Del II i proposisjonen inneholder forslag til konkrete
endringer i regelverk for midlertidig ansettelse og aktivitetsplikt
ved tildeling av stønad til livsopphold.
Det fremmes forslag om en ny generell adgang til
midlertidig ansettelse (uten vilkår) for inntil tolv måneder, kombinert
med forslag om tre typer begrensninger. Det foreslås for det første
en karanteneperiode på tolv måneder for nye ansettelser på generelt
grunnlag. Ved avtaleperiodens slutt vil arbeidsgiver stå fritt til
enten å avslutte arbeidsforholdet uten å oppgi grunn, eller å videreføre
ansettelsen i fast stilling, eventuelt i midlertidig ansettelse
på et annet grunnlag. Dersom arbeidsforholdet avsluttes, inntrer
en karantene for de aktuelle arbeidsoppgavene. Under karantenen
vil det ikke være adgang til å inngå nye midlertidige ansettelser
på generelt grunnlag for utførelse av arbeidsoppgaver av samme art. Karantenen
foreslås å gjelde innenfor den juridiske enheten virksomhet som
en hovedregel.
Det foreslås også en kvotebegrensning for hvor mange
arbeidstakere som kan ansettes på generelt grunnlag. Kvoten foreslås
satt til maksimalt 15 pst. av arbeidstakerne i virksomheten, men
det vil alltid være tillatt at minst én arbeidstaker er ansatt på
det generelle grunnlaget.
Det foreslås videre at det ikke skal være adgang til
å inngå individuell avtale om gjennomsnittsberegning av arbeidstiden
med arbeidstakere som er midlertidig ansatt på generelt grunnlag. Dette
forslaget fremmes i en egen proposisjon om endringer i arbeidsmiljøloven
i tilknytning til forslag om endringer i arbeidstidsreglene. Det vises
for øvrig til proposisjonens kapittel 5.5 der forslagene er nærmere
redegjort for.
Det foreslås å forenkle ordlyden i arbeidsmiljøloven
§ 14-9 første ledd bokstav a, om at midlertidig arbeidsavtale kan
inngås «når arbeidets karakter tilsier det og arbeidet atskiller seg
fra det som ordinært utføres i virksomheten». I rettspraksis er
bestemmelsen ikke tolket strengt etter ordlyden, og det er ikke
enkelt å se ut fra ordlyden når det er adgang til midlertidig ansettelse.
Det foreslås å forenkle og tydeliggjøre bestemmelsen uten at bestemmelsen
innholdsmessig endres. Det vises for øvrig til proposisjonens kapittel
5.6 der forslagene er nærmere redegjort for.
Det vises til proposisjonens kapittel 5.7 der
det redegjøres nærmere for forslaget om at ansettelser i henhold
til den nye, generelle, adgangen til midlertidig ansettelse skal
inngå i beregningsgrunnlaget som gir rett til fast ansettelse etter
fire års sammenhengende ansettelse (fireårsregelen).
Det er en viss usikkerhet om rettstilstanden
når det gjelder spørsmålet om midlertidige arbeidsavtalers oppsigelighet
i løpet av avtaleperioden. Det foreslås derfor å ta inn en bestemmelse hvor
det fremgår at lovens regler om opphør gjelder i avtaleperioden
ved midlertidig ansettelse. Det vises til proposisjonens kapittel
5.8 der dette er nærmere redegjort for.
Det foreslås at arbeidsgivers plikt til å drøfte bruken
av midlertidig ansettelse med de tillitsvalgte (drøftingsplikten),
presiseres til å omfatte grunnlaget og omfanget av slike ansettelser, samt
arbeidsmiljømessige konsekvenser av bruken. Det vises til kapittel
5.9 der dette er nærmere redegjort for.
Det vises videre til proposisjonens kapittel
5.10 der forslaget om å innføre krav om at det rettslige grunnlaget
for midlertidig ansettelse må fremgå av den skriftlige arbeidsavtalen,
er nærmere redegjort for.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, merker seg at
det er mange som sliter med å komme seg inn i arbeidslivet. Dette
gjelder spesielt unge, folk med lite formell utdanning og andre
grupper som har lite arbeidslivserfaring fra før av. Det er også
personer med redusert arbeidsevne og usikker produktivitet, som
oppfattes av arbeidsgivere som usikre som arbeidstakere. Flertallet mener
at dette tilsier at det er behov for virkemidler som reduserer usikkerheten
ved ansettelser, samtidig som det kan gi bedrifter større mulighet
til å skape nye arbeidsplasser. Målet må være å få flere i fast
stilling, i økonomisk bærekraftige virksomheter.
Flertallet viser til at samtlige
partier på Stortinget ser behovet for at lovverket åpner for midlertidige
ansettelser, og at uenigheten nå handler om å lage en generell adgang
til midlertidige ansettelser i maks 12 måneder med sterke rammer
for å unngå misbruk av ordningen
Flertallet merker seg at det
viktigste argumentet for å tillate den foreslåtte utvidelsen i muligheten
til midlertidige ansettelser, er at slike midlertidige stillinger
kan være springbrett til fast ansettelse, og at de ikke kommer til
fortrengsel for faste stillinger. Personer med svak tilknytning
til arbeidslivet kan i midlertidige stillinger få muligheten til
å opparbeide seg kompetanse og referanser, noe som kan føre til
fast ansettelse. Det er også en mulighet for virksomheter til å
åpne opp for produktivitet de ellers ikke ville gjort, all den tid
det oppfattes som mer tungvint og risikabelt å ansette i fast stilling
i de tilfeller der grunnlaget for stillingen er usikkert eller mulig
forbigående.
