Skriftlige spørsmål og svar

Liste over skriftlige besvarelser. Skriftlige spørsmål er en kort spørsmålsform, og er ikke gjenstand for debatt i Stortinget.

Avgrens utvalget

Finn spørsmål til skriftlig besvarelse etter

Stensaker, Christopher (1 - 9 av 9)
  • Skriftlig spørsmål fra Christopher Stensaker (FrP) til utviklingsministeren

    Dokument nr. 15:118 (2003-2004)

    Innlevert: 11.11.2003

    Sendt: 12.11.2003

    Besvart: 19.11.2003 av utviklingsminister Hilde Frafjord Johnson

    Det er i den senere tid fremkommet påstander om at bistandsmidler blir borte, forsvinner i administrasjon, korrupsjon, eller brukes på en måte som gjør at det er vanskelig å følge pengene til det, eller de, som de er ment for. Dette fører til at det i befolkningen skapes tvil om hvor bistandsmidler havner. Hva kan gjøres for å føre bedre kontroll med disse midler, og at det ikke ytes penger til korrupte personer eller regimer eller til regimer som fører krig innenfor eller utenfor egne grenser?
  • Skriftlig spørsmål fra Christopher Stensaker (FrP) til utenriksministeren

    Dokument nr. 15:238 (2001-2002)

    Innlevert: 06.03.2002

    Sendt: 06.03.2002

    Besvart: 14.03.2002 av utenriksminister Jan Petersen

    11. desember 2001 sendte kanalen Metropol programmet "Globalt": Om Nord-Koreas barn, der to journalister reiste rundt med skjult kamera, der det var ulovlig å filme. Det gikk fram av sendingen at matforsyninger gitt av bl.a. USA og Røde Kors havnet i militærleire og ble solgt på svartebørs. Det dyrkes opium der inntekten går til å ruste opp militæret. Det ble også fortalt om umenneskelige handlinger i overfylte fengsler. Dette dreier seg om et lukket land der barn lider. Hva vil utenriksministeren foreta seg? Vedlegg til spørsmål: Opprinnelig melding Fra: nina hordvik [mailto:ninahordvik@yahoo.no] Sendt: 12. desember 2001 01:02 Til: christopher.stensaker@stortinget.no Emne: Nord-Koreas barn Heisann... Jeg håper at du vil ta deg tid til å lese dette! Jeg synes dette er et viktig tema som snart burde tas opp, og som alt for lenge er blitt oversett. På forhånd takk. Nord-Koreas barn 11.12.2001 11. desember 2001 så jeg et program på kanalen Metropol: "Globalt": Nord-Koreas barn, hvor to journalister reiste rundt i Nord-Korea med skjult kamera. Det var ulovlig å filme, verden skulle ikke få vite hvordan omstendighetene er. Det var også forbudt å prate med barna som gikk gatelangs og samlet forurenset vann i kopper, som de skulle drikke av. Barna var tydelig preget av sult og underernæring. De var kortvokst og håret var begynt å lysne. Humanitær hjelp Nord-Korea har mottatt enorme mengder forsyninger med blant annet mais fra USA og Røde Kors. Denne maten fikk vi se bli servert i militære leirer, ellers var det de som var lojale mot partiet som fikk. Resten ble solgt på svartebørsen til de få nordkoreanerne som hadde penger til å kjøpe seg mat. Vi fikk se barn gå der i fra med tomme poser. Herberger En tid var det så mange foreldreløse og sultende barn som gikk gatelangs, at myndighetene måtte gjøre noe. Det kom da herberger til barna. Dette er langt i fra noe barnehjem, det er et sted hvor barn etterlates for å dø. Det er et sted hvor de nektes tilgang til mat og medisiner, og en etter en sulter i hjel, mens andre dør av sykdom. En historie forteller om et barn som ble sett da det falt ut fra tredje etasje i herberget. Jordbruk I Nord-Korea er det nok jord til at landet kan forsyne seg selv. En tidligere bonde fortalte sin historie. Han fikk beskjed av myndighetene, at den beste jorda hans skulle brukes til å dyrke planter som produserte opium. Noe han mente gjaldt ca. 75-80 pst. av Nord-Koreas tidligere jordbruk. Og som han sa, så gjør man som man får beskjed om fra myndighetene. Pengene en tjente på dette gikk til myndighetene, og for å ruste opp det militære. Forståelig nok forsøker flere nordkoreanere hver dag å flykte over elven som skiller Nord-Korea og Kina. Dette er et strengt bevoktet område, og grensevaktene er beordret til å skyte for å drepe. Fengslene De fortalte om familiefengsler hvor menn, kvinner og barn satt sammen. Fengslene kunne være så store at de rommet 50 000 fanger. Ikke alle visste engang hvorfor de var der. Grunnen til at hele familier var fengslet, mente en var at dette var mer effektivt. For å hindre demonstrasjoner og lignende, ble ikke bare mannen tatt til fange, men også hans kone og barn. Og ja, ... dette var effektivt, hvem tør vel demonstrere da? For å si det slik: Det har ikke vært én eneste demonstrasjon i Nord-Korea på over 50 år! En tidligere fengselsvokter forteller sin historie Fangene ble behandlet som dyr. Behandlet man dem som mennesker, ble dem straffet. Dersom fanger forsøkte å rømme, var vokterne beordret til å skyte for å drepe. Dersom de drepte en rømling ventet det belønning. Dette førte til at fangevokterne beordret fangene til å klatre på gjerdene så vokterne fikk sin belønning. Kvinner ble voldtatt og slått. Dersom de ble gravid, var dette deres problem. Da ble de sendt til en egen del av leiren, hvor mennesker ble torturert og drept. Det var historier derfra som var for forferdelig til at de kunne gjenfortelles. Den tidligere fangevokteren fortalte om en død kvinne han hadde sett. Hun var drept for ikke l
  • Skriftlig spørsmål fra Christopher Stensaker (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:165 (2000-2001)

