Skriftlige spørsmål og svar

Liste over skriftlige besvarelser. Skriftlige spørsmål er en kort spørsmålsform, og er ikke gjenstand for debatt i Stortinget.

Avgrens utvalget

Finn spørsmål til skriftlig besvarelse etter

Reikvam, Rolf (1 - 20 av 24)
  • Skriftlig spørsmål fra Rolf Reikvam (SV) til utdannings- og forskningsministeren

    Dokument nr. 15:812 (2004-2005)

    Innlevert: 26.05.2005

    Sendt: 26.05.2005

    Besvart: 02.06.2005 av utdannings- og forskningsminister Kristin Clemet

    I mange studier hvor praksis er en obligatorisk del av utdanningen, har ikke studentene forsikring dersom de blir påført skade i løpet av praksisperioden. Hva vil statsråden gjøre for å sikre studentenes rettssikkerhet, slik at studenter i praksis skal ha forsikringsrettigheter på lik linje med ordinære arbeidstakere?
  • Skriftlig spørsmål fra Rolf Reikvam (SV) til utdannings- og forskningsministeren

    Dokument nr. 15:649 (2004-2005)

    Innlevert: 30.03.2005

    Sendt: 31.03.2005

    Besvart: 08.04.2005 av utdannings- og forskningsminister Kristin Clemet

    Regjeringen avviste klagen fra Musikk Instrument Akademiet om fortsatt statstilskudd. I brevet er det foretatt en omfattende gjennomgang og det understreks at hvert av punktene isolert sett gir grunnlag for å trekke tilbake tilskuddet. Musikk Instrument Akademiet gir et unikt utdanningstilbud. Det finnes ikke tilsvarende i landet og heller ikke i de andre nordiske land. Dette setter studenten, som har påbegynt utdanningen, i en vanskelig situasjon. Vil departementet ta initiativ til at opprettes et nytt tilsvarende tilbud?
  • Skriftlig spørsmål fra Rolf Reikvam (SV) til utdannings- og forskningsministeren

    Dokument nr. 15:500 (2004-2005)

    Innlevert: 14.02.2005

    Sendt: 15.02.2005

    Besvart: 21.02.2005 av utdannings- og forskningsminister Kristin Clemet

    Lærernes årsverk er inndelt i ulike oppgaver. Delen som går til rene undervisningsoppgaver varierer fra nivå og årstrinn. Gjennomsnittlig antall elever pr. lærer er i departementets beregninger gjort på grunnlag av det samlede lærerårsverk. Hva blir det gjennomsnittlig antall elever pr. lærer når en legger til grunn tiden lærerne skal bruke i "klasserommet" (beregningen bør gjøres både for barne- og ungdomstrinnet), og kan det gjøres sammenligninger med andre med denne modellen?
  • Skriftlig spørsmål fra Rolf Reikvam (SV) til nærings- og handelsministeren

    Dokument nr. 15:427 (2004-2005)

    Innlevert: 24.01.2005

    Sendt: 24.01.2005

    Besvart: 31.01.2005 av nærings- og handelsminister Børge Brende

    GE Energy som eier Sørumsand Verksted har vedtatt å legge ned produksjonen i Norge. Det norske styret ser ingen veier utenom en nedleggelse etter klare direktiver fra eierne i USA. Sørumsand verksted er den siste store turbinprodusenten i Norge. 100 personer mister arbeidet og unik og verdifull kompetanse går tapt. Som storprodusent av vannkraft, er det viktig at denne type kompetanse finnes i landet. Vil statsråden ta initiativ overfor eierne i forsøk på å få omgjort beslutningen?
  • Skriftlig spørsmål fra Rolf Reikvam (SV) til utdannings- og forskningsministeren

    Dokument nr. 15:212 (2004-2005)

    Innlevert: 17.11.2004

    Sendt: 17.11.2004

    Besvart: 26.11.2004 av utdannings- og forskningsminister Kristin Clemet

    For å gjøre skolen bedre i stand til å gi elevene en likeverdig og inkluderende opplæring, har departementet opprettet et stipend for minoritetsspråklige lærere, slik at de kan styrke sin formelle kompetanse. 410 søkte stipend i år, 120 fikk tildeling. Det er varslet at det vil deles ut stipendmidler også neste år, men det savnes informasjon om retningslinjene for stipendordningen. Kan statsråden gi en orientering om når stipendene blir utlyst, hvor store de vil være og hvilke kriterier de vil tildels etter?
  • Skriftlig spørsmål fra Rolf Reikvam (SV) til barne- og familieministeren