Flertallet viser også til at
det av FAFO-rapport 430 fremgår at etter ett kvartal er om lag 1/3
av midlertidige ansatte gått over i fast stilling, etter 1 år er
om lag halvparten i fast stilling og etter 2 år er omtrent 2/3 ansatte
i fast jobb. Dette viser at midlertidige ansettelser kan være et
springbrett inn i arbeidslivet og at de aller fleste får fast jobb
relativt raskt.
Flertallet setter pris på at
forslaget om den nye adgangen til midlertidige ansettelser er rammet inn
av en rekke begrensninger. Det er fornuftig å gjøre dette, da slike
stillinger ellers kunne fortrengt fast ansettelse i en rekke tilfeller. Flertallet merker
seg både at andelen midlertidige ansatte etter den foreslåtte bestemmelsen
skal holdes på et lavt nivå, at det er begrensninger på videreføring
av midlertidig ansettelsesforhold i ny midlertidig kontrakt, og
begrensninger på erstatning av midlertidig ansatt med annen midlertidig
ansatt. Dette er fornuftige begrensninger, som vil sikre at målet
med den foreslåtte adgangen til midlertidige ansettelser vil nås
og som sikrer at faste ansettelser er hovedregelen.
Flertallet mener også at en innføring
av en slik adgang til midlertidige ansettelser bør evalueres opp
mot hensikten med innføringen, nemlig å gi flere tilgang til det
ordinære arbeidslivet og økt sysselsetting. Det bør også evalueres
eventuelle negative effekter av en slik innføring, slik som økt
bruk av midlertidighet på bekostning av faste stillinger, eller
at enkelte grupper «fanges» i midlertidige stillinger selv om det
bør finnes faste stillinger til dem.
Flertallet viser til at det er
delte meninger blant partene i arbeidslivet rundt dette forslaget, selv
om flere av de som har ytret seg negativt til forslaget, har forståelse
for deler av intensjonen bak forslaget. Flertallet er
enig i at midlertidige ansettelser vil kunne hjelpe dem som står
helt utenfor arbeidslivet, og dette er en av hovedårsakene til at flertallet støtter
forslaget om å gi disse gruppene en fot innenfor arbeidslivet.
Flertallet viser til at regjeringens
forslag om midlertidige ansettelser ligger til grunn, men at det
gjøres visse presiseringer. Flertallet er enige om
at midlertidige arbeidsavtaler opphører ved det avtalte tidsrommets
utløp, eller når det bestemte arbeidet er avsluttet, med mindre
noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale. Arbeidstaker
som har vært sammenhengende midlertidig ansatt i mer enn 4 år etter
første ledd bokstav a, eller i mer enn 3 år etter første ledd bokstav
b og f, skal anses som fast ansatt slik at reglene om oppsigelse
av arbeidsforhold kommer til anvendelse. Ved beregning av ansettelsestid
etter andre punktum skal det ikke gjøres fradrag for arbeidstakers
fravær.
Flertallet understreker at regelen
må forstås slik at midlertidige ansettelser kun på grunnlag av bokstav
a (arbeid av midlertidig karakter) medfører at arbeidstaker, i likhet
med dagens regel, først har krav på fast ansettelse etter mer enn 4
års sammenhengende ansettelse. Ansettelse på grunnlag av bokstav
b (vikariat) og bokstav f (generell adgang) eller disse i kombinasjon,
gir arbeidstaker rett til fast ansettelse etter mer enn 3 års ansettelse.
I tilfeller der midlertidig ansettelse skjer i kombinasjon med grunnlag
i bokstav a og ett av eller begge de øvrige grunnlagene, vil retten
til fast ansettelse inntre når arbeidstaker har vært ansatt i mer
enn 3 år.
Flertallet merker seg at det
er behov for en overgangsregel for den nye treårsregelen. Hvis ikke
vil arbeidsforhold som allerede løper, for eksempel et vikariat
som har vart over 3 år, ha krav på fast ansettelse etter den nye
treårsregelen når denne trer i kraft. Regelen skal kun få virkning
for arbeidsavtaler som er inngått etter lovens ikrafttredelsestidspunkt.
Flertallet fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«III
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Endringene i arbeidsmiljøloven §§ 14-6 første ledd
bokstav e og 14-9 nytt sjette ledd gjelder arbeidsavtaler som er
inngått etter lovens ikrafttredelsestidspunkt.»
Flertallet mener det
er behov for videre forskning om hvilke effekter midlertidige ansettelser
har i det norske arbeidsmarkedet. Flertallet har
notert seg at Arbeids- og sosialdepartementet lyste i 2014 ut et
oppdrag med en flerårig forskningsavtale for å fremskaffe økt kunnskap
om ulike tilknytningsformer i arbeidslivet og effekter av endringer
i regelverk. Oppdraget ble tildelt forskningsstiftelsen Fafo, i
samarbeid med SNF. Oppdraget gjelder perioden 2014–2018. Flertallet er
også kjent med at det er gjennomført en tilleggsundersøkelse til
Statistisk sentralbyrås Arbeidskraftundersøkelse i 4. kvartal 2014
for å få data som et startpunkt, og at det planlegges gjennomført
en tilsvarende tilleggsundersøkelse i 2017.
Flertallet mener at dette prosjektet
ikke alene vil kunne utgjøre et fullgodt grunnlag for en tilstrekkelig
evaluering. Flertallet ber derfor regjeringen å vurdere
også om det kan være aktuelt enten med et tilleggsprosjekt eller
en utvidelse/forlengelse av pågående prosjekter for å få et utvidet
datagrunnlag, særlig når det gjelder effekter for grupper som unge
uten videre/høyere utdanning, innvandrere som er nye på det norske arbeidsmarkedet,
og personer med nedsatt funksjonsevne.
