Skriftlige spørsmål og svar

Liste over skriftlige besvarelser. Skriftlige spørsmål er en kort spørsmålsform, og er ikke gjenstand for debatt i Stortinget.

Avgrens utvalget

Finn spørsmål til skriftlig besvarelse etter

Tyvand, Anders (1 - 20 av 20)
  • Skriftlig spørsmål fra Anders Tyvand (KrF) til kunnskapsministeren

    Dokument nr. 15:1250 (2016-2017)

    Innlevert: 08.06.2017

    Sendt: 09.06.2017

    Besvart: 14.06.2017 av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen

    På hvilken måte har statsråden fulgt opp merknaden fra Innst. 12 S (2015-2016), der et flertall ber regjeringen «utrede hvordan retten til opplæring i dagligdagse aktiviteter (ADL) for svaksynte og blinde elever best ivaretas uten å gå ut over ordinær undervisning»?
  • Skriftlig spørsmål fra Anders Tyvand (KrF) til kunnskapsministeren

    Dokument nr. 15:1161 (2016-2017)

    Innlevert: 24.05.2017

    Sendt: 24.05.2017

    Besvart: 01.06.2017 av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen

    I dag er det fylkeskommunene som avgjør hvilke digitale og andre hjelpemidler som elevene i fylket kan bruke ved eksamen i den videregående skole. Elevene får samme eksamen og vurderes på lik linje over hele landet, men har altså ulik tilgang til hjelpemidler på nett. Dette fremstår som urettferdig. Synes kunnskapsministeren at denne forskjellsbehandlingen når det gjelder hjelpemidler er akseptabel, eller vil ministeren sikre felles nasjonale retningslinjer for hjelpemidler til eksamen?
  • Skriftlig spørsmål fra Anders Tyvand (KrF) til næringsministeren

    Dokument nr. 15:1121 (2016-2017)

    Innlevert: 16.05.2017

    Sendt: 16.05.2017

    Besvart: 23.05.2017 av næringsminister Monica Mæland

    Sjøfartsdirektoratet har fastsatt en ny forskrift for mindre passasjerskip mv, gjeldende fra 1. juli 2017. Bestemmelsene i forskriften vil i praksis gjøre det umulig å operere replikaen av Osebergskipet, «Saga Oseberg». Vil statsråden innføre en ordning for dispensasjon fra kravene i forskriften som gjør det mulig å operere spesielle fartøy på inntil 24 meter innenfor fartsområde 1 og 2, forutsatt at prinsippene for trygg drift for øvrig kan dokumenteres?
  • Skriftlig spørsmål fra Anders Tyvand (KrF) til kunnskapsministeren

    Dokument nr. 15:1117 (2016-2017)

    Innlevert: 15.05.2017

    Sendt: 16.05.2017

    Besvart: 23.05.2017 av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen

    Hvordan har tilkomsten av utenlandske studenter til Norge utviklet seg som følge av avviklingen av kvoteordningen for utenlandsstudenter, og på hvilken måte følger statsråden opp Stortingets føringer om at det fortsatt skal være mulig å fullføre hele grader i Norge, og at omleggingen ikke skulle svekke satsingen på landene i sør til fordel for BRIKS-landene og Japan?
  • Skriftlig spørsmål fra Anders Tyvand (KrF) til kunnskapsministeren

    Dokument nr. 15:682 (2016-2017)

    Innlevert: 15.02.2017

    Sendt: 16.02.2017

    Besvart: 23.02.2017 av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen

    Vil statsråden ta initiativ til at også elever på VGS får opplæring i jødedommen, samt gjøre de nødvendige justeringer av læreplanen slik at dette sikres?
  • Skriftlig spørsmål fra Anders Tyvand (KrF) til kulturministeren

    Dokument nr. 15:592 (2016-2017)

    Innlevert: 01.02.2017

    Sendt: 01.02.2017

    Besvart: 08.02.2017 av kulturminister Linda Hofstad Helleland

    På hvilken måte vil statsråden følge opp vedtakene fra Stortingets behandling av Innst. 72 S (2014-2015), og når får Stortinget en sak tilbake?
  • Skriftlig spørsmål fra Anders Tyvand (KrF) til kunnskapsministeren

    Dokument nr. 15:590 (2016-2017)

