26.03.2024 av klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen

    Esso har ikke dokumentert at biodrivstoff de solgte i 2022 var avansert biodrivstoff. Miljødirektoratet undersøker om flere har gjort samme feil. Kan statsråden redegjøre for hvordan dette påvirker det norske utslippsregnskapet i perioden 2017-2022, samt redegjøre for om dette innebærer at stortingsvedtakene som i samme periode har stilt krav om en viss andel avansert biodrivstoff kan være brutt?
  • Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1501 (2023-2024)

    Innlevert: 08.03.2024

    Sendt: 11.03.2024

    Besvart: 14.03.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Veiprising er et virkemiddel som kan oppleves mer rettferdig enn bompenger, men likevel bidra til samme klima- og miljøeffekt. Trondheim har testet ut veiprising, og byrådet i Oslo mener i likhet med MDG at det bør innføres i hovedstaden. Vil regjeringen gi de kommunene som ønsker det mulighet til å innføre veiprising, og hva er eventuelt begrunnelsen for ikke å gjøre det?
  • Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til kommunal- og distriktsministeren

    Dokument nr. 15:1500 (2023-2024)

    Innlevert: 08.03.2024

    Sendt: 11.03.2024

    Besvart: 15.03.2024 av kommunal- og distriktsminister Erling Sande

    Posisjonen i Buskerud fylkeskommune ser seg nødt til å kutte 45 millioner i busstilbudet, noe som vil føre til at en rekke bussruter i Buskerud blir lagt ned eller får vesentlig færre avganger. Det reduserte tilbudet vil ramme blant annet pendlere, ungdom og eldre. Hva vil statsråden foreta seg for å rette opp i dette og unngå et mye dårligere kollektivtilbud?
  • Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til forsvarsministeren

    Dokument nr. 15:1366 (2023-2024)

    Innlevert: 27.02.2024

    Sendt: 27.02.2024

    Besvart: 05.03.2024 av forsvarsminister Bjørn Arild Gram

    Kan statsråden gi en oversikt over ammunisjon og våpen som Norge har eksportert til andre land siden februar 2022 som kunne vært nyttige for Ukraina, og vil statsråden sørge for at våpen og ammunisjon som Ukraina trenger blir prioritert til Ukraina og ikke eksportert til andre land?
  • Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til statsministeren

    Dokument nr. 15:1318 (2023-2024)

    Innlevert: 22.02.2024

    Sendt: 22.02.2024

    Rette vedkommende: Forsvarsministeren

    Besvart: 29.02.2024 av forsvarsminister Bjørn Arild Gram

    Ukraina trenger akutt ammunisjon, blant annet til artilleri. Det nylige tapet av den strategisk viktige byen Avdiivka var varslet, blant annet som følge av mangel på ammunisjon. Tsjekkia har tatt initiativ til å skaffe store mengder artilleriammunisjon raskt, og ber andre stater om hjelp til finansiering. Mengdene er større enn det Norge vil produsere på like kort tid, og vil utgjøre en forskjell for Ukraina. Vil regjeringen bidra til Tsjekkias initiativ med økonomisk støtte for ammunisjon som kan overføres raskt til Ukraina?
  • Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til fiskeri- og havministeren

    Dokument nr. 15:1300 (2023-2024)

    Innlevert: 19.02.2024

    Sendt: 20.02.2024

    Besvart: 26.02.2024 av fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth

    Sjømat Norge og Mowi argumenterer for at dødeligheten hos oppdrettslaks er på nivå med dødeligheten i husdyrhold på land, og spesielt gris. For å komme til en slik konklusjon, sammenligner de dødeligheten i sjøfasen hos oppdrettslaks med dødeligheten i hele livsløpet hos gris. Mener statsråden at en slik sammenligning gir et riktig bilde av dødeligheten i havbruksnæringen sammenlignet med andre husdyrnæringer?
  • Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til næringsministeren

    Dokument nr. 15:1253 (2023-2024)

    Innlevert: 14.02.2024

    Sendt: 15.02.2024

    Besvart: 20.02.2024 av næringsminister Jan Christian Vestre

    I Eierskapsmeldingen skriver regjeringen at den forventer at selskaper med statlig eierskap skal sette klimamål i tråd med Parisavtalens (1,5-gradersmål?). WWF-rapporten “Equinor’s Energy Transition Plan and Profitability in a 1.5°C World” konkluderer med at Equinor ikke kan bygge ut nye olje- og gassfelt hvis selskapet skal operere innenfor Parisavtalens 1,5-gradersmål. Er statsråden enig i at Equinor bryter med Statens forventninger hvis de setter nye olje- og gassfelt i drift?
  • Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1195 (2023-2024)

    Innlevert: 09.02.2024

    Sendt: 09.02.2024

    Besvart: 16.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Vil samferdselsministeren prioritere bygging av Nordfjordbrua på bekostning av oppgradering og sikring av eksisterende veier?
  • Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til fiskeri- og havministeren