Flertallet ber regjeringen i
samarbeid med partene i arbeidslivet evaluere ordningen med midlertidig
ansettelse når det foreligger et godt nok vitenskapelig grunnlag
til å kunne trekke konklusjoner.
Flertallet ønsker
at regelverket skal være enkelt for alle aktører å forholde seg
til. På denne bakgrunn ønsker flertallet at avrundingsregelen
skal være klarest mulig og at kvotene skal rundes oppover.
Flertallet fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag til endringer i arbeidsmiljøloven:
«§ 14-9 første ledd bokstav d, bokstav e og ny bokstav f skal
lyde:
(…)
f) for en periode på inntil tolv måneder. Slike avtaler
kan omfatte inntil 15 prosent av arbeidstakerne i virksomheten,
avrundet oppover, likevel slik at det kan inngås avtale med minst
én arbeidstaker.»
Flertallet fremmer
følgende forslag til endringer i arbeidsmiljøloven:
«§ 18-6 første ledd første punktum skal lyde:
Arbeidstilsynet gir de pålegg og treffer de
enkeltvedtak ellers som er nødvendige for gjennomføringen av bestemmelsene
i og i medhold av kapittel 2 til kapittel 11 samt §§ 14-1 a, 14-5 til
14-8, 14-9 første ledd bokstav f andre punktum
og første ledd siste punktum, 14-12 andre ledd andre punktum,
14-12 tredje ledd, 15-2 og 15-15.»
Flertallet ønsker at Arbeidstilsynet
gis myndighet til å føre tilsyn med at antall midlertidige ansatte
etter § 14-9 første ledd bokstav f ikke overstiger 15 pst. av arbeidstakerne
i virksomheten. Flertallet viser til at Arbeidstilsynet
har allerede myndighet til å føre tilsyn med at det er inngått skriftlig
arbeidsavtale og at innholdet fyller minstekravene, blant annet varighet
av midlertidig ansettelse, jf. § 18-6 første ledd første punktum,
jf. §§ 14-5 til 14-8. I Prop. 39 L (2014–2015) er det i tillegg
foreslått at rettsgrunnlaget for midlertidig ansettelse skal tas
inn i avtalen.
Flertallet mener at ved brudd
på kvoteregelen i første ledd bokstav f, skal Arbeidstilsynet kunne
gi pålegg om at antall midlertidige ansatte på generelt vilkår skal
samsvare med kvoten fastsatt i loven. Arbeidsgiver vil da kunne
velge å ansette flere fast eller eventuelt avslutte enkelte arbeidsforhold
dersom det er lovlig grunnlag for det, jf. § 14-9 femte ledd. Flertallet vil
spesielt understreke at Arbeidstilsynets myndighet vil ikke gi grunnlag
for lovlighetskontroll av midlertidige ansettelser generelt.
Flertallet viser til
at det er nedsatt et lovutvalg som skal vurdere om tjenestemannsloven
kan fornyes og forenkles. Flertallet viser til at tjenestemannsloven
er fra 1983. Slik flertallet ser det, har arbeidslivet
generelt, og statlig sektor spesielt, endret seg mye de siste 30
årene.
Flertallet ber regjeringen sørge
for at utvalget og deretter regjeringen vurderer tjenestemannslovens
bestemmelser om midlertidig ansettelse. Flertallet ber
på denne bakgrunn om at det allerede nedsatte utvalget gis et tilleggsmandat
der de særlig bes vurdere tjenestemannslovens bestemmelser om midlertidige ansettelser.
Utvalget bes særlig vurdere om bestemmelsen sikrer en tilstrekkelig
balanse mellom hensynet til å sikre fleksibilitet og tilgang på
nødvendig arbeidskraft for virksomhetene og hensynet til å begrense
bruk av midlertidige ansettelser.
Flertallet viser til at bruken
av midlertidige stillinger i dag er størst i statlig sektor og ønsker å
redusere bruken av midlertidighet i staten, særlig når det gjelder
de lengste midlertidige ansettelsene.
Flertallet er kjent med at utvalget
skal legge frem sin rapport for Kommunal- og moderniseringsdepartementet
1. november 2015. Flertallet forutsetter dermed at
regjeringens foreslåtte endringer blir oversendt Stortinget innen
utgangen av 2016.
Flertallet viser også til at
andelen midlertidige årsverk i 2013 i universitets- og høgskolesektoren
ble redusert med 0,8 pst. og var den laveste på ti år. Flertallet ønsker
at denne utviklingen skal fortsette, og viser til at det vedtatte
statsbudsjettet økte de frie midlene til universitets- og høyskolesektoren. Flertallet mener
det er naturlig at utvalget som skal gjennomgå tjenestemannsloven,
også går gjennom universitets- og høyskolen for å se på muligheten
for å redusere antall midlertidige ansettelser.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstrepartimener
at faste trygge ansettelser skal være hovedformen for ansettelser
i det norske arbeidslivet. Faste ansettelser gir ikke bare trygghet
og forutsigbarhet for den enkelte ansatte, det bidrar også til mer
produktive, omstillings- og konkurransedyktige virksomheter der
de ansattes kompetanse investeres i. Sammen med en trygg og fleksibel
arbeidsmiljølov, og blant annet fleksibiliteten i permitteringsregelverket,
har dette gjort at norske virksomheter har kombinert trygghet for
ansatte med omstillingsdyktighet og innovativitet.
Disse medlemmer er opptatt av
å bevare dette som oppsummert kan kalles den norske arbeidslivsmodellen.
