-
Dokument nr. 15:2476 (2021-2022)
Innlevert: 26.06.2022
Sendt: 27.06.2022
Til behandling
Er statsråden enig i at finansieringsmodellane for aktørar i distrikts-Noreg som organiserer og tilrettelegg for desentralisert utdanning bør bli meir langsiktige, og vil regjeringa legge til rette for dette i komande statsbudsjett?
-
Dokument nr. 15:2330 (2021-2022)
Innlevert: 13.06.2022
Sendt: 14.06.2022
Besvart: 22.06.2022 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe
Kostnadene på mange grunnleggende varer øker samtidig som studiestøtten ikke øker nevneverdig. På 90-tallet hadde en studenter studiestøtte som lå på 1.5-1.6 ganger statens grunnbeløp. I dag ligger støtten på under 1.2G, og studenter i Norge må jobbe langt mer enn studenter i Danmark og Sverige gjør, når de må få økonomien til å gå rundt.
Hva tenker regjeringen om studentenes situasjon i en tid med økte priser, og har regjeringen tenkt å foreta seg noe så studenter har mulighet til å klare seg økonomisk i tiden fremover?
-
Dokument nr. 15:2303 (2021-2022)
Innlevert: 09.06.2022
Sendt: 13.06.2022
Besvart: 22.06.2022 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe
Vil statsråden vurdere å gjøre det mulig for de som avtjener førstegangstjeneste å søke om etterbetalingsutsettelse for en lengre periode enn seks måneder, og vil statsråden vurdere å gjøre Forsvarets innkalling til innrykk til førstegangstjeneste til nok dokumentasjon til at etterbetalingsutsettelsen gis for hele den perioden man er innkalt for, samt regnes som søknad om sletting av renter for den tiden førstegangstjenesten avtjenes?
-
Dokument nr. 15:2213 (2021-2022)
Innlevert: 31.05.2022
Sendt: 01.06.2022
Besvart: 09.06.2022 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe
Hva vil statsråden gjøre for å redusere behandlingstiden i godkjenningen av nye utdanninger i NOKUT?
-
Dokument nr. 15:2140 (2021-2022)
Innlevert: 23.05.2022
Sendt: 24.05.2022
Besvart: 03.06.2022 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe
Jeg viser til regjeringens avsetting av Forskningsrådets styre den 12.05.2022, samt at det er kjent at statsråden møtte styret den 10. mars for å diskutere rapporten fra DFØ.
Hvilke styringssignaler ble gitt den 10. mars, hvilke andre alternativer enn å kaste styret ble vurdert, hvorfor ble ikke disse fulgt, og hva endret seg i situasjonen mellom 10. mars og 12. mai som førte til statsrådens konklusjon om å avsette hele styret?
-
Dokument nr. 15:2139 (2021-2022)
Innlevert: 23.05.2022
Sendt: 24.05.2022
Besvart: 15.06.2022 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe
Jeg viser til regjeringens pressemelding angående den økonomiske situasjonen i Norges forskningsråd i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2022.
Kan jeg få en redegjørelse for hvilke konkrete beslutninger og grep fra Storting, regjering eller styre og administrasjon i Norges Forskningsråd som har bidratt til at avsetningsnivåene har gått fra 4 mrd. kroner ved inngangen til 2021, og som nå anslås til å vise et negativt avsetningsnivå på 2,9 mrd. kr ved utgangen av 2024?
-
Dokument nr. 15:2126 (2021-2022)
Innlevert: 20.05.2022
Sendt: 23.05.2022
Besvart: 03.06.2022 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe
Hvordan vil statsråden sørge for «langsiktighet og evne til stabilitet og til å planlegge», slik Nobelprisvinnerne May-Britt Moser og Edvard Moser etterlyser i en uttalelse til NRK?
-
Dokument nr. 15:2110 (2021-2022)
Innlevert: 20.05.2022
Sendt: 20.05.2022
Besvart: 03.06.2022 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe
Korleis tenkjer statsråden at det politiske målet om norsk returdel på 2,8 prosent i Horisont Europa skal nåast dersom EU-støtten til instituttsektoren (RES-EU) vert kutta, og korleis vil statsråden sikre at norske forskingsinstitutt har økonomiske rammevilkår til å delta i EU-prosjekt?
-
Dokument nr. 15:2063 (2021-2022)
Innlevert: 13.05.2022
Sendt: 16.05.2022
Besvart: 24.05.2022 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe
Statsråden kastet nylig styret i Norges Forskningsråd. Sammen med et inntektskutt på 1,7 milliarder de siste fem årene, skaper dette stor uforutsigbarhet for dem som skal forske fram kunnskapen vi trenger i omstillingen av Norge. Fri, uavhengig forskning er sentralt for å få fram banebrytende løsninger og nå FNs bærekraftsmål.
Hvordan vil statsråden sikre midlene og forutsigbarheten som trengs for at norsk forskning skal kunne levere på bærekraftsmålene?
-
Dokument nr. 15:2051 (2021-2022)
Innlevert: 12.05.2022
Sendt: 13.05.2022
Besvart: 20.05.2022 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe
Hvorfor beregner KD kuttet i pensjonsoverføringer fra et annet nivå enn det staten har kompensert universitetene for i den gamle premiemodellen, og kan statsråden redegjøre for fordelingsvirkningene kuttet får på de ulike universitetene og høyskolene?