    Dokument nr. 15:118 (2004-2005)

    Innlevert: 22.10.2004

    Sendt: 25.10.2004

    Besvart: 05.11.2004 av barne- og familieminister Laila Dåvøy

    Har nasjonalt Råd for spesialistutdanninger av leger og legefordeling ferdigstilt noen rapport eller notat som oppfølging av det arbeidet som ble varslet i forbindelse med St.meld. nr. 25 (2000-2001) vedrørende på hvilken måte tema som kjønnsidentitet og seksualitet, også homofili, i sterkere grad bør integreres i spesialistutdanninger som i særlig grad møter pasienter der dette er relevant?
  • Skriftlig spørsmål fra Rolf Reikvam (SV) til utdannings- og forskningsministeren

    Dokument nr. 15:879 (2003-2004)

    Innlevert: 06.09.2004

    Sendt: 07.09.2004

    Besvart: 14.09.2004 av utdannings- og forskningsminister Kristin Clemet

    Konservatorutdannelsen ved Universitetet i Oslo (UiO) har siden starten i 1998 slitt med å få på plass en fast finansieringsordning for studentenes turnusår. En av grunnene er uavklarte ansvarsforhold mellom tre departementer. Et slikt turnusår er avgjørende for at studentene skal få profesjonskompetanse og innføring i praktiske konserveringsteknikker, men med ny gradsstruktur under kvalitetsreformen ble turnusåret fjernet. Hva vil statsråden gjøre for å sikre et fremtidig turnusår og et høyt praksis- og kompetansenivå i konserveringsfaget?
  • Skriftlig spørsmål fra Rolf Reikvam (SV) til utdannings- og forskningsministeren

    Dokument nr. 15:160 (2002-2003)

    Innlevert: 06.12.2002

    Sendt: 06.12.2002

    Besvart: 13.12.2002 av utdannings- og forskningsminister Kristin Clemet

    Kollegiet ved Universitetet i Oslo vedtok 3. desember i år at det skal innkreves kopipenger fra høsten 2003. Departementet skrev i brev 29. januar 1998 at kopipenger bare kan kreves fra studentene i den grad det dreier seg om betaling for reelle ytelser. Nå ser det ut til at det kan bli krevd inn en obligatorisk flat avgift som alle studenter må betale, på toppen av semesteravgiften. Har institusjonene fullmakt fra statsråden til å kreve inn en slik avgift?
  • Skriftlig spørsmål fra Rolf Reikvam (SV) til kommunal- og regionalministeren

    Dokument nr. 15:28 (2002-2003)

    Innlevert: 18.10.2002

    Sendt: 18.10.2002

    Besvart: 24.10.2002 av kommunal- og regionalminister Erna Solberg

    Gjeldssletteoppgjøret for spesialisthelsetjenesten har i stor grad basert seg på fylkeskommunenes egne innrapporterte regnskapstall. Disse opplysningene er revisorbekreftet. Hvorfor baseres ikke trekket i rammetilskuddet på fylkeskommunenes faktiske tall for administrasjonsutgifter?
  • Skriftlig spørsmål fra Rolf Reikvam (SV) til utdannings- og forskningsministeren

    Dokument nr. 15:390 (2001-2002)

    Innlevert: 16.05.2002

    Sendt: 21.05.2002

    Besvart: 27.05.2002 av utdannings- og forskningsminister Kristin Clemet

    Læringssenteret har gitt beskjed om at bevilgningene til etterutdanningstilbudet for lærere som underviser i VK1 på de to nye studieretningene Medier og kommunikasjon og Salg og service ikke vil bli videreført høsten 2002. Dette betyr at lærere i mange fylker ikke vil få tilbudet. Vil statsråden sørge for at tilbudet videreføres som planlagt neste skoleår, slik at lærerne som underviser på VK1 i disse nye fagene får den nødvendige etterutdanningen?
  • Skriftlig spørsmål fra Rolf Reikvam (SV) til utdannings- og forskningsministeren