Innleie av arbeidskraft og midlertidige ansettelser må derfor begrenses
til å gjelde kun ved arbeidskraftbehov av reell midlertidig art. Disse
medlemmer påpeker at bruken av innleie og midlertidige ansettelser
i virksomheter allerede i dag brer om seg og ofte går utover det
arbeidsmiljøloven av i dag tillater. Disse medlemmer mener
arbeidslivets og samfunnets behov derfor tilsier en bedre håndheving
av dagens regler, ikke et frislepp av bruken av midlertidighet. Disse
medlemmer støtter derfor ikke regjeringens åpning for å ansette
midlertidig i 12 måneder i tillegg til arbeidsmiljølovens eksisterende
regler. Disse medlemmer mener midlertidige ansettelser med
dagens regelverk, som regulerer og derfor begrenser omfanget, for
mange fungerer som et springbrett inn i fast arbeid. Disse
medlemmer understreker at årsaken til at mange midlertidige
ansatte ender opp i faste stillinger, nettopp er fordi dagens regelverk
begrenser omfanget til å gjelde midlertidig behov og tidsperioden
man kan være midlertidig ansatt.
Disse medlemmer viser til at
tilgjengelig nasjonal og internasjonal forskning, samt erfaringer fra
OECD, viser at det ikke blir flere sysselsatte ved en økning i adgangen
til å ansette midlertidig, men at faste stillinger gjøres om til
midlertidige. Tvert imot viser europeiske erfaringer at et slikt
virkemiddel vil kunne bidra til at flere unge, innvandrere og mennesker
med nedsatt funksjonsevne blir gående på midlertidig kontakter lenger,
i stedet for å ende i fast arbeid. Disse medlemmer peker
videre på at regjeringen ikke kan vise til forskning eller erfaringer
som understøtter regjeringens tese om at økt adgang til midlertidige
ansettelser vil føre til at flere mennesker i disse gruppene får
en fot innenfor arbeidslivet, og at departementet på skriftlig spørsmål
fra disse medlemmer som forventet ikke kan anslå
noen forventet sysselsettingseffekt.
Disse medlemmer viser til at
det av FAFO-rapport 430 fremgår at under dagens regler og etter
2 år i midlertidige stillinger har 2/3 fast jobb. Dette viser at
dagens regler gir mange gode muligheter til å gå fra en midlertidig
jobb til fast jobb, og at dagens regler derfor i mange sammenhenger
fungerer som et springbrett til fast jobb. Disse medlemmer viser
til at land med liberale regler for midlertidige ansettelser som likner
de flertallet nå innfører i Norge, som blant annet i Sverige, har
en langt dårligere overgang fra midlertidig til fast jobb. Dette
støttes av forskning som omtales i proposisjonen på side 100, sitat:
«Risikoen for å forbli i midlertidige kontrakter
er størst i Finland og Sverige, mens sannsynligheten for å gå fra
midlertidig til fast er størst i Norge (Berglund og Furuøker 2011,
Svalund 2013).»
Etter disse medlemmers oppfatning
er det overraskende at regjeringen og deres støttepartier vil gå
inn for en politikk som så klart svekker overgangen fra midlertidig
til fast jobb. Videre peker disse medlemmer på at
regjeringens foreslåtte karantenebegrensninger, etter en rekke høringsinstansers
syn, vil være umulige å håndheve, og disse medlemmer frykter
derfor et omfang av midlertidige ansettelser langt utover hva regjeringen
mener den skal oppnå med lovendringen.
Disse medlemmer mener for mange
med nedsatt arbeids- eller funksjonsevne i dag står unødig utenfor
arbeidslivet. Likeså mener disse medlemmer at ungdomsledigheten
i Norge er for høy. Disse medlemmer mener det er
andre virkemidler enn svekket stillingsvern gjennom midlertidige
ansettelser som må til for å øke sysselsettingen blant disse gruppene,
og viser til sine merknader under Kapittel 3 Del I Meldingsdel. Disse
medlemmer mener regjeringens forslag om økt adgang til midlertidige
ansettelser tvert imot vil være med på å befeste disse gruppenes
løse tilknytning til arbeidslivet.
Disse medlemmer er bekymret for
at Arbeidstilsynet tillegges en rekke nye oppgaver, som å føre tilsyn
med antall midlertidige ansatte og behandling av dispensasjoner
for arbeidstidsordninger, uten at de tilføres tilstrekkelig med midler. Disse
medlemmer er bekymret for at disse nye arbeidsoppgavene
vil måtte gjennomføres på bekostning av Arbeidstilsynets viktige arbeid
for å forebygge og avdekke sosial dumping og arbeidsmarkedskriminalitet.
Disse medlemmer viser videre
til at en samlet arbeidstakerside, deler av arbeidsgiversiden, Arbeidstilsynet,
Petroleumstilsynet, Statens arbeidsmiljøinstitutt, OECD, samt organisasjonene
som organiserer mennesker med nedsatt funksjonsevne advarer mot
konsekvensene av regjeringens foreslåtte endringer i regelverket for
midlertidige ansettelser. Ikke bare pekes det på negative konsekvenser
for den enkelte arbeidstaker, produktiviteten og kompetansen i virksomhetene,
men også at arbeidet mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet
vil vanskeliggjøres, da midlertidig tilknytning til arbeidsplassen
er en av faktorene som allerede i dag er med på å gjøre forholdene
i enkelte virksomheter uoversiktlige, usikre og i ytterste konsekvens
useriøse.
Disse medlemmer mener derfor
regjeringens foreslåtte endringer er uheldige, på ingen måte imøtekommer
arbeidslivets og det norske samfunnets behov, men tvert imot kan
bidra til å forsterke problemer med utenforskap, sosial dumping
og arbeidslivskriminalitet. Disse medlemmer er derfor
imot endringene.
