Skriftlige spørsmål og svar

Liste over skriftlige besvarelser. Skriftlige spørsmål er en kort spørsmålsform, og er ikke gjenstand for debatt i Stortinget.

Avgrens utvalget

Finn spørsmål til skriftlig besvarelse etter

Helleland, Trond (1 - 20 av 78)
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1774 (2023-2024)

    Innlevert: 16.04.2024

    Sendt: 16.04.2024

    Besvart: 23.04.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Hvilke krav stilles til Vys avvikshåndtering når de etter planen overtar Flytogets ruter senest i 2028, og hvordan har statsråden tenkt å sikre at det oppleves trygt for flyreisende å reise med Vy når de skal rekke et fly?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1505 (2023-2024)

    Innlevert: 10.03.2024

    Sendt: 11.03.2024

    Besvart: 18.03.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Når Ring 1 stenger vil man ikke lenger kunne krysse Ring 1 som gående, på samme måte som i dag. Statens vegvesen jobber med løsninger for å krysse Ring 1, det ser imidlertid ut som at det vil bli utfordrende for syklende og mennesker med funksjonsvariasjon. Er det vurdert alternativer som kan åpne delstrekninger for gående og syklende gjennom etappevis stenging av veianlegget?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1311 (2023-2024)

    Innlevert: 21.02.2024

    Sendt: 22.02.2024

    Besvart: 29.02.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Hvilke konsekvenser mener statsråden det vil få dersom ESA konkluderer med at den samlede direktetildelingen av Østlandet 1 og 2 er i strid med EØS-avtalen, og kan statsråden gi Stortinget en grundig oppdatering på hvordan dialogen med ESA har vært om denne saken de siste månedene, inkludert møter og svar som gis til ESA nå i februar?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:957 (2023-2024)

    Innlevert: 18.01.2024

    Sendt: 19.01.2024

    Besvart: 23.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Hvilke problemstillinger er Drosjeutvalget bedt om å se nærmere på i sin delutredning II?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:743 (2023-2024)

    Innlevert: 18.12.2023

    Sendt: 18.12.2023

    Besvart: 03.01.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Har statsråden hatt dialog med ESA om forslaget om sentraltilknytningsplikt for å sikre at det er forenlig med EØS-retten (Det bes om at statsråden klargjør for prosessen med å sikre at forslaget man har landet på i Prop. 39 L (2023-2024) er i tråd med EØS-retten)?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:677 (2023-2024)

    Innlevert: 12.12.2023

    Sendt: 12.12.2023

    Besvart: 15.12.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Avtalen med Vy gjør at dagens flytog-ruter til Gardemoen har 65 % lavere kapasitet, flere forsinkelser og innstillinger, og får lenger reisetid. Mener samferdselsministeren at dette er å «opprettholde tilbudet» til Oslo Lufthavn, i tråd med lovnader fra statsbudsjettet?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:442 (2023-2024)

    Innlevert: 15.11.2023

    Sendt: 15.11.2023

    Besvart: 21.11.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Begrunnelsen for å legge ned tilbringertjenesten til OSL (Flytoget) fra senest 2028, var kapasitetsmangelen. Det viser seg imidlertid at dette er basert på gamle tall fra før 2017 og et før-pandemisk reisemønster som i dag er utdatert. Vil statsråden med bakgrunn i dette sørge for oppdaterte trafikktall og gjøre en ny vurdering av nedleggelsen av Flytoget?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:195 (2023-2024)

    Innlevert: 20.10.2023

    Sendt: 23.10.2023

    Besvart: 30.10.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Jeg viser til statsrådens svar på spørsmål 2586 og 2697, om stopp i planleggingsarbeid og arbeid med finansieringsanalyser for kommende bomprosjekt i påvente av ny NTP. Er statsråden enig i at det er størrelsen på bompengebelastingen for trafikantene og ikke kostnadsutviklingen i prosjektene som skal avgjøre hvor mye størrelsen på «annen finansiering» (bompengene) skal utgjøre i prosjektene, og at dette er viktig å få avklart før NTP ferdigstilles?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:194 (2023-2024)

    Innlevert: 20.10.2023

    Sendt: 23.10.2023

    Besvart: 25.10.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Kan jeg be om en oversikt over rettsakter som er EØS-relevante på Samferdselsdepartements område og som venter på å bli tatt inn i EØS-avtalen, inkludert når de ble vedtatt i EU?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:3261 (2022-2023)

    Innlevert: 27.09.2023

    Sendt: 27.09.2023

    Besvart: 04.10.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Viser til regjeringens endringer i veinormalene. Ber om en oversikt over alle store prosjekter i NTP 2022-2033 med ÅDT og ev. konsekvenser av ny veinormal for det enkelte prosjekt?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:3032 (2022-2023)