    Innlevert: 01.02.2017

    Sendt: 01.02.2017

    Besvart: 06.02.2017 av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen

    I dag er nasjonale prøver i matematikk og norsk tilrettelagt for blinde og svaksynte. Det er derimot ikke tilfelle for prøvene i engelsk, noe mange svaksynte opplever ekskluderende. Vil regjeringen sørge for at nasjonale prøver og annet prøvemateriell i engelsk-faget blir universelt utformet og tilrettelagt for blinde og svaksynte?
  • Skriftlig spørsmål fra Anders Tyvand (KrF) til kunnskapsministeren

    Dokument nr. 15:1474 (2015-2016)

    Innlevert: 23.08.2016

    Sendt: 23.08.2016

    Besvart: 29.08.2016 av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen

    I forbindelse med opphevelsen av klassedelingstallene i 2003 fattet Stortinget et plenumsvedtak der: "Stortinget ber regjeringen gjennom tilsynsordningen påse at oppheving av delingstallet ikke blir brukt som et sparetiltak. Klassedelingstallet skal ligge til grunn som minstenivå for ressurstildeling også etter at bestemmelsen om klassedelingstall er opphevet..." Hvilken oversikt har statsråden over oppfølgingen av dette vedtaket, og hvordan påser han at det følges opp rundt om i kommunene?
  • Skriftlig spørsmål fra Anders Tyvand (KrF) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1250 (2015-2016)

    Innlevert: 08.06.2016

    Sendt: 08.06.2016

    Besvart: 15.06.2016 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

    Vil statsråden vurdere å etablere en tilskuddsordning for å dekke merkostnader til flysikringstjenester for skole- og utdanningsvirksomhet?
  • Skriftlig spørsmål fra Anders Tyvand (KrF) til kunnskapsministeren

    Dokument nr. 15:1131 (2015-2016)

    Innlevert: 23.05.2016

    Sendt: 23.05.2016

    Besvart: 02.06.2016 av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen

    I Innst 344 L bes regjeringen om å utrede endringer som innebærer at friskolene "...beholder tilskuddet for elever som faktisk fullfører til tross for et fravær som overstiger 20 dager". I høringsdokumentet som nå er ute legger Udir til grunn at «faktisk fullført» skal tolkes som «fullført og bestått i alle fag». Mener statsråden at denne tolkningen samsvarer med komiteens merknad, og kan det benyttes andre kriterier for "faktisk fullført" enn "bestått i alle fag"?
  • Skriftlig spørsmål fra Anders Tyvand (KrF) til barne-, likestillings- og inkluderingsministeren

    Dokument nr. 15:1207 (2014-2015)

    Innlevert: 22.06.2015

    Sendt: 23.06.2015

    Besvart: 29.06.2015 av barne-, likestillings- og inkluderingsminister Solveig Horne

    Ifølge Prop. 106 L (2012-2013) Endringer i barnevernloven, skulle BLD igangsette utredning i samarbeid med HOD av tiltak knyttet til vern av barn som ikke er født. Er dette utredningsarbeidet ferdigstilt, og når vil regjeringen komme til Stortinget med forslag til nødvendige lovvedtak for å sikre bedre vern av ufødte barn?
  • Skriftlig spørsmål fra Anders Tyvand (KrF) til kunnskapsministeren

    Dokument nr. 15:990 (2014-2015)

    Innlevert: 15.05.2015

    Sendt: 18.05.2015

    Besvart: 26.05.2015 av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen

    To bibelskoler har meldt ifra om at de ønsker å flytte virksomheten, men har fått beskjed fra Udir. om at de må søke. Udir. har signalisert at det kan ta tid å få søknadene behandlet. Dette er meget kritisk med tanke på inntak av elever til nytt skoleår. Flytting av slike skoler har tidligere kun blitt meldt til Udir., og sektoren har ikke blitt varslet om endrede rutiner. Hva vil statsråden gjøre for å sikre en snarlig avklaring, slik at skolene kan gjennomføre flytting som planlagt?
  • Skriftlig spørsmål fra Anders Tyvand (KrF) til kunnskapsministeren

    Dokument nr. 15:1141 (2013-2014)

    Innlevert: 26.08.2014

    Sendt: 26.08.2014

    Besvart: 02.09.2014 av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen

    Ifølge SSB kan Norge i 2030 ha behov for 50 prosent flere ansatte i omsorgssektoren enn i dag. Da er det viktig å rekruttere folk inn i helsefaglig utdanning. I år er det flere enn før som ønsker å bli sykepleiere. Ved sykepleierutdanningene er det registrert 2,4 førstevalgsøkere per studieplass. Hvordan vurderer statsråden kapasiteten ved helse- og omsorgsfaglige utdanninger, og hvordan vil regjeringen sikre god nok kapasitet i utdanningssystemet til å dekke fremtidens behov?
  • Skriftlig spørsmål fra Anders Tyvand (KrF) til kunnskapsministeren