Disse medlemmerviser
til at flertallet etter forhandlingene foreslår å endre fireårsregelen for
rett til fast ansettelse for midlertidige ansatte til en treårsregel
for enkelte ansettelsesgrunnlag i dagens lov, men ikke for alle.
Disse medlemmer støtter en innstramming
i fireårsregelen, men påpeker at det er uheldig at denne innstrammingen
kun skal gjelde vikariater og den nye generelle åpningen for å ansette midlertidig
som regjeringen nå innfører, men ikke skal ha virkning for arbeidsmiljølovens
andre grunnlag for midlertidige ansettelser. Således vil ikke alle
midlertidige ansatte få styrket sine rettigheter til fast ansettelse.
Dette vil, etter disse medlemmers mening, føre til
en uheldig forskjellsbehandling mellom midlertidige ansatte og bidra
til å gjøre lovverket komplisert å forstå og benytte. Disse
medlemmer mener alle midlertidig ansatte bør få styrket retten
til fast ansettelse etter 3 år. Disse medlemmer mener
det skal være én og samme regel for alle grunnlag av midlertidige
ansettelser.
Denne endringen vil ikke gjelde alle i midlertidig
stilling. Dermed vil det være mulig å omdefinere stillinger for
å omgå forsøket på skjerpelse. Dette medlem frykter
at konsekvensen av endringen heller vil gi et mindre oversiktlig
lovverk og mer byråkrati, heller enn å styrke arbeidstakeres rett
til fast arbeid etter langvarig vikariat.
Disse medlemmer peker på at få
midlertidige ansatte vil være villige til å ta belastningen med å
gå til retten med slike saker, da dette kan være årelange prosesser
i rettsapparatet for å kreve en jobb de uansett ikke er ønsket i.
Det beste vernet gir vi ved å sørge for at flest mulig kan være ansatte
i fast jobb. Det er også best for produktiviteten i det norske arbeidslivet.
Disse medlemmer fremmer på den
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre rett til
fast ansettelse etter 3 år for alle av arbeidsmiljølovens grunnlag
for midlertidige ansettelser, som i dag er omfattet av fireårsregelen,
samt den nye generelle adgangen i § 14-9 bokstav f.»
Disse medlemmer registrerer at
ulike deler av arbeidslivet praktiserer forskjellige former for ansettelses-
og tilknytningsavtaler. Et eksempel er at det innen bemanningsbransjen
opereres med tre ulike kontraktsformer: fast ansettelse med garantilønn
mellom oppdrag, fast ansettelse uten garantilønn mellom oppdrag
og midlertidig ansettelse. Utviklingen går i retning av flere kontrakter
uten garantilønn. Statsråden har i brev av 20. januar 2015 til Stortinget
som svar på spørsmål til skriftlig besvarelse nr. 448/2015 fastslått
at arbeidsmiljøloven gjelder for bemanningsbransjen. Statsråden
skriver at loven oppstiller to former for ansettelse, fast og midlertidig,
og at fast ansettelse er den klare hovedregel. Det vises videre
til at det ifølge rettspraksis er de reelle sidene av arbeidsforholdet
som er avgjørende for den rettslige vurderingen, ikke hva forholdet
omtales som. Dette kan disse medlemmer slutte seg
til. Disse medlemmer viser for øvrig til departementets høringsnotat
om konsekvenser for norsk lovgivning ved implementering av vikarbyrådirektivet
(2008/104/EF) av 10. september 2010, der det av punkt 3.2 og 3.4
fremgår at departementet vurderte kontraktsformen fast ansatt uten
garantilønn som en form for midlertidig ansettelse. Disse
medlemmer vil understreke at et fast arbeidsforhold skal
gi en forutberegnelighet for arbeid og inntekt samt stillingsvern.
Utviklingen i bemanningsbransjen, der vi nå også ser at ansatte
med garantilønn sies opp og tilbys kontrakter uten garantilønn,
viser at bemanningsbransjen får flere ansatte uten slik forutberegnelighet.
Dette utfordrer arbeidsmiljølovens formålsparagraf om trygge tilsettingsvilkår.
Bemanningsforetakene har i Norge den samme adgangen til å ansette
midlertidig som andre foretak. Nye regler om midlertidig ansettelse
får følgelig anvendelse også for bemanningsforetakene. Det gjelder
så vel utvidet adgang til midlertid ansettelse på generelt grunnlag
som de begrensninger som er lagt på denne adgangen for å hindre
misbruk av gjentatt midlertidig ansettelse til å utføre permanente
oppgaver.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en lovproposisjon
som klargjør at det kun finnes to ansettelsesformer i Norge, henholdsvis
fast ansatt og midlertidig ansatt.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti har et mål om
at kvinner og menn skal ha like muligheter til å delta i arbeidslivet,
og at det skal være mulig å kombinere arbeidsliv og familieliv.
Disse medlemmer er særlig bekymret
for effekten endringene knyttet til midlertidighet vil ha for likestilling.
Det er gode grunner til å tro at omfanget av diskriminering i arbeidslivet
vil gå opp ved flere midlertidige ansettelser. I dag er gravide
særlig utsatt for diskriminering i arbeidslivet, noe som vil forsterkes
ved økt midlertidighet. Undersøkelsen om diskriminering på grunnlag
av graviditet og foreldrepermisjon fra Likestillings- og diskrimineringsombudet
og TNS Gallup, som er den første omfangsundersøkelsen på feltet,
viser at 1 av 4 kvinner i midlertidige stillinger ikke fikk forlenget
stillingen fordi de skulle ha barn. Dette blir særlig bekymringsfullt
når vi vet at kvinner i større grad enn menn har midlertidige stillinger.
