Spørretimespørsmål m.m.

Liste over muntlige spørsmål og spørretimespørsmål fra representantene til statsrådene, spørsmål til presidentskapet og spørsmål ved møtets slutt.

Avgrens utvalget

Finn spørretimespørsmål etter

Sverdrup, Ingvard (1 - 20 av 25)

  • Spørretimespørsmål fra Ingvard Sverdrup (H) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 25.03.1993

    Besvart: 31.03.1993 av samferdselsminister Kjell Opseth

    "Ifølge Adresseavisen 24. mars 1993 vil tunnelarbeidene på Rv 30 i Haltdalen, Sør-Trøndelag, bli gitt til vegvesenet i et annet fylke uten at anleggsbransjen er gitt adgang til å konkurrere gjennom ordinær anbudsrunde. Hva er departementets begrunnelse for å innføre en slik konkurranse- vridning?"
  • Spørretimespørsmål fra Ingvard Sverdrup (H) til helseministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 18.03.1993

    Besvart på vegne av: Helseministeren

    Besvart: 24.03.1993 av bistandsminister Kari Nordheim-Larsen

    "Møre og Romsdal fylkesting vedtok i oktober 1992 å avvikle den fylkes- kommunale driften av Haug Behandlingshjem for Cerebral Parese i Ålesund innen 1. januar 1995. Det er i dag 15 langtidsbeboere på institusjonen. Kan fylket vedta å avvikle driften og derved frasi seg ansvaret for denne pasientgruppen som trenger heldøgns pleie og omsorg?"
  • Spørretimespørsmål fra Ingvard Sverdrup (H) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 03.03.1993

    Besvart: 10.03.1993 av samferdselsminister Kjell Opseth

    "Det er avdekket betydelige korrosjonsskader på en rekke betongbruer i landet. Det er anslått at det kan koste mange hundre millioner kroner å utbedre skadene. Hva er årsakene, og hvordan vurderer statsråden ansvarsforholdet?"
  • Spørretimespørsmål fra Ingvard Sverdrup (H) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 11.02.1993

    Besvart: 17.02.1993 av samferdselsminister Kjell Opseth

    "Ifølge melding i NRK, 8. februar 1993 vil den vedtatte stamvegen Oslo-Bergen kunne koste Forsvaret 100 mill. kroner i flyttekostnader. Årsaken er at det mest aktuelle vegalternativet mellom Aurland-Lærdal går gjennom et område der Forsvarets eneste større anlegg for ammunisjons- destruksjon ligger. Hvorfor fikk ikke Stortinget disse opplysningene da stamvegsaken ble behandlet?"
  • Spørretimespørsmål fra Ingvard Sverdrup (H) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 21.01.1993

    Besvart: 27.01.1993 av samferdselsminister Kjell Opseth

    "Statens vegvesen konkurrerer med private entreprenører om anbud i vegsektoren. Samferdselskomiteen har 2 ganger innstendig bedt om en vurdering av de lønnsomhetsberegninger som ligger til grunn for anbud i vegvesenets regi. Hvorfor har ikke statsråden etterkommet komiteens ønske, og når vil han eventuelt gjøre dette?"
  • Spørretimespørsmål fra Ingvard Sverdrup (H) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 21.01.1993

    Besvart: 27.01.1993 av samferdselsminister Kjell Opseth

    "Da Stortinget våren 1991 endret samferdselsloven ved å slutte seg til prinsippet om bruk av anbud i rutetransporten var det tatt sikte på at ordningen skulle settes i verk fra 1. januar 1992. På grunn av manglende forskrifter er ordningen ennå ikke satt i verk. Hvorfor bruker departementet så lang tid på å få frem de nødvendige forskrifter til lovendringene?"
  • Spørretimespørsmål fra Ingvard Sverdrup (H) til kulturministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 29.10.1992

    Besvart: 18.11.1992 av kulturminister Åse Kleveland

    "Riksantikvaren ønsker å frede bygningene på tidligere Oslo Vestbane. Hvordan vurderer statsråden muligheten for at et nybygg for Den Norske Opera kan tilpasses et fredningsvedtak, og hvilken fremdrift er det nå mulig å skissere for en realisering av prosjektet?"
  • Spørretimespørsmål fra Ingvard Sverdrup (H) til olje- og energiministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 12.10.1992

    Besvart: 21.10.1992 av olje- og energiminister Finn Kristensen

    "Det har vært en erklært nasjonal målsetting med petroleumsvirksomheten å bygge opp landbasert kompetanse, miljø og virksomhet i landsdelene parallelt med satsingen til havs. Mener statsråden at forslaget om å legge ned Statoils leteavdeling i Midt-Norge (Kristiansund) er i samsvar med disse politiske målsettinger?"
  • Spørretimespørsmål fra Ingvard Sverdrup (H) til finansministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 21.05.1992

    Besvart: 27.05.1992 av finansminister Sigbjørn Johnsen

    "Vektavgiften ved import av bil er basert på fulle bensin- og spylertanker. Biler importeres ikke med fylte tanker. Mener statsråden det er rimelig at norske bilkjøpere må betale importavgift for en vare som ikke er til stede ved import av biler?"
  • Spørretimespørsmål fra Ingvard Sverdrup (H) til landbruksministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 07.05.1992

    Fremsatt av: Dag C. Weberg (H)