    Innlevert: 29.08.2023

    Sendt: 29.08.2023

    Besvart: 06.09.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    På Dagsnytt 18 28. august virket det ikke på statssekretæren som at det fantes beredskapsplaner for en krise der jernbanebrua over Lågen kunne falle ned. Hva slags beredskapsplaner har Bane NOR for sin jernbaneinfrastruktur, og hva gjør statsråden nå for å sikre seg at beredskapsplanene i samferdselssektoren er gode nok før neste naturhendelse?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2966 (2022-2023)

    Innlevert: 23.08.2023

    Sendt: 23.08.2023

    Besvart: 29.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Når man skjønte at ekstremværet ville komme, hvilke initiativ tok statsråden for å forsikre seg om at infrastruktureierne var godt nok forberedt, at de hadde undersøkt og hadde kontroll på egen infrastruktur?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2964 (2022-2023)

    Innlevert: 23.08.2023

    Sendt: 23.08.2023

    Besvart: 29.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Viser til statsrådens tidligere svar om gjenåpning av Dovrebanen, og at Bane NOR varsler at dette kan ta tid. Statsråden viser til at Bane NOR er i gang med en anbudsprosess. Har statsråden undersøkt muligheten for en rask anskaffelsesprosess, eller ev. gjort nødvendige avklaringer med finansministeren for å gjøre det han kan for å sikre en raskere gjenåpning av Dovrebanen?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2890 (2022-2023)

    Innlevert: 15.08.2023

    Sendt: 15.08.2023

    Besvart: 22.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Viser til statsrådens svar på skriftlig spørsmål 2793, om E6 Ranheim – Værnes. Vil statsråden vurdere om taksten kan reduseres i påvente av ny oppstart på prosjektet?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2878 (2022-2023)

    Innlevert: 14.08.2023

    Sendt: 15.08.2023

    Besvart: 22.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Statens vegvesen har anbefalt å starte med parsell 2, den midterste parsellen av E6 Mørsvikbotn-Megården. Har Statens vegvesen endret sin anbefaling for utbygging, eller er det andre grunner til at regjeringen nå ønsker å starte med parsell 1?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2793 (2022-2023)

    Innlevert: 04.08.2023

    Sendt: 07.08.2023

    Besvart: 15.08.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Nye Veier AS ble i sommer enig med Acciona om å avslutte kontrakten på E6 Ranheim-Værnes. Det er dermed full stopp i utbyggingen. Selv om det gjøres en del avsluttende arbeid, står innbyggerne igjen med en uferdig strekning med saktegående kø flere steder. Hvordan vil statsråden følge opp dette prosjektet med Nye Veier, for å sikre at situasjonen blir best mulig for brukerne av veien fram mot ferdigstillelse?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2697 (2022-2023)

    Innlevert: 29.06.2023

    Sendt: 29.06.2023

    Besvart: 06.07.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Jeg viser til statsrådens svar av 23.06.23 på spørsmål 2586. Skal svaret fra statsråden tolkes dithen at dette også gjelder arbeid med finansieringsanalyser i bompengeprosjekt?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2594 (2022-2023)

    Innlevert: 20.06.2023

    Sendt: 20.06.2023

    Besvart: 27.06.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    Fremtind Service er Norges største AutoPASS-utsteder med mer enn 1,3 millioner norske bilister som kunder. Selskapet krever inn over åtte milliarder kroner hvert år. Selskapet har svært dårlige kundevurderinger. Det går igjen at det er vanskelig for kunder å komme i kontakt med selskapet, inkassokrav feilsendes og at feil ikke rettes opp. Hva vil statsråden gjøre for å sikre at utstederselskapene håndterer kundene sine på en tilfredsstillende måte?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2586 (2022-2023)

    Innlevert: 19.06.2023

    Sendt: 19.06.2023

    Besvart: 23.06.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    I forbindelse med forberedende arbeid for E39 Storehaugen-Førde, svarer Statens vegvesen i brev av 15.05.23 til Sunnfjord kommune at arbeidet er satt på vent. Det virker i brevet som at Statens vegvesen nå må legge alt arbeid med planlegging og forberedende arbeid på sine investeringsprosjekter på vent. Medfører det riktighet?
  • Skriftlig spørsmål fra Trond Helleland (H) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2553 (2022-2023)

    Innlevert: 15.06.2023

    Sendt: 16.06.2023

    Besvart: 26.06.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

    I regjeringens forlik med SV er det satt av 138,8 mill. kroner på kap. 1332 post 63 til å øke det statlige tilskuddet til store kollektivprosjekter til 70 pst. I svar på budsjettspørsmål til statsbudsjettet 2023 ble det oppgitt at det ville koste 2,5 mrd. kroner å øke den statlige andelen i kollektivprosjekter til 70 pst i 2023. Hva skal de 138,8 mill. kronene gå til?