Tall fra SSB viser at dobbelt så mange kvinner som menn i aldersgruppen
25–39 år har en midlertidig stilling. Ifølge Eurostat er 64 pst.
av kvinnene i Sverige under 25 år midlertidig ansatt. Det er ikke
en utvikling vi bør følge i Norge.
Medlemene i komiteen frå Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti går imot forslaget frå regjeringa
om ein ny generell adgang til mellombels tilsetting (utan vilkår)
for inntil 12 månader. Desse medlemene har merka
seg dei kraftige protestane frå fagrørsla. Desse medlemene meiner
det i dagens norske arbeidsliv er påkravd heilt andre endringar
i arbeidsmiljølovverket enn endringar som går i ei liberaliserande
retning. Desse medlemene meiner dagens utvikling
med stadig større grupper av lågløna arbeidstakarar, vikarar og
deltidstilsette i fleire land, utgjer eit trugsmål mot balanserte
og jambyrdige forhold i arbeidslivet. Ei slik utvikling medfører
òg at stadig fleire personar i stadig fleire land, som følgje av
manglande reguleringar og «fri flyt-politikk», mellom anna blir
fråtekne arbeidsmarknadstryggleik, stillingsvern, inntektstryggleik,
kompetanseutviklingstryggleik, representasjonsrett og tryggleik
på arbeidsplassen. Desse medlemene meiner diverre
å sjå klåre trekk på ei slik utvikling òg i Noreg, i all hovudsak
som ein konsekvens av Noregs tilslutnad til Det europeiske økonomiske
samarbeidsområdet (EØS). Desse medlemene er motstandarar
av ein «fri flyt-politikk» som gjev stadig fleire mellombels tilsette,
vikarar og deltidstilsette, og ser det store omfanget bemanningsbransjen
har fått i Noreg som eit kjenneteikn på ei slik negativ utvikling
i arbeidslivet. Desse medlemene viser til at avtalen
om endringar i arbeidsmiljølova mellom regjeringspartia og støttepartia
Kristelig Folkeparti og Venstre opnar for endå fleire personar i
mellombelse stillingar. Desse medlemene meiner det
framfor ei utviding av høve til å tilsetja personar i mellombelse
stillingar, er behov for ei klårgjering av at tilsetting inneber tryggleik
for fast løn og arbeidstid på varig eller mellombels basis. Dette
skal avtalast mellom arbeidsgjevar og arbeidstakar, og den tilsette
har både rett og plikt til arbeid. Praksisen i bemanningsbransjen,
med juridisk rådgjeving frå NHO Service, er derimot at omfanget
av «fast ansettelse uten lønn mellom oppdrag» har fått utvikla og
bre om seg dei seinaste åra. Desse medlemene vil
understreka at personar tilsett på slike arbeidskontraktar er etter desse
medlemene sitt syn tilsett på juridisk uklare vilkår. Sidan
det er tydeleg usemje mellom NHO Service og fagrørsla om dette avgjerande
faktum, må dette etter desse medlemene si meining
løysast politisk, altså gjennom nødvendige lov- eller forskriftsendringar,
og ikkje overlatast til domstolane.
Desse medlemene viser til forslaget
vedkomande tilsettingsforhold frå Arbeidarpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti.
Det fremmes forslag om en endring i lov om sosiale
tjenester som medfører at kommunen får en plikt til å stille vilkår
om deltakelse i aktivitet ved tildeling av stønad til livsopphold,
med mindre det i det enkelte tilfellet foreligger tungtveiende grunner
mot det. Det skal ikke bli stilt vilkår om aktivitet til stønadsmottakere
som har et aktivitetstilbud etter annen lovgivning. Formålet med
lovforslaget er at personer som mottar stønad etter sosialtjenesteloven
skal delta i en arbeidsrettet aktivitet som styrker deres muligheter
for overgang til arbeid og selvforsørgelse.
Kommunene har etter gjeldende rett en adgang til
å stille vilkår om aktivitet ved tildeling av økonomisk stønad,
men benytter denne muligheten i varierende grad. Det foreslås derfor
å innføre en plikt for kommunen til å stille vilkår om aktivitet
og en hjemmel for å kunne sanksjonere vilkårsbrudd i sosialtjenesteloven
§ 20. Etter forslaget skal kommunen kunne foreta trekk i stønaden
hvis stønadsmottakeren ikke oppfyller vilkår som er stilt i vedtaket
om stønad.
Det vises til proposisjonens kapittel 6 der forslagene
vedrørende plikt til å stille vilkår om aktivitet ved tildeling
av stønad til livsopphold er nærmere redegjort for.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, merker seg dagens
ordning med at personer som ikke kan sørge for sitt livsopphold
gjennom arbeid eller annet vis, har krav på økonomisk stønad. Dette
er en grunnleggende rettighet i velferdsstaten, og følger av lov
om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (sosialtjenesteloven).
Samtidig kan det stilles vilkår ved tildeling av slik stønad til
livsopphold. Dette gjøres i liten grad, men i de tilfeller hvor
det gjøres, viser det seg at det har flere positive effekter.
Flertallet viser til at det i
en del tilfeller stilles krav om deltakelse i arbeidsmarkedstiltak,
kvalifiseringstiltak, aktiv jobbsøking eller om å akseptere et konkret
jobbtilbud. Hensikten med slike vilkår er å styrke stønadsmottakerens
muligheter til å få arbeid og bli selvforsørget.
Flertallet viser videre til at
det i en del kommuner stilles vilkår om deltakelse i aktivitetstilbud
og oppfølging av stønadsmottakere. Slike vilkår brukes veldig variabelt
og mest i store kommuner. Vilkårene brukes i stor grad overfor enkelte
målgrupper. Undersøkelser viser at vilkårene får best effekt i de
tilfeller der de kombineres med et godt oppfølgingsapparat hos Nav.