    Besvart: 13.05.1992 av landbruksminister Gunhild Elise Øyangen

    "Skadeoppgjør for skog etter orkanherjingene 1. januar 1992 skal etter regelverket i Statens naturskadefond skje etter at oppryddingen er godkjent fullført. Oppryddingsarbeidet vil ta lang tid, kreve store investeringer og økte driftsutgifter for skogeierne. Vil departementet gå inn for en ordning med a-konto utbetaling av erstatningsbeløpene?" (Tatt opp av Dag C. Weberg)
  • Spørretimespørsmål fra Ingvard Sverdrup (H) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 26.03.1992

    Besvart: 01.04.1992 av samferdselsminister Kjell Opseth

    "I brev av 14. februar 1991 uttaler Samferdselsdepartementet at det tar sikte på å foreta en bred utredning omkring bruk av naturgass innenfor samferdselssektoren og komme tilbake til Stortinget med en nærmere redegjørelse. Når vil Stortinget få redegjørelsen?"
  • Spørretimespørsmål fra Ingvard Sverdrup (H) til miljøvernministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 15.11.1991

    Besvart: 20.11.1991 av miljøvernminister Thorbjørn Berntsen

    "Det greske malmskipet "Sonata" havarerte og sprang lekk utenfor Møre- kysten. Havariet førte til oljelekkasjer. Hva er årsaken til at det tok så lang tid før arbeidet med å forhindre skader fra oljelekkasjen kom i gang, og hva blir gjort for å bedre oljevern- beredskapen?"
  • Spørretimespørsmål fra Ingvard Sverdrup (H) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 31.05.1991

    Besvart: 05.06.1991 av samferdselsminister Kjell Opseth

    "Kyststamvegutvalget har nå lagt fram en hovedrapport hvor det tas sikte på å knytte de folkerike regionene langs kysten bedre sammen og etablere et tilfredsstillende vegsamband fra Vest-Agder til Sør-Trøndelag. Utredningen vil bli behandlet etter vegloven. Vil departementet legge fram en egen melding om kyststamvegen?"
  • Spørretimespørsmål fra Ingvard Sverdrup (H) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 12.04.1991

    Besvart: 17.04.1991 av samferdselsminister Kjell Opseth

    "Regjeringen har nå lagt frem St.prp. nr. 57 for 1990-91 om endra løyvingsvedtak for 1991 for vegformål med vidare. Prosjektet Aurland-Hol rv 288 er ikke omtalt i denne. Vil statsråden sørge for at de opprinnelig bevilgede midler til dette prosjektet blir benyttet slik som vedtatt av Stortinget?"
  • Spørretimespørsmål fra Ingvard Sverdrup (H) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 15.03.1991

    Besvart: 20.03.1991 av samferdselsminister Kjell Opseth

    "Beregninger fra Norges Lastebileier-Forbund viser at telerestriksjoner fordyrer vegtransporten med ca. 150 mill. kroner i uken. Restriksjonene skaper store problem for næringsliv og en rasjonell transport. Hvilke tiltak vil departementet sette inn for å avskaffe eller redusere telerestriksjonene?"
  • Spørretimespørsmål fra Ingvard Sverdrup (H) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 08.11.1990

    Besvart: 14.11.1990 av samferdselsminister Kjell Opseth

    "Statens Vegvesen er byggherre i bomvegprosjekter. Dagmulkter som blir pålagt entreprenører på grunn av forsinkelser går inn i statskassen. Vil departementet sørge for at slike dagmulkter går til de aktuelle anlegg som blir påført ekstrakostnader ved forsinkelser?"
  • Spørretimespørsmål fra Ingvard Sverdrup (H) til samferdselsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 25.01.1990

    Besvart: 31.01.1990 av samferdselsminister Lars Gunnar Lie

    "Stortinget har gitt sin tilslutning til at det opprettes nattferjer i enkelte ferjesamband. Hvilke prinsipper vil departementet legge til grunn for en forsøksdrift og når vil et opplegg være klart?"
  • Spørretimespørsmål fra Ingvard Sverdrup (H) til olje- og energiministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 26.04.1989

    Besvart: 26.04.1989 av olje- og energiminister Arne Øien

    "Den manglende lete- og borevirksomhet på sokkelen utenfor Midt-Norge forsterker en vanskelig arbeids- og sysselsettingssituasjon. Hva er departementets begrunnelse for at det ikke blir oppstart i vår eller sommer på de blokker som er tildelt operatørene?"
  • Spørretimespørsmål fra Ingvard Sverdrup (H) til olje- og energiministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 01.02.1989

    Besvart på vegne av: Olje- og energiministeren

    Besvart: 01.02.1989 av kommunal- og arbeidsminister Kjell Borgen

    "Vedtaket om ikke å sette i gang tidligproduksjon på Heidrun-feltet fører til at norsk næringsliv mister betydelige oppdrag og kontrakter. Aktiviteten ved basen i Kristiansund blir dramatisk redusert og driftsorgan- isasjonsoppbyggingen i Stjørdal utsatt. Hvilke initiativ vil statsråden ta for å få en ny utvikling i saken?"
  • Spørretimespørsmål fra Ingvard Sverdrup (H) til kommunal- og arbeidsministeren

    Spørretimespørsmål

    Datert: 25.01.1989

    Besvart: 25.01.1989 av kommunal- og arbeidsminister Kjell Borgen

    "Når vil Regjeringen legge frem en stortingsmelding om sikkerheten vedrørende petroleumsvirksomheten og oljevernberedskapen i Norge og på norsk sokkel, slik som kommunal- og miljøvernkomiteen ba om i Budsjett-innst. S. nr. 5 for 1987-88 og gjentok i 1988-89?"