    Dokument nr. 15:9 (2001-2002)

    Innlevert: 23.10.2001

    Sendt: 24.10.2001

    Besvart: 31.10.2001 av utdannings- og forskningsminister Kristin Clemet

    Regnbuen Bibelskole på Lørenskog er godkjent med rett til tilskott etter privatskoleloven § 3 e. Skolen har inneværende skoleår 34 elever, hvorav 4 er norske. 25 av elevene kommer fra Romania. Skolen mottar 1,8 millioner i statsstøtte for 38 elever. Dersom skolen ikke hadde hatt elevene fra Romania, ville den ikke fått tilskott. Mener statsråden at skolen med ca. 90 pst. utenlandske elever oppfyller kravene til tilskott, og vil statsråden vurdere å trekke tilbake tilskottet for inneværende skoleår?
  • Skriftlig spørsmål fra Rolf Reikvam (SV) til kirke-, utdannings- og forskningsministeren

    Dokument nr. 15:542 (2000-2001)

    Innlevert: 14.09.2001

    Sendt: 14.09.2001

    Besvart: 24.09.2001 av kirke-, utdannings- og forskningsminister Trond Giske

    Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus er klar med byggestart for 314 boliger på Lillestrøm. Departementet har fordelt tilskuddsmidlene til studentboliger uten at prosjektet på Åråsen er blitt tilgodesett. OAS har en dekningsgrad på knapt 6 pst.. Det er derfor viktig at prosjektet på Åråsen blir realisert. I Oslo-området har det ofte vært knapphet på arealer som har begrenset antall nye boliger. Vil statsråden foreslå tilleggsbevilgning for at prosjektet kan få støtte inneværende år?
  • Skriftlig spørsmål fra Rolf Reikvam (SV) til kirke-, utdannings- og forskningsministeren

    Dokument nr. 15:421 (2000-2001)

    Innlevert: 29.05.2001

    Sendt: 30.05.2001

    Besvart: 08.06.2001 av kirke-, utdannings- og forskningsminister Trond Giske

    I 2002 er det 200 år siden Nils Henrik Abel ble født. Han er en av de mest betydningsfulle vitenskapsmenn landet har hatt. Det er tatt initiativ til å opprette en Abelpris i matematikk i forbindelse med jubileet. For å gi prisen tyngde er det forutsatt at den skal være på størrelse med en Nobelpris. En slik pris krever et forholdsvis stort fond som staten må ta hovedansvaret for å skaffe til veie. Vil statsråden følge opp saken med å få etablert et fond slik at en pris kan realiseres allerede til neste år?
  • Skriftlig spørsmål fra Rolf Reikvam (SV) til kirke-, utdannings- og forskningsministeren

    Dokument nr. 15:371 (2000-2001)

    Innlevert: 04.05.2001

    Sendt: 07.05.2001

    Besvart: 14.05.2001 av kirke-, utdannings- og forskningsminister Trond Giske

    Læringssenteret har definert en kravspesifikasjon for digitale læremidler, samfunnslære VKI. Spesifikasjonen skal danne grunnlaget for at aktuelle produsenter kan gi tilbud. En av tilbyderne vil få avtale om å utarbeide internettbasert læremiddel for faget. Det er presisert at minst ett av læremidlene skal erstatte den tradisjonelle læreboka. Er dette en praksis som vil bli fulgt for andre fag/emner slik at det kun blir et internettalternativ finansiert av det offentlige?
  • Skriftlig spørsmål fra Rolf Reikvam (SV) til kirke-, utdannings- og forskningsministeren

    Dokument nr. 15:329 (2000-2001)

    Innlevert: 05.04.2001

    Sendt: 06.04.2001

    Besvart: 18.04.2001 av kirke-, utdannings- og forskningsminister Trond Giske

    De siste ukene har tre videregående skoler i Vestfold og Østfold fått avslag på sine søknader om forsøk etter opplæringsloven § 1-4 med begrunnelsen at "hensikten (må) være å skape grunnlaget for senere endringer i nasjonalt regelverk." Hvordan mener statsråden at det skal være mulig å utvikle skolen dersom man ikke kan utføre forsøk uten på forhånd å avgjøre at det skal resultere i en lovendring?
  • Skriftlig spørsmål fra Rolf Reikvam (SV) til kommunal- og regionalministeren