    Innlevert: 12.01.2001

    Sendt: 12.01.2001

    Besvart: 18.01.2001 av samferdselsminister Terje Moe Gustavsen

    Flere undersøkelser tyder på at fastmonterte mobiltelefoner i bil, er mere trafikkfarlige enn løse mobiltelefoner. Dette påpekte Fremskrittspartiet allerede da påbud om fastmontering ble vedtatt. Nå er det også igangsatt tekstmeldinger om trafikken fra P4 og Radio 1. Dette betyr at bilistene må ta blikket bort fra trafikken for å lese meldingene. Hva vil statsråden gjøre for å løse dette problemet?
  • Skriftlig spørsmål fra Christopher Stensaker (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1 (2000-2001)

    Innlevert: 03.10.2000

    Sendt: 03.10.2000

    Besvart: 11.10.2000 av samferdselsminister Terje Moe Gustavsen

    Det vises til alle mediaoppslag gjennom året angående arbeidsforholdene i Luftfartstilsynet, og kritikken som går direkte på Luftfartsdirektøren. Den uholdbare situasjonen som har oppstått for ansatte og etaten, går ut over tillitten til luftfartsmyndigheten/flysikkerheten, og knyttes direkte til luftfartsdirektørens lederegenskaper. Mye synes å være i strid med regelverket. Hva vil statsråden gjøre for å rydde opp i denne situasjonen? 12 vedlegg til spørsmål: Vedlegg 1. Artikkel fra VG Net, 01.09.2000, " Arrogant ledelse". http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=5285123 Vedlegg 2. Artikkel fra VG Net, 01.09.2000, "Norsk flysertifikat ulovlig". http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=613028 Vedlegg 3. Artikkel fra VG Net, 01.09.2000, "Fører flyelever bak lyset". http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=4438768 Vedlegg 4. Artikkel fra VG Net, 03.08.2000, "Ba Skogstad gå til departementet". http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=3949657 Vedlegg 5. Artikkel fra VG Net, 03.08.2000, "Tar ikke selvkritikk". http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=3580999 Vedlegg 6. Artikkel fra VG Net, 03.08.2000, "Har SPILLEjobb på si". http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=6064680 Vedlegg 7. Artikkel fra VG Net, 03.08.2000, "Burde vært informert". http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=2764955 Vedlegg 8. Artikkel fra VG Net, 25.07.2000, "Tilliten til norsk luftfart i fare". http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=8231391 Vedlegg 9. Artikkel fra VG Net, 25.07.2000, "Hetses av sjefen". http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=6969351 Vedlegg 10. Artikkel i Dagbladet, 26.07.2000, s. 22 - 23. Vedlegg 11. Artikkel i Dagbladet, 23.06.2000, s. 6. Vedlegg 12. Artikkel i Dagbladet, 08.04.2000, s. 16 - 21.
  • Skriftlig spørsmål fra Christopher Stensaker (FrP) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:288 (1998-99)