    Dokument nr. 15:995 (2013-2014)

    Innlevert: 20.06.2014

    Sendt: 20.06.2014

    Besvart: 25.06.2014 av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen

    Hva er kjønnsfordelingen på søknader og opptak til lærerutdanningen for 1.-7. trinn og for 5.-10. trinn de to siste årene?
  • Skriftlig spørsmål fra Anders Tyvand (KrF) til kunnskapsministeren

    Dokument nr. 15:902 (2013-2014)

    Innlevert: 05.06.2014

    Sendt: 06.06.2014

    Besvart: 16.06.2014 av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen

    Toppidrettsbegrepet brukes i dag av videregående skoler som tilbyr et 5-timers programfag, men som ikke er kvalitetssikret og godkjent av Norges Idrettsforbund, og som heller ikke tilbyr et skoleløp spesielt tilpasset de strenge krav som stilles til en fremtidig toppidrettsutøver. Vil statsråden bidra til å sikre at toppidrettsbegrepet ikke misbrukes, gjennom å endre navnet på IDR3001/2/3 Programfag toppidrett til IDR3001/2/3 Programfag konkurranseidrett?
  • Skriftlig spørsmål fra Anders Tyvand (KrF) til kunnskapsministeren

    Dokument nr. 15:456 (2013-2014)

    Innlevert: 26.02.2014

    Sendt: 26.02.2014

    Besvart: 05.03.2014 av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen

    Kunnskapsdepartementet har fått kritikk for 20-dagersregelen som private videregående skoler og kapittel 4-skoler i voksenopplæringsloven er underlagt. Regelen medfører at friskolene blir trukket i tilskudd for et halvt år for elever med høyt fravær. Det er de svakeste elevene som får unngjelde når skolene mister tilskuddet til å følge dem opp. Vil statsråden sørge for likebehandling av friskoler og offentlige skoler og fjerne 20-dagersregelen?
  • Skriftlig spørsmål fra Anders Tyvand (KrF) til kunnskapsministeren

    Dokument nr. 15:455 (2013-2014)

    Innlevert: 26.02.2014

    Sendt: 26.02.2014

    Besvart: 07.03.2014 av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen

    Hva vil statsråden gjøre for å sikre økt rekruttering av forskere og vitenskapelig ansatte ved norske universiteter og høgskoler?
  • Skriftlig spørsmål fra Anders Tyvand (KrF) til kunnskapsministeren

    Dokument nr. 15:403 (2013-2014)

    Innlevert: 14.02.2014

    Sendt: 17.02.2014

    Besvart: 26.02.2014 av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen

    Tidlig innsats i skolen har lenge vært et tverrpolitisk mål for å øke mestring og resultater hos elevene og redusere behovet for spesialundervisning. Utviklingen har så langt gått i feil retning. Dovre-modellen har vist seg å fungere veldig godt med gode resultater. Hvilke muligheter ser statsråden for at Dovre-modellen kan få bredere anvendelse i norsk skole, og hva kan statsråden gjøre for å bidra til dette?
  • Skriftlig spørsmål fra Anders Tyvand (KrF) til kunnskapsministeren

    Dokument nr. 15:296 (2013-2014)

    Innlevert: 22.01.2014

    Sendt: 22.01.2014

    Besvart: 29.01.2014 av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen

    Mangel på universell utforming og pedagogisk tilrettelegging i skolen fører til at kommuner ikke gir fullverdig undervisningstilbud til elever med fysisk funksjonshemming. Hva vil statsråden foreta seg for å sørge for at alle elever får ivaretatt sin rett til å gå på sin nærskole, og mener statsråden det er behov for forskriftsendringer for at dette kan skje?
  • Skriftlig spørsmål fra Anders Tyvand (KrF) til kunnskapsministeren

    Dokument nr. 15:109 (2013-2014)

    Innlevert: 21.11.2013

    Sendt: 21.11.2013

    Besvart: 28.11.2013 av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen

    Hva vil statsråden foreta seg for å sikre lik kvalitet i grunn- og videregående skole i hele landet, og løfte resultatene og fullføringsprosenten i videregående skole spesielt i Nord Norge, slik at lokal ungdom kan ta del i og nyte godt av de ringvirkninger økt fremtidig næringsaktivitet vil medføre?