    Dokument nr. 15:292 (2000-2001)

    Innlevert: 22.03.2001

    Sendt: 23.03.2001

    Besvart: 03.04.2001 av kommunal- og regionalminister Sylvia Brustad

    Omsorgsboliger har fulgt brannforskriftene som gjelder vanlige boliger. Statens bygningstekniske etat (BE) slo i fjor sommer alarm fordi dette ikke var forsvarlig. Mange eldre i slike boliger er svært skrøpelige og sårbare i tilfelle brann. Nå har en katastrofebrann skjedd. Forskriftene er nå endret slik at brannsikringen er tilsvarende sykehjem. Har Stortinget på noe tidspunkt blitt informert om nivået på brannsikring og innvendingene fra Statens bygningstekniske etat?
  • Skriftlig spørsmål fra Rolf Reikvam (SV) til kirke-, utdannings- og forskningsministeren

    Dokument nr. 15:140 (2000-2001)

    Innlevert: 18.12.2000

    Sendt: 19.12.2000

    Besvart: 22.12.2000 av kirke-, utdannings- og forskningsminister Trond Giske

    Elever som bor ved en fylkesgrense kan ofte slippe å flytte på hybel dersom de kan benytte utdanningstilbudet i nabofylket. For hjemfylket betyr det økte kostnader til kjøp av skoleplasser. Dersom elevene kan bo hjemme, betyr det sparte stipendutgifter for staten. For foreldre og elever betyr det reduserte utdanningutgifter. Vil statsråden åpne for at reduserte statlige utgifter kan tilføres fylkeskommunene for å stimulere til kjøp av elevplasser slik at elever skal slippe å flytte på hybel?
  • Skriftlig spørsmål fra Rolf Reikvam (SV) til kirke-, utdannings- og forskningsministeren

    Dokument nr. 15:135 (2000-2001)

    Innlevert: 15.12.2000

    Sendt: 15.12.2000

    Besvart: 20.12.2000 av kirke-, utdannings- og forskningsminister Trond Giske

    Funksjonshemmede hindres i å ta høyere utdanning bl.a. fordi det finnes for få tilrettelagte studentboliger. Utjamningsmeldinga slo fast at høyere utdanning er det mest effektive tiltak for å gi funksjonshemmede mulighet til arbeid. Utdanning kompenserer for funksjonshemmingen. Uten utdanning blir mange henvist til trygd. Hva vil statsråden gjøre for å få en rask løsning på dette problemet?
  • Skriftlig spørsmål fra Rolf Reikvam (SV) til landbruksministeren

    Dokument nr. 15:134 (2000-2001)

    Innlevert: 15.12.2000

    Sendt: 15.12.2000

    Besvart: 22.12.2000 av landbruksminister Bjarne Håkon Hanssen

    I Klassekampen 13.12.00 uttaler førsteamanuensis ved Veterinærhøgskolen, Eystein Skjerve, at importforbud for kjøtt er et bedre og billigere tiltak for å hindre spredning av BSE enn forbud mot kjøttbeinmel. Han hevder også at behandling av kjøttbeinmel i Norge avviker fra det EU-land gjør, ved at foret her oppvarmes til 138 grader og at dette dreper prionene. At en så enkel løsning i så fall ikke skulle tas i bruk av EU-land er uforståelig. Deler landbruksministeren Skjerves syn?
  • Skriftlig spørsmål fra Rolf Reikvam (SV) til kirke-, utdannings- og forskningsministeren

    Dokument nr. 15:120 (2000-2001)

    Innlevert: 08.12.2000

    Sendt: 11.12.2000

    Besvart: 19.12.2000 av kirke-, utdannings- og forskningsminister Trond Giske

    I rundskriv F-49-00 har KUF fastsatt strukturen for studieretningen for salg og service. IKT-driftsfag er nå et eget VKI-kurs som rekrutterer fra alle grunnkurs. Hva er begrunnelsen for å fjerne IKT som eget VKI kurs?