Flertallet anser at det å stille
krav til mennesker, handler om å ta dem på alvor og behandle dem
med respekt. Hvis man ikke stiller krav og forventninger, har man
i stor grad gitt opp mennesker og bidrar til økt passivisering og
gjør det enda vanskeligere å komme seg ut i arbeid eller utdanning.
Flertallet viser til at forslaget
om trekk i ytelsene ved at man ikke følger sin aktivitetsplikt,
er på lik linje med resten av arbeidslivet. Hvis man ikke møter
opp på jobb, vil man få trekk i sin lønn og det er da rimelig at
det samme gjelder ytelser.
Flertallet er opptatt av at ulike
kommuner kan finne ulike løsninger for å nå målene aktivitetsplikten
skal støtte opp under, og vil understreke at det må være vide rammer
for lokale fortolkninger og gjennomføringsmetoder.
Flertallet viser til bekymringene
fra KS rundt kostnader knyttet til innføring av aktivitetsplikt. Flertallet mener
det er viktig å se helheten rundt økonomien, og mener at aktivitetsplikt
vil kunne gi økonomiske besparelser for den enkelte kommune som
ikke allerede har innført en slik ordning, men også for samfunnet
gjennom at færre faller utenfor og vil være avhengig av varige ytelser. Flertallet viser
til prinsippene for finansiering av kommunesektoren, og legger til
grunn at eventuelle kommunale merkostnader kostnadsberegnes gjennom
konsultasjonsordningen mellom stat og kommunesektor, og kompenseres
fullt ut.
Flertallet vil følge de økonomiske
konsekvensene over tid og vil vurdere behovet for eventuelt økonomiske
tiltak i de årlige budsjetter.
Flertallet er tilfreds med at
det i proposisjonen ikke er foreslått at departementet skal be kommunene
rapportere om faktisk bruk av aktivitetskrav, men flertallet mener
det er fornuftig å inkludere dette i KOSTRA-rapporteringen.
Flertallet vil også understreke
betydningen av at lovendringen skal være enkel å forholde seg til for
kommunene. Flertallet ber derfor regjeringen om å
sørge for at det ikke medfører særskilte rapporteringskrav i forbindelse
med lovfestingen av aktivitetsplikt og heller ikke automatiske nasjonale
tilsyn.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti mener det norske
velferdssamfunnet er tuftet på at alle skal gjøre sin plikt og kreve
sin rett. Alle skal selv bidra med det de kan for å komme seg i
arbeid og aktivitet, men alle må samtidig gis muligheter til aktivitet
og hjelp som kan bedre den enkeltes mulighet til å komme i arbeid
og mestre hverdagen.
Kommunene kan i dag, gjennom sosialtjenesteloven,
stille vilkår til personer som mottar økonomisk sosialhjelp når
dette er hensiktsmessig. Et flertall av stønadsmottakerne har et
midlertidig og forbigående behov for sosialhjelp. Et formål med
vilkårsstillelse må være å bidra til at brukerne kommer seg ut av
en vanskelig livssituasjon, og å styrke tjenestemottakers muligheter
til å bli selvforsørget gjennom arbeid. Dette er særlig viktig for
unge. Unge er derfor den gruppen det oftest stilles vilkår til når
de mottar økonomisk sosialhjelp.
Disse medlemmer peker på at regjeringen Stoltenberg
undersøkte hvorvidt kommunene benytter adgangen til å stille aktivitetskrav,
og at kommunene den gang pekte på at sosialtjenesteloven med bruk
av skjønn knyttet til aktivitetsplikt er tilstrekkelig som redskap
for å oppnå aktivitet knyttet til stønader.
Kommunene pekte på at ressurser til aktivisering var
og er utfordringen for en mer aktiv bruk av aktivitetskrav i de
kommuner der dette var lite benyttet, og vil i enda større grad
være det dersom alle stønadsmottakere skal ilegges aktivitetsplikt
slik regjeringen foreslår. Videre pekte kommunene den gang på behovet
for tydeligere retningslinjer for bruk av sanksjoner dersom stønadsmottaker
bryter vilkårene for aktivitet. Regjeringen Stoltenberg fulgte derfor
opp dette gjennom utdyping og presiseringer i rundskriv til lov
om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen.
Disse medlemmer mener sosialhjelpen
fortsatt skal være skjønnsbasert, og fortsatt være et kommunalt
ansvar. Kommunene ved de lokale Nav-kontorene har større nærhet
til menneskene, kjenner lokalsamfunnene og har derfor de beste forutsetninger
for å kunne gi helhetlige tjenestetilbud og også stille de hensiktsmessige
krav i hvert enkelt tilfelle. Disse medlemmer mener dagens
lov med en skjønnsmessig bruk av aktivitetskrav er helt i tråd med
Nav-reformens intensjon om at alle mennesker og deres situasjoner og
utfordringer er ulike, og at løsningene for å kunne komme seg ut
i arbeid og aktivitet derfor også er ulike og må tilpasses den enkelte
og dens historie, utfordringer og kapasitet.
Disse medlemmer mener regjeringens forslag
til bruk av aktivitetsplikt i alle tilfeller av stønadsmottak kan
virke mot sin hensikt, være byråkratiserende og kostbart for kommunene. Disse
medlemmer mener regjeringen heller burde fulgt opp regjeringen
Stoltenbergs arbeid med å se til at alle kommuner har ressurser
og muligheter til å bruke aktivitetsplikten der det er hensiktsmessig. Disse
medlemmer peker på at regjeringens forslag til enhetlig
aktivitetsplikt ikke følges av ekstra midler til et faktisk aktivitetstilbud
ute i kommunene og således kan risikere å bli en sovepute.