-
Dokument nr. 15:1971 (2021-2022)
Innlevert: 03.05.2022
Sendt: 04.05.2022
Besvart: 12.05.2022 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe
Mener statsråden at det er forenlig med samfunnsoppdraget, slik det er definert i universitets- og høyskoleloven, at statsfinansierte universiteter og høyskoler blir pålagt gjennom å levere fordelaktig omtale for Equinor?
-
Dokument nr. 15:1942 (2021-2022)
Innlevert: 29.04.2022
Sendt: 29.04.2022
Besvart: 09.05.2022 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe
Er statsråden fornøyd med årets søkertall til barnehagelærerutdanningen og hvilke tiltak mener statsråden er nødvendig å ta, og hvilke grep vil regjeringa ta for å øke attraktiviteten til utdanningen og yrket?
-
Dokument nr. 15:1941 (2021-2022)
Innlevert: 29.04.2022
Sendt: 29.04.2022
Besvart: 09.05.2022 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe
Hva gjør regjeringen for å følge opp formuleringen i Hurdalsplattformen: «Regjeringa vil gjennomgå sentraliserande kvalitets- og?akkrediteringskrav i høgare utdanning»?
-
Dokument nr. 15:1939 (2021-2022)
Innlevert: 29.04.2022
Sendt: 29.04.2022
Besvart: 09.05.2022 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe
Hvordan arbeider regjeringa med å øke andelen studenter med minoritetsbakgrunn i studieprogrammer der disse er underrepresentert, slik at mangfoldet i ulike studieprogrammer og institusjoner speiler mangfoldet ellers i samfunnet?
-
Dokument nr. 15:1810 (2021-2022)
Innlevert: 08.04.2022
Sendt: 08.04.2022
Besvart: 22.04.2022 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe
Virke og Creo har uttrykt bekymring for treghet i NOKUT for å behandle søknader om akkreditering av nye fagskoletilbud. Av 48 søknader inne blir kun 25 behandlet denne våren.
Tatt i betraktning behovet for kompetanse og ambisjonen om 1 000 nye fagskoleplasser, vil statsråden se til at NOKUT gjøres i stand til å behandle søknader raskere?
-
Dokument nr. 15:1755 (2021-2022)
Innlevert: 01.04.2022
Sendt: 04.04.2022
Besvart: 21.04.2022 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe
Det er stort for flere studentboliger i et brennhett leiemarked, og Norsk studentorganisasjon(NSO) sin nye undersøkelse viser at en student som leier en gjennomsnittlig bolig i Norge har ca. 1000 kr å leve for etter leieutgifter, og det er som oftest uten at strømutgifter er inkludert i regnestykket.
Vil regjeringen bevilge mer midler til økt studiestøtte samt bygging og rehabilitering av flere studentboliger for neste års statsbudsjett slik at studentene i fremtiden kan få en mer forutsigbar og økonomisk trygg studietid?
-
Dokument nr. 15:1719 (2021-2022)
Innlevert: 30.03.2022
Sendt: 30.03.2022
Rette vedkommende: Forsknings- og høyere utdanningsministeren
Besvart: 07.04.2022 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe
Kan statsråden garantere for at de varslede kuttene i prosjektet NTNU Campussamling ikke vil gå ut over kvaliteten ved utdanning, forskning, innovasjon, kunst og formidling, som er sentrale mål for prosjektet?
-
Dokument nr. 15:1711 (2021-2022)
Innlevert: 29.03.2022
Sendt: 29.03.2022
Besvart: 08.04.2022 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe
Hvordan vil statsråden sikre tilrettelegging i praksisløp for studenter som har behov for det, slik at de får gjennomført sin utdanning likestilt med andre studenter?
-
Dokument nr. 15:1577 (2021-2022)
Innlevert: 15.03.2022
Sendt: 15.03.2022
Besvart: 18.03.2022 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe
Hva tenker statsråden om at en uenighet mellom to direktører ved UiB (ifølge Khrono) har resultert i en 18 måneders permisjon med full lønn tilsvarende cirka 1,6 millioner kroner (noe som skal være utover det jeg oppfatter er retningslinjer i staten og tildelingsbrev til universiteter), og er departementet blitt konsultert i denne saken i tråd med det retningslinjene?
-
Dokument nr. 15:1448 (2021-2022)
Innlevert: 03.03.2022
Sendt: 04.03.2022
Rette vedkommende: Forsknings- og høyere utdanningsministeren
Besvart: 11.03.2022 av forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe
Under pandemien har eksamener blitt avlyst i VGS. Det vil ha betydning for opptaket til høyere utdannelse, i og med at sjansene for å gå ned i karakterer ved eksamen er betydelig. For elever med høye karakterer er sannsynligheten for å gå ned en eller flere karakterer ved skriftlig eksamen 72–85 prosent. Dermed vil elever som konkurrerer innenfor samme opptaksordning ikke konkurrere på like vilkår.
Vil statsråden ta grep for å sikre rettferdighet, tillit og like konkurransevilkår i opptaksvilkårene til høyere utdannelse?