    Dokument nr. 15:1145 (2023-2024)

    Innlevert: 05.02.2024

    Sendt: 06.02.2024

    Besvart: 14.02.2024 av fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth

    Er fiskeriministeren enig i at fiskeflåten må kutte minst like mye utslipp fram mot 2030 som andre næringer, slik at næringen bidrar aktivt til Stortingets vedtak om 55 % utslippskutt innenlands innen 2030 og hvordan vil fiskeriministeren gjennomføre dette?
  • Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til finansministeren

    Dokument nr. 15:1080 (2023-2024)

    Innlevert: 31.01.2024

    Sendt: 31.01.2024

    Besvart: 06.02.2024 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

    Oljefondets oversikt over fornybarinvesteringer per 31.12.23 viser at investeringene i ny fornybar infrastruktur utgjør ca. kr 17,6 mrd. fordelt på 4 prosjekter. Dette utgjør ca. 0,1 % av Oljefondets forvaltningskapital. Mandatet til Norges Bank, som ble gitt i 2020, er at de kan investere inntil 2 % av fondets kapital til dette formålet. Er finansministeren tilfreds med dagens nivåer, og vil han foreta seg noe for å øke andelen av slike fremtidsrettede investeringer for fondet?
  • Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til fiskeri- og havministeren

    Dokument nr. 15:960 (2023-2024)

    Innlevert: 18.01.2024

    Sendt: 19.01.2024

    Besvart: 26.01.2024 av fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth

    Kan jeg be om en oversikt over gjennomsnittsinntekt og medianinntekt for; - aktive fiskere per lengdegruppe for fartøy <11 meter, 11-14,99 meter, 15-20,99 meter, 21-27,99 meter samt 28 meter og oppover, - aktive fiskere i henholdsvis hav- og kystfiskeflåten, - aktive fiskere i henholdsvis sjark-, trål- og ringnotflåten, - aktive fiskere som primært fisker torsk, og aktive fiskere som primært fisker andre arter enn torsk?
  • Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til næringsministeren

    Dokument nr. 15:933 (2023-2024)

    Innlevert: 17.01.2024

    Sendt: 17.01.2024

    Besvart: 24.01.2024 av næringsminister Jan Christian Vestre

    Vil næringsministeren gjennomføre konkrete tiltak for å hindre at ukoordinert konkurranse om kommunal næringsutvikling medfører stor og unødvendig naturødeleggelse til næringsarealer, f.eks. med å følge opp MDGs forslag om krav om avtaler med bedrifter før areal opparbeides, nasjonale krav til effektiv utnyttelse av næringsareal, og nasjonal koordinering av planer for utbygging av næringsareal i natur?
  • Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:871 (2023-2024)

    Innlevert: 09.01.2024

    Sendt: 09.01.2024

    Besvart: 16.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    I Statens Vegvesens prioriteringsoppdrag av 3. oktober 2023 går det fram at en byvekstavtale med Buskerudbyen tidligst kan komme på plass i 2030, selv om man legger til grunn høyeste økonomiske ramme. Dette er en forskyvning fra 2025 i forhold til det transportetatene la til grunn i mars 2023 for ramme 2 og 3. Hva er status på søknaden om byvekstavtale fra Buskerudby-samarbeidet, og er samferdselsministeren enig med Statens Vegvesen i deres tidsperspektiv for en avtale?
  • Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til helse- og omsorgsministeren

    Dokument nr. 15:867 (2023-2024)

    Innlevert: 08.01.2024

    Sendt: 09.01.2024

    Besvart: 11.01.2024 av helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol

    Helseplattformen som er tatt i bruk ved Helse Midt-Norge har fått kritikk for ikke å levere gode nok tjenester selv om systemet er svært kostbart. Etter planen skal Helse Møre og Romsdal innføre løsningen fra 1.4.24. Mange tar nå til orde for å utsette innføringen av plattformen fordi det er alvorlige feil og problemer ved plattformen. Er det aktuelt for Regjeringen å utsette innføringen i Helse Møre og Romsdal og vil Regjeringen kreve økonomisk erstatning eller tilbakebetaling fra leverandøren av plattformen?
  • Skriftlig spørsmål fra Rasmus Hansson (MDG) til fiskeri- og havministeren

    Dokument nr. 15:772 (2023-2024)

    Innlevert: 20.12.2023

    Sendt: 20.12.2023

    Besvart: 02.01.2024 av fiskeri- og havminister Cecilie Myrseth

    Det dokumenteres stadig store miljø- og dyrevelferdsproblemer i norsk havbruksnæring. Havbruksutvalget har i NOU 2023: 23 lagt fram en rekke anbefalinger av tiltak for å avbøte slike problemer. Det er viktig for kystsamfunn, miljø og næring at slike tiltak gjennomføres raskt. Når og hvordan vil regjeringen følge opp Havbruksutvalgets anbefalinger?