Disse medlemmer understreker
at å redusere antallet unge sosialhjelpsmottakere krever arbeid
på flere områder samtidig, herunder arbeid mot frafall i videregående
skole, styrking av ungdomspsykiatrien og rusbehandlingen, samarbeid
med næringslivet og større bruk av arbeidstrening i det ordinære
arbeidslivet.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet går
imot forslaget om å stilla vilkår om aktivitet ved tildeling av
stønad til livsopphald. Denne medlemen meiner at
auka midlar til aktivitetstilbod er eit betre virkemiddel for å
få mottakarar av sosialhjelp i aktivitet. Det ligg i dag føre heimel
til å stilla vilkår om aktivitet. Avgjerande for at aktivitetskrav
skal fungera, er at eit slikt aktivitetstilbod er meiningsfullt. Denne
medlemen vil vidare visa til at det går fram av lovproposisjonen
at brot på vilkår om aktivitet ikkje skal medføra at stønaden vil
bli redusert til «et uforsvarlig lavt nivå» og at «Det foreligger fortsatt
en rett til stønad som skal sikre et forsvarlig livsopphold for
stønadsmottakeren og eventuell familie». Denne medlemen støttar ideen
om at velferdsytingar i større grad enn i dag bør bli utbetalt som
lønstilskot i staden for som passive ytingar. Når det gjeld stønad
til sosialhjelp, er dette siste skanse, og denne medlemen har
tiltru til at stønadsytar best ser kva som er den beste løysinga
for den einskilde stønadsmottakar. Sosialhjelp skal vera ein tidsavgrensa
stønad, sjølv om denne medlemen er klar over at stønaden
fungerer som hovudinntekt for fleire i lengre periodar. Denne medlemen viser
til at forslaget møter motstand frå KS, interesseorganisasjonen
til kommunane. Denne medlemen støttar KS i synet
på at dagens regelverk der den einskilde kommune kan stilla vilkår
om aktivitet ved tildeling av stønad til livsopphald, er det føretrekte
alternativet for kommunane. Denne medlemen har vidare
tiltru til lokalt sjølvstyre med løysingar tilpassa behova til den
einskilde.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
det på høyringa gjekk fram at kommunesektoren ifølgje KS vil få
ei årleg meirkostnad på 500–600 mill. kroner dersom forslaget blir
vedteke.
Medlemen i komiteen frå Senterpartiet ser
ikkje nokon grunn til å støtta ei slik svekking av kommunar sin
økonomi gjennom eit sentralt pålegg. Denne medlemen legg
til grunn at kommunane allereie har tilstrekkelege incentiv til
å arbeida for lågast mogleg utgifter til stønad til livsopphald.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at formålet med sosialstønad er å sikre mennesker som faller
utenfor andre ytelser, livsopphold. Formålet er at fellesskapet
skal bidra til at mennesker i en vanskelig og sårbar situasjon får
mulighet til å leve under anstendige forhold. Denne ordningen er grunnleggende
i velferdsstaten, og den bør ikke endres slik at folk får en mer
usikker hverdag. Folk som mottar sosialstønad er forskjellige og har
sammensatte utfordringer, og for en betydelig del vil det ikke være
realistisk å oppfylle vilkår om aktivitet. Det må innretningen av
ordningen ta hensyn til. Derfor er det galt å innføre aktivitetsplikt.
Dette medlemmener
at det er avgjørende at faglige vurderinger og den enkeltes livssituasjon må
ligge til grunn for vurderinger rundt plikt til aktivitet for å
motta sosialhjelp. Lengde og omfang på hjelpebehov bør være en del
av vurderingen. Svært mange sosialhjelpsmottakere trenger hjelp
i korte perioder av livet for å komme over ei kneik. Dette
medlem peker på behovet mennesker i en vanskelig livssituasjon
har for tett individuell oppfølging.
Dette medlem viser til at departementet
presiserer i Prop. 39 L (2014–2015) at uføretrygdede med supplerende
sosialhjelp som hovedregel vil ha tungtveiende grunner mot at det
stilles vilkår om aktivitet. Det er viktig at denne praksisen følges
og blir lik over hele landet, samtidig som andre grupper med tungtveiende
grunner mot at det stilles vilkår om aktivitet må møtes med forståelse
for det. Det er viktig å følge med på hvorvidt kommunene evner å
individualisere tilbudet til aktivitet, og hvordan tiltak fordeles mellom
offentlige og private tiltaksaktører.
Dette medlem mener at satsen
for sosialhjelp allerede er lav. En reduksjon i satsene til nødhjelpsnivå
vil ramme mottakerne hardt, fordi mange av disse ikke har andre
inntekter. Dette vil særlig gjelde mottakere som bryter vilkårene flere
ganger på rad, og av den grunn får redusert stønad over en lengre
periode. Dette medlem mener vurderingen av om stønaden
skal reduseres også må ta hensyn til hvor stor del av inntekten
til mottakeren stønaden utgjør, om vedkommende mottar hel eller
delvis stønad, om mottaker er i jobb og i hvilken stillingsbrøk,
og om et vilkår brytes for første gang, eller om det har skjedd
flere ganger.
Dette medlem viser til høringsinnspillet
fra JussBuss om at det sjelden klages på vedtak om sosialstønad,
og at stønadsmottakere har et dårlig rettssikkerhetsvern under dagens
ordning. Dette medlem ønsker å utvide dekningsområdene
for fri rettshjelp og innføre Nav-ombud, i tråd med representantforslag
75 S (2013–2014) fra Karin Andersen om å gi trygge vilkår og bedre
samarbeid mellom Nav og befolkningen ved hjelp av opprettelse av
et Nav-ombud.