    Innlevert: 19.05.1999

    Sendt: 20.05.1999

    Besvart: 27.05.1999 av samferdselsminister Dag Jostein Fjærvoll

    Internasjonale regler angående luftfart er i dag ikke samordnet når det gjelder flysertifikater. Dette gjør at en som for eksempel flyr jumbojet på de store internasjonale flyplasser, ikke kan konvertere sitt utenlandske sertifikat til norsk uten å ta nye kostbare eksamener. Som bakgrunn for spørsmålet vedlegges korrespondanse mellom Arvid Vollum og Luftfartsverket. Vil Statsråden treffe tiltak til å forenkle regelverket slik at det blir samsvar mellom norske og utenlandske sertifikater? 5 vedlegg til spørsmål: Vedlegg 1. CV til Arvid Vollum Brynjeveien 5 D 7060 Klæbu Tlf. 72834265 Mob. 95144119 Vedlegg 2. Privat brev til Luftfartsverket Norge, Avdeling for Flysertifikater fra Arvid Vollum. Datert 25.06.1998. Vedlegg 3. Brev fra Luftfartsverket, Luftfartsinspeksjonen til Arvid Vollum. Referanse: 9803353. Saksbehandler Flygeinspektør Jon-Erik Søvik. Datert 25.09.1998. Vedlegg 4. Brev fra Arvid Vollum til Samferdselsdepartementet, vedrørende klage over forvaltningsvedtak for konvertering av mitt flysertifikat hos Luftfartsverket. Datert 27.10.1998. Vedlegg 5. Brev fra Luftfartsverket, Luftfartsinspeksjonen til Samferdselsdepartementet, vedrørende klage over Luftfartsverkets vedtak av 1998-09-25 om konvertering av utenlandsk luftfartssertifikat. Referanse: 9803353. Saksbehandler Flygeinspektør Leif Morten Larsen. Datert 18.03.1999.
  • Skriftlig spørsmål fra Christopher Stensaker (FrP) til fiskeriministeren

    Dokument nr. 15:257 (1998-99)

    Innlevert: 20.04.1999

    Sendt: 21.04.1999

    Besvart: 29.04.1999 av fiskeriminister Peter Angelsen

    Har den nåværende Regjering interesse for at de unge skal få de rettigheter i det fiske som de har satset på, hva vil statsråden gjøre for at Steinar Berge og hans sønner skal fortsatt ha sitt yrke i fiskebåten, og kan statsråden se på den urett som ble utført mot dem ved overgang til deltagelses-rettigheter i makrellfiske året 1997?
  • Skriftlig spørsmål fra Christopher Stensaker (FrP) til fiskeriministeren

    Dokument nr. 15:246 (1998-99)

    Innlevert: 14.04.1999

    Sendt: 14.04.1999

    Besvart: 21.04.1999 av fiskeriminister Peter Angelsen

    Mange fiskere stiller seg undrende til den urettferdige ordningen med at noen får kondemnering tilskudd til sin gamle båt og andre ikke, når de ønsker å kjøpe en ny og sikrere båt. Selv om ordningen er knyttet til kvoter så har alle sin levevei av fiske og burde stilles likt. Vil fiskeriministeren treffe tiltak som sikrer at alle behandles likt, eventuelt at ordningen med kondemnering tilskudd fjernes?
  • Skriftlig spørsmål fra Christopher Stensaker (FrP) til miljøvernministeren

    Dokument nr. 15:69 (1998-99)

    Innlevert: 19.11.1998

    Sendt: 19.11.1998

    Besvart: 26.11.1998 av miljøvernminister Guro Fjellanger

    Trondheim har i dag et godt utbygd kloakkrenseanlegg på Høvringen. Nå planlegges det et anlegg til 400 millioner for kjemisk rensing som eksperter sier er bortkastede penger. Driftskostnadene ved et nytt anlegg på Høvringen vil øke fra 2,6 til 21 millioner kroner i året. Anlegget i dag produserer 5000 tonn slam. Med det nye anlegget i drift må det finnes løsning for nærmere 20 000 tonn og kloakkavgiften for bedrifter og private vil øke med mellom 60 og 70%. Hva vil miljøvernministeren gjøre med dette?
  • Skriftlig spørsmål fra Christopher Stensaker (FrP) til finansministeren

    Dokument nr. 15:48 (1998-99)

    Innlevert: 06.11.1998

    Sendt: 06.11.1998

    Besvart: 13.11.1998 av finansminister Gudmund Restad

    Av et autorisert firma kjøpes en Mercedes for kr. 260 000 med diesel-motor. Bygges om med bensinmotor, 300E 24v. Erklæring leveres biltilsynet, og ombyggingen blir godkjent. Eier blir senere innkalt til tollvesenet for avhør og kontroll av bilen blir foretatt av merkeverksted i Trondheim. Bilen tilbakeholdes i 1 mnd. Deretter følger brev fra tollvesenet med krav på kr. 411 866 innen 3 uker uten klageadgang. Kan statsråden redegjøre for hvordan denne form for behandling